Aihe: Boostaus?
1 2 3 4
bfoc
25.10.2007 14:06:09
Minä haluaisin täsmälleen saman särön, mutta boostattuna sooloihin. Vahvistin 1-kanavainen Orange Tiny Terror jossa ei tietenkään looppia.

Tulipa nyt outo idea. Jospa laittaisin keinokuorman ilman vaimennusta orangen perään. Siitä lineout toisen vahvarin efektiloopin inputiin ja sitten mikä tahansa pedaali jolla voin vaimentaa sen toisen vahvarin...

EDIT ei kun volume pedaali keinokuorman ja toisen vahvarin väliin...

Siis onko sulla 2 vahvaria? Entä löytyykö myös 2 kaappia? Eikö ABY-boksilla voisi tehdä niin että säädöt on vahvareissa samat mutta toisessa on vaan vola kovemmalla.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
StJerky
25.10.2007 14:30:21
Siis onko sulla 2 vahvaria? Entä löytyykö myös 2 kaappia? Eikö ABY-boksilla voisi tehdä niin että säädöt on vahvareissa samat mutta toisessa on vaan vola kovemmalla.

Joo, mutta toinen on paska transistorivahvistin (jossa looppi). Siitä ei saa mitään hyvänkuuloista ulos (paitsi tuolla keinokuormasysteemillä).
bfoc
25.10.2007 14:51:13
Joo, mutta toinen on paska transistorivahvistin (jossa looppi). Siitä ei saa mitään hyvänkuuloista ulos (paitsi tuolla keinokuormasysteemillä).

Mitenkäs EQ tai volume vahvarin edellä? Vaikuttaa tietysti jonkun verran soundiin mutta hyvillä säädöillä ei ehkä nin hirveesti.

Tai jos saisi sellasen master-pedaalin että soolon aikana pistää basson ja rumpalin hiljaiselle...
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
StJerky
25.10.2007 15:19:45 (muokattu 25.10.2007 15:20:54)
Tai jos saisi sellasen master-pedaalin että soolon aikana pistää basson ja rumpalin hiljaiselle...

Itse asiassa pyysin soitinrakentajaa asentamaan kitaraani potikan jolla saan toisen kitaristin hiljemmalle. Asia on mietinnän alla.

Minusta tuntuu, että kaikki mitä pistää ennen vahvaria vain lisää gainia, ei volumea.
bfoc
25.10.2007 15:30:29
Minusta tuntuu, että kaikki mitä pistää ennen vahvaria vain lisää gainia, ei volumea.

Niin no lopputulos voi kuulostaa varsin samalta. Jos olen ymmärtänyt oikein, gainilla muutetaan vahvistuskerrointa ja volumella taas signaalin voimakkuutta. Kummallakin konstilla ennen etuastetta sen signaalin saa ajettua yli sen vahvistimen lineaarisen vahvistusalueen.

Palstan elektroniikkahemmot voi ottaa paremmin kantaa tähän.
StJerky
25.10.2007 15:40:47
Niin no lopputulos voi kuulostaa varsin samalta. Jos olen ymmärtänyt oikein, gainilla muutetaan vahvistuskerrointa ja volumella taas signaalin voimakkuutta. Kummallakin konstilla ennen etuastetta sen signaalin saa ajettua yli sen vahvistimen lineaarisen vahvistusalueen.

Palstan elektroniikkahemmot voi ottaa paremmin kantaa tähän.

Minun havainnon mukaan volumetaso kasvaa vain vähän, mutta särö lisääntyy paljon. Tämä aiheuttaa sen, että soolo kuuluu huonommin. En tosin ole kokeillut esim. MXR Micro Ampia tai SD Pickup boosteria. Mutta minun järjen mukaan ne ei voi toimia sen paremmin kuin esim. volumepedaali tai kitaran potikka. Pistät isommalle niin särö lisääntyy.
oiva tumpeloinen
25.10.2007 15:44:43 (muokattu 25.10.2007 15:47:23)
Minun havainnon mukaan volumetaso kasvaa vain vähän, mutta särö lisääntyy paljon. Tämä aiheuttaa sen, että soolo kuuluu huonommin. En tosin ole kokeillut esim. MXR Micro Ampia tai SD Pickup boosteria. Mutta minun järjen mukaan ne ei voi toimia sen paremmin kuin esim. volumepedaali tai kitaran potikka. Pistät isommalle niin särö lisääntyy.

Ei ne siinä edessä sen enempää auta. Isot säröt kun tuppaa kompressoimaan koko roskan läjään, niin siellä ei tökyn kovuus kasva ollenkaan, särö ainoastaan. Ainoa tapa saada kovempaa ääntä, muokkaamatta etusen soundia, on laittaa romut looppiin. Mikä toisaalta muuttaa soundia sekin, kun pääte reagoi eri tavalla riippuen, miten kovaa tökyä sinne työnnetään.

E; tai poikkeuksena tuon toimivuuteen on monessa vahvarissa pienemmät säröt. Silloin siellä riittää vielä headroomia tasojen nostolle, jos purkki on koko roskan edessä. Tämän huomaa esim. boosterin ajamisella puhtaaseen soundiin.
dbv
25.10.2007 15:53:39 (muokattu 25.10.2007 15:54:46)

Mulla oli toi SD nimenomaan soolokäytössä ja se ei kyllä mielestäni soundia juuri värittänyt. Kun toi boosteri on efektiketjussa niin se ei lisää säröä (olettaen ettei käytettävän vahvarin pääteaste ole jo yliohjautuneena).
biibob
25.10.2007 16:32:22
Englin sovereign -combolla hoituu helposti nämä "boostia sooloon ilman soundin muutosta" -ongelmat, koska kyseisestä vahvistimesta löytyy kaksi täysin identtistä master volumea, jotka on mahdollista ohjata footswitchillä. Eli käytännössä asettaa toisen master volumen vaikka tasolle 3 ja seuraavan tasolle 5, sitten vain vaihtelee noita jalkakytkimellä. Perussoundi ei muutu millään tavalla.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
baba o riley
25.10.2007 16:54:47
Itse olen jo kymmenisen vuotta käyttänyt MXR micro amppiä. Välillä testaillut kaikennäköistä mutta aina päätynyt micro amppiin. En itseasiassa tajua miksi sitä tehtäis mitenkään muuten. Jos kyseessä on boostaus sooloon niin se on just mitä se tekee ja edullisesti ja laadukkaasti. Plussana on vielä se että se lisää sustainia jos on hyvä putkipääte joka elää mukana ku tuuppaa sisään vähän enemmän tökyä ja antaa ihan helvetin makeen soolosoundin jos on hyvä särö pohjalla.

Turha hyvää soundia on pilata lykkäämällä joku särö boosteriks jos ei nimenomaan halua lisää säröä. :)
opaa
25.10.2007 17:06:52

Mua kyllä jossain vaiheessa reeniksellä pikkasen häiritsi kun Route66:n overdrivekanavalla boostasin säröpedaalin edessä jotta saisin kunnolla kiertämään ja ulvomaan, mutta volyymi nousi mukana. Ei paljoa, mutta nousi kuitenkin.
Detox
27.10.2007 18:01:47

Suosittelen Seymour Duncanin Pick-up boosteria. Tuon kun pistää efektilooppiin niin se toimii todella hyvin sooloboosterina.

EDIT: Tosin säröä se ei lisää

Ainakaan tuo EI toimi vahvarin edessä, jolloin se vain lisäsi lähinnä häiriöitä signaaliin. Loopissa ei tullut kokeiltua. Perus Bad Monkey/Tube screamer toimii parhaiten ;)
Mesa 4 Life!
MadMatt
27.10.2007 18:30:42 (muokattu 27.10.2007 18:33:04)

Yksinkertaisin ratkaisu on kitaran volume namiska. Hae karvan verran alennetusta volume namiskasta sopiva komppisärö ja täräytä sitten volumet täysille kitarasta kun tarvitset särö&volume boostausta. Mikkien ominaisuuksista riippuen vielä treblekin yleensä kirkastuu erottelemaan sooloa.
Nothin' but the blues
Kivijalka
27.10.2007 19:56:45
Yksinkertaisin ratkaisu on kitaran volume namiska. Hae karvan verran alennetusta volume namiskasta sopiva komppisärö ja täräytä sitten volumet täysille kitarasta kun tarvitset särö&volume boostausta. Mikkien ominaisuuksista riippuen vielä treblekin yleensä kirkastuu erottelemaan sooloa.

Meikäläisellä on lähes tehnyt kanavanvaihdonkin turhaksi tämä. Vahvistin täysillä 24/7 ja volalla säädellään saundia cleanista heviin.
Ukko
27.10.2007 19:58:34

Volumen boostaamiseen itselläni on lenkissä Behringerin boss-kopio -Eq. Toimii.

Joo. Se on ihan toimiva peli.
dbv
27.10.2007 23:42:07 (muokattu 27.10.2007 23:44:17)
Ainakaan tuo EI toimi vahvarin edessä, jolloin se vain lisäsi lähinnä häiriöitä signaaliin. Loopissa ei tullut kokeiltua. Perus Bad Monkey/Tube screamer toimii parhaiten ;)

Sen takia se laitetaan sinne luuppiin, koska muuten se vaan nostaa ensimmäisen asteen signaalitasoa mikä johtaa kaikilla yliohjatuilla asteilla särön lisääntymiseen eikä volan nostoon. Volumeboosterina se toimii vahvistimen edessä vain silloin kun käytetään cliiniä soundia.
rock-kukko
27.10.2007 23:54:27 (muokattu 27.10.2007 23:55:30)
Laittelen nyt tähän samaan ketjuun.

Meillä on treeniksellä vahvistimena joku marshall 40w valvestate. Mutta sen särökanavalla saa vain sellaista crunchia. Ainakin niillä volyymeillä. Ajattelin että tuohon pitäisi jokin särötin hankkia. Eli varmaankin kannattaisia juuri tuota särökanavaa buustata? Eli säröä pitäisi saada lisää, mikä spedu?

Siis heviä veivataan.
32788
28.10.2007 00:12:38
Laittelen nyt tähän samaan ketjuun.

Meillä on treeniksellä vahvistimena joku marshall 40w valvestate. Mutta sen särökanavalla saa vain sellaista crunchia. Ainakin niillä volyymeillä. Ajattelin että tuohon pitäisi jokin särötin hankkia. Eli varmaankin kannattaisia juuri tuota särökanavaa buustata? Eli säröä pitäisi saada lisää, mikä spedu?

Siis heviä veivataan.

Outoa, mä olen ainakin aina saanut Valvestatella ihan tarpeeksi säröä yksinäänkin... Millä asetuksilla soitat?

Mutta joku perus-Bad Monkey varmaan ajaisi asiaa? Tai jos mättösurinaa haluat niin joku Metal Zone.
rock-kukko
28.10.2007 00:26:42
Enmää nyt niitä asetuksia muista. En sitä kyllä kovinkaan kauaa vänkkäillyt. Säröä pitäisi kuitenkin aika melkoisesti irrota. Ei nyt mitään sirkkeliä, mutta kuitenkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)