Aihe: Stage pianoa tms. ostamassa..
1
baron
26.10.2007 14:31:15

Moro! Aattelinpa täältä kysäistä mielipiteitä, kun varmaan löytyy asiantuntevaa porukkaa. Eli oon kyllästynyt läppärin ja midi-kiipparin kans säätämiseen bänditreeneissä/keikoilla ja nyt pitäisi saada uutta soittopeliä. Haussa olisi soitin, jossa ensisijaisesti olisi hyvä Rhodes-soundi, mutta myös piano- ja urkupuolella saisi olla vähintäänkin siedettävä. Vasaratoiminen ei tarvi olla ei tosin haittaakaan. Budjetti on valitettavan pieni (ehkä max 1400€). Käytettynä varmaankin oisin ostamassa.. Nyt oon lähinnä aatellu tota Nord Electro 2:sta.. Mitä mieltä siitä. Entä mitä muita kannattaisi tossa hintaluokassa harkita.

Kiitosta paljon jo etukäteen mielipiteensä ilmaisseille.

edit: Sori.. En huomannut tota FAQ- topikkia tuolla ylhäällä...

Ei tossa Electrossa mun mielestä muuta vikaa oo kuin surkeat grand pianosoundit.
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
Bronks
26.10.2007 14:39:01

Kurkkaa nyt aluksi vaikka tuota keskustelua...

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=153740&oo=0
Nakkiso
26.10.2007 17:35:45
Mä oon luultavasti lähiaikoina myymässä mun Electron, laita vaikka pikaviestiä, jos oot kiinnostunut.
Clef
26.10.2007 18:29:45
Ei tossa Electrossa mun mielestä muuta vikaa oo kuin surkeat grand pianosoundit.

Electroonpa saa käsittääkseni (? joku korjaa jos ei) nykyään ladattua sen Nord Stagen pianosoundin, ja se on jo hyvä.

Saiskohan tolla rahalla jo esim. käytetyn Yamaha S90:n (ei ES), Rolandin RD300 jne
Ile-
26.10.2007 19:43:01
Doh!
Corvus
26.10.2007 21:29:12
Electroonpa saa käsittääkseni (? joku korjaa jos ei) nykyään ladattua sen Nord Stagen pianosoundin, ja se on jo hyvä.

Ei saa. Saundin saa kyllä päivitettyä alkuperäisestä, mutta Electrossa muistia on vähemmän kuin Stagessa, joten soundikin on erilainen. Lopputulos edelleen surkea.

Urut ja sähköpianot on Electrossa ihan ok.
baron
26.10.2007 21:45:54

Urut ja sähköpianot on Electrossa ihan ok.

Joo, samaa mieltä, ne toimii.

(Mutta yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki:-). Siksi NE ei kelpaa mulle ainoaksi soittimeksi.
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
Clef
27.10.2007 11:58:00
Itse asiassa... Vaikka Electron rhodes tuntui silloin aluksi sopivan vahvarin kautta suorastaan hyvältä, kuulostaa se nykyään aika onnettomalta, IMO. Se NE:n "Suitcase":kin on suorastaan nolo. Urut ja Clavinet edelleen hyviä.
Pluus
27.10.2007 13:39:09
Osaan suositella vain Roland FP-7:aa. Itselläni on kyseisenlainen laite, joten näkemykseni ei ole välttämättä kauhean objektiivinen.

Rhodes soundi on todella hyvä. Se löytyy valikosta nimellä "EP Legend" :). Myös GP- ja urkusoundit ovat todella hyviä... Kosketus on ehkä vähän raskaampi kuin tavallisesti vastaavanlaisissa kosketinsoittimissa, mutta erinomainen. Painoa on laitteella varsin mukavasti - onko se mahdollisesti ongelma?

Tuonhan saa uutena 1400 eurolla...
calm_movement
27.10.2007 13:57:31
Kiitos tähänastisista mielipiteistä.. Tuli vaan mieleen, että mitä mieltä ihmiset on plugari-instrumenttien ja stagepianojen soundien laatueroista. Tähän asti oon siis ite soitellut läppärin ja midikiipparin kanssa. Rhodes-soundit oon hakenu Lounge Lizard-plugarilla, joka mun mielestä ihan jees, tosin vähän muovinen toki. Parametreja riittää rukattavaksi. Ite tykkään sellaisesta vähemmän cleanista soundista. Monissa stage- sähköpianoissa, mitä oon kokeillu Rhodes on juuri liian clean ja kirkas. Onko esim tossa Electrossa ja näissä muissakin ehdotuksissa soundi paljon muokattavissa?
Urkupuolen oon tähän asti hoitanut NI:n beenelosella, josta tykkään hyvinkin paljon. Järkevää piano-plugaria mulla ei oo ikinä ollutkaan, enkä tiedä onko sellaisia olemassakaan. NI:n Akoustik Piano kuulemma ihan jees, mutta en oo kokeillut ite.
Eli mitä ootte mieltä.. Kummissa yleensä mielestänne parempi soundi. Virtuaali-instrumenteissa vai hardware-peleissä?
Clef
27.10.2007 18:29:55
Kummissa yleensä mielestänne parempi soundi. Virtuaali-instrumenteissa vai hardware-peleissä?

No jos ajatellaan että esimerkiksi työasemasynassa on -yhteensä- vain muutama sataa megaa jaettuna soundeille, ja joku VSTi voi olla vaikka monien GIGOJEN kokoinen, niin ei liene vaikea kysymys... ;) Tai voi olla kokonaisia pluggareita, jotka keskittyvät vain pelkästään johonkin tiettyyn soittimeen, kuten FM-synteesi ja DX7 (NI FM8), tai Moog (Arturia Minimoog), ja joissakin hardware-vehkeessä on ehkä vaan muutama soundi tai sample hieman sinnepäin.

Jos Rhodesista puhutaan, niin uusi Lounge Lizard 3 (presetti "Contrasted Rhodes" tms.) on jo aimo harppaus aiemmista versioista. Myös Native Instruments Elektrik Piano on hyvä. Paras on edelleen Gigasamplerille tehty SCARBEE. Hardware-puolelta mielestäni lähimmäksi pääsee Rolandin laajennuskortti SRX-12. Nordin Stage on myös EP:n osalta parantanut Electroon verrattuna.
Nakkiso
28.10.2007 23:05:46
No jos ajatellaan että esimerkiksi työasemasynassa on -yhteensä- vain muutama sataa megaa jaettuna soundeille, ja joku VSTi voi olla vaikka monien GIGOJEN kokoinen, niin ei liene vaikea kysymys... ;)

Se samplejan kokohan ei ole ikinä sinänsä merkinnyt mitään, se koko kun ei aina takaa hyvää soundia.

Piano- ja sähköpianosoundejen kohdalla olen huomannut, että ehkä jopa tärkein yksittäinen soitettavuuteen vaikuttava tekijä on velocity mappaus (tai miksä sitä nyt sanotaan, että miten kovaa tulee milläkin velocity arvolla). Itse en ainakaan usko että pystyisin sitä itse tekemään yhtä hyvin kuin se on tehty parhaissa keikkapianoissa!
Clef
29.10.2007 00:12:28
...ehkä jopa tärkein yksittäinen soitettavuuteen vaikuttava tekijä on velocity mappaus

Tuokin on totta...esim. Rhodes-mallinnus vaatii aika monta tasoa kuulostaakseen että on yhtään sinnepäin edes.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)