Aihe: Sooloskabojen jälkipyykki II
1 2 3 4 586 87 88 89 90122 123 124 125 126
BigPapa
28.10.2007 20:16:05 (muokattu 28.10.2007 20:31:06)

Älä nyt BigPapa ala omistelemaan tätä julkista foorumia.

Juu en ollenkaan. Kerroin vaan paikan missä on hyvä keskustella teorioista ja muusta matemaattisesta meiningistä. Mitä bluesiin tulee niin sen soittaminen ja kuunteleminen antaa ainakin mulle hyviä fiiliksiä. Siis silloin kun kyseessä on blues, eikä sointuihin kuulumattomilla äänillä ja muilla bluesiin kuulumattomilla elementeillä kasattu teelmä. Kyllä minä jääzziäkin kuuntelen ei siinä mitään mutta se on ihan eri juttu kuin B-L-U-E-S....tai jopa rockblues tai rock'n'roll tai sit moni muu..no hard feelings änywäy..
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
mos6581
28.10.2007 20:30:56
Pyydän sääntömuutosta Sooloskabaan.

Mikäli tämän viikon kaikki skabat (Soolo-, Roots- ja Riffi-) haluaa kommentoida on n.50 vedon urakka aikamoinen.

Roots- ja Riffiskabaa saa kommentoida kaikki, myös skabaan osallistumattomat.

Sooloskaba skabojen isänä toimisi varmasti yhtä hyvin kuin nykyisinkin, vaikka äänestyssääntöä helpotettaisiin ja päivitettäisiin muotoon :

Kuten oli kahdessa anonyymiskabassa.

Kuuntelin kaikki tämän kertaisen Sooloskaban vedot, mutta en niitä kommentoi, vaikka
mieli tekisi. Sen verran paljon hienoja tyylivetoja taas oli. Mutta kun munkin sanainen arkkuni on rajallinen, niin tästä syystä pyydän muutosta sääntöihin. Jos nyt mun kommentteja yleensä kukaan kaipaa.. :)

Ymmärrän kyllä ja kans komppaan. Ei varmaan tosiaan kesken skaban mahda asialle mitään, mutta kommentit on kuitenkin mun mielestä ainakin mielenkiintosempia kun se piste ja nimimerkki. Oli ne kommentit sitten "mahtava soundi, mahtavaa soittoa" osastoa tahi syvempää proosaa. Eipä tuo näyttäny anonyymiskaboissakaan nii kauheeta äänestysryöppyä tulevan, että olis tuottanu niin hirveästi lisähommaa pisteitten laskijalle.

Emmä kyllä toisaalta ymmärrä sitäkään pointtia, että miks osallistujat olis vapautettu kommenteista. Eikai se minuutin bluusrykäsy nyt niin voimia vie, etteikö sanaa paria jaksas kirjottaa kuudesta kymmeneen pisteelle.. Niin noh jooh juuh jaah..
MadMatt
28.10.2007 20:56:02

Musiikista puhuttaessa on ihan tavallista käyttää mm. sitä varten luotuja käsitteitä.

Kauhiat teoreettiset analysoinnit ovat jonnin joutavaa shittiä. Varsinkin Bluesissa jos missä on paljon asioita mihin ei syvällisiä teoreettisiä analyysejä todellakaan tarvita.
Kuuntelija ja soittaja kokee Fiiliksen, Tatsin, Sävelet, soundit, rytmiikan yms. niin kuin kokee. adjektiivit ja muihin mielikuviin perustuvat ilmaisut antavat soittajalle paljon enemmän ajateltavaa ja näppituntumaa kuin joidenkin A9zzb nuottien järjestely tiettyyn järjestykseen oppikirjojen mukaan.
Nothin' but the blues
Jucciz
28.10.2007 21:02:14
Mua ihmetyttää ihan avoimesti se, että joidenkin mielestä bluestaustan päälle soitettu mikä tahansa muu kuin blues-skaala on suurin piirtein tyylitajutonta räpellystä ja se ei voi herättää fiiliksiä.

Kertoo mun mielestä enemmän kuuntelijasta kuin soolosta.

Alan nyöykytellä yhä vahvemmin sille ralliollin tekstille, jossa bluesia käsiteltiin paljolti paikallaan polkevana musiikin lajina, jolla ei ole (tai on hyvin harvoin) kuulijoilleen mitään uutta ja raikasta tarjottavaa. Ei ole ihme, että koko genre herättää monissa lähinnä negatiivissävytteisiä tuntemuksia, kun sen vankkumattomat kannattajat eivät suostu kelpuuttamaan koko touhuun mitään tuoreita ideoita, vaan ne tuomitaan ja lytätään harhaoppisina ja tyylitajuttomina, fiiliksettömyydestä puhumattakaan.

Onneksi on Joe Bonamassa, Robben Ford ja Larry Carlton. Muuten voisin melkein väittää vihaavani bluesia kaikessa tylsyydessään.

Sainpas sanottua, samperi.
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
Kuha
28.10.2007 21:04:17

Hienot blyysfiilingit päällänsä, pisteet menee juryn laskettavaksi nyt!
BigPapa
28.10.2007 21:25:32 (muokattu 28.10.2007 21:35:16)

Onneksi on Joe Bonamassa, Robben Ford ja Larry Carlton. Muuten voisin melkein väittää vihaavani bluesia kaikessa tylsyydessään.

Kyllä ja tämä Larry Carltonin B.P Blues - Big Papa Blues?..8)...)
On oikein hyvää tavaraa...

http://www.youtube.com/watch?v=_4RwZoEwNZI

Tai vaikka tämä Robben Ford

http://www.youtube.com/watch?v=e5SqiuWBpTY

tai tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=vmQLFv_Pa3U
futhermucker
28.10.2007 21:38:00
Kastanpa nyt sitten kuitenkin omankin lusikkani tähän soppaan, vaikka aluksi lupasin itselleni vain tyytyä huvittuneena seuraamaan keskustelun kulkua. Itsehän en ole osallistunut yhteenkään skabaan, koska en vaan osaa. Tykkään silti kotona pikkusen rämpytellä ja kamarunkata.

Koko viimeaikainen juupaseipäs-väittelyhän on vissiin lähtenyt siitä, että on epäilty "bluespierujen" äänestävän toisiaan, taustat kilvan siniseksi tuherrettuaan? No, voisi tietysti kysyä: mitä väliä? Onhan siinä etulyöntiasema "lajitovereilla", jos näin on. Toimiihan tämä itseasiassa kääntäenkin.

Mielestäni (korjatkaa jos olen väärässä) kukin saa tuhertaa taustaan sinistä, punaista, tai vaikkapa ripulin rusehtavaa sävyä juuri niin paljon kuin sielu sietää.

Toiseksi, kuka tahansa saa äänestää juuri sitä sooloa, joka sattuu miellyttämään omaa korvaa. Ymmärrettävästi sen genren soolot, joista jotain (toivottavasti) ymmärtää, koskettavat eniten. Joku saattaa antaa pisteitä tutulle ja turvalliselle, omasta mielestään tyylikkäälle vedolle, joku antaa pisteitä erilaisuuden mukaan. Päätöksen tekee kuulija omalla kohdallaan. Ainakin useimmiten.

Yksi pointti miksi kirjoitan, on se, että tässä on nyt vedetty yksi musiikin alalaji lokaan ihan suotta. On kirjoiteltu bluesin olevan paikallaan junnaavaa paskaa ja mitä lie, mutta eikö näin ole suurinpiirtein jokaisessa genressä nykypäivänä? Tähän kohtaan vielä viiltävää anaaliyysiä nykymusiikin tilanteesta ja suuntauksista, unohtamatta puhtaita kalsareita.

Niin että soitelkaa nyt edes jotain niihin taustoihin sen mukana mitä sattuu ranteesta irtoamaan tunteella tai logiikalla. Kuunnellaan, haukutaan, ylistetään, tapellaan, kiistellään, vittuillaan, itkeskellään, syödään tikkaria ja mennään nukkumaan.

Huomenna on taas uusi skaba ja samat keskustelut. Tästä tähän.
"Se tekee siitä sen" - Matti Nykänen
apenaattori
28.10.2007 21:42:59
Hyvää tekstiä yllä, palkitsen plussalla. Taustoihin voisi kyllä seuraavaksi livauttaa vaikkapa kasariheviä tai discofunkkia... ;-)
http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
BigPapa
28.10.2007 21:59:50 (muokattu 28.10.2007 22:16:00)

Onnittelut Kuhalle, hieno meininki ja Velsalle kans, hieno meininki...8) ja hienon meiningin ystäville, hieno meininki...8)...no höh..

Edit.Kaikinpuoleinen suvaitsevaisuus olis mulla ihan kainona vienona toiveena, puolin ja toisin. Sellaisia aikoja odotellessa.
mos6581
28.10.2007 22:02:20
Onnittelut voittajille ja muillekin osallistujille. Kiitokset äänistä.
Jucciz
28.10.2007 22:07:45
Mun mielestä suvaitsevan miehen puheisiin ei kuulu käsite "sointuun kuulumaton ääni". Vai ollaanko suvaitsevaisia vain bluesskaalan suomissa rajoissa?
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
BigPapa
28.10.2007 22:13:44

Mun mielestä suvaitsevan miehen puheisiin ei kuulu käsite "sointuun kuulumaton ääni". Vai ollaanko suvaitsevaisia vain bluesskaalan suomissa rajoissa?

{2) Sointuun kuulumattomat sävelet ovat aina olleet mulle paljon mielenkiintoisempia kuin perusvarmat ja turvalliset sävelet, mistä syystä ns. perinteinen blues on minusta 98% ajasta ihan tappavan tylsää. Poikkeuksen tekevät esimerkiksi aivan erityisen hienosti fraseeratut ja/tai hyvällä soundilla soitetut "peruskauravedot". Näitä kuitenkin kuulee todella harvoin. Yritän vaikka väkisin omalta pieneltä paikaltani tuoda blues-tyyliseen menoon (silloin kun taustana on jotain sellaista) jotain, mitä kenties siellä ei kuulla ihan joka päivä. Perus-blueslickit ja -skaalat on mun mielestä kuultu jo.

Saattaa se noinkin olla. Kyllä minä suvaitsen aika monenmoista, vaan bluesin suvaitseminen tuntuis olevan aika hukassa jollain suunnalla. Ainakin ilman sointuun kuulumattomia säveliä.
velsa
28.10.2007 23:43:47

nyt on uus tausta pelissä....saa improvisoida älykkäästi tai vähemmän älykkäästi.....pallo on teillä.....älkää maindatko lopusta....se vähän töksähtää ku en jaksanu feidata....mut jos haluutte ni tehkää feidi omiin vetoihinne!!!!!!
Kauas on pitkä matka........
-AjA-
28.10.2007 23:49:57

nyt on uus tausta pelissä....saa improvisoida älykkäästi tai vähemmän älykkäästi.....pallo on teillä.....älkää maindatko lopusta....se vähän töksähtää ku en jaksanu feidata....mut jos haluutte ni tehkää feidi omiin vetoihinne!!!!!!

Oujeah, nyt on hämärä tausta! Tästä seuraa selvästi "luomisen tuskaa". +
I know Kung Fu, Karate and 20 other dangerous words...
ICE
28.10.2007 23:56:51
Nyt tuli niin mystinen tausta velsalta, että varmaan vois osallistua taas. Tällä kertaa teen itteni (taas) naurunalaiseksi. ;-)
Kehä kolmosen ulkopuolella kilpaillaan siitä kenellä on vittumaisin työpaikka ja rumin eukko.
mos6581
29.10.2007 03:00:24
Plussan arvoinen tausta, aivan mahtava!
thomasgynn
29.10.2007 11:08:16
Velsan taustasta tulee mieleen meidän frouvan parantavat-cd:t. Voisi äänittää päälle veden lorinaa ja linnun liverrystä.
Kun laulaa ei voi olla vihainen.
I.S.S
29.10.2007 11:22:29 (muokattu 29.10.2007 11:25:16)
Miulle tuli taas mieleen semmoinen vanha tietsikkapeli kuin Dune. Rummut veks, ni ois melkein yks yhteen sen pelin ujelluksien kanssa.
"You know what they say Frank...speed kills."
blaekie
29.10.2007 12:07:41 (muokattu 29.10.2007 12:08:07)

kylläpäs on hämyisen häröä meininkiä tuossa uudessa taustassa, ei puhettakaan pluussista nyt sitten, eli ei tarvii jengin varmaan inistä siitäkään, hehee
Nii onkii ...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)