Aihe: "normaali" kitaraan matala vire
1 2 3
YP
24.10.2007 00:46:33
Mun nähdäkseni tuota sopivaa kielen paksuutta pohdiskellessa voi käyttää samaa logiikkaa kuin "normi-vireissä", eli otat sen itellesi drop-d:hen sopivan kielisetin ja lykkäät siihen yhden vaijerin (esim. 60-70) sen ohuen E:n tilalle. Noihin alavireisiin on tullut itekkin haettua sopivaa satsia, lopulta homma on simppelimpi kuin alkuun kuvitteleekaan.

heh empäs tajunnutkaan tuota :) tuo vois toimia
seppo69
24.10.2007 00:53:10
Ite oon käyttäny tätä settiä b-vireessä juurikin kyseisellä kitaralla: http://www.thomann.de/fi/daddario_exl157.htm

Oli ehkä vähän turhan jäykkä, A-vireeseen ois varmaan hyvä.
Ze Kink
24.10.2007 01:02:29
Osta mun baritoni äläkä mieti turhaan ;)
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
YP
24.10.2007 01:15:53 (muokattu 24.10.2007 01:17:27)
Osta mun baritoni äläkä mieti turhaan ;)

jos ilmatteeksi annat :D
oiva tumpeloinen
24.10.2007 10:42:34
No se sama 012-kieli sulla on 9-42 setillä stankkuvireessä b:nä. Toimii siis vuorenvarmasti B-vireessä ylä-b:nä :D

No kun sä sen noin laitat, niin varmasti mun on tultava tähän vastaan ja nieltävä sitten omat mielipiteeni. =) Mutta siihen sitten päälle, että aloittaja soittaa pykälän paksummalla setillä kuin allekirjoittanut, joten siinä setissä se b-kielikin on paksumpi. Eli vieläkin tässä tapauksessa lähtisin 13-setillä liikenteeseen.
YP
24.10.2007 18:15:51
nonni, ruuvasin tohon sit 013-017-030-042-052-060 kielet. paikallisessa musakaupassa oli saatavana 60 ja 70 -_- ei mitää siitä väliltä :/ toi 64 tai 66 olis kyl varmaa ollu just soppeli, mut saa nähä olisko ne ees mahtunu tuosta viritintapista läpi ku toi 60 meni helposti mut ei jääny paljon ilmaa väliin :)
myyjä kauhisteli, että miksi juuri pitää nuin paksut laittaa :)
Painajaismainen
25.10.2007 15:13:47
myyjä kauhisteli, että miksi juuri pitää nuin paksut laittaa :)

Tämä on muuten ärsyttävää, olin kerran KPO:ssa ja olin ostamassa Baritone Elixirejä (13-68) ja kerroin myyjälle kielitoiveeni. Myyjä sanoi: "Et sä noin paksuilla tee mitään, tästä Ernie Ballin ysit, hyvin soi!" Kerroin myyjälle että haluan nimenomaan PAKSUT kielet, myyjä tuputtaa vieläkin niitä samoja EB:n ysejä. (Toista edellinen vielä pari kertaa)

Kimpaannuin ja sanoin mielipiteeni EB:n kielistä. Lompsin pihalle ja matkalla mutisin että "Ostanpa sittenkin ne kielet myyjältä joka tajuaa jotain asiakkaan tarpeista!" Ei ollu myyjän ilme kovin iloinen kun lähtiessäni huikkasin vielä hyvät päivänjatkot perään.
"Ainahan sitä voi perustaa kanalan ja vetäytyä maaseudun rauhaan, tai viljellä kukkakaalia." - Pantse Syrjä
Ze Kink
25.10.2007 16:30:19
Tämä on muuten ärsyttävää, olin kerran KPO:ssa ja olin ostamassa Baritone Elixirejä (13-68) ja kerroin myyjälle kielitoiveeni. Myyjä sanoi: "Et sä noin paksuilla tee mitään, tästä Ernie Ballin ysit, hyvin soi!" Kerroin myyjälle että haluan nimenomaan PAKSUT kielet, myyjä tuputtaa vieläkin niitä samoja EB:n ysejä. (Toista edellinen vielä pari kertaa)

Kimpaannuin ja sanoin mielipiteeni EB:n kielistä. Lompsin pihalle ja matkalla mutisin että "Ostanpa sittenkin ne kielet myyjältä joka tajuaa jotain asiakkaan tarpeista!" Ei ollu myyjän ilme kovin iloinen kun lähtiessäni huikkasin vielä hyvät päivänjatkot perään.

Hoh, onneksi itse en juuri ole moisiin myyjiin törmännyt. Kitarapajallakin hiotutin hevibaritonin nauhat, eikä mitään kommenttia, vaikka lähinnä noita vanhan liiton keppejä myyvätkin.

Ainoa kommentti paksuista kielistä musaliikkeessä tuli Millbrookissa, kun myyjä huomasi että GHS:llä on .90 paksuinen kitaran kieli. Muistaakseni kommentti oli suunnilleen "mitäs helvettiä". Oli muuten aika vaijeri se.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
juunsku00
25.10.2007 16:34:53

Oon löytänyt sellaisen mukiin menevän setin. http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_eb_2839_slinky_baritone.htm
Soi nätisti ja on kuitenkin aivan sopivan jäykät. Tosin seki on maku asia et kuinka paksuja tykkää käyttää.

Ja mitä joku sanoi et paksutkielet ei soi enään kunnolla niin voin sanoa että omasta mielestä ne soivat hyvin.. Oon kokeillut La Bellan 15-80 settiä ja kyllä oli munakas soundi ja hyvä soittaa. Niiden käyttö kaatui vain sen setin saatavuus ongelmiin :(

Mutta tosi asiahan on se että normi skaalaisessa kepissä ei saa oikeen millään intonaatiota kohdilleen jos soittelee A-vireestä. Mutta jos ei ole pilkunviilaaja niin se ei haittaa yhtään mitään.
Mietippä sitä!
DZN
25.10.2007 18:27:02
Oon löytänyt sellaisen mukiin menevän setin. http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_eb_2839_slinky_baritone.htm
Soi nätisti ja on kuitenkin aivan sopivan jäykät. Tosin seki on maku asia et kuinka paksuja tykkää käyttää.

Ja mitä joku sanoi et paksutkielet ei soi enään kunnolla niin voin sanoa että omasta mielestä ne soivat hyvin.. Oon kokeillut La Bellan 15-80 settiä ja kyllä oli munakas soundi ja hyvä soittaa. Niiden käyttö kaatui vain sen setin saatavuus ongelmiin :(

Mutta tosi asiahan on se että normi skaalaisessa kepissä ei saa oikeen millään intonaatiota kohdilleen jos soittelee A-vireestä. Mutta jos ei ole pilkunviilaaja niin se ei haittaa yhtään mitään.

Riippuu kitarasta. Esim Caparisonin HGS-kitaraoissa saa varmasti intonaatiot kohdalleen.

Se hyvin soiminen on aika subjektiivinen käsite. Paksummissa kielissä, tarkoitan nyt paljon yli 0,060, ei ole enää sellaista helisevää soundia, joka mielletään monesti kitaranomaiseksi ääneksi. Tuollaisilla paksuuksilla on soundi on varmasti munakas, kuten itse sanoit, mutta se kieli ei soi enää kitaranomaisesti. Soundi alkaa olla sellainen thunk eikä mitään muuta. Muistuttaa enemmän pianoa ja bassoa.
Aka. Dino and 6077dino
juunsku00
26.10.2007 11:46:57

Thunk, no onhan se niinkin but I like it :D ja on ainakin hieman erillainen ominais soundi kuin muilla :)
Mietippä sitä!
Rallakka
26.10.2007 12:20:51

Soitan dropped-A wireellä ja kitaroina kaksi Gibsonin Lepakkoa, intonaatio on aika rajoilla mutta olen nuo kuitenkin saanut kohilleen. Kielinä on nyt paikoillaan 014-018-024w-036w-052w-070w ja toisessa 014-018-022-036w-052w-070w. Huomasin toisen lespan osalta (joka oli aikasemmin normi e-vireessä) että kaularauta alkoi kirimään liikaa ja tuo on nyt siinä tilassa että kaularauta on aukaistu täysin ja pyöräytetty sen verran kiinni ettei se mutteri lähe itekseen irti. Mutta hyvissä säädöissään ovat nyt. Tuossa myös pitää muistaa se että kieliä ei kannata säätää kovin lähelle otelautaa, nostin itse kieliä aika paljonkin jotta sointi olisi parempi, ei kuitenkaan puhuta vielä kovin valtaisasta välistä.
"I'm only wearing black until they invent something darker"
juunsku00
26.10.2007 12:45:56

Todella mielenkiintoinen yhdistelma. Lespa, paksut kielet ja matalavire :D kelpais mullekkin!

Näköjään säätäjästäkin hieman kiinni että miten hyvin saa intonaation kohdilleen. Itse en ole erityisemmin yrittänyt alkaa säätään ku floikka, enkä oikeen hallitse sen säätöä. Pääasia on kuitenki että itseä ei haittaa. Eikä ole ilmeisesti vielä kuuntelijoitakaan häirinnyt intonaation epävire ku ei kukaan ole maininnut asiasta.
Mietippä sitä!
Mrezzye
26.10.2007 17:57:38 (muokattu 26.10.2007 17:59:06)

aikani soiteltua huomasin että ku ton paksun virittää A:han, ja sit ottaa vitos otteen vaikka 5:stä välistä ni on epävireessä, sit jos virittää että vitos otteet on vireessä ni sit pelkkä 0-nauhan vitos ote on epävireessä :) ni onkos tämä nyt se intonaatio jutska? ja mitenkäs sais tän korjattua, tosin tuon jälkimmäisen otteen ku demppaa ni ei siitä mitään epävireisyyttä juuri huomaa :)

Tää on just se intonaatiojutska. Eli eikun säätämään. Ohjeet löytyy hakua käyttäen helposti.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

YP
26.10.2007 18:00:55 (muokattu 26.10.2007 18:17:38)
Tää on just se intonaatiojutska. Eli eikun säätämään. Ohjeet löytyy hakua käyttäen helposti.

ouh, voipi olla vmäinen ku on toi (lisennsi-) floikka tossa :/ noh pitääpä alkaa ettimään ohjeistusta.

OT: hyvä toi sun signature :D

Edit: unohtu mainita, että toi "floikka" ei ole käytössä.
Mrezzye
26.10.2007 18:04:17

OT: hyvä toi sun signature :D

Tänks! ;) Toinen (King V) on tulossa ihan lähiaikoina samasta paikasta.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

YP
26.10.2007 19:54:58
sain säädettyä jonkin verran tuota, kait se autto vähän, mutta säätövara loppui kesken.
kun se pala oli jo kiinni siinä kauimmaisessa paikassa, ja se oli valmiiksi jo melkein loppuun asti säädetty.
eli kun tuota ei enää tuohon suuntaa saa säädettyä, ja jos laitan vielä paksumman kielen tuohon, niin kasvaako sitten tämä intonaatio ongelmakin?
Mrezzye
26.10.2007 21:45:05

eli kun tuota ei enää tuohon suuntaa saa säädettyä, ja jos laitan vielä paksumman kielen tuohon, niin kasvaako sitten tämä intonaatio ongelmakin?

Kyllä, näinhän siinä valitettavasti käy jos säätövara on jo tapissa.

YP
26.10.2007 21:51:10
noh, pakko tyytyä sit tähän vähän liian löysään kieleen. onneksi nyt toi epävireys ei juuri kuulu häiritsevästi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)