Aihe: Parikin kysymystä efekteistä ja Akira Yamaoka-soundista 1 | |
---|---|
![]() 16.10.2007 16:34:43 (muokattu 16.10.2007 16:36:04) | |
Alkuunsa jo tuo Yamaoka-kyssä: Minua on häirinnyt että miksi kutsutaan tuota soundia jota Akira Käyttää monessa silent hill-soundtrackin biiseissä? Se kuulostaa joltain pehmeältä, vähänn "tunkkaiselta", korkealta kellopelin ja jonkin erikoisen E. pianosoundin sekoitukselta, en osaa määrittää sitä enkä löydä kyseistä ääntä Minun korg TRstä. Ja onkohan tuo ään i mahdollisesti saatu aikaan myös jollain efekteillä? Kyseinen herra näyttää käyttävän Rolandeja. Olen ihan uutukainen efekteissä ja nyt niitä ajattelin opetella kun olen saanut jo vähän kelpoista matskua koneelle siirrettyä Audacityn kautta. Toinen kysymys: Voiko netistä löytää jotain esim. raidan päälle pistettäävää efektiä(tai erillistä äänimaailmaraitaa, miksikä haluattekaan sitä kutsua...)? Tällä hetkellä hakusessa on sellainen radiosta tuleva surina, jota kuulee silent hillissä ja In flamesin Your bedtime story is scaring everyonessa. Ihan vaikka jos olisi joku sivusto joka jakelee kyseisiä soundeja wavena tai .mp3 yms. Toivottavaasti saitte viestistäni selkoa, ne ei mitään helpoiten luettavia yleensä ole | |
![]() 30.10.2007 10:27:27 | |
Alkuunsa jo tuo Yamaoka-kyssä: Minua on häirinnyt että miksi kutsutaan tuota soundia jota Akira Käyttää monessa silent hill-soundtrackin biiseissä? Se kuulostaa joltain pehmeältä, vähänn "tunkkaiselta", korkealta kellopelin ja jonkin erikoisen E. pianosoundin sekoitukselta, en osaa määrittää sitä enkä löydä kyseistä ääntä Minun korg TRstä. Ja onkohan tuo ään i mahdollisesti saatu aikaan myös jollain efekteillä? Kyseinen herra näyttää käyttävän Rolandeja. Olen ihan uutukainen efekteissä ja nyt niitä ajattelin opetella kun olen saanut jo vähän kelpoista matskua koneelle siirrettyä Audacityn kautta. Toinen kysymys: Voiko netistä löytää jotain esim. raidan päälle pistettäävää efektiä(tai erillistä äänimaailmaraitaa, miksikä haluattekaan sitä kutsua...)? Tällä hetkellä hakusessa on sellainen radiosta tuleva surina, jota kuulee silent hillissä ja In flamesin Your bedtime story is scaring everyonessa. Ihan vaikka jos olisi joku sivusto joka jakelee kyseisiä soundeja wavena tai .mp3 yms. Toivottavaasti saitte viestistäni selkoa, ne ei mitään helpoiten luettavia yleensä ole Kaikki lähtee mun mielestä siitä, että purat kuulemasi äänen osiin. Koitat analysoida mistä elementeistä se muodostuu. Äänisuunnitelmat on aina tehtyjä, ei sinänsä olisi edes mitään järkeä kopioida toisen työtä. Jos niitä noin vain löytyisi. Vaikka joskus tuntuu, että nykysukupolvelle kaikki pitäisi löytyä netistä, mieluusti valmiiksi miksattuna. Hommahan ei mene niin. Kaikki rakentuu pienistä asioista, joiden välisiä eroja muuttamalla, asioita itsessään muuttamalla ja jopa yhteen miksattua saundia taas muokkaamalla ja miksaamalla muuhun saadaan sellainen tapahtuma aikaan, jota kutsutaan vain yhdeksi saundiksi. Siksi hyvä äänisuunnittelu maksaa, eikä todellakaan ole silent hillin esimerkiksi jokapojan toistettavissa, vaikka samoja elementtejä omaisikin, kyten synat ja vision. Vaikka saisit täsmälleen samat raudat kuin tekijä, se on vasta murto-osa siitä mitä tarvitaan. Siihen tarvittaan lahjat, visio, taito , työkalut ja hitosti työtä. Matkimalla suosittelisin aloittamaan. Mikään ei kuitenkaan tule helpolla. Anteeksi avautuminen, sattui vaan silmään oman alan juttuja :) | |
![]() 30.10.2007 14:41:12 | |
Oletko muuten antti hulkko :) Kiitos kun viestitit!_ minulle tuo miksaus on tosiaan ihan uutukainen asia. Enkä ole edes syntikallani kauheasti tätä ennen leikkinyt muuta kuin valmiilla soundeilla. Näyttää sieltä kuitenkin löytyvän aika paljon kaikkea miksattavaakin, kuten nuo realtime efektit ja oscilaattorit ja delayt sun muut... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)