Aihe: Mallintavaan siirtyminen
1
Alphie
27.10.2007 02:03:35
Kävi tässä mielessä, että siirtyisin mallintaviin vehkeisiin käytännössä kokonaisuudessaan, joten kyselen teiltä kokemuksia mitkä laitteet sopisivat parhaiten tarkoitukseeni.

Tarkoituksena olisi siis saada seuraavanlainen setup rakennettua:
Kitara -> Mallintava etuaste -> Trankkupäättäri -> Kaappi

Mikä mallintavista laudoista toimisi parhaiten käyttötarkoituksessani? Ehtona on, että se on nimenomaan pedaalilauta-muotoinen. Olen tutustunut mm. Boss GT-8:siin ja Line 6 Pod XT Liveen, mutta kumpi hoitaisi paremmin cleanit ja metallisäröt (tyyliin Pantera/"chunkka chunkka")? Muljuttimien laatu on tietysti ehdottomasti plussaa. Kokeilin liikkeessä kyllä molempia, mutta siinä ei kyllä ihmeemmin kerkeä säätelemään.

Toisekseen tuo päättäri on iso kysymysmerkki. Onko väliä sillä, että onko päättäri kitaralle tarkoitettu vai ei tällaisessa käytössä?

Suositelkaapa mitä suht pienellä budjetilla saisi tähän aikaiseksi? Kaappi ja kitara löytyy ennestään, joten niitä ei tarvitse pohtia.

Kiitoksia jo etukäteen.
seppo69
27.10.2007 03:41:00
Kokeilin liikkeessä kyllä molempia, mutta siinä ei kyllä ihmeemmin kerkeä säätelemään.

Mulle ainakin antoivat kotia asti lainaan,(Oulun soitin ja tarvike) kun pyysin. Henkkarit tietenki täytyy olla.
Ukko
27.10.2007 12:41:49

Toisaalta todella suuret nimet käyttävät mallintavia livetilanteessa suoraan pa-kamoihin kytkettyinä.

Sellainen pointti että sen mallintavan säädöt täytyy tehdä sitä PA:ta mitä käytetään, kuunnellen ja tietyillä volume tasoilla, että ne soundit saa ruuvattua kohdilleen. Ja vieläpä mieluimmin siten että koko bändi on siinä soittamassa samalla. Kotona vaikkapa stereoilla tehdyt hyväsoundiset säädöt saattavat nimittäin kuullostaa ihan paskoilta PA:n kautta toistettuna.
N33m0
27.10.2007 13:58:05

Jos haluut mallintavalla "korvata" putkivehkeet ni kannattaa sit raottaa kukkaroa sen verran ettei rokkipoliisi pääse iskemään (ainakaan kuuleman perusteella):

http://www.fractalaudio.com/

Mallinnukset tuoreimmat tuulet, pyyhkii takapuolta podeilla.
"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top."
- James Hetfield
Vilhelmus
27.10.2007 14:02:04

Itse en koskaan ole saanut mallintavilla (+kitaracombojen pääteaste) hyvää soundia ulos

Sama täällä. Miten ois trankkupäätteen ja kitarakaapin asemasta vaikka hyvä aktiivi-PA-kaappi?

Millä mikityksellä moinen muuten pitäisi mikittää..torvi ja elementti erikseen?
Alphie
27.10.2007 15:31:32 (muokattu 27.10.2007 15:33:40)
Onko tämä setup siis mielestänne huonompi kuin esimerkiksi Randall RH300G3 käytettynä Boss GT-8:n kanssa 4-piuhan systeemillä (silloin otettaisiin muljuttimesta vain efektit ym., ei kaappimallinnoksia)? Budjetti on kuitenkin suht rajoitettu niin kumpi viritelmä olisi järkevämpi?

Tykkään kuitenkin Randallin saundista enemmän kuin tuosta GH50L:stä, joka minulla hieman harhaanjohtavasti oli tuolla profiilissa vielä hetki sitten, että en putkipeliä ole edes korvaamassa.
saastara
27.10.2007 15:36:31 (muokattu 27.10.2007 15:38:47)
Sama täällä. Miten ois trankkupäätteen ja kitarakaapin asemasta vaikka hyvä aktiivi-PA-kaappi?

Millä mikityksellä moinen muuten pitäisi mikittää..torvi ja elementti erikseen?

Tästä oli joskus aiemmin keskustelua kun itsekin tuota mietin.. Pa-kaapin mikittäminen on kuitenkin hieman hankalampaa touhua. Kyllähän sielä melkoista skriikkiä tuppaa ulos tulemaan, toki sen voi miksata sitten pois joten kuten mutta..

Itse varmaankin tuossa tapauksessa ryhtyisin vetämään vaan suoraan linjaan kokonaan.. turha sitä on yhtä pa-kaappia lisää soppaan sotkea, tai ainakin itse näin koen, etenkin kun lopputulos on parhaimmillaankin kompromissi. Silloin ollaan toki täysin keikkapaikan kamojen armoilla, joka ei aina ole kovinkaan miellyttävää..

Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia noiden Xt:n soundin suhteen livenä.. Makunsa toki kullakin.

E: Toki tuota kaappia voisi käyttää siten, että jakaa signaalin sekä talon Pa:han, että siihen omaan kaappiin ja käytteleepi sitä vaikka sitten omana henkkoht monitorina tmv.. Tuollaista viritelmää on jonkin verran tullut nähtyä. Ihan jämptiltä järjestelyltä vaikuttaa.
Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima!
Werihukka
27.10.2007 15:51:37

Onko tämä setup siis mielestänne huonompi kuin esimerkiksi Randall RH300G3 käytettynä Boss GT-8:n kanssa 4-piuhan systeemillä (silloin otettaisiin muljuttimesta vain efektit ym., ei kaappimallinnoksia)? Budjetti on kuitenkin suht rajoitettu niin kumpi viritelmä olisi järkevämpi?

Minusta se on, mutta se ei tarkoita, että sinun mielestäsi olisi.

Ainakaan en mitään aktiivi-PA-kaappeja mikittäs ikinä. Mallintavat meinaan mallintaa myös ne kaapit ja mikitykset, joten olisi seurauksena mikityksen mallinos joka mikitettäisiin. Tuplana siis mikityksen väritys saundissa. Ei hyvä minusta, mutta jotain se ei varmaan haittaisi. Lienee myös melko kiertoherkkä viritys?

Itse myös pidän esim. GT8:sta siten, että laittaa sen suoraan päätteeseen ja ajaa kitarakaapin läpi.

Joka tapauksessa itse käyttäisin vahvaria itse saundin tekemiseen ja sitten efektit ottaisin efektilaudasta. GT8:lla pystyt myös vaihtamaan tuon Randallin kanavaa samalla kun vaihtelet efektejä, joka on minusta plussaa. Muilla muljuttimilla se ei niin yksi oikoista. (piuha kiinni ja menoksi)
Taas tuli kirveelle töitä Wolfhorde mikserissä
Alphie
27.10.2007 15:59:59
Joka tapauksessa itse käyttäisin vahvaria itse saundin tekemiseen ja sitten efektit ottaisin efektilaudasta. GT8:lla pystyt myös vaihtamaan tuon Randallin kanavaa samalla kun vaihtelet efektejä, joka on minusta plussaa. Muilla muljuttimilla se ei niin yksi oikoista. (piuha kiinni ja menoksi)

No se ei ole ihan näin helppoa, koska Randallissa on 6-pinninen footswitch.
Alphie
30.10.2007 22:19:56
No joo. Olisiko suosituksia tällaiseen setuppiin päätteeksi jotain (Pod XT tulossa)? Kannattaako päätteen olla mahdollisimman neutraali? Onko väliä sillä, että onko pääte nimenomaan kitarakäyttöön tarkoitettu?

Ehdotelkaa jotain.
Vilhelmus
02.11.2007 08:24:40 (muokattu 02.11.2007 11:10:38)

Ainakaan en mitään aktiivi-PA-kaappeja mikittäs ikinä. Mallintavat meinaan mallintaa myös ne kaapit ja mikitykset, joten olisi seurauksena mikityksen mallinos joka mikitettäisiin. Tuplana siis mikityksen väritys saundissa. Ei hyvä minusta, mutta jotain se ei varmaan haittaisi. Lienee myös melko kiertoherkkä viritys?

Heh, voipi olla. Eipä ole tullut kokeiltua. Pääpointti asiassa oli se, että esim. bändireeneissä mallintava toimii mainiosti hyvän PA-kaapin kanssa, kun se kerran suoraan linjasoittoon on monesti suunniteltu.

Ja jos kerran soundi on ulostulovaiheessa kohdallaan, niin oikealla mikkivalinnalla se saadaan luonnollisena kyllä tallennettua..
Tami
02.11.2007 08:33:25

{Ainakaan en mitään aktiivi-PA-kaappeja mikittäs ikinä. Mallintavat meinaan mallintaa myös ne kaapit ja mikitykset, joten olisi seurauksena mikityksen mallinos joka mikitettäisiin. Tuplana siis mikityksen väritys saundissa. Ei hyvä minusta, mutta jotain se ei varmaan haittaisi. Lienee myös melko kiertoherkkä viritys? Ja jos kerran soundi on ulostulovaiheessa kohdallaan, niin oikealla mikkivalinnalla se saadaan luonnollisena kyllä tallennettua..

Mä olen kanssa sitä mieltä että jos soundi on ulostullessa kohdallaan niin se sitten riittää. Eihän sillä ole mitään väliä että montako mallinnusta ja mikitystä on peräkkäin, lopputulos ratkaisee... Mulla mallintavat härpäkkeet on toimineet parhaiten normaalin kombon kanssa, hommahan on vaan siitä kiinni että mihin setuppiin se soundi ruuvataan kohdalleen.
Ja loppujen lopuksi: mikä se on se värittymätön ja vääristymätön soundi? Se joka tulee kajarista eri vahvistimien läpi, se joka tulee kuulokkeista vai se jonka tietokoneen purkkikajarit toistaa taivaalle...
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
tommiot
02.11.2007 11:05:08
Eiköhän se putkipääte ja kitarakaappi ole paras vaihtoehto. Häviää aika iso osa mallintavan muovisuudesta kun se noin vahvistetaan. Voi sitten miettiä mitä järkeä enää ostaa mallintavaa, miksei osta jotain oikeeta etuastetta :)
Vilhelmus
02.11.2007 11:11:25

Eiköhän se putkipääte ja kitarakaappi ole paras vaihtoehto. Häviää aika iso osa mallintavan muovisuudesta kun se noin vahvistetaan.

Tästä eri mieltä.

Voi sitten miettiä mitä järkeä enää ostaa mallintavaa, miksei osta jotain oikeeta etuastetta :)

Tästä samaa mieltä :P
tommiot
02.11.2007 11:13:49 (muokattu 02.11.2007 11:15:16)
Tästä eri mieltä.

Mä en oo hyvän PA:n läpi koskaan soittanut mallintavalla, mutta huonon (olin mä sen virittänyt sen verran kuin pystyi, mutta paska PA on paska :) läpi kokeilin kerran... Siinä oli se muovisuus mikä on linja/kuulokesoitossakin. Putkipäätteellä kitarakaapin läpi kuulostaa paljon aidommalta.

Kun mä nyt voin treeniksellä valita vedänkö laulukamojen kautta vai tuolla Mesalla niin jälkimmäiseen vähän kallistuu :)
Lennu
02.11.2007 11:22:29

Mä en oo hyvän PA:n läpi koskaan soittanut mallintavalla, mutta huonon (olin mä sen virittänyt sen verran kuin pystyi, mutta paska PA on paska :) läpi kokeilin kerran... Siinä oli se muovisuus mikä on linja/kuulokesoitossakin. Putkipäätteellä kitarakaapin läpi kuulostaa paljon aidommalta.

Kun mä nyt voin treeniksellä valita vedänkö laulukamojen kautta vai tuolla Mesalla niin jälkimmäiseen vähän kallistuu :)

On ihan totta. Kyllä suoraan linjaan voi soittaa jotain mattieskoa, mutta muut kyllä menee sitten oikeilla kitarakamoilla.
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
Werde
02.11.2007 11:49:14 (muokattu 02.11.2007 11:51:49)
Pod XT:tä kun aikansa tviikkaa niin saa vallan mainiot metallisäröt kitarakaapin + päätteen kera. Oikeasti niin hyvät, että 85% porukasta täällä erehtyisi luulemaan analogiseksi peliksi - varsinkin jos putkipäätteen läpi luukuttaa. Ennen Mesaa tuli tuollaisella yhdistelmällä vedeltyä, ja tottapuhuen en ole uskaltanut edes kokeilla miltä XT kuulostaisi Mesan päätteen kautta soitettuna.

Hauskana esimerkkinä mainittakoon myös että 5150-mallinnos pesi aidon tavaran rinnakkaistestissä.. subjektiivista, ja voiko noin edes sanoa? :)

Edit: Tosiaan, metal-packin mallinnoksista olen saanut hyvää tavaraa irti treeniskäytössä. Triple-Recto ja Engl (onko se Powerball vai mikä) kuulostavat luonnolliselta hirmuvolalla.
Dead men tell no tales.
HeavyMachinery
02.11.2007 14:51:32

Pod XT:tä kun aikansa tviikkaa niin saa vallan mainiot metallisäröt kitarakaapin + päätteen kera. Oikeasti niin hyvät, että 85% porukasta täällä erehtyisi luulemaan analogiseksi peliksi - varsinkin jos putkipäätteen läpi luukuttaa. Ennen Mesaa tuli tuollaisella yhdistelmällä vedeltyä, ja tottapuhuen en ole uskaltanut edes kokeilla miltä XT kuulostaisi Mesan päätteen kautta soitettuna.

Hauskana esimerkkinä mainittakoon myös että 5150-mallinnos pesi aidon tavaran rinnakkaistestissä.. subjektiivista, ja voiko noin edes sanoa? :)

Edit: Tosiaan, metal-packin mallinnoksista olen saanut hyvää tavaraa irti treeniskäytössä. Triple-Recto ja Engl (onko se Powerball vai mikä) kuulostavat luonnolliselta hirmuvolalla.

Näin ehkä mutta kuinkas kun soitat sitä itse ?

Mallintavista saa esim käyttö kelpoisia liidi soundeja kunu ne on suoraan kovasti komperssoituja. Komppi saundit niissä on aika hanurista kun ne ei reagoi volypotikkaan ja soitto tatsiin niin kuin oikea putki koneeta.

Pod+mesa 2:90 vs Dual recto = same shit ....

Eli mitä ennemän särö sen enemmän trankut puoltaa paikkaansa.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)