Aihe: Autolla ajaessako laulaminen pahasta?
1
Mare552
27.10.2007 01:04:06
Täälläkin on joskus oltu sitä mieltä että autossa ei ole hyvä ajaessaan laulaa. Muun muassa koska silloin ei kuule rekkarirajoja, eli koska saundi on rintarekisterissä ja koska päärekisterissä.

Myös asento ja ryhti ei ole paras mahdollinen. Keuhkot saattavat olla lyyhyssä, turvavyö painaa kurkkua ym..

Itse en noita rekisterirajoja edes kovin hyvin osaa tiedostaakaan, enkä mitään selkeää rajaa huomaa, ja eikös ääni ole sekoitus molempia aika laajalla skaalalla?

Mutta uusi asia, jonka klassista laulua jo muistaakseni yli 20 vuotta harrastanut nainen kertoi, kuulostaa sekä jotenkin uskottavalta mutta myös epäuskottavalta.

Siis autossa ei hänen mukaansa ole hyvä laulaa, koska auton melu saa äänihuulet värähtelemään, jolloin laulu, sekä meluvärähtely yhdessä rasittavat äänihuulia.

Mitä mieltä olette?

Eikös silloin myös konsertissa ja karaokessa laulaminenkin sotke äänihuulien toimintaa?

Vai voiko ajatella että säestyksessä on samoja harmoonisia säveliä kuin laulussa?

No mutta entäs humalaisten mölinä? Pahempaa paljon kuin auton hyrinä, repii ainakin korvia ikävästi.

Itse en ainakaan jaksa uskoa että autossa laulaminen kovin pahasta on. Itse laulan paljon pitkillä matkoilla, sekä lyhyillä matkoilla. Joskus hiljempaa, joskus väkevämmin, enkä ole huomannut rasitusta. Tai jos ääni rasittuukin jostain syystä, en sitä tohdi rääkätä, vaan olen hiljaa.

Tuo autossa laulaminen kun vaan muodostaa suuren osan laulustani, eli jos sen jättäisin pois, olisi lauluni huomattavasti vähäisempää.
Myös kun laulan ajaessani, kerää sitä itsensä parempaan ryhtiin ja keskittyy hengitykseen ym.

Minusta autolaulun positiiviset puolet voittavat kirkaasti mahdolliset negatiiviset puolet
Ai tähänks riville?
MartinB
27.10.2007 10:14:21
Joo, kyllä mä oon suunnilleen samaa mieltä. Itse en ole koskaan oikein murehtinut mitään rekkarirajoja. Oli mun ääni sitten millainen tahansa muuten niin mitään sellaista "rajaa" mulla ei taida olla. Riippuu toki millainen melodia vetää, miten mukava se on vetää.

Täydellä voimalla ja rentoudella saa tuskin vedettyä autossa, mutta laulajanhan on hyvä tietää jokaisen asennon potentiaali, miten hyvin ja miten kovaa, matalaa tai korkealta voi missäkin asennossa laulaa... joskushan oopperoissa ym. lauletaan maaten, ja silloinkin on kuullemma olemassa tietty maksimi että mihin säveleen pääsee siinä asennossa ilman puskemista ym.

M.m. Europe ja tempest on entistäkin vaikeampi vetää mulla autossa, meneehän se jo muutenkin liian korkealta, sekä muutenkin vähän överiksi ;) Muut hommat menee aika hyvin, sellainen normaali musiikki.
Rokkimamma75
27.10.2007 18:53:32
Aikanaan foniatri varoitteli minua laulamasta autossa hyvin yksinkertaisella ja järkevällä perusteella: ilmastointi ja auton pölyisyys kuivattaa liiaksi äänihuulia ja kurkkua.
Life is a Bitch and so am I!
Mr.Crest
27.10.2007 19:40:08 (muokattu 27.10.2007 19:40:23)
Entäpä jos auto ei ole käynnissä eli on pysähdyksissä ja laulaa autossa?
Ei kai oo yhtä vaarallista..
Mare552
27.10.2007 20:31:47
Aikanaan foniatri varoitteli minua laulamasta autossa hyvin yksinkertaisella ja järkevällä perusteella: ilmastointi ja auton pölyisyys kuivattaa liiaksi äänihuulia ja kurkkua.

Eipä ole autossani ilmastointia kurkkuani kuivaamassa. Pölyä senkin edestä.

Kuitenkin tuokin tuntuu omituiselta, ilman kosteushan vaihtelee hyvin suuresti vuodenaikojen mukaan.

Talvellahan huoneilma on hyvin kuivaa verrattuna kesällä olevaan ilmastoon.
Kesällä ilma on kosteaa niin sisällä kuin ulkona.

Auton ilmastointi tosin tekee viileästä ilmasta suhteellisesti kuivempaa, kun kosteus tiivistyy jäähtytyslaitteeseen.
Tällä en kyllä näe mitään eroa huoneessa talvella vallitsevaan ilmaan. Lienee suhteelliset kosteudet samaa luokkaa. Pakkasella huoneilma sisällä mielestäni vieläkin kuivempaa kuin ilmastointi-ilma kesällä autossa.
Nuo nopeat vaihtelutko ilmankosteudessa syynä kuivumiseen?

Allergisena pölyt kyllä haittaavat minuakin, mutta ei vaikuta kovin paljoa ääneen.

Tuo metelin vaikutus äänihuuliin kuitenkin vaivaa tässä asiassa eniten, millaisia perusteita sille mahtaa löytyä?

Yleensäkin autossa laulamisen puolesta tai vastaan kiinnostaa, tuskin olen ainoa autossa hoilottaja.
Ai tähänks riville?
Rokkimamma75
27.10.2007 22:01:14
Eipä ole autossani ilmastointia kurkkuani kuivaamassa. Pölyä senkin edestä.

Kuitenkin tuokin tuntuu omituiselta, ilman kosteushan vaihtelee hyvin suuresti vuodenaikojen mukaan.

Yleensäkin autossa laulamisen puolesta tai vastaan kiinnostaa, tuskin olen ainoa autossa hoilottaja.

Tämä siis ei tarkoita jäähdytettyä ilmaa vaan autossa yleensä aina päällä olevaa puhallinta, olkoon se vaikka säädöillä kuuma-helvetin kuuma tai pieni puhallus-hirmumyrsky - eli siis se puhaltava ilma on se suurin kuivattaja kaikille limakalvoille.

Itsekin laulan ja huudan autossa käytännössä katsoen aina. Milloin laulan palkeet täysillä Lara Fabianin mukana, joskus raakun Janis Joplinia tai kasariheviä - öisillä automatkoilla yleensä ollut se ainoa tapa pysyä hereillä.
Life is a Bitch and so am I!
Enya
27.10.2007 22:49:07
Itsekin laulan ja huudan autossa käytännössä katsoen aina. Milloin laulan palkeet täysillä Lara Fabianin mukana, joskus raakun Janis Joplinia tai kasariheviä - öisillä automatkoilla yleensä ollut se ainoa tapa pysyä hereillä.

Näin juuri. Eikä tätä nykyä enää tarvitse edes miettiä, että näkeekö joku sillä luulevat kuitenkin käyttävän handsfreeta - ellei oikein kovasti jammaa siinä laulun ohessa. Toisaalta silloin ajo kärsii. Offi off ja poistun =)
"..Singin' Do wah diddy diddy dum diddy do.."
Rotuvaari
28.10.2007 11:55:07
Eipä ole tullut mieleenkään, että lauleskeleminen autossa rasittaisi ääntä. Kuitenkin tullut pitkilläkin ajomatkoilla laulettua melkein tauotta (yksin ajaessa) ja neljän tunnin viisumaratonin jälkeen on ääni ollut korkeintaan käheä. No, ei minusta laulajaa tule muutenkaan, joten jatkan valitsemallani tiellä ja tuhoan äänihuuleni surutta. Ja kuten yllä mainittiinkin, on laulaminen monasti "pelastanut" nukahtamiselta ja laulamaanhan voi alkaa silloin, kun väsy alkaa hiipiä salakavalasti. Toki ei kukaan pakota menemään sinne rattiin väsyneenä, ei sillä.
Huhut kirjoittajan pienestä peniksestä ovat suuresti liioiteltuja.
rice88
28.10.2007 12:47:04
Jaaha . Meikästä tuntuu että ei kai tuolla voi olla kovin suurta merkitystä . Varmaa löydetään mistä tahansa asiasta ääntä rasittava ku otetaan se suurennuslasin alle .
Mare552
28.10.2007 14:27:13
Ihmisen on vaikeampi laulaa "rennosti" ja "oikein" jos se ei kuule itseään. Autossa on yleensä sen verran taustametakkaa että se vaikuttaa kuulohavaintoon omasta äänestä. Jolloin nopeasti lähtee pakottamaan ääntä voimakkaammaksi. Mikä ei ole kovinkaan järkevää, koska kaikenmoinen pakottaminenhan rasittaa ääntä.

Tuo on varmasti totta tuo pakottamisjuttu. Mutta kyllä, vaikka kuuloni on huono, niin ääneni vastaavasti taas on meluisa, niin sen kyllä oletan autossakin kuulevani.

Ehkä kyllä tuo kuuleminen on enemmän pään sisästä kuulemista, ehkä se ei ole hyvä, vaan pitäisi paremmin kuulla myös korvillaan ulkoapäin?
Olisiko näin?

Rihvelini on meluisa, mutta en sitäkään enää oikein tiedä koska korvani armahtavat.

Autossa on myös rento olo kun ei kukaan ole arvostelemassa, siellä voi kokeilla eri juttuja, tosin voi olla että omaa ääntään kuule oikein, kuten Tanjuli sanoi.

Mutta kyllähän joskus karaokessa tuo oman äänen kuulemisongelma on paljon suurempi.
Pahimmillaan kun ei kuule kuin melua, musiikin ja äänensä saa arvoilla.
Tätä ei onneksi ole usein.

Vastaavasti metsän siimeksessä laulaminen on hienoa, sammalmättäistä ja puista johtuen, ääni kuulostaa kaiuttomana pehmeältä ja hyvältä.

Metsälaulanta on mielestäni terveellistä ja rentouttavaa.

Kunnes joku keksii että sekin on pahasta.
Ai tähänks riville?
paavi
29.10.2007 14:23:26
Eiköhän tässä ainakin päde sama sääntö, kuin missä tahansa. Liika yksipuolisuus on pahasta. Varmasti autossa laulaminen kehittää voimaa ääneen tms, mutta toisaalta taas siinä alkaa unohtua herkkyys, oikea asento ja sitä kautta lihasten käyttö jne. Autossa ei opi esimerkiksi käyttämään hyväksi tilan akustiikkaa, koska sitä ei käytännössä ole.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)