Tami 29.10.2007 13:47:03 (muokattu 29.10.2007 13:48:02) | |
---|
Kiitos, kiitos! Siinäpä melkoinen (puute) lista ;). Komppisaundiksi riittää kai vahvarin (Peavey Classic30) lähtösaundi. Mun pedaalihässäkässä on Ibanez Delay, Boss Compressor, ja Boss Reverb. Voiko noilla onnistua? Omasta mielestä soolosaundini on kyllä pahasti hakusessa. Rokkisoolo kyllä pölähtää... Tavalla tai toisella. Kunhan yhdistelee tarpeeksi Hurriganesia ja Popedaa ym. Nuotinluku taitaa jäädä opettelematta. Pärjään suht. OK melodioiden kanssa, ilman nuottejakin. Toki vaatii treeniä. Joo, hyviä kontakteja on syntynyt, ja oon saanut "änkeä" treenikämpille ym. Kiitos kaikille muillekin tähän mennessä kommentoineille. Jep, kyllähän tuolla kattauksella syntyy, jos vain sormista irtoaa... No ehken tuon reverbin jättäisin pois tilaa viemästä ja tilalle asettaisin vaikka jonkun säröpolkusimen taikka choruksenkin... Edelleen, mitä vähemmän sälää signaaliketjussa sitä vähemmän häiriöitä, kesken piisin ruuvausta jne jne.. Yksinkertainen on kaunista. Toki ainakin itse valitsen efektikattauksen aina joka tilaisuuden, orkan ja soitettavan musiikin mukaan.. siis sikälimikäli pelkkä kitara - kaiku - styrkkari ei piisaa. Jotenkin itse vierastan nykyiskelmän suuntaa jossa kitarasoolot on soitettu ultimaattisella hevi-särövalli-delay-hirmulla kun muu biisi menee kuitenkin enempi cleanina... No makunsa kullakin.. Toinen vaihtoehto tietysti on ostaa joku multiefekti-muljutin, jossa on ainekset joka lähtöön. Noiden kanssa ongelma on vaan usein siinä ettei niitä osata käyttää ja turha aika menee siihen kun tilumies ruuvaa "vehkeitään". Muutenkin minun mielestä hyvän soittajan merkki on se, että kotiläksyt on tehty eli niinkun jussi tuossa jo sanoikin: soundit on ruuvattu kuntoon ja mielellään biisitkin on opeteltu jo ennaltakäsin. Silloin pärjää heikommallakin primavistalla. Nuotinluku on kuitenkin mun mielestä semmoinen välttämätön paha, eli ilmankin pärjää mutta nuottien ja teoriankin tuntemuksella saa huimasti lisä syvyyttä siihen soittoon. Pelkillä barre-otteilla komppaavia kitaristeja on 13 tusinassa, mutta hiukkasenkin valtavirrasta poikkeavilla käännöksillä soittavia kitaristeja on vähempi. Olkoonkin että mielummin simppelisti hyvin kuin kikkailemalla jatsiksi... En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... |
mikaman 29.10.2007 13:57:06 (muokattu 29.10.2007 14:06:49) | |
---|
Jep, kyllähän tuolla kattauksella syntyy, jos vain sormista irtoaa... No ehken tuon reverbin jättäisin pois tilaa viemästä ja tilalle asettaisin vaikka jonkun säröpolkusimen taikka choruksenkin... Edelleen, mitä vähemmän sälää signaaliketjussa sitä vähemmän häiriöitä, kesken piisin ruuvausta jne jne.. Yksinkertainen on kaunista. Toki ainakin itse valitsen efektikattauksen aina joka tilaisuuden, orkan ja soitettavan musiikin mukaan.. siis sikälimikäli pelkkä kitara - kaiku - styrkkari ei piisaa. Jotenkin itse vierastan nykyiskelmän suuntaa jossa kitarasoolot on soitettu ultimaattisella hevi-särövalli-delay-hirmulla kun muu biisi menee kuitenkin enempi cleanina... No makunsa kullakin.. Toinen vaihtoehto tietysti on ostaa joku multiefekti-muljutin, jossa on ainekset joka lähtöön. Noiden kanssa ongelma on vaan usein siinä ettei niitä osata käyttää ja turha aika menee siihen kun tilumies ruuvaa "vehkeitään". Muutenkin minun mielestä hyvän soittajan merkki on se, että kotiläksyt on tehty eli niinkun jussi tuossa jo sanoikin: soundit on ruuvattu kuntoon ja mielellään biisitkin on opeteltu jo ennaltakäsin. Silloin pärjää heikommallakin primavistalla... Kiitos! Mulla Compressori ainakin sakeuttaa ja hälventää komppisaundia. Ja tosi pahasti. Joko säädöt pielessä tai sitten en osaa käyttää. Myös vaikea saada Kompuran taso oikeaksi. Usein kun polkaisee kompressoria, niin tulee joko liikaa boostia tai sitten vaimennusta. Aina pitää säätää erikseen, kun muuttaa volumea vahvarista. Hankalaa on... Multiefekti olis hyvä, vaikka Boss ME50? Niitä monet tanssijätkät käyttää. Delay on ihan jees, vaikka ei siitä kovin lämmintä rautalankakaikua saa. Ja toi Chorus -juttu pitää kyllä kokeilla! Oon huomannut tuon saman noista särökitarasooloilijoista. Ei niin hyvä. "On mulla bootsit ja mä soitan kitaraa. Jopa luulis, että ei oo mua kovempaa..." -Mika Sundqvist |
Sertzo S 29.10.2007 14:12:26 | |
---|
Kuin mun suustani, näin vanhemmalla iällä on sitten lapsenlapsille papalla kerrottavaa. Sielunveljeni nossakin toimissa. ;) |
Simo78 29.10.2007 14:46:03 | |
---|
Suosittelen musiikkikriitikon toimenkuvaa; se on sellaista kuten esim. eunukilla: tietää periaatteessa, mitä/miten pitää tehdä ja toimia. No en mä kyllä jaksa kuunnella kaiken maailman skeidaa väkipakolla ja kirjoittaa niistä. Ai niin, hyvän kriitikon pitää jotain osata, paskoja arvostelijoita on netti pullollaan(siis "lehdissä", mitkä eivät tuota painettua julkaisuja)! Ehkä tämä statistin rooli ja m.netissä avautuminen on se oikea paikka=) |
Rokkimamma75 29.10.2007 15:25:52 | |
---|
Voi että, ja vielä tauolla. On ne aikamoisia... No eikö! Vaikka onki ihan offtopiccia niin pakko kertoo että loppuillasta tuliki sit mielenkiintonen ku kaks akkaa "loi katseita" kilpaa, eikä oltu missään isossa kaupungissa vaan pikkukylässä.. ja minnuu nauratti! Life is a Bitch and so am I! |
jjussila 29.10.2007 15:28:19 | |
---|
No eikö! Vaikka onki ihan offtopiccia niin pakko kertoo että loppuillasta tuliki sit mielenkiintonen ku kaks akkaa "loi katseita" kilpaa, eikä oltu missään isossa kaupungissa vaan pikkukylässä.. ja minnuu nauratti! On ollunna varssinainen siemenlinko koko ukko..... ..ei helev...olisko noin?..... |
Tankero 29.10.2007 15:58:24 | |
---|
On ollunna varssinainen siemenlinko koko ukko..... Vaikia uskoa soittajasta. Varmasti, vissiin. |
Ukko 29.10.2007 16:03:58 | |
---|
No eikö! Vaikka onki ihan offtopiccia niin pakko kertoo että loppuillasta tuliki sit mielenkiintonen ku kaks akkaa "loi katseita" kilpaa, eikä oltu missään isossa kaupungissa vaan pikkukylässä.. ja minnuu nauratti! Täällä aiemmin yhdessä keskustelussa yks kiipparisti kertoili nuoruusvuosien saavutuksestaan eli olis ollut samana iltana kolme eri naista pöllytettävänä. |
häläppääjä 29.10.2007 16:13:16 | |
---|
Tuossa yläpuolella on kyllä jo aikalailla kaikenkattavaa opastusta, mutta minusta tärkeintä on se tyylitaju. Että osaa tosiaan kompata autenttisesti ja tyylikkäästi, täyttäen mutta silti jättäen muillekin tilaa. Että saundimaailma on oikea ja lajiin sopiva. Yksi hyvä keino päästä näistä asioista perille on kuunnella VALTAVASTI musiikkia ja varsinkin tuota iskelmää jos sitä aikoo soittaa, eikä vain näitä 2000-luvun kuppasimpia radiohittejä vaan lähtien tuolta 50-60-luvulta, biisien tuntemushan on myös tärkeä osa. Eli että vaikka nuottia ei löytyisikään, pystyy biisissä soittamaan mukana kun tunnistaa biisin. Tästä pistin lussan.Just näinhän se on.on ne tietyt pappadiljat ja mehtäkukat oltava selekäydinnesteesä hyvin, että pystyy lähteen esim. tuuraan Sama |
Sertzo S 29.10.2007 16:14:59 (muokattu 29.10.2007 16:15:18) | |
---|
Täällä aiemmin yhdessä keskustelussa yks kiipparisti kertoili nuoruusvuosien saavutuksestaan eli olis ollut samana iltana kolme eri naista pöllytettävänä. Huh, millainen erotomaani! Mulle on kyllä riittänyt aikoinaan kaksi vaan. ;) |
baron 29.10.2007 16:26:26 (muokattu 29.10.2007 16:28:28) | |
---|
Täällä aiemmin yhdessä keskustelussa yks kiipparisti kertoili nuoruusvuosien saavutuksestaan eli olis ollut samana iltana kolme eri naista pöllytettävänä. Siis samaan aikaan vai? Ainakin mulla oli. Eikä siinä niin hirveän nuori tarvinnut olla. Kaksihan on rutiinia. Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) |
isojussi 29.10.2007 16:30:52 | |
---|
Nuotinluku on kuitenkin mun mielestä semmoinen välttämätön paha, eli ilmankin pärjää mutta nuottien ja teoriankin tuntemuksella saa huimasti lisä syvyyttä siihen soittoon. Pelkillä barre-otteilla komppaavia kitaristeja on 13 tusinassa, mutta hiukkasenkin valtavirrasta poikkeavilla käännöksillä soittavia kitaristeja on vähempi. Olkoonkin että mielummin simppelisti hyvin kuin kikkailemalla jatsiksi... Niin - jos haluaa vain kompata. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
jjussila 29.10.2007 16:41:01 | |
---|
Huh, millainen erotomaani! Mulle on kyllä riittänyt aikoinaan kaksi vaan. ;) Ja muut tauot rukkasella (-ko)?.... ..ei helev...olisko noin?..... |
Rokkimamma75 29.10.2007 20:33:31 | |
---|
Siis samaan aikaan vai? Ainakin mulla oli. Eikä siinä niin hirveän nuori tarvinnut olla. Kaksihan on rutiinia. Ohhoh, Barskahan varsinainen sonni on!! =D Kyllä tässä mun tositarinassani olivat eri tauoilla eri akat, ja selvennettäköön vielä varmuudeksi että kumpikaan niistä EN ollut minä... Life is a Bitch and so am I! |
Timi 29.10.2007 21:30:00 | |
---|
Jaaha!Itse asiaan taas päästin! Kylmän viileesti! |
isojussi 29.10.2007 22:39:22 (muokattu 29.10.2007 22:39:52) | |
---|
Ohhoh, Barskahan varsinainen sonni on!! =D Kyllä tässä mun tositarinassani olivat eri tauoilla eri akat, ja selvennettäköön vielä varmuudeksi että kumpikaan niistä EN ollut minä... Mietin just, että kaverilla on joko suht lyhyt nalli tai teillä pitkät paussit.... Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
rintapek 29.10.2007 22:50:30 | |
---|
Mietin just, että kaverilla on joko suht lyhyt nalli tai teillä pitkät paussit.... Tuli vain mieleeni, että oliko siella ketään lattialla, jos kaikki naiset ovat housut kintuissa ja hameet korvissa jossain odottamassa bändin taukoa? Miten tämä auttaa alkuperäistä kysyjää? Sanon, että tsekkaa tori. Jos sieltä ei saa bändiä pystyyn, niin mistä sitten? Haluatko perustaa oman bändin, vai liittyä valmiiseen? One kind of music only - the good kind |
Kukko 29.10.2007 23:13:24 | |
---|
Mulla on käynyt aina älytön mäihä. Mua on aina pyydetty soittamaan kulloiseenkin kokoonpanoon. Vielä korostan tuota sosiaalisen kompetenssin tärkeyttä. Korrekti ja asiallinen- kiinnostunut/innostunut- tyyppi löytää aina paikkansa. Sulla nuo on kohdallaan! Soittotaidolla on toki merkitystä, mutta se ei ole niin tärkeää kuin edellä mainitut ominaisuudet. "Kitarakoulu viisivuotiseksi"
-Minä- |
mikaman 30.10.2007 08:12:04 (muokattu 30.10.2007 13:40:19) | |
---|
Tuli vain mieleeni, että oliko siella ketään lattialla, jos kaikki naiset ovat housut kintuissa ja hameet korvissa jossain odottamassa bändin taukoa? Miten tämä auttaa alkuperäistä kysyjää? Sanon, että tsekkaa tori. Jos sieltä ei saa bändiä pystyyn, niin mistä sitten? Haluatko perustaa oman bändin, vai liittyä valmiiseen? Totta, vähän karkaa aiheesta, mutta ei se mitään! Ensisijaisesti haluaisin liittyä valmiiseen bändiin. Perustaminen aika vaikeaa. "On mulla bootsit ja mä soitan kitaraa. Jopa luulis, että ei oo mua kovempaa..." -Mika Sundqvist |
Mulla on käynyt aina älytön mäihä. Mua on aina pyydetty soittamaan kulloiseenkin kokoonpanoon. Vielä korostan tuota sosiaalisen kompetenssin tärkeyttä. Korrekti ja asiallinen- kiinnostunut/innostunut- tyyppi löytää aina paikkansa. Sulla nuo on kohdallaan! Soittotaidolla on toki merkitystä, mutta se ei ole niin tärkeää kuin edellä mainitut ominaisuudet. Kiitos! Onpa mukava kuulla! Kerro terveisiä!! "On mulla bootsit ja mä soitan kitaraa. Jopa luulis, että ei oo mua kovempaa..." -Mika Sundqvist |