Moro, tässä katselin ton rockwayn videoilta "oikeaoppisen" plektranpitotyylin ja ihmettelin että mähän pidän ihan erilailla plektraa. Videolla opettaja kertoo, että pinsettiote joutaa romukoppaan. No katselin omaa tyyliäni ja minä käytän itse plektraani juurikin tuollaisella pinsettiotteella, joko etusormen ja peukalon välissä tai sitten etusormi + keskari ja toisella puolella peukalo. Että pitäiskö tässä nyt olla jonkinlaista hätää kärsimässä jos oon koko soittoaikani (aloitin about 5 vuotta sitten mutta aktiivisemmin vasta vuoden) soitellut pinsettiotteella :) Tilutusheviä yms. on tarkoitus soitella ja ei mulla nyt riffeissä tai kevyissä sooloissa ole mitään ongelmia tullut. Pinch Harmoniceja en ole erityisemmin koittanut, mutta ilmeisesti pinsettiotteellakaan tämä ei mahdotonta ole. Kärsivätkö muut tekniikat pinsettiotteesta vai onko se se ja sama miten plektra on käsissä kunhan ääntä lähtee? 120 Temmon 16-osat alkavat olla maksiminopeutta minkä pinsettiotteen alternatella saan nyt muutaman kuukauden harjoittelun jälkeen. |
Peku911 29.10.2007 18:06:13 | |
---|
En tajunnut mitään tosta "pinsettiotteesta"...Kuulosti kyllä ihan normaalilta otteelta..:/ |
Gibs 29.10.2007 18:06:31 | |
---|
Jos vaan omasta mielestä tuntuu hyvältä soittaa, niin eipä sitä kannata lähteä muuttamaan. Etusormi koukkuun ja peukku siihen päälle, plektra sitten väliin tietysti olisi semmonen ns. "oikea tyyli" joka yleensä opetetaan. Jos tarkotat pinsettiotteella, että sormet ovat suorana, en ainakaan itse pystyisi kovin jämäkästi soittamaan. Huomenta! |
oiva tumpeloinen 29.10.2007 18:16:46 | |
---|
Kuuluisin pinsettiotteen käyttäjä lienee Hetfield. Eipähän se paljon sooloile, mutta kyllä sillä jotenkin näyttäisi toimeen tulevan. Morsella on myös jonkinmoinen pinsettiote. Siltä puolelta tuntuu ne soolotkin irtoavan ihan hyvin. |
Louhimo 29.10.2007 18:35:50 | |
---|
Jos vaan omasta mielestä tuntuu hyvältä soittaa, niin eipä sitä kannata lähteä muuttamaan. Etusormi koukkuun ja peukku siihen päälle, plektra sitten väliin tietysti olisi semmonen ns. "oikea tyyli" joka yleensä opetetaan. Jos tarkotat pinsettiotteella, että sormet ovat suorana, en ainakaan itse pystyisi kovin jämäkästi soittamaan. Suorana sormet eivät siis ole, mutta en ota plektrasta kiinni etusormen "sivulla" niinkuin esim. kaveri videosta http://youtube.com/watch?v=NgkU22Dur9Q tasan 03:00 näyttää. Samalla lailla Stillman rockwayltä asettaa etusormensa sivun tuohon plektralle eikä niinkään sormenpäitä niinkuin minä teen. |
Bookkeeper 30.10.2007 13:23:51 (muokattu 30.10.2007 15:01:04) | |
---|
Minä soitan pinsettiotteella. Voi olla että tarkkuus kärsii? En vain saanut haluamaani soundia aikaiseksi etusormi koukkuun tekniikalla. Diggaan siitä että sormet "joustaa" hieman -> pehmeämpi tatsi. Toisaalta en ole mikään supernopea tiluttaja. Jos ns. pinsettiote hidastaa menoa, niin sillä ei ole suuremmin väliä... Mitens tämä kaveri!? http://youtube.com/watch?v=BWDvWICcQek"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Tigerstedt 30.10.2007 14:06:32 | |
---|
Ite soitan myös pinsettiotteella, mukana myös keskisormi. Tuntui soittoa aloitellessa luonnollisimmalta tavalta pitää plekua, joten siihen on jämähdetty. En kyllä koe että toi mitenkään haittaisi soittamista, päinvastoin. Paras tapa on kuitenkin se mikä itelle sopii, ei kannata miettiä turhaan, pääasia että homma toimii. Summer nights are colder now, they've taken down the fair, and all the lights have died somehow, or were they ever there? |
kimurantti1 30.10.2007 15:30:49 | |
---|
Minä kokeilin joskus pinsettiotetta, mutten saanut sitä toimimaan. Siinä ei oikeastaan ollut mitään muuta vikaa, mutta en saanut sillä tarpeeksi jämäkkää pikkausta aikaan. Sähkökitaralla juuri ja juuri menee, mutta esimerkiksi teräskielisen kanssa ko. tekniikka oli katastrofi jos jotain nopeampaa halusi soittaa. Toistaiseksi en olekaan nähnyt kenenkään käyttävän teräskielisen kanssa pinsettiotetta. |
John Titor 30.10.2007 18:20:05 | |
---|
Minä kokeilin joskus pinsettiotetta, mutten saanut sitä toimimaan. Siinä ei oikeastaan ollut mitään muuta vikaa, mutta en saanut sillä tarpeeksi jämäkkää pikkausta aikaan. Ja siks sillä ei voi soittaa niin NOPEEEEEEESTI!!!! Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
Askorbiinihappo 30.10.2007 18:28:50 | |
---|
Ja siks sillä ei voi soittaa niin NOPEEEEEEESTI!!!! Varma tapa saada Ushimir tänne keskustelemaan ;) Kannattaako koko elämäänsä uhrata kitaransoittoon, jos vaan komppaa...no EI!
Ushimir FTW! |
John Titor 30.10.2007 19:08:52 (muokattu 30.10.2007 19:09:09) | |
---|
Varma tapa saada Ushimir tänne keskustelemaan ;) Eiku Ushimir käyttää harjaa plektran sijaan ku se vaan vaan sweepåå. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
Lennu 30.10.2007 19:23:17 | |
---|
Ei sillä ole väliä. Jos se tekniikka on väärin, niin sen kyllä ehtii korjaamaan. Sen sijaan, KUN sen joutuu korjaamaan, niin mukana tulee ne 'väärinopitun' persoonallisuudet, jotka voi lisätä siihen samaan pankkiin, jossa on ne muutkin lickit. Muutenhan tää olis ihan liukuhihnahommaa, eikö vaan? Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa: Tunne Lennut. -JCM |
moottorisaha 30.10.2007 19:59:21 | |
---|
Kuuluisin pinsettiotteen käyttäjä lienee Hetfield. Eipähän se paljon sooloile, mutta kyllä sillä jotenkin näyttäisi toimeen tulevan. Morsella on myös jonkinmoinen pinsettiote. Siltä puolelta tuntuu ne soolotkin irtoavan ihan hyvin. Hetfieldillä ei todellakaan ole pinsettiotetta. Muuten ihan normaali etusormen ulkosivu+peukalonpää, paitsi että hän laittaa vielä keskisormenkin tuohon etusormen viereen. "I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio |
Louhimo 30.10.2007 20:09:36 | |
---|
No kun koitin tota "oikeaoppista" otetta ja hädin tuskin osuin sillä oikeaan kieleen, käsi paljon luonnollisemmassa asennossa tällä pinsettiotteella. En ymmärrä miten joku voi soittaa nopeasti tuolla normaalilla otteella, rämpytys sillä ilmeisesti sujuu. |
Kasperi Tervonen 30.10.2007 20:18:53 | |
---|
Mulle on vieläkin hieman epäselvää, että millainen tuo pinsettiote tarkalleen ottaen on. Onko ero "normaaliin" otteeseen siis se, että sitä plektraa koskettaa etusormen sivun sijaan etusormen pää? "Voisin helvetti video no pitäiskö se video laittaa you tubeen vai jotain..." -Ushimir |
825107 30.10.2007 20:30:07 (muokattu 30.10.2007 20:30:17) | |
---|
Mulle on vieläkin hieman epäselvää, että millainen tuo pinsettiote tarkalleen ottaen on. Onko ero "normaaliin" otteeseen siis se, että sitä plektraa koskettaa etusormen sivun sijaan etusormen pää? Mun käsittääkseni siinä pidetään plektrasta etu- ja keskisormella sekä peukalolla kiinni. |
kimurantti1 30.10.2007 20:34:59 (muokattu 30.10.2007 20:35:16) | |
---|
Mun käsittääkseni siinä pidetään plektrasta etu- ja keskisormella sekä peukalolla kiinni. Ei kai sentään? Kyllähän pinsettiote on nimenomaan se, kun pidetään jostain etusormella ja peukulla. Kyllä se noin menee, miten nimim. -Gitaristi- ylempänä veikkasi. |
Louhimo 30.10.2007 20:59:37 | |
---|
Ei kai sentään? Kyllähän pinsettiote on nimenomaan se, kun pidetään jostain etusormella ja peukulla. Kyllä se noin menee, miten nimim. -Gitaristi- ylempänä veikkasi. Siis etusormen ja peukalon päiden välissä. Etusormi ei ole sivuittain plektraan nähnden. |
Kasperi Tervonen 30.10.2007 21:09:36 | |
---|
Kyllä se noin menee, miten nimim. -Gitaristi- ylempänä veikkasi. Jees, asia selvä. :) "Voisin helvetti video no pitäiskö se video laittaa you tubeen vai jotain..." -Ushimir |
ushimir 30.10.2007 22:12:41 | |
---|
Varma tapa saada Ushimir tänne keskustelemaan ;) Ai terve niin mistäs tämä tämmöinen ketju ilmestyi? -En kuitenkaan menisi sanomaan että millä tahansa otteella sillä muute saattaa... Esim. Puristaa jäykästi yms. |