Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 530 31 32 33 3463 64 65 66 67
reaper666
01.10.2007 15:36:36
Mä olen nyt saanut sellaisia ohjeita, että ei haittaa vaikka kurkkuun sattuisikin. Että siihen tottuu.. Mutta js örisemään rupeaa ihan mikrofonin välityksellä niin ei se kyllä kauheasti satu kun sitä ääni tulee niin kovaa, jos ymmärrätte...

Tekniikka perustuu käsittääkseni kurkun ja äänihuulten rentoutukseen ja kun ne ovat rentoina ja alat öristä niin ne värisevät ja rikkovat äänen..

Onko tälläinen tekniikka sitten jotenkin erilainen/outo sillä siinä en kyllä ole mitään maha/pallea-juttuja tietääkseni käyttänyt..
Better Taste
01.10.2007 15:45:22

Laulamisen ei tulisi koskaan sattua tai tuntua muutenkaan huonolta. Jos näin on, tekee jotain väärin. Pidempään laulaminen/öriseminen tällaisella tekniikalla saattaa aiheuttaa ääniongelmia, joten en suosittele sitä kenellekään.

Mä olen nyt saanut sellaisia ohjeita, että ei haittaa vaikka kurkkuun sattuisikin. Että siihen tottuu.. Mutta js örisemään rupeaa ihan mikrofonin välityksellä niin ei se kyllä kauheasti satu kun sitä ääni tulee niin kovaa, jos ymmärrätte...

Tekniikka perustuu käsittääkseni kurkun ja äänihuulten rentoutukseen ja kun ne ovat rentoina ja alat öristä niin ne värisevät ja rikkovat äänen..

Onko tälläinen tekniikka sitten jotenkin erilainen/outo sillä siinä en kyllä ole mitään maha/pallea-juttuja tietääkseni käyttänyt..
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
ushimir
10.10.2007 19:29:38 (muokattu 11.10.2007 15:48:50)

Perkele... Mun lempipaikasta en muistanu katto ja sieltä löyty "Murinatekniikka":

http://fi.wikipedia.org/wiki/Murina

Wikipedia!...

E: vielä: http://www.wikihow.com/Do-Harsh-Death-Metal-Vocals
buddha
10.10.2007 21:17:59 (muokattu 10.10.2007 21:18:43)
Wow, kuulostaapa mahtavalta kun nainen murisee. Kuuntelin vähän tuota Arch Enemyä...
Terrorwrist300
13.10.2007 10:34:28

2-3viikkoa reeniä takana ja tällä hetkellä saan kohtalaisen julman kuuloisen örinäkarjaisun aikaseks, mutta vain kahdella vokaalilla. Elikkä siis I:llä ja Y:llä.
A näyttäis olevan kaikista hankalin.
Tuntuu vähän siltä, että esim. I:ssä ja Y.ssä kaikki paikat kurkusta huulia myöten muotoutuu semmoseks sopivan kapeaksi suppiloksi jota pitkin on helppo puskea ilmaa ja ääni säröttyy mukavasti kun on sopivasti vastusta. Sitten taas A:ssa kaikki paikat on auki sepposen selällään eikä ilmaa voi puskea mitään vastaan. Eikä ääntä oikeen saa särkymäänkään....

Vinkkejä?
fasces
16.10.2007 01:35:44
Oon nyt reippahan vuoden harjoitellut erinäisillä laulutekniikoilla lauleskelua työmatkoja ajaessa (2-3h) about kerran 1-2 viikkoon. Ja muutenkin aina autossa yksin ajellessa lauleskelen, ihan tekniikan kehittämisen ja hereilläpysymisen takia.

Varsinaista laulunopetusta en ole saanut aikaiseksi hommata, mutta sekin ois tässä tavotteena joku kaunis päivä. Täältä oon vinkkejä lueskellut, ja niitä muistin mukaan jotenkin yrittäny soveltaa.

Mutta asiaan: tekniikka on kehittynyt kaikilla laulutyyleillä huomattavasti. Mitään varsinaista örinää/rääkymistä en ole VIELÄ uskaltanut kovin paljoa treenata, mutta sinne päin ollaan laajentamassa. Nykyään pystyn jo laulamaan melko kovalla volyymillä kaikki 3 Persuaderin levyä läpi peräkkäin, eikä ääni siitä edes kärsi tai katoa mihinkään, mitä nyt vähän väsyy. Nuo Jens Carlssonin vokaloinnit on melko agressiiviset ja erittäin hienot särötykitykset. Vähän kuin Blind Guardianin Hansi, mutta paremmat :). Lisäksi siellä on seassa suhteellisen paljon lyhyitä örinä ja rääkymis purskeita, jotka sujuu ihan ongelmitta. Lisäksi lauluni on alkanut jopa kuulostaa melko samalta kuin Jens, ja vielä ihan nuotilleenkin pääosin mennään. Laulu tuntuu luonnolliselta ja vahvalta, varsinkin kun se on auennut kunnolla. Ääni on myös koeajettu karaokessa useaan otteeseen die-hard-Jens-fanilla, ja kehujakin on tullut (tosin kaverihan se, eli ei se nyt maahankaan voi mollata).

Tästä nyt ei varmaan apua kellekkään ole. Paitsi se, että oon ainakin yksi todiste siitä, että perussäännöllä "laulun on tunnuttava hyvältä ja helpolta" voi oppia itsekseenkin ees jonkunlaisen toimivan tekniikan.

Nuo laulu-ajelu-sessiot on joskus venyneet jopa 6 tuntiseksikin, ja silti on ääni kestänyt loppuun asti. Väsynyt on tosin ollut sen jälkeen enemmän. Eli kait sitä jotain on oppinut oikein tekemään.
"How would you like to suck my balls, mr. Garrison?" -E.T. Cartman-
Cutsman
16.10.2007 19:09:46
Onko terveellistä öristä äänenmurroksessa?
Hipelius
16.10.2007 21:34:04
Onko terveellistä öristä äänenmurroksessa?

Kannattaa varmaan odotella, että äänenmurros menee ohi. Voi tulla ehkä pahempaakin vahinkoa.
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Tervesin foorumi polisi
Cutsman
17.10.2007 16:55:09
mistä tietää että on sitten turvallista öristä koska olen vokalisti ja olis hyvä että pystyisi laulamaan?
sofianmaailma
17.10.2007 17:17:16
mistä tietää että on sitten turvallista öristä koska olen vokalisti ja olis hyvä että pystyisi laulamaan?

Eiköhän se ole tämä kipu ja omat tuntemukset paras mittari. Eli jos örinä tai laulaminen ei tunnu pahalta (saa kuulostaa pahalta), niin antaa mennä vaan!

Siis _laulutunteja_ ei suositella äänenmurrosvaiheeseen, mutta kyllä äänenmurroksen aikana voi ääntään käyttää sen minkä pystyy. Itse ainakin päästelin tuossa turbulentissa iässä kovimpia ääniäni, joilla ei ollut mitään tekemistä musiikin kanssa... ;-) Puhumattakaan ylä-asteen musiikkitunnit, missä kaverin kanssa hoilattiin oktaavissa jos toisessakin (oi niitä aikoja!).

Korjatkoon pedagogigurut, jos puhun pötyä.
Laula, älä sodi.
Cutsman
18.10.2007 18:26:13
siihen olen kyllä pyrkinyt,että ei satu.kiitos neuvoista.
tanjuli
19.10.2007 10:14:00
Siis _laulutunteja_ ei suositella äänenmurrosvaiheeseen, mutta kyllä äänenmurroksen aikana voi ääntään käyttää sen minkä pystyy.

Ei ihan noin mustavalkoista.

Rankkaa laulutreeniä äänenmurrosiässä ei yleensä suositella siksi, että yleensä äänenmurroksessa olevan ihmisen kärsivällisyys ei riitä vielä siihen, että instrumentti (=ääni) kehittyy koko ajan ja on joka päivä hieman erilainen. Tämä voi vaikuttaa mm. vireeseen ja saundiin tavalla, joka saattaa ärsyttää, hermostuttaa ja turhauttaa.

Se, että treenaa hengitystekniikkaa, ryhtiä tai muuta perustekniikkaa ei ole mitenkään vaarallista. Se, että yrittää itsepäisesti "rakentaa" ääntään tietynlaiseksi kun rakennuspalikat vielä muuttuvat radikaalisti, voi olla (huom. voi olla) epäsuotuisaa jatkon kannalta. Vaikka laulaminen olisi "vaikeaa" äänenmurroksen aikana mutta SILTI haluaa treenata laulua, kannattaa se tehdä asiantuntijan johdolla, ettei hankaloita laulullista elämäänsä äänenmurroksen jälkeen.
[i hear voices but at least they're on tune]
Cutsman
19.10.2007 19:24:45
Joku varmasti tietää As I Lay Dying nimisen yhtyeen,Lambesiksen ääni on antanut minulle paljon vaikututteitta.Jos jaksan joskus niin voin laittaa jotain äänitteitä.
ushimir
19.10.2007 22:48:20

Taidan olla jo romuttanut ääneni... Murrosikä äänenmurrosta ollut jo... En tiiä oisko jo menny läpiki... No kuitenki väärällä tekniikalla JOKA PÄIVÄ kurkku kipeeksi... No se on kuitenkin viimeaikoina tullut vähemmän kipeeksi. Ja yhessä vaiheessa löysin oikeen tekniikan. Se kuulosti paremmalta ja ei YHTÄÄN kipua tai negatiivista tunnetta... Hukkasin sen minuutissa=(...
tanjuli
20.10.2007 11:33:52
Ja yhessä vaiheessa löysin oikeen tekniikan. Se kuulosti paremmalta ja ei YHTÄÄN kipua tai negatiivista tunnetta... Hukkasin sen minuutissa=(...

Kerran kun sen löytää niin kyllä sen yleensä löytää toistekin. Tsemppiä!
[i hear voices but at least they're on tune]
Better Taste
22.10.2007 14:17:32

http://www.completevocalinstitute.c … eb567.asp?toppkt=90&vismenu=567

Tuolta löytyy n. 7 minuutin pätkä Cathrine Sadolinista opettamassa säröä. Voipi auttaa jotakuta.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
masterhat
23.10.2007 01:23:45
itse en oikeestaan harrasta rääkymistä ikinä, joskus nuorempana on tullut heviä toki väännettyä, mutta nykyisin laulan melkopuhtaasti aina. Tehtiin vähän kännimusaa kavereiden kanssa ja myös metallia piti tehdä, joten laulukoppiin piti mennä rääkymään, ja ensi alkuun ei meinannut tulla mitään kun ääni alkoi pätkimään, mutta sitten kun otti ison tuopin vettä messiin, ni johan lähti. tuolta löytyy näytteitä masterhatin rääkymisestä, tai onko tuo nyt sitten virallista rääkymistä vai ei, samapa tuo. Rentona pitää ainakin olla, etä soundi tulee kunnolla läpi kehon

http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=297540

vielä irtosi jotenkin, vaikka viime kerrasta on monta vuotta kun on "rääkynyt"
Snails against humanity
Sahtimies666
23.10.2007 10:16:53 (muokattu 23.10.2007 10:18:40)
^ ei huomauttatettavaa ;)

e: taitaa säröä olla tossa joonkin verran lisättynä, taisitten toi kaiku on sen verran "nopea" tjsp.
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
masterhat
23.10.2007 13:34:35
^ ei huomauttatettavaa ;)

e: taitaa säröä olla tossa joonkin verran lisättynä, taisitten toi kaiku on sen verran "nopea" tjsp.

siinä oudossa välikohas missä tuli ne rääkäsyt " day of incarnation..jne." ni siinä oli säröä laitettu. Muuten koko raidassa on piskusen 1/4 leftissä ja 500ms rightissa delayta
Snails against humanity
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)