Aihe: Mesa Boogie Rectifier 4x12 vs Framus Dragon 4x12
1 2
SH1THEAD
28.10.2007 15:29:06
Otsikosta voidaan päätellä, että nupille (Mesa Boogie Single Rectifier) ollaan etsimmässä isompaa kaappia nykyisen 2x12" (mesakokoisen) Tonkereilla ladatun kaapin tilalle, joskaan se ei ole vaihtamassa omistajaa. Nupin ominaissaundi vaatii hyvin pitkälti elementeikseen V30:t, joten vaihtoehdot on rajattu otsikon mukaisesti kahteen.

Ennen kuin kukaan edes avaa sanaista arkkuaan Mesan kaapin ylihinnoittelusta, niin kerrotaan, että kyseistä kaappia en missään nimessä ole aikeissa ostaa, vaan tarkoituksena olisi tehdä siitä suora kopio DIY-hengessä. Vuorotyö ei kuitenkaan paljon anna aikaa rakentelulle, vaikka hamassa tulevaisuudessa ne pitkät vapaat vielä odottavatkin. Jotta vaihtoehtoa voidaan pitää vielä varteenotettavana, niin mainittakoon rakennuskustannusten olevan piirun verran Framuksen hintaa pienemmät.

Vertailu kohdistuu siis lähinnä kaappien fyysisiin ominaisuuksiin ja saundieroihin, jotka johtuvat kokoerosta. Mesa on korkeampi ja leveämpi, mutta syvyys on kutakuinkin sama. Kysymys kuuluukin, onko kellään käytännön kokemusta kummastakin kaapista? Aikoinani kun Single Rectifieriä kävin Levytukussa testaamassa oli alla Mesan oma kaappi ja saundi vakuutti ostamisen verran. Häviääkö muutamassa sentissä se saundi, mikä omaa korvaa mesassa miellytti, vai onko se sittenkin vain jotain erityistä mesa-mojoa?

kaappien ulkomitat:

Mesa:

korkeus: 83.50cm
leveys: 76.52cm
syvyys: 36.20cm

paino: 47kg

Framus:

korkeus: 74 cm
leveys: 74 cm
syvyys: 36 cm

paino: 41kg

HUOM! Ja en, minä en pääse molempia kaappeja rinnan testaamaan. Lähin testauspaikka olisi Helsingissä ja tuskinpa olisivat kaikki kolme (vahvistin ja kaapit) samaan kauppaan osuneet.
Saatana on herra.
Ben_D
28.10.2007 16:00:31

Nupin ominaissaundi vaatii hyvin pitkälti elementeikseen V30:t, joten vaihtoehdot on rajattu otsikon mukaisesti kahteen.

Kukas niin sano? Mulla on ENGL Standard V60 elementeillä ja toimii vallan hyvin 2ch Dual Rectifierin kanssa.
http://evincemetal.com/
SH1THEAD
28.10.2007 16:02:01
Kukas niin sano? Mulla on ENGL Standard V60 elementeillä ja toimii vallan hyvin 2ch Dual Rectifierin kanssa.

Mun oma mielipide. Dual ja Single Rectifier ovat kuitenkin täysin eri vehkeitä. Lisäksi uudella kaapilla haetaan lisää herkkyyttä ja äänenpainetta.
Saatana on herra.
dbv
28.10.2007 16:26:40
Mun oma mielipide. Dual ja Single Rectifier ovat kuitenkin täysin eri vehkeitä. Lisäksi uudella kaapilla haetaan lisää herkkyyttä ja äänenpainetta.

Se kaapin tilavuus ja materiaalin akustiset ominaisuudet vaikuttavat lähes yhtä paljon soundiin kuin elementitkin, joten sen osa-alueen tutkimiseen panostaisin enemmän aikaa, koska sille asialle voi jotain itse tehdä.
SH1THEAD
28.10.2007 16:43:47 (muokattu 28.10.2007 16:45:55)
Se kaapin tilavuus ja materiaalin akustiset ominaisuudet vaikuttavat lähes yhtä paljon soundiin kuin elementitkin, joten sen osa-alueen tutkimiseen panostaisin enemmän aikaa, koska sille asialle voi jotain itse tehdä.

Eh? Jos jo otsikossa ilmoitetaan, että vertailun alla on kaksi kaappia, joissa molemmissa on samat elementit ja erona koko, niin mihin muuhun tässä panostetaan kuin tilavuuden ja materiaalin akustisten ominaisuuksien tutkimiseen? Ja jos ilmoitetaan, että toinen kaapeista kuulosti JUURI NÄILLÄ TIETYILLÄ elementeillä omaan korvaan mahtavalta, niin miksi tullaan sanomaan jonkun toisen kaapin kuulostavan myös hyvältä, varsinkin ilman sen kummempia perusteluita?

-This is madness!
-Madness? This is m.neeeeeeeeeeeet!!!!!!1

Plääh. Haluaisin vain kysyä onko kaapin rakentaminen itse alusta loppuun vaivan väärti, vai voisiko budjettihintaisesta Framuksesta olla juuri minun kaapikseni.
Saatana on herra.
pekurides
28.10.2007 18:19:36

Plääh. Haluaisin vain kysyä onko kaapin rakentaminen itse alusta loppuun vaivan väärti, vai voisiko budjettihintaisesta Framuksesta olla juuri minun kaapikseni.

empä usko, jos ei sitten vapaa-ajan käyttö ongelmia ole.

Toisaalta tilavuus vaikuttaa sitten ainakin alapään saundeihin pullistavasti.

(itellä oversized KRank rev.komero ja se kuulostaa jotenkin isommalta kuin normi marsu.)
Tunteella päin vittua.
Detox
28.10.2007 19:22:05 (muokattu 28.10.2007 19:23:13)

Ennen kuin kukaan edes avaa sanaista arkkuaan Mesan kaapin ylihinnoittelusta, niin kerrotaan, että kyseistä kaappia en missään nimessä ole aikeissa ostaa, vaan tarkoituksena olisi tehdä siitä suora kopio DIY-hengessä. Vuorotyö ei kuitenkaan paljon anna aikaa rakentelulle, vaikka hamassa tulevaisuudessa ne pitkät vapaat vielä odottavatkin

Mikäli vaan taito riittää niin siitä vaan rakentamaan :)

Vertailu kohdistuu siis lähinnä kaappien fyysisiin ominaisuuksiin ja saundieroihin, jotka johtuvat kokoerosta. Mesa on korkeampi ja leveämpi, mutta syvyys on kutakuinkin sama. Kysymys kuuluukin, onko kellään käytännön kokemusta kummastakin kaapista? Aikoinani kun Single Rectifieriä kävin Levytukussa testaamassa oli alla Mesan oma kaappi ja saundi vakuutti ostamisen verran.

No helpompihan tuo on vain ostaa...

Häviääkö muutamassa sentissä se saundi, mikä omaa korvaa mesassa miellytti, vai onko se sittenkin vain jotain erityistä mesa-mojoa?

Kyllä se oli aika lailla Mesa joka aloitti "ylisuurien" kaappien valmistuksen ja kyllä se koko on yksi osatekijänä mojovaan alapääntoistoon Mesan kaapeissa. Myös puulaatu ja muut materiaalit sekä rakennusmenetelmät vaikuttavat saundiin. Hyvänlaatuinen kotimainen koivu-vaneeri on kyllä varmasti hyvä vaihtoehto. Muista että Mesa käyttää 14 "kerroksista" levyä kaapeissaan ja "grilli" on kastettu materiaaliin, joka pehmentää soinnin yläpäätä jottei V30 särisisi liikaa korvaan.

Itse kyllä säästäisin pennoset ja ostaisin sen Mesan kaapin, sen verran taitaa olla tuossa taikaa... tai sitten ei. Kokeilemallahan se selviää ;)
Kerro toki kokemukset projektistasi jos päätät siihen ryhtyä.
Mesa 4 Life!
Werihukka
28.10.2007 20:36:01

En ole mesan kaappia testannut, mutta sanoisin, että nuo kaapit eroaa jonkun verran saundissa, mutta ei kuitenkaan ihan niin paljoa, että siitä tonnin maksaisi ylimäärästä. Voin toki olla myös väärässä.

Itellä siis on Framus ja olen todella tyytyväinen kaappiin. Kaapissa on jo vähän liikaakin bassoa ehkä ja Mesan isompi koko tiedettävästi tuo vielä lisää sitä alakertapauhantaa, että luulisin sen olevan jo ihan **tusti liikaa.

Mutua tämä vain tosin.
Taas tuli kirveelle töitä Wolfhorde mikserissä
SH1THEAD
28.10.2007 21:09:31 (muokattu 28.10.2007 21:10:42)
Noniin! Viimeinkin asiallisia vastauksia. Selittelyltä kyllä omaan korvaan kuulostavat nuo Mesan poppakonstit, hintaa niillä vain korotetaan. Tosiaan tuo nykyinenkin kaappi on itsetehty..

No kuitenkin, Mesan kaappi jää ostamatta joka tapauksessa.

Itellä siis on Framus ja olen todella tyytyväinen kaappiin. Kaapissa on jo vähän liikaakin bassoa ehkä ja Mesan isompi koko tiedettävästi tuo vielä lisää sitä alakertapauhantaa, että luulisin sen olevan jo ihan **tusti liikaa.

Voipi olla, toisaalta botne nimenomaan tuo sen suuruuden tunteen, vaikkakaan oma saundi ei ole mitenkään bassovoittoinen. Taidan kyttäillä tuota kaappia torilta..
Saatana on herra.
Werihukka
28.10.2007 21:28:51

Voipi olla, toisaalta botne nimenomaan tuo sen suuruuden tunteen, vaikkakaan oma saundi ei ole mitenkään bassovoittoinen.

Mulla on bändin kanssa soitettaessa vahvarista basso nollissa ja silti voin sanoa, että kyllä riittää ja isolta kuulostaa.

Riippuu toki myös kaapin sijainnista. Itellä aika lähellä seinää.
Detox
29.10.2007 22:12:44

Mulla on bändin kanssa soitettaessa vahvarista basso nollissa ja silti voin sanoa, että kyllä riittää ja isolta kuulostaa.

Riippuu toki myös kaapin sijainnista. Itellä aika lähellä seinää.

Ei se seinän läheisyys vielä niin paha ole, mutta kulma on kyllä jo aika kova korostamaan alapäätä. Huomaat saman jos kuuntelet musiikkia huoneen kulmauksessa.
Mesa 4 Life!
Werihukka
29.10.2007 23:19:50

Ei se seinän läheisyys vielä niin paha ole, mutta kulma on kyllä jo aika kova korostamaan alapäätä. Huomaat saman jos kuuntelet musiikkia huoneen kulmauksessa.

Ihan olen kohti suoraa kaapin edessä. Ei se sillein tunnukkaan bassokkaalta, mutta kun kantele meinaa tippua hyllyn päältä pelkästään kitaran jytkeestä, niin kyllä siinä vähän bassoa täytyy sillon olla.

Pitää aina ennen reenejä pelastaa kantele sieltä hyllyltä johonkin turvaan :)
Vapour
30.10.2007 09:27:41
Voipi olla, toisaalta botne nimenomaan tuo sen suuruuden tunteen, vaikkakaan oma saundi ei ole mitenkään bassovoittoinen. Taidan kyttäillä tuota kaappia torilta..

Oletko hakemassa suoraa, vai kulmattua? periaatteessa voisi ajatella, että kun suoran kaapin yhtenäinen etulevy resonoi koko pinta-alaltaan, sen tuottama soundi tuntuisi isommalta vrt. kulmattu, jossa etuosan värähtelyt katkeavat keskisaumaan. Noin niinkuin karrikoidusti.

Jotkut mnet -kirjoittelijat ovat kokeneet tuon todeksi, mutta oma lähtökohtani on puhtaasti teoreettinen.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
oiva tumpeloinen
30.10.2007 10:22:39
Oletko hakemassa suoraa, vai kulmattua? periaatteessa voisi ajatella, että kun suoran kaapin yhtenäinen etulevy resonoi koko pinta-alaltaan, sen tuottama soundi tuntuisi isommalta vrt. kulmattu, jossa etuosan värähtelyt katkeavat keskisaumaan. Noin niinkuin karrikoidusti.

Jotkut mnet -kirjoittelijat ovat kokeneet tuon todeksi, mutta oma lähtökohtani on puhtaasti teoreettinen.

Recto-kaapit taitaa molemmat versiot (siis ylä- ja alakaappi) olla kulmattuja. Alakaapeissa on vain "lippa" päällä. Sinänsä niissä ei siis pitäisi olla soundieroja. Framuksista en osaa sanoa, mutta en ole tuollaista Mesan ratkaisua muissa kaapeissa nähnyt.
Lärvätsalo
30.10.2007 10:30:47
Nupin ominaissaundi vaatii hyvin pitkälti elementeikseen V30:t, joten vaihtoehdot on rajattu otsikon mukaisesti kahteen.

Jaa miksi kahteen? Engliltä ja Marshallilta löytyy myös kaapit V30-elementeillä.
Youtube your shred or it didn't happen!
Grimmu
30.10.2007 12:08:15

Recto-kaapit taitaa molemmat versiot (siis ylä- ja alakaappi) olla kulmattuja. Alakaapeissa on vain "lippa" päällä.

Mesan sivut näyttää ja sanoo, että alakaapissa on suora etuseinä, kun taas esim. Thomannin sivuilla alakaapin kuvassa on toi lipallinen yläkaappi. Mutta sen näkee sitten, kun tuo eilen tilaamani yläkaappiteline tulee paikalliseen kauppaan noudettavaksi :D
"Musakaupoissa saa parempaa palvelua, jos on pitkä letti." -Safaweb
oiva tumpeloinen
30.10.2007 13:02:07
Mesan sivut näyttää ja sanoo, että alakaapissa on suora etuseinä, kun taas esim. Thomannin sivuilla alakaapin kuvassa on toi lipallinen yläkaappi. Mutta sen näkee sitten, kun tuo eilen tilaamani yläkaappiteline tulee paikalliseen kauppaan noudettavaksi :D

Livenä nähtynä muutama vuosi sitten alakaapissa oli lippa. Ainakin siinä ylisuuressa. Silloin moista testasin Levytukussa rinnakkain "normi"kokoisen kaapin kanssa. En tiedä, onko niitä nykyisellään menty muuttamaan.
SH1THEAD
30.10.2007 14:49:27
Noh,

tässä nyt kävi niin, että eilen tämän topikin huomioinut m.nettiläinen alkoi kaupittelemaan mulle neljää v30 elementtiä, ja kuinka arvatakkaan en voinut tarjousta vastustaa. Eli tiedossa siis Mesa-tribuuttikaappi pienellä omalla leimalla.

Jos kaupan hyllyltä olisin tuon kaapin ostanut, niin olisin toki valinnut viistotetun yläkaapin. Nyt kun tehdään omin käsin kaappia, on mietittävä uudelleen käytettävissä olevan ajan ja työn välillä. Ei se äärettömän vaikea temppu ole kyllä tuota etulevyä alkaa viistottamaan, mutta tiedä häntä, mietitään vielä. Samanlaista pintakäsittelyä kaappiin ei ole silti odottaminen kuin nykyiseen:

http://i9.photobucket.com/albums/a98/traatraa/kaappi/kulmast.jpg
Saatana on herra.
Jackie
30.10.2007 18:11:06
Livenä nähtynä muutama vuosi sitten alakaapissa oli lippa. Ainakin siinä ylisuuressa. Silloin moista testasin Levytukussa rinnakkain "normi"kokoisen kaapin kanssa. En tiedä, onko niitä nykyisellään menty muuttamaan.

Nykyään Mesan alakaapit on ihan alakaapin näköisiä. Ne lopetti niiden hassunhassujen näköisten alakaappien valmistuksen. Ite ostin kesällä 2 kpl 4x12 Mesan Recto (eli siis se ylisuuri) alakaappia, ja ihan suorat ne on niinkuin alakaappi pitääkin olla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)