Aihe: Hienovirettä en kohilleen saa!! =)
1 2
Dunga
25.10.2007 19:05:29
painetussa äänessä tapahtuu niin paljon huojuntaa että mittarin neulaa on mahdotonta saada pysymään paikallaan

Onko kulahtaneet kielet, niissä tapahtuu moista heittelemistä?
Joees
25.10.2007 19:06:21
...koska painetussa äänessä tapahtuu niin paljon huojuntaa...

Onko sulla mikit kuin lähellä kieliä?
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Jesus_Plastica
25.10.2007 19:06:35
Onko kulahtaneet kielet, niissä tapahtuu moista heittelemistä?

Pari kuukautta, eikö juurikaan edes soitettu.
Jesus_Plastica
25.10.2007 19:08:06
Onko sulla mikit kuin lähellä kieliä?

Takamikki on suht lähellä, mutta sama tapahtuu etumikillä vaikka se on kaukana, vai vaikuttaako takamikin magneettisuus vaikka vaihtaa etumikille?
NRider
25.10.2007 22:47:53
Takamikki on suht lähellä, mutta sama tapahtuu etumikillä vaikka se on kaukana, vai vaikuttaako takamikin magneettisuus vaikka vaihtaa etumikille?

Vaikuttaa. Ei se magneettisuus mihinkään häviä mikkikytkintä kääntämällä :)
Koitappa laskea sitä takamikkiä ja kokeile sen jälkeen uudestaan.
Periaatteessa 12. nauhan ja 5. nauhan huiluäänet eivät voi olla eri vireessä, vaan aina täsmälleen oktaavin erolla, se vaan on fysikaalinen fakta. Mutta en sitten tiedä, mitä tuo magneettinen veto voi aiheuttaa.
InYourFace90
25.10.2007 22:53:03 (muokattu 25.10.2007 22:54:22)
Perkule mulla sama ongelma stratossa. Mikit alhaalla, uudet kielet ja ei saa millään D-kieltä hienovireeseen. Meinaa tulla hulluksi! Oikeestaan tuntuu, että tallapalan liikuttaminen ei vaikuta mitenkään?! Tuntuu hullulta ajatukselta. Tuota samaa huojuntaa äänessä tapahtuu ja äänenkorkeus tuntuu heittelehtivän. Ideoita?
Muusikoiden.Net - Haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
Boogierooster
25.10.2007 23:01:34 (muokattu 25.10.2007 23:02:01)
Uusi kieli. (Jälleen.)
horseface
26.10.2007 14:02:14
Itselläni oli kova ongelma ihan perusstraton saamisessa hienovireeseen. Olin vaihtanut tallapaloiksi string saverit. Tallapalat olivat niin pitkät, että säätövara ei ruuveissa tahtonut kaikilla kielillä riittää. Asia ratkesi, kun otti palan ja tallan välillä olevan jousen pois. Lisäksi jotkut kielet tuntuivat soivan "epävireessä" yksikseenkin, mikä poistui, kun ruuvasi mikkejä alemmaksi. Ja kaikkeen tähän tarvittiin apuun siis Ruokangas, kun ei itseltä taittunut. No, nyt soi hyvin.
Oli miten oli, näin on!
Johann Onn
27.10.2007 21:52:31
Tiivistys: ...ongelma stratossa - uudet kielet ja ei saa millään D-kieltä hienovireeseen. Tuntuu, että tallapalan liikuttaminen ei vaikuta mitenkään?! Huojuntaa äänessä tapahtuu ja äänenkorkeus tuntuu heittelehtivän. Ideoita?

Venyttyle ensin "löysät" pois kielistä ?

(Toisinaan on tullut eteen kielisettejä, jotka on tuntuneet lähinnä kuminauhoilta.)
pekurides
27.10.2007 22:34:15

vielä kerran... jos ongelma tosiaan tullut vasta kielenvaihdon jälkeen niin...... haloo?
Tunteella päin vittua.
Johann Onn
28.10.2007 03:09:11
Voiko satulassa olla häikkää?

Voi. Normaali satula + liian tiukat satulaurat -> kielet tarttuu kiinni. Ping !!!

Lyijykynä (= siinä oleva grafiitti) tehoaa. Itte olen töhriniyt urat mustiksi, toimii tarpeeks hyvin.
InYourFace90
29.10.2007 21:45:54
Voi. Normaali satula + liian tiukat satulaurat -> kielet tarttuu kiinni. Ping !!!

Lyijykynä (= siinä oleva grafiitti) tehoaa. Itte olen töhriniyt urat mustiksi, toimii tarpeeks hyvin.

Totakin olen harrastanut, mutta ei mene intonaatio kohdalleen. ;( No huomenna vaihdan taas kielet ja kokeilen.
Muusikoiden.Net - Haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
Jungleman
29.10.2007 23:09:08
Totakin olen harrastanut, mutta ei mene intonaatio kohdalleen. ;( No huomenna vaihdan taas kielet ja kokeilen.

Mikä Strato on kyseessä? Onko se uutena ostettu? Onko takuu voimassa? Onko ongelma esiintynyt alusta asti?

Satula voi olla viallinen - liian tiukka siis, kuten edellä on todettu. Myös tallapalassa saattaa olla vikaa. Olen törmännyt stratotyyppiseen tallaan jonka A-kielen hienovirettä ei yksinkertaisesti pystynyt säätämään. Tallapalassa (valumetallia) näkyi hyvin tarkkaan kirkkaassa valossa katsomalla pieni kohouma väärässä paikassa. Kieli saattoi hypähdellä ja luiskahdella kohouman eri puolille tai jäädä ratsastamaan osittain sen päälle. Tallapalojen vaihdolla ongelma katosi.

Kuitenkaan kaikilla kieliseteillä ilmiötä ei esiintynyt. Uskomatonta mutta totta.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
InYourFace90
29.10.2007 23:19:59
Mikä Strato on kyseessä? Onko se uutena ostettu? Onko takuu voimassa? Onko ongelma esiintynyt alusta asti?

Satula voi olla viallinen - liian tiukka siis, kuten edellä on todettu. Myös tallapalassa saattaa olla vikaa. Olen törmännyt stratotyyppiseen tallaan jonka A-kielen hienovirettä ei yksinkertaisesti pystynyt säätämään. Tallapalassa (valumetallia) näkyi hyvin tarkkaan kirkkaassa valossa katsomalla pieni kohouma väärässä paikassa. Kieli saattoi hypähdellä ja luiskahdella kohouman eri puolille tai jäädä ratsastamaan osittain sen päälle. Tallapalojen vaihdolla ongelma katosi.

Kuitenkaan kaikilla kieliseteillä ilmiötä ei esiintynyt. Uskomatonta mutta totta.

Standard American Strato ostettu uutena v. 2005. Itseasiassa ei ole tainnut olla vika alusta asti. Huomasin sen vasta pari kuukautta sitten. Vaihdan kielet vielä kerran ja jossei rupea menemään vireeseen, hommaan uuden satulan tai jtn.
Jungleman
30.10.2007 10:07:05
Standard American Strato ostettu uutena v. 2005. Itseasiassa ei ole tainnut olla vika alusta asti. Huomasin sen vasta pari kuukautta sitten. Vaihdan kielet vielä kerran ja jossei rupea menemään vireeseen, hommaan uuden satulan tai jtn.

Eli peruslaadukas vehje jossa ei pitäisi olla tuollaisia kiusallisia pikkuvikoja. Hmm. Suosittelisin pikemminkin näyttämään - ja nimenomaan konkreettisesti näyttämään - kitaraa ammattilaiselle, sen sijaan että lähtisit arpomalla vaihtelemaan osia. Uusi satula ei sinänsä ratkaise mitään, se on kuitenkin muotoiltava oikein tai ongelma saattaa vain pahentua. Samoin tallapaloja ei voi tuosta vain sokkona mennä ostelemaan.

Asut Helsingissä? Sieltä löytyy asiansa osaavia kitarakorjaajia. Käy vaikka Pro Centerissä näyttämässä kitaraa, hyvällä tuurilla hoitavat homman odottaessa.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)