isojussi 24.10.2007 22:16:04 | |
---|
miffeä lainatakseni (livebändin valaisu - ketju): "Ei sinänsä suositeltava tapa yhtään mitenkään (äänikaapelit eivät sovellu RS-485 signaalin kuljettamiseen, vaikka niin yleisesti tehdään)." Kun ei sinne vastausta kysymykseeni tullut, niin kysyn täällä, että minkälainen sen oikean dmx-kaapelin pitäis sit olla? Mulla ei oo ollut mitään ongelmia mikkikaapelin kanssa. Käytössä tosin vaan 8 dmx-vekotinta, max 6 kanavaa per rensseli. Mikkikaapelia yht. about 40m max. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
tommiot 24.10.2007 22:22:43 | |
---|
Käsittääkseni eri kapasitanssin/impedanssin takia voi tulla jotain häiriötä laitteiden toiminnassa jos käyttää mikkikaapelia, käytännönkokemusta mulla ei kuitenkaan ole, koska aina olen kytkenyt oikeilla DMX:illä :) DMX:n ja mikkikaapelinhan erotat siitä että mikkikaapeli on todella pehmeää ja taipuisaa DMX:ään verrattuna. |
isojussi 24.10.2007 22:27:21 | |
---|
Oisko - tää on nyt täysin mun luuloo - niin, että kun mikkikaapelissa on yks karva "häiriönpoistoverkko", niin dmx-kaapeli on oikeesti 3- tai 5-napainen? Mistä sitä oikeeta dmx-kaapelia saa ja onko se paljon kalliimpaa? Minkälaisia häröjä voi tulla? Entä toimiiko 5-napaisen muunto 3-napaiseksi ongelmitta? Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
tommiot 25.10.2007 01:02:40 (muokattu 25.10.2007 01:04:30) | |
---|
Oisko - tää on nyt täysin mun luuloo - niin, että kun mikkikaapelissa on yks karva "häiriönpoistoverkko", niin dmx-kaapeli on oikeesti 3- tai 5-napainen? DMX on suojattua kaapelia myöskin. Siinä on vaan eri impedanssi kuin mikkipiuhassa, niin data kulkee oikealla tavalla. Mistä sitä oikeeta dmx-kaapelia saa ja onko se paljon kalliimpaa? http://www.thomann.de/fi/sommer_cable_binary_234_dmx.htm Tuostahan tota saa. Minkälaisia häröjä voi tulla? Kokemusta ei tosiaan itsellä ole, kun en paljon valoja edes tee, ja silloin kun teen (lähinnä riggailen duunissa niitä välillä), käytän oikeita kaapeleita. Veikkaan että voi vähän mennä sekaisin kanavien ohjaus. Entä toimiiko 5-napaisen muunto 3-napaiseksi ongelmitta? Toimii ihan 5-pin -> 3-pin adapterilla. 5-pinnisessäkin menee vain kahdessa johtimessa signaali + maadoitus yhdessä. Korjatkaa jos puhun paskaa! |
isojussi 25.10.2007 01:38:32 | |
---|
Sviddu - jourunks mää ny kolvaileen - ei prkl tuu kesää.... Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Einherjar 25.10.2007 02:28:16 | |
---|
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
isojussi 25.10.2007 06:21:32 | |
---|
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
valomies 25.10.2007 11:59:57 (muokattu 25.10.2007 12:01:00) | |
---|
|
Viimeksi kun menin kotomaasta ostamaan mikkikaapelia, niin petyi kyllä pahan kerran: Piuha oli metrin lyhyempi ja kympin kalliimpi (tämän toki tiesin ostaessani), kuin normaalisti käyttämäni T-puodin Cordial, mutta että vielä liittimet pirun naheita (vaikka Neutrik) ja mikä pahinta letku saamarin kankeaa kakkaa.... Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Wingel 25.10.2007 15:07:44 (muokattu 25.10.2007 15:08:51) | |
---|
Kokemusta ei tosiaan itsellä ole, kun en paljon valoja edes tee, ja silloin kun teen (lähinnä riggailen duunissa niitä välillä), käytän oikeita kaapeleita. Veikkaan että voi vähän mennä sekaisin kanavien ohjaus. Jos vetelee esim liikkuvia niin mulla jostain syystä (muutamaan oteteseen käyttänyt vaan muita kuin oikeita) liikkuvat ei resetoidu oikeen 0 kohtaansa vaan sensorit ottavat joten 0 kohta käskyn väärin. Jmv. pikkuselkkauksia |
sormunen 25.10.2007 17:05:30 (muokattu 25.10.2007 17:06:30) | |
---|
Jos vetelee esim liikkuvia niin mulla jostain syystä (muutamaan oteteseen käyttänyt vaan muita kuin oikeita) liikkuvat ei resetoidu oikeen 0 kohtaansa vaan sensorit ottavat joten 0 kohta käskyn väärin. Jmv. pikkuselkkauksia No joo, DMX on nivaska standardeja, mutta tässä tapauksessa puhutaan DMX 512 -standardista. Tässä pari linkkiä, joista erityisesti tuo miniFAQ on kullanarvoinen ja ollut täälläkin linkkivihjeenä jo ties kuinka monta kertaa. Toi Ujjalin sivu näyttää myös olevan asiaa hurjasta ulkoasustaan huolimatta. Kaveri on itse hermosaha, joka ainakin aikoinaan terrorisoi kaikkia mahdollisia keskustelupalstoja. Enää en tiedä, kunnen niitä harrasta. Myös Likipedia vaikuttaa vilkaistessa olevan ihan asiassa kiinni. MiniFAQ, erittäin hyvä: http://www.alia.com.au/links/dmx-faq.htm Ujjal -niminen hermosaha: http://www.dmx512-online.com/ Likipediassa myös ihan asiaa: http://en.wikipedia.org/wiki/DMX512-A Käytännössä siis (1) Standardin mukainen letku on viisinapainen XLR ja kaikki viisi karvaa on kytketty. Kun kuitenkin tähän asti niistä on käytetty pääasiassa kolmea, on jotkut valmistajat säästösyistä siirtyneet tähän, tietysti. Siitä sitten johdannaisena myös erilaiset 5/3 -adapterit. (2) Olennaista, ja vieläkin olennaisempaa jos käyttää jotain muuta kuin DMX -piuhaa tai käyttää halpislaitteita, on terminointi. Siitä mä veikkaan myös tuossa lainauksen ongelmassa voivan olla kyse. (3) Jatkaminen (kun nyt splitteri on kuitenkin säästösyistä kaupassa) tapahtuu aina ketjun päästä, ei keskeltä oikaisten. (4) Älä käytä muita kuin SIIHEN TARKOITUKSEEN duunattuja juttuja vaikka liitin sopisikin. Tämä koskee mm. moottoreita, pyroa jne. |
isojussi 25.10.2007 19:45:43 | |
---|
(2) Olennaista, ja vieläkin olennaisempaa jos käyttää jotain muuta kuin DMX -piuhaa tai käyttää halpislaitteita, on terminointi. Siitä mä veikkaan myös tuossa lainauksen ongelmassa voivan olla kyse... Tästä tuli heti mieleen jonkin dmx-härpättimen käyttöohje, jota juuri selailin. Siinä saottiin, että jos piuhaa on 100 jalkaa (n.33 m) tai enemmän, pitää piuhan päässä olla just se terminaattori. Aikanaan heti hankin semmosen, kun sitä täällä joku suositteli, eikä semmonen juuri mitään kyllä maksakaan. Ja säilyykin hyvin viimeisen lampun dmx-out:iin tökättynä. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
miffe 25.10.2007 21:59:56 | |
---|
Käsittääkseni eri kapasitanssin/impedanssin takia voi tulla jotain häiriötä laitteiden toiminnassa jos käyttää mikkikaapelia, käytännönkokemusta mulla ei kuitenkaan ole, koska aina olen kytkenyt oikeilla DMX:illä :) Väärällä impedanssilla oleva kaapeli aiheuttaa kaapelissa pitkittäisiä heijastumia, eli sama signaali voi vastaanottavan laitteen mielestä tulla sille kahdesti tai useamman kerran (haamusignaali). Tätä samaa aiheuttaa terminaattorin puute. Vähemmän fiksujen laitteiden kanssa on sillai, että ne ei noita vaimentuneita signaaleja osaa erotella siitä alkuperäisestä ja toimivat sitten vähän miten sattuu. Vielä jokunen vuosi sitten oli osasto Vari'Lite/Highend, jotka hanskas ton tilanteen huomattavasti paremmin kuin esim. Martin. Mut nykyisin alkaa olemaan asiat paremmin (ja lamppujen yleinen luotettavuuskin vaikuttais parantuneen). turkulainen |