Aihe: basson vire??
1
Juspee-
23.10.2007 19:21:02 (muokattu 23.10.2007 19:21:34)
mikä olisi hyvä vire raskaaseen musiikkiin ja bassossa 4 kieltä.. ja neuvoja miten sen saisi helposti kyseiseen vireeseen??
Laajala
Tatuo
23.10.2007 19:25:19
lukkoa..

nonyt kuitenki menisit drop D tai drop C#

ihan ekana E kieltä askel alas ja sit siitä samassa suhteessa alasp.
www.yad.fi | et sillee
Lammikkovalas
23.10.2007 23:30:06
H niinkuin HAKU tai sitten A niinkuin ALOITTELIJAT-PALSTA.
I broke my G-string while fingering A minor
Pallisti
24.10.2007 18:02:56
H niinkuin HAKU tai sitten A niinkuin ALOITTELIJAT-PALSTA.

joopajoo.. melko nokkelaa :(
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.org www.myspace.com/collarboneband
kondensaattori
24.10.2007 18:11:08
B - Cis - C - O
Pelsi
24.10.2007 21:15:11
Muista, että alas viritettäessä joudut ottamaan huomioon kielten paksuudenkin. Tavallisia, normaalipaksuisia kieliä käytettäessä niistä voi tulla aika spagettia, jos jännitettä lasketaan kovasti.

Suosittelen vetämään normivireellä mikäli vain mahdollista, mutta voit kokeilla pudottaa Dropped D:hen (D-A-D-G) tai kokonaan D:hen (D-G-C-F), jos kielet pysyvät vain niin kireinä, että soittaminen onnistuu.
The 11th Hourilla vain uusia biisejä. | >-)))>
Tana
25.10.2007 04:26:19 (muokattu 25.10.2007 04:27:10)

No esim. se, mitä milloinkin tarvit? Viritä soittamasi biisin/bändisi vaatimusten mukaan. Paras tulos tulee, yksinkertaisesti, vääntämällä viritystappeja. Jos tatsi tuntuu liian löysältä em. tavalla, vaihda kielisetti paksumpaan, tai hätätapauksessa 5-kielisen neljään paksuimpaan kieleen ja kokeile uudelleen miltä meno maistuu.

E: Toistelin vähän aikaisempia pointteja, mutta kaiketi jotain uuttakin saat irti.
Diiba daaba
Karlsson
25.10.2007 09:18:25
Raskaaseen musiikkiin, kuten muihinkin, EADG on sangen oiva vire. Soittimen saa siihen helposti millä tahansa perusmallisella viritysmittarilla.
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner
Lammikkovalas
25.10.2007 09:30:01
joopajoo.. melko nokkelaa :(

Ai et tykänny vai? :D Tyhmään kysymykseen vieläkin tyhmempi vastaus. Ja siis alkuperäiseen kysymykseen vastaus on siis tietysti EADG.
I broke my G-string while fingering A minor
Basismi
25.10.2007 11:04:30
Raskaaseen musiikkiin, kuten muihinkin, EADG on sangen oiva vire. Soittimen saa siihen helposti millä tahansa perusmallisella viritysmittarilla.

Komppia tälle.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
nahkaruoska
25.10.2007 11:19:04 (muokattu 25.10.2007 11:23:21)
Suosittelen vetämään normivireellä mikäli vain mahdollista, mutta voit kokeilla pudottaa Dropped D:hen (D-A-D-G) tai kokonaan D:hen (D-G-C-F), jos kielet pysyvät vain niin kireinä, että soittaminen onnistuu.

Mitkäköhän ovat perustelut tuohon suositukseen? Kyllähän se onnistuu ja riippuu vähän musiikin tyylistä. Itse vetelen melko kevyttä musiikkia A-D-G-C-F vireellä, eikä mitään ongelmia tuota. Ja käytän paljon matalinta kieltä. Suosittelen ainakin kokeilemaan Dropped D tai Dropped C# virettä. Eikä se C-virekkään ole pois laskettu vaihtoehto. Jos vain bassosi taipuu niin matalalle. Kokeile.

Jussi Koivuranta

E. Lisäystä.
"viinal seksil ja huumeil ei oo mitään yhteistä rock n rollin kans" -Andy Mccoy
Pelsi
25.10.2007 14:52:08
Mitkäköhän ovat perustelut tuohon suositukseen?

Se, että ei matala vire itsessään tee musiikista raskasta. Mun mielestäni. Ja basson soitettavuuteen vaikuttaa monikin tekijä, esim. omalla soittotatsillani Ibanezin GSR-180 -bassoa oli tosi hankala soittaa D-vireessä, kun oli medium-setti kieliä. Ilman tarkempaa tietoa aloittajan käyttämästä bassosta, kielistä sun muista olen edelleen EADG-vireen kannalla.

Kyllähän se onnistuu ja riippuu vähän musiikin tyylistä. Itse vetelen melko kevyttä musiikkia A-D-G-C-F vireellä, eikä mitään ongelmia tuota. Ja käytän paljon matalinta kieltä.

Oletkin ilmeisesti soitellut aika kauan. Aloittajan viestistä voisi päätellä, että soittokokemusta ei ole vielä hirveästi (tai sellaisen kuvan olen saanut, pahoittelen jos olen väärässä), jolloin ainakin minusta olisi mukavampi hankkia perustiedot normivireellä.

Suosittelen ainakin kokeilemaan Dropped D tai Dropped C# virettä. Eikä se C-virekkään ole pois laskettu vaihtoehto. Jos vain bassosi taipuu niin matalalle. Kokeile.

Ilman muuta kokeilla saa ja pitääkin. Loppujen lopuksi näistä eri vaihtoehdoista se on ketjun aloittajalle oikea, mikä kuulostaa hänestä parhaalta. Mielipiteitähän täällä vain on.
The 11th Hourilla vain uusia biisejä. | >-)))>
TommiW.
25.10.2007 17:13:28
Mun mielestä peruslähtökohta on AINA EADG. Paljon tuttavia, jotka on vetänyt bassonsa johonkin bööböö-vireeseen eivätkä korvat opi ikinä siihen yleisimpään vireeseen. Tietty musatyylin ja tarpeiden mukaan mennään, mutta lähtökohtasesti ei kannata alottaa ihmevireillä.
"sun bassokierto on osottanu että ei oo olemassa sunnäkösii bassoja, on vaa olemassa bassoja!" -Seak
pekezu
25.10.2007 18:01:05

Eipä niin, perusvire tai sävelaskeleella tiputettu riittää. Jos sitten haluaa oikein paatosheviä veivata niin voihan sitä laskea haluamansa mukaan, mutta mikään ei estä veivaamasta EADG- vireessä. Riffit ne sen raskauden tekee ;)
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
Barsa
25.10.2007 21:30:19

me ollaan totuttu siitä epä-vireestä soittmaan :D. Mutta sillon kun tekee mieli vaihtelua niin on se se EADG. Mutta joskus tekee mieli soittaa silleen 1/2 viritetty alas. ja joskus D. Ihan kiinni mielialasta. Mut jos tosi raskasta vedätte nii vedätte sitten tosi alhaalta. kokeile ihe.
Juspee-
26.10.2007 15:38:35
Juu kiitos kaikista vastauksista. Kyllä tällä pääsee taas paljo eteenpäin.
Laajala
Sir Härö
26.10.2007 16:58:28
Itsellä on nelikielinen D-G-C-F vireessä ja viiskielinen B-E-A-D-G-e eli vakiovireessä.
Myös nelikielinen olisi E-vireessä mikäli ei bändillä olisi biisejä joiden kitarat on A-vireessä.

Eli tarpeen mukaan kannattaa virittää. Jos haluat SOItAA HEWII NIiNQ YKSI KOTONAM, niin silloin suosittelen vakiovirettä.
Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)