Aihe: Neuvoja bändinhakuun
1 2 3 4 5
mikaman
29.10.2007 09:15:36 (muokattu 29.10.2007 12:04:18)
Oon noin vuoden verran etsiskellyt bändiä, kitaristina. Koesoittoja, yhtyedenottoja ja hyviä kontakteja on syntynyt, mutta sopivaa bändiä ei vielä löytynyt. Bänditreeniä ja lavakokemusta on jonkin verran, (niin että alkuun päästään). Muuta soittokoemusta noin 7 vuotta. Intoa enemmän kuin tarpeeksi. Oon kohtuu osaava kitaristi. Parhaiten luonnistuu Agents, tanssi, rautalanka, iskelmä ja rokki.

Perinteinen ja vanha tanssimusa vähän oudompaa, mutta onnistunee hyvien lappujen kanssa. (Soitan soinnuista, en nuoteista). Oon aika riippuvainen lapuista, toki ulkomuistissakin on paljon biisejä.

Vaikeuksia on löytää sopiva bändi. Pitäisi suosia opiskelijaa, ja mahdollisuus treenien kautta lavalle. "Maakunnan pikkubändi" pitäisi olla. Bändin perustaminen enemmän kuin hankalaa.

Ei auta kai kuin treenata mahdollisimman paljon biisejä itsekseen, ja odotella sopivaa tilaisuutta. Saa kertoa hyviä neuvoja aiheeseen liittyen.
half
29.10.2007 09:30:32
No, kaksi varmaa tapaa ovat:

-Laula edes vähän
-Hommaa osaltasi myös keikkoja

Jos pelkällä kitaralla meinaat pärjätä, sun pitää olla sairaan "nopee".
Uskottava suoritus bassolla ei myöskään kitaristia pahenna.
mikaman
29.10.2007 09:37:44
No, kaksi varmaa tapaa ovat:

-Laula edes vähän
-Hommaa osaltasi myös keikkoja

Jos pelkällä kitaralla meinaat pärjätä, sun pitää olla sairaan "nopee".
Uskottava suoritus bassolla ei myöskään kitaristia pahenna.

Kiitos! Aika pitkälle olis tarkoitus pärjätä pelkkänä kitaristina. Oon ihan kohtuullinen soolokitaristi, mutta en niin "sairaan nopee". Laulua pitäis kehittää... ja paljon.
half
29.10.2007 10:00:37
Kiitos! Aika pitkälle olis tarkoitus pärjätä pelkkänä kitaristina. Oon ihan kohtuullinen soolokitaristi, mutta en niin "sairaan nopee". Laulua pitäis kehittää... ja paljon.

Rautalankasivuilta kannattaisi ehkä kysellä. Niillä ryhmillä yleensä keikat, ainakaan taloudellisesti järkevät, ovat kuitenkin aika harvassa.
Sertzo S
29.10.2007 10:01:36 (muokattu 29.10.2007 10:01:49)

Kehoitan opettelemaan lapunlukua eli nuotit edes jonkinmoiseen haltuun.
Homma helpottuu kummasti.
Soinnutus olisi myöskin hallittava kokolailla hyvin eri käännöksineen, ettei mene sormi tai pkletra suuhun, kun tulee ehkä oudompi merkintä paperilla eteen.
Tami
29.10.2007 10:04:18

jep, laulun opettelu on muutenkin hyödyllistä ja ehken jopa kehittää omaa soittoakin...

Mutta tuossa genressä nopeutta tärkeämpää on juurikin varmuus ja se että tarpeen vaatiessa sitten soolo irtoaa. Tanssimusiikin puolella se komppaustaito ja siellä rytmipuolella puuhastelu on isossa osassa enemminkin kuin soolon "vingutus".

Asiaan: Kuten tuossa totesitkin niin uuden orkan perustaminen on haastavaa ja ainakin oman kokemuksen perusteella ilmoitusten perusteella orkan ja soittajan löytäminen on vaikeaa. Parhaiten itseään markkinoi soittamalla perushumppaa tuurauskeikoilla ja tunkeutumalla "väkisin" muiden soittajien seuraan ja keikoille. Kun nimi jää mieleen joko hyvässä tai pahassa tulee suurin osa keikoista ja projekteista puskaradion kautta...... näin ainakin itse olen asian kokenut..
Nytkin oma ilmoitus roikkuu tuolla wanted-palstalla mutta kaikki yhteydenotot tulee kyllä aivan muualta.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
isojussi
29.10.2007 10:57:19
jep, laulun opettelu on muutenkin hyödyllistä ja ehken jopa kehittää omaa soittoakin...

Ja aina niin tärkeää tyylitajua.

Mutta tuossa genressä nopeutta tärkeämpää on juurikin varmuus ja se että tarpeen vaatiessa sitten soolo irtoaa. Tanssimusiikin puolella se komppaustaito ja siellä rytmipuolella puuhastelu on isossa osassa enemminkin kuin soolon "vingutus".

Kyllä. Ehdottomasti. Hyvä tanssikitaristi:

- Osaa kaikkien tanssilajien peruskompit oikeilla saundeilla, oikein fraseerattuna.
- Osaa soittaa tyylilajin mukaisen melodiasoolon lapuista sekä mukiinmenevän jazz-, rock- ja "salsa"soolon.
- Lukee nuoteista peruskauraa suht nikottelematta.
- Omaa jonkinmoisen taustalaulutaidon
- On katsonut tarvittavat saundit kotona valmiiksi.
- Ei räplää ja tiluta tauoilla.
- Ei soita toisten päälle.
- Pitää kaluston kunnissa, ettei oo jatkuvia hurinoita ja rätinöitä
- Pukeutuu siististi ja hymyilee yleisölle.
- Osallistuu roudaukseen ja on sosiaalinen
- Omistaa keikkabussin.

Eli ihan niin kuin minkä tahansa muunkin soittimen taitaja.

Noi edellytykset kun omaa, niin sitten on helppo alkaa tehdä sitä pitää ja uuvuttavaa duunia, millä päästään toisten soittajien tietoisuuteen ja keikoille.

Onko sulla ketään kaveria, joka harrastaa musaa - vaikka laulaa?

perustakaa vaikka duo ja ängetkää johonkin keikalle.

Tai pyri vaikka paikalliseen soittokuntaan.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Sertzo S
29.10.2007 11:08:53
Ja aina niin tärkeää tyylitajua.

Kyllä. Ehdottomasti. Hyvä tanssikitaristi:

- Osaa kaikkien tanssilajien peruskompit oikeilla saundeilla, oikein fraseerattuna.
- Osaa soittaa tyylilajin mukaisen melodiasoolon lapuista sekä mukiinmenevän jazz-, rock- ja "salsa"soolon.
- Omistaa keikkabussin.

Eli ihan niin kuin minkä tahansa muunkin soittimen taitaja.

Noi edellytykset kun omaa, niin sitten on helppo alkaa tehdä sitä pitää ja uuvuttavaa duunia, millä päästään toisten soittajien tietoisuuteen ja keikoille.

Onko sulla ketään kaveria, joka harrastaa musaa - vaikka laulaa?

perustakaa vaikka duo ja ängetkää johonkin keikalle.

Tai pyri vaikka paikalliseen soittokuntaan.

Kaikenkattavaa tietoa kysyjälle tuossa ylhäällä.
Simo78
29.10.2007 11:56:09
- Omistaa keikkabussin.

Ei jumalauta onneksi en ole koskaan harkinnut tanssimuusikon uraa. Olisin huonoin koskaan(muutenkin kuin soittotaidoilta), etenkään toi pukeutuminen siististi ja yleisöille hymyily ei luonnistu, vittuilu yleisölle kyl lähtee. Roudaus luonnistuu, mutta pitäisi vai vielä sosiaalinen olla=) Vähän turha viesti joo, mutta älkäähän liikaa rypistelkö...
riff
29.10.2007 12:15:44
Eri tyylien tutkiminen ja kunnollinen komppauksen opettelu. Soundimaailma jne mutta yksi suurimmista kriteereistä bändiin pääsyyn on laulutaito. Valtaosa ajattelee ettei mykkää soittajaa tarvita. Karrikoiden se onkin noin humppabändissä. Aloita helpoilla biiseillä, lauleskele itseksesi niitä kotona ja siitä sitten pikkuhiljaa...
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
Sertzo S
29.10.2007 12:16:44
Ei jumalauta onneksi en ole koskaan harkinnut tanssimuusikon uraa. Olisin huonoin koskaan(muutenkin kuin soittotaidoilta), etenkään toi pukeutuminen siististi ja yleisöille hymyily ei luonnistu, vittuilu yleisölle kyl lähtee. Roudaus luonnistuu, mutta pitäisi vai vielä sosiaalinen olla=) Vähän turha viesti joo, mutta älkäähän liikaa rypistelkö...

Suosittelen musiikkikriitikon toimenkuvaa; se on sellaista kuten esim. eunukilla: tietää periaatteessa, mitä/miten pitää tehdä ja toimia.
Rokkimamma75
29.10.2007 12:22:36
Tuossa yläpuolella on kyllä jo aikalailla kaikenkattavaa opastusta, mutta minusta tärkeintä on se tyylitaju. Että osaa tosiaan kompata autenttisesti ja tyylikkäästi, täyttäen mutta silti jättäen muillekin tilaa. Että saundimaailma on oikea ja lajiin sopiva. Yksi hyvä keino päästä näistä asioista perille on kuunnella VALTAVASTI musiikkia ja varsinkin tuota iskelmää jos sitä aikoo soittaa, eikä vain näitä 2000-luvun kuppasimpia radiohittejä vaan lähtien tuolta 50-60-luvulta, biisien tuntemushan on myös tärkeä osa. Eli että vaikka nuottia ei löytyisikään, pystyy biisissä soittamaan mukana kun tunnistaa biisin.
Life is a Bitch and so am I!
Sertzo S
29.10.2007 12:25:32
Tuossa yläpuolella on kyllä jo aikalailla kaikenkattavaa opastusta, mutta minusta tärkeintä on se tyylitaju. Että osaa tosiaan kompata autenttisesti ja tyylikkäästi, täyttäen mutta silti jättäen muillekin tilaa. Että saundimaailma on oikea ja lajiin sopiva. Yksi hyvä keino päästä näistä asioista perille on kuunnella VALTAVASTI musiikkia ja varsinkin tuota iskelmää jos sitä aikoo soittaa, eikä vain näitä 2000-luvun kuppasimpia radiohittejä vaan lähtien tuolta 50-60-luvulta, biisien tuntemushan on myös tärkeä osa. Eli että vaikka nuottia ei löytyisikään, pystyy biisissä soittamaan mukana kun tunnistaa biisin.

Jep, jep, jep! Aivan!
Neljä Ruuvia
29.10.2007 12:43:45
- hymyilee yleisölle.

Ja nussii ja tanssii tauoilla...
Ei kaihda vähän karummankaan näkösiä kotkia!
Se on ku panis rahaa pankkiin.
mikaman
29.10.2007 12:45:51

Joo, ammatinvalintakysymyksiä... =)
"On mulla bootsit ja mä soitan kitaraa. Jopa luulis, että ei oo mua kovempaa..."
KoskPaavo
29.10.2007 12:47:03

Kuin mun suustani, näin vanhemmalla iällä on sitten lapsenlapsille papalla kerrottavaa.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Rokkimamma75
29.10.2007 13:11:19

Oijoi, tästä tulee mieleen eräs rumpalistivakkarituuraajamme... yhdellä keikalla kävi sitten kahdella tauolla hässimässä ja vielä eri akkoja... Musta se oli jo aika tekijä!
Life is a Bitch and so am I!
mack the knife
29.10.2007 13:18:47
Voi että, ja vielä tauolla. On ne aikamoisia...
COVS n:o 1.
Tankero
29.10.2007 13:23:04
On ne jotku.
Mistä tuollaisia häntyreitä löytyy.
Varmasti, vissiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)