Aihe: djemben soittamisesta
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
solmo
27.09.2007 18:29:40

Meinaatko Solmo mennä lauantaina kulttuuriareena Gloriaan? Mä ajattelin mennä sinne jo ihan vaan Mama African takia. En oo ikinä nähny livenä!!!
Kovasti kiinnostaa nähdä miten ne sen homman tekee...

Kyllähän Gloriaan olisi syytä mennä, mutta en saakeli pääse, kun täytyy juuri tulevana viikonloppuna olla täysin muualla. Kyllähän kyseisenlaisesta ainutlaatuisesta herkusta paitsi jääminen sapettaa ja sapettaa kovasti, mutta se on vain kärsittävä. Ei tosiaan ole vaikea arvata kuka on ainakin yksi yllätysvieras ja hänen näkeminen nimenomaan kiinnostaisi. Voin lohduttaa itseäni sen verran, että tulevalla Senegalin matkalla varmasti pääsee näkemään ja kuulemaan yhtä sun toista. Kestäähän matkani sentään 1.5 kuukautta ja varsinaisen workshopin jälkeen olisi reilun parin viikon luppoajalla mukava käydä esim. Tampacoundassa tai jopa Malilla morjestamassa Isaiah Chevrieria :)

Eipä me olla kuin ihan alkutekijöissä Sobonincumin kanssa, mutta hyvältähän se kuullostaa. On joo todella loistavaa, että kursseja on hyvin ainakin pk-seudulla ja käsittääkseni myös jonkun verran esim. Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä ja opetuksen taso on hyvää ainakin mitä omiin kokemuksiin tulee.

On itseasiassa mielenkiintoista nähdä miten yksilökohtaiseksi Dakarin kurssitus muodostuu, koska sen tiedän, että sinne on menossa jo joulukuun lopussa pari opiskelijaa, mut ei ole mitään tietoa kuinka monta osanottajaa on tammikuun kurssilla. Olisihan hauskaa saada ihan henkilökohtaista opetusta, mut se voisi olla opettajan kannalta hermoja raastavaa.
Renki
30.09.2007 12:06:38

No ei ollut Famoudou Konatea, mutta sen sijaan Mama Africa oli aivan loistava. Issakin hyppäsi lavalle ja kävi parit soolot nakkaamassa. Tää on muuten hyvä harrastus, tää vetää puoleensa kauniita naisia.
Clap the barber...
solmo
30.09.2007 22:59:07

No ei ollut Famoudou Konatea, mutta sen sijaan Mama Africa oli aivan loistava. Issakin hyppäsi lavalle ja kävi parit soolot nakkaamassa. Tää on muuten hyvä harrastus, tää vetää puoleensa kauniita naisia.

Ok, no varmasti oli kuitenkin hieno ilta. Toi onkin minun tän hetkisen elämäntilanteen kannalta hyödyllinen tieto, että tää harrastus vetoaa myös kauniisiin naisiin :D Sehän sopii mulle paremmin kuin hyvin.
solmo
15.10.2007 17:19:09

Saakeli, nyt olisi treenitila duunipaikan kellarissa, mutta tilan käyttöaika menee totaalisen ristiin työvuorojen kanssa. Ei viitsis aiheuttaa mitään suurempaa hälytystä, kun liiketunnistimet kytkeytyy päällä. Muutenhan treenikämppien vuokrat ovat sit lähes 100e edullisimmillaan, että soittamassa voisi käydä suht vapaasti.

Kyllä soittohimot ovat ihan omaa luokkaansa, kun en ole nyt kahteen viikkoon koskenut rumpuihin. Ei niitä congiakaan voi soittaa missään kerrostalossa. Kaikuu niin hemmetisti ja takuulla naapureitakin kismittäis soittamiseni. Onneksi edessä on paljon puhuttu Senegalin matka, että saapahan siellä sitten soittaa ihan antaamuksella.

Jottei jo vähäisetkin opitut asiat unohtuisi, on Ikean sahanpurutäytepöytälevy saanut kyytiä. Se muuten soi yllättävän hyvin.
Renki
16.10.2007 16:31:22

Pöytä on tyhjää parempi, itse asiassa aika hyväkin. Sellaista tässä mietin, että entäpäs jos rummun sisään laittaisi tyynyn, voisiko tuota silloin soittaa kerrostalossa, ihmisten aikaan?
Clap the barber...
solmo
17.10.2007 17:17:09

Pöytä on tyhjää parempi, itse asiassa aika hyväkin. Sellaista tässä mietin, että entäpäs jos rummun sisään laittaisi tyynyn, voisiko tuota silloin soittaa kerrostalossa, ihmisten aikaan?

Tällä hetkellä asunnossa kaikuu sen verran, ettei tyynykään auta. Joku paksu matto voisi vähentää kaikua. Kyllähän Ikean täytepöytälevyissä on se hyvä puoli, että ne jopa soivat yllättävän hyvin. On se kuitenkin pirun köyhää meininkiä, jos täytyy kaikki illat vaan odotella sunnuntaista soittotuntia ja kosketella pöytää. Pahin ongelma tällä hetkellä on siis asunnossa kaikuminen. Normaali puhekin kaikuu ikävästi ja kuuluu takuu varmasti naapuriin. Congia ehkä voisi soittaa sen jälkeen päiväsaikaan, kun olisin saanut paksun maton lattialle. Ei viitsis sen takia täyttää asuntoa kaikella roinalla, että sais kaiun pois.

Tosiaan Lepäävaarassa olisi eräässä musiikkikoulussa tarjolla aamupäivisin luokkahuoneita muutaman tunnin treenaamiseen, mut mielummin yritän sumplia työvuoroja ja päästä soittamaan duunipaikan kellariin edes parina iltana kuin maksaa 100e/kk treenitilasta ja vielä extraa vyöhykelisistä. Ilmainen on kuitenkin aina ilmainen.
Jussi Ekholm
20.10.2007 19:24:07 (muokattu 20.10.2007 19:24:55)

Nytpä minäkin olen liittymässä djemben soittajien joukkoon. Ostin tuossa Saksassa käydessä Ninon pikku djemben. Tiedän, että se on aikuselle hieman liian pieni, mutta aloittavana perkussionistina en halua laittaa heti 200€ peliin (falsettilaulu ja laulaminen ylipäätään ovat tällä hetkellä tärkeämpiä). Myyjä oli todella mukava, vaikka ei paljon englantia puhunutkaan. Hän opetti minulle hieman peruslyöntejä ym. (tonic, clac ja basso).

Itselläni ei tuo rytmitaju ole ihan parhaasta päästä, joten menen todella helposti sekaisin. Laulaminen rytmin päälle sekoittaa minut lähes heti. Omat soittamiseni ovat vain lyhyitä räpellyksiä fiilispohjalta. Minuutin kestävä perusrytmin ylläpito on jo todella haastavaa. Pääasiassa olen yrittänyt kopioida reggae kappaleista joitain rumpukohtia, mutta mielestäni parhaan kuuloista ovat omat sähellykseni.

Tulevaisuudessa soittotunnit olisivat kova sana, mutta itselläni nuo (tulevat) laulutunnit ovat tällä hetkellä tärkeämpi sijoituskohde. Djemben soittamisessa sopivan paikan löytö olisi myös tärkeää, sillä kotona porukat eivät oikein rakasta djemben pauketta. Noh, alkava sivari ja Tampereen suunnalle muutto avaavat varmaankin muutamia treenipaikkoja.
Tässä omat reggae-sanoitukset A cappella versioina. http://www.mikseri.net/artists/?id=98786
solmo
25.10.2007 16:16:38

Tänään sain uuden djemben. Alkuperältään rumpu on Burkina fasosta ja laadusta ei ole tingitty. Ja pojat, kunpa kuulisitte sen soundin. Huomenna pääsen testaamaan sitä oikein kunnolla työpaikan kellariin. Sen ainoan kerran, kun sinne pääsen.

Onhan tuo toinenkin rumpuni mainio. Soundeiltaan täysin erilaisia, mutta hyvin molemmat soivat. Piti pikkuisen taputella Sobonincumia kämpässä tuossa aamulla, mutta se ei saa toistua tai alkaa varoitukset tippumaan postiluukusta sisään.
Renki
26.10.2007 08:50:54

Onnea uuden djemben johdosta!
Clap the barber...
solmo
26.10.2007 10:11:48

Onnea uuden djemben johdosta!

Kiitoksia. Tässä on tullut mietittyä kuumeisesti treenitilaan liittyvää asiaa. Nyt olisi tarjolla tila, jossa voisi käydä paukuttamassa rumpua ilmeisesti joka arkiaamu, vuokraa tulisi 100e/kk. Ei sinänsä paha, kun miettii treenituntien määrää. Mut kyllä 100e:n irrottaminen pienistä tuloista tuntuu ja täytyy pelata varman päälle, että rahat varmasti riittää.

Voisihan tietysti yrittää päästä duunipaikan kellariin muutamana päivänä viikossa, mutta riittääkö se? Tässä on nimittäin sen verran turhautunut fiilis, kun en ole päässyt soittamaan mitään rumpua kohta kolmeen viikkoon. No, tänään onneksi voin soittaa vaikka kolme tuntia, jos siltä tuntuu.

Sapettaa, kun pitää olla niin persaukinen, että täytyy miettiä investointeja noin tarkkaan. Kuinka monta kertaa pääset Renki itse treenaamaan? Tuntuuko, että kertoja on riittävä määrä? Eipä opitut taidot niin äkkiä pääse unohtumaan, mutta pientä kohmeloa voi aina aluksi ilmetä.
Renki
26.10.2007 10:53:07

Pääsen treenaamaan 7 kertaa viikossa yleensä 3-5 kertaa niistä käytän. Tosin nyt syksyllä kun on kaikki taudit päällä ja muutenkin jatkuva väsymys niin viikkotreenit jää 2 kertaan.
Mulla sitä kohmeloa esiintyy aina alussa joka kerta. En tiedä mistä johtuu, mutta saundit menee "kohilleen" vasta noin 10 minuutin soiton jälkeen ja soitto tuntuu vasta sitten luontevalta. Ehkä mä vaan sytyn hitaasti tai jotain.
Clap the barber...
solmo
26.10.2007 11:53:40

Pääsen treenaamaan 7 kertaa viikossa yleensä 3-5 kertaa niistä käytän. Tosin nyt syksyllä kun on kaikki taudit päällä ja muutenkin jatkuva väsymys niin viikkotreenit jää 2 kertaan.
Mulla sitä kohmeloa esiintyy aina alussa joka kerta. En tiedä mistä johtuu, mutta saundit menee "kohilleen" vasta noin 10 minuutin soiton jälkeen ja soitto tuntuu vasta sitten luontevalta. Ehkä mä vaan sytyn hitaasti tai jotain.

Luulenpa, että kyse on lämpiämisestä. Siksi aina rumputuntien alussa mätetään jotain simppeliä kuviota ja erilaisia lämmittelyharjoituksia. Sama juttu mullakin on. Soundit ei välttämättä ole heti kohdallaan ja pienen tovin jälkeen kädet liikkuu rennosti ja soittaminen ei ole niin mekaanisen oloista.

Funtsin tuossa, että kyllähän mulle riittäis ehkä kaksikin kertaa viikossa treenailua aina reilu kaksi tuntia kerrallaan. En mä kuitenkaan voisi käydä mainitsemassani maksullisessa tilassa viis päivää viikossa ja useamman tunnin kerrallaan, koska on monta muutakin asiaa hoidettavana, vaikka ideaalia se olisikin. Katsoo vaikka tuon Senegalin matkan jälkeen jotain maksullista treenailupaikkaa.

Nyt olisi tärkeää saada kunnon tatsi uuteen rumpuun, koska eilisen soittelun jälkeen se on pikkasen vaativampi kuin toinen rumpuni. Ei viitsi mennä sunnuntain rumputunnille ihan kylmiltään uuden lelun kanssa :)
solmo
29.10.2007 16:15:28

Uuden rummun myötä olen voinut alkaa tapailemaan djembellä eri rytmejä kevyesti ihan kotioloissa. Tuossa uudessa rummussahan on aika pirun terävä soundi, koska nahka on yllättävän pakua ja se on viritetty kireälle. Jos rummun laskee normaalisti lattialle ja taputtelee eri lyöntejä kevyesti, voi päiväsaikaan kotonakin verestää tunnilla opeteltuja asioita ja se on todella tarpeen. Näillä näkymin yritän päästä duunipaikan kellariin 1-2 krt viikossa aina useammaksi tunniksi kerrallaan. Sound Mindista saa vuokrattua soolohuonetta edullisesti vuorokauden ajasta riippuen aina tunniksi kerrallaan. Se on myös yksi varteenotettava vaihtoehto vaikka kerran viikossa, jos kellarivuorot ei riitä.

Eilen treenailtiin Kukua ja täytyy sanoa, että kuulosti muuten pirun hyvältä, kun me "oppilaat" soitettiin djembejä (viisi kpl) ja opettaja soitti dundunia tais siinä olla kenkenikin sekä sangbankin. Tuollaisina hetkinä ymmärtää sen faktan, että melko pitkälti nämä erilliset bassorummut ovat todella tärkeässä roolissa noissa rytmeissä ja ne luovat äänimaailmaan oman viehättävän vivahteen. Eilen tuli kylmät väreet, kun katsoin youtubesta clippejä, joissa oli varsin mittava kokoonpano djemben soittajia ja sit vielä lisäks dundunien soittajia. Voiko muuten noita kaikkia bassorumpuja koosta riippumatta kutsua dunduneiksi, vai kuinka? Olen noviisi niiden saralla.
solmo
29.10.2007 16:28:55

Kun soitat djembeä ja sinähän soitat, pidätkö enemmän matalalta vai korkealta soivien rumpujen soittamisesta ja soundista?

Minä pidän molemmista. Vanhempi djembeni soi matalalta jo ihan perusluonteensa omaisesti. Uudempi sen sijaan soi aika korkealta, mutta ääni ei ole kuitenkaan niiin korkea kuin peltiä hakkaisi. Jos äänessä on useampi rumpu, tuovat eri korkeuksilta soivat rummut rikkautta soundiin ja sen huomasin eilisellä tunnilla Kukua soittaessa, kun uusi rumpuni erottui aina välillä aika mukavasti kaiken muun äänen seasta.
Renki
30.10.2007 10:23:33

Voiko muuten noita kaikkia bassorumpuja koosta riippumatta kutsua dunduneiksi, vai kuinka? Olen noviisi niiden saralla.

Kyllä voi.

Kaikista eniten minä pidän oman rumpuni soittamisesta, koska tunnen sen parhaiten ja kalvo on säädetty minun taidoilleni sopivaksi. Tykkään tosi paljon kireestä saudista, mutta mun tekniikka on liian huono siihen vielä, että voisin soittaa virheettömästi kireäkalvoista djembeä. Yritän aina hakea virittäessä sitä omaa rajaa, että mahdollisimman kireälle vaan, mutta pystyn itse sillä soittamaan vaivattomasti.
Clap the barber...
Jussi Ekholm
30.10.2007 10:34:28

Teilläpä onkin loistava ajoitus soundi keskusteluun. Viritin tuossa viime viikolla ensimmäistä kertaa tuon pikku djembeni. Olin hieman yllättynyt siitä, kuinka paljon se vaikutti kiristyvän. Nyt se on hieman "peltisen" (ehkä paremman) kuuloinen omaan korvaan, mutta basso ei ole ihan yhtä muheva kuin aiemmin. Oma korvani ei ole kuullut livenä kuin kolmen djemben soittoa, joten tästä tuli erilaisesti soundaava kuin mikään niistä. Kysyisin näin loppuun, onko mahdollista virittää djembe soimaan väärin, vai onko vain erilailla soivia rumpuja?
Tässä omat reggae-sanoitukset A cappella versioina. http://www.mikseri.net/artists/?id=98786
Renki
30.10.2007 11:29:14

Ei sitä kyllä väärin voi virittää. Enemmälti makuasia. Itse yritän hakea aina hyvien soittajien saundia omien rajojen mukaan. Aika kauaks vielä jää :) mutta ehkä sitten joskus...
Clap the barber...
Renki
30.10.2007 11:44:16 (muokattu 30.10.2007 11:44:45)

Ei sitä kyllä väärin voi virittää.

Lisäisin kuitenkin vielä, että reunaäänien kuuluu erottua toisistaan selvästi ja bassöääni näihin nähden ei ole niin tärkeä juttu. Esim. burkinafasolaiset virittävät djembensä sellaisiksi kattilankansiksi, että bassoa ei juurikaan ole. Ja minusta jos dundunit ovat soitossa mukana ei djemben basso todellakaan ole mikään hirveän tärkeä.
Clap the barber...
solmo
30.10.2007 14:40:21

Lisäisin kuitenkin vielä, että reunaäänien kuuluu erottua toisistaan selvästi ja bassöääni näihin nähden ei ole niin tärkeä juttu. Esim. burkinafasolaiset virittävät djembensä sellaisiksi kattilankansiksi, että bassoa ei juurikaan ole. Ja minusta jos dundunit ovat soitossa mukana ei djemben basso todellakaan ole mikään hirveän tärkeä.

No tuo meikäläisen uusi djembe on nimenomaan burkina fasolainen djembe, mutta soundi ei kuitenkaan ole niin peltinen kuin se voisi olla. Siinä on juuri sopivan korkea ja terävä soundi minun makuun. Bassokin on yllättävän napakka.

Kuulin sellaista vinkkiä, että se kuinka korkealle djembe on viritetty soimaan, vaihtelee jossain määrin kulttuureittainkin Länsi-Afrikassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)