Aihe: jos vahvistinta laittaa vähänkin kovalle niin..
1 2
blaekie
26.10.2007 10:55:54

eli miten saa "pidettyä" saman särön kovalla soittaessa ilman vinkumista? vai pitääkö siitä tehä oikeesti vaa semmoinen kiss-särö?esim. miten dimebag sai pidettyy sellaisen särön keikalla ettei se vinkunut?

- Siirry kauemmaksi vahvistimesta tai kaapista
- Älä päästä kieliä resonoimaan vapaana, eli soittoon kontrollia
- Kokeile eri asentoa vahvistimeen nähden
- Vaihda mikit vähemmän herkiksi akustiselle kierrolle
- Vähennä volyymia (lisää gainiä ja hivenen vähemmän masteria)
- Anna vinkua, ja opettele käyttämään kiertoa soitossa hyväksi
Nii onkii ...
Jucciz
26.10.2007 10:58:02
- Vähennä volyymia (lisää gainiä ja hivenen vähemmän masteria)

Tämä voi tapauksesta riippuen myös pahentaa tilannetta.
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
Numb
26.10.2007 10:58:47

Esimerkiksi seuraavia kannattaapi kokeilla:

Säröä pois, middleä lisää.

(Boosteri)pedaalin ja vahvistimen särön yhteistyö.

Oikea vahvistin - kitara - mikit -kombinaatio. (Gibson SG ulisi sietämättömästi, Charvel 4 ei inahtanutkaan, jos ei erikseen halunnut hallittua feedbackia.)

Oikea sijoittuminen suhteessa vahvistimeen. (Kauemmas, pois suorasta kiilasta.)

Lisäksi nämä Dimet ja muut saattaavat kuullostaa siltä, että säröä on järjettömästi, mutta mutta ei sitä oikeasti ole niin paljon. Asian kuulee esimerkiksi siitä, että dempit soivat napakasti, eivätkä ole sellaista sohjoista "oshoshoshosh" -menoa. Se raskaus on kiinni paljolti soittotatsista ja siitä miten koko bändi soi.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
blaekie
26.10.2007 11:03:34

Tämä voi tapauksesta riippuen myös pahentaa tilannetta.

Näinpä, mutta eihän tähän kysymykseen voikkaan tapauskohtaisesti
vastata, kun muuttujista ei ole tarkkaa tietoa.
Nii onkii ...
Jucciz
26.10.2007 11:10:52 (muokattu 26.10.2007 11:11:31)
Näinpä, mutta eihän tähän kysymykseen voikkaan tapauskohtaisesti
vastata, kun muuttujista ei ole tarkkaa tietoa.

Jep.

Mitenköhän kysyjä kuvittelee meidän voivan auttaa, jos ei kerro yhtään, mitä sieltä soittohuoneesta löytyy? Mun veikkaus on joku ~300-400 euron kaukoidässä tehty hevisuunnikas, kenties reippaamman puoleinen säröpedaali ja verrattain pienitehoinen transistoricombo. Ja diskanteissa ja särön määrässä tuskin on säästelty.

En pidä stereotypioista, mutta...
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
Ronsto
26.10.2007 11:16:44

Jep.

Mitenköhän kysyjä kuvittelee meidän voivan auttaa, jos ei kerro yhtään, mitä sieltä soittohuoneesta löytyy? Mun veikkaus on joku ~300-400 euron kaukoidässä tehty hevisuunnikas, kenties reippaamman puoleinen säröpedaali ja verrattain pienitehoinen transistoricombo. Ja diskanteissa ja särön määrässä tuskin on säästelty.

En pidä stereotypioista, mutta...

Olet kyllä harvinaisen katkeroitunut mies.

:)
Mystisesti hintahtavat romantikot #2
Jucciz
26.10.2007 11:19:28
Olet kyllä harvinaisen katkeroitunut mies.

Ei mitään sellaista. Kukin tyylillään, mutta olen oppinut vuosien kuluessa, että jos kysytään vaan ratkaisua kierto-ongelmaan, eikä selvitetä edes millaisilla kamoilla ongelma aiheutuu, kamat ovat yleensä osapuilleen kuvailemieni kaltaiset. :)
Ronsto
26.10.2007 11:32:03

Ei mitään sellaista. Kukin tyylillään, mutta olen oppinut vuosien kuluessa, että jos kysytään vaan ratkaisua kierto-ongelmaan, eikä selvitetä edes millaisilla kamoilla ongelma aiheutuu, kamat ovat yleensä osapuilleen kuvailemieni kaltaiset. :)

Nooh, onhan tuossa hieman totuutta kyllä.
Mystisesti hintahtavat romantikot #2
Retard1
26.10.2007 16:26:46
Itellä ainakin vahvari ulvoo ja kohisee lohduttomasti jos särönamikka on siellä loppupäässä. Eli säröä mahdollisimman pienelle.
Se on menoks sano Annie Lennox
Friedman
26.10.2007 17:07:25 (muokattu 26.10.2007 17:15:36)
juu sori piti laittaa se tietenkin mut olin just lähös reeneihin ja en ois muistanut enää kysymystäni enää niitten jälkeen. eli mulla on ESP kitara se ihan sama mitä laihokin käyttää (valkoinen) tai LTD Viper ja pedaalina on BOSSin ME50. vahvistin on marshallin se joku mosfet 1960 ja siit nupista lähtee varmaankin tehoa noin 100 wattia. hitto ku en muista nyt kaikkee siit mut toivottavasti tää nyt edes vähän auttoi. ainii ja se marshall on noin 27 vuotta vanha mut se ei ketään auta/kiinnosta;D
Friedman
26.10.2007 21:24:36
ja kyl luulen et dimebag käytti sitä säröä aika paljon ku se niitä squelingeja veti;)
herra47
26.10.2007 21:44:18
Osta tuo http://www.thomann.de/fi/boss_ns2_noise_suppressor.htm Olen muistaakseni kuullut että dimekin käytti jotain vastaavaa kiertojen poistoon. Itsekkin käytän kyseistä pedaalia ja hyvä on. Laitehan toimii karkeasti sillai että silloin kun soitat se avaa hanat ja silloin kun et niin laite himmailee jottei kierrä. Hevimiehillä hyvinkin yleinen.

Esim ENGL Powerball vahvarissahan on sisäänrakennettu noisegate joka on käytännössä sama kuin NS-2.
Numb
27.10.2007 09:03:05 (muokattu 27.10.2007 09:04:07)

ja kyl luulen et dimebag käytti sitä säröä aika paljon ku se niitä squelingeja veti;)

"Aika paljon" on eri asia kuin "älyttömän paljon" :) Toki dimellä säröä oli, ja paljon, mutta ei niin paljon kuin dimeimitoijat tuntuvat yleisesti olettavan. Squelit eivät muuten tarvitse niin paljon säröä kuin tunnutaan myöskin yleisesti oletettavan. Helpompihan se on toki valtaisalla säröllä, mutta silloin se vahvistinkin kiljuu koko ajan. Enemmän niissä(kin) on kyse taidosta ja kontrollista.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Lancelot
27.10.2007 09:48:34
Squelit eivät muuten tarvitse niin paljon säröä kuin tunnutaan myöskin yleisesti oletettavan

Totta, squelit lähtee vaikka kliineillä. Mutta reilu gain ja "kuuma" mikki tekee siitä ärhäkämmän.
Friedman
27.10.2007 10:29:34
juu pitääpi koittaa tuota ns2:sta. kiitos vinkistä;) kiitos muillekin vastaajille vielä, mutta saa yhä neuvoa koska niitä ei tule ikinä liikaa...
kondensaattori
27.10.2007 10:41:00
Onko tässä nyt kyse siitä, että mikit vinkuu, vai kielet vinkuu?
Friedman
27.10.2007 12:59:34
jaa-a. siinä oli fiksu kysymys. no sanotaanpa että joku siellä vinkuu;D
Friedman
27.10.2007 13:00:17
no jos osaat kertoa vinkkejä molemmista ni olis hyvä juttu.
kondensaattori
27.10.2007 16:08:28
jaa-a. siinä oli fiksu kysymys. no sanotaanpa että joku siellä vinkuu;D

Vinkuuko, jos demppaat kielet? Sillon mikit vuotaa ja lääke on vahaus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)