Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millaiset kielet akustiseen?
1 2
blackmore81
02.10.2007 16:43:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaisia kieliä käytätte omissa akustisissanne? Kokemuksia eri kielistä, sekä positiivisia että negatiivisia. Ajattelin tässä tilailla taas satsin kieliä kitaraani ja olisi mukava kuulla vähän mielipiteitä eri kielimerkeistä, jos vaikka kokeilis vähän erilaisia kieliä omaan kitaraan. Itse on yleensä tullut käytettyä Daddarion ja Pyramidin kieliä.
 
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
peteihis
02.10.2007 17:03:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mä oon pitäny teräskielisessäni (laminaattikantinen Segovia) aika pitkään D'Addarion .011 settiä. En enää muista miksi päädyin niihin. Ko. setti kuulostaa ihan uutena aika cembalomaiselta, mutta tasaantuu siitä suht nopeasti.
 
Kerran kokeilin DR:n .011 sarjaa, mutta en tykänny. Ääneen tuli joku sellanen pistävän oloinen kimakkuus, joka häiritsi. Sen sijaan sama DR:t kuulostaa veljen Jasmine by Takamiessa ihan hyviltä, mutta siinäpä onkin bassovoittoisemoi saundi noin muutenkin.
 
Harkinnassa on että seuraavan kerran laittaisin .012 sarjan ja ehkä kokeilisin Elixirejä. Tohon JbT:een laitettiin kerran Eliksirit ja toimi hyvin. Tuntui, että ne soundinsa puolesta saattaisivat toimia Segoviassakin.
 
papitsu
02.10.2007 17:17:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ernie Balleja ja D'Addarioita olen kitarassani pitänyt ja EB:t osoittautuivat paremmiksi - EB:tä siis käytän jatkossa. En minä hirveästi soundieroja niissä kuullut (johtuisiko vaikka tuosta kitaran laadusta...), mutta EB:t säilyttivät kirkkautensa pitempään. Ja .012 -setti käytössä, sopivan jämäkät.
 
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
flattopguitar
03.10.2007 08:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

D'addario EXP 012 ja Bronze 012.
 
discominister
03.10.2007 19:13:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni taitaa olla juurikin nyt akkarissa Elixirin Nanoweb 012-053 (http://www.thomann.de/fi/elixir_11052.htm) kielet.
Pirun kalliithan nuo on (15,30€), mutta kyllä ne normaalia kieliä selvästi pitempään ovatkin kestäneet. Sen lisäksi ne ovat pysyneet kauniin kiiltävinä pitkän aikaa. Joitakin saattaa haitata tuo kielien pinnalla oleva liukas päällyste, mutta itse olen ainakin oppinut juuri pitämään niistä sen takia. Ovat kyllä soineet pitkän aikaa hyvin. Nyt tosin n. 4kk jälkeen alkaa olla jo vaihdon paikka.
 
blackmore81
03.10.2007 19:44:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni taitaa olla juurikin nyt akkarissa Elixirin Nanoweb 012-053 (http://www.thomann.de/fi/elixir_11052.htm) kielet.
Pirun kalliithan nuo on (15,30€), mutta kyllä ne normaalia kieliä selvästi pitempään ovatkin kestäneet. Sen lisäksi ne ovat pysyneet kauniin kiiltävinä pitkän aikaa. Joitakin saattaa haitata tuo kielien pinnalla oleva liukas päällyste, mutta itse olen ainakin oppinut juuri pitämään niistä sen takia. Ovat kyllä soineet pitkän aikaa hyvin. Nyt tosin n. 4kk jälkeen alkaa olla jo vaihdon paikka.

 
Joo on itsekin suunnitellut, jos ottais kokeiltavaksi Elixirit. Ei se hintakaan paha ole, jos ne kestävät kauemmin kuin normaalit kielet. Itsellä kun tahtoo nuo sormet hikeentyä helposti soitettaessa, niin saa olla yhtenään vaihtelemassa uusia kieliä kitaraan. Pitää varmaan yhdet Elixiritkin sitten tilata. Onkos kellään kokemuksia noista Thomastikin kielistä, tekevät ainakin muille kielisoittimille ihan hyviä kieliä?
 
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
panadol
03.10.2007 19:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kellään kokemuksia noista Thomastikin kielistä, tekevät ainakin muille kielisoittimille ihan hyviä kieliä?
 
Ostin taannoin Thomastikin Spectrum Bronze 013-setin flat-toppiini, kun F-kaupassa ei ollut tavanomaisia D'Addarioita (013-settien saatavuus tuntuu muuten vaihtelevan melkoisesti). Sen jälkeen olen ostanut Thomastikit aina kun olen löytänyt.
 
Veikko
03.10.2007 21:58:24 (muokattu 03.10.2007 22:00:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monia merkkejä on tullut kokeiltua yhtään vakimerkkiä ei ole jäänyt miä aina käyttäisi. Ehdottomasti huonoimmat kielet olivat aksuttimeen hankkimani Elixirit. joihin ei saanut minkäälaista tatsia niinkuin öljyisiä spagetteja olisi ratonut, eikä ne hyvältä kuulostaneetkaan. Parin päivän tuskailun jälkeen vaihdoin Pyramidin halpiskielet ja ne olivat mun sormille ja korville sata kertaa paremmat kuin Elixirinit.
 
Suojele Suomen metsiä. Tapa tikka.
juikka111
04.10.2007 20:21:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thomastikin spectrumeja minäkin käytin paljon, mutta sitten löysin Ernie Ballin Super slinky acoustic kielet. Ei kovin paljoa eroa näillä kahdella, mutta pidän ernien jämäkämmästä tuntumasta. Molemmat 0.11 settejä.
 
Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.
jahuh0
25.10.2007 12:03:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä tyhmä kysymys, mutta voiko teräskieliseen akustiseen heittää suoraan ilman säätöjä ohuemmat kielet (0.12 -> 0.11) ? Tuli hankittua teräskielinen akustinen taannoin, ja tuntuu vähä raskaalta soittaa vieläkin tuo 0.12 setti pidempään soittaessa, nylonkieliseen tottuneella. Vai treenaanko vain että voima lisääntyy? :)
 
flattopguitar
25.10.2007 12:40:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä tyhmä kysymys, mutta voiko teräskieliseen akustiseen heittää suoraan ilman säätöjä ohuemmat kielet (0.12 -> 0.11) ?
 
Voi, ainoa mitä ehkä joutuu säätämään on kaularauta. Jos kaulan on 012-kielillä hyvin suora, niin 011 kielellä se tulla jopa liian suoraksi ja kaularaudasta voi joutua löysyttämään 1/4 kierrosta tai jopa vähemmän. Riippuu aina kuitenkin kitarasta.
 
jannu79
25.10.2007 12:49:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uuden kitaran mukana tuli lappu jossa oli jotain perusohjeita. Siinä oli että nykysillä säädöillä voi käyttää 0.10 ja 0.11 settejä, mutta jos menee paksumpiin niin pitäisi keskustella myyjän/asiantuntijan kanssa.
 
Vanhaan akkariin tietämättömänä oon kokeillu kaikenlaisia kieliä. Nyt tuntuu että siinä on säädöt perseellään nykysillä kielillä.
 

 
Ehkä tyhmä kysymys, mutta voiko teräskieliseen akustiseen heittää suoraan ilman säätöjä ohuemmat kielet (0.12 -> 0.11) ? Tuli hankittua teräskielinen akustinen taannoin, ja tuntuu vähä raskaalta soittaa vieläkin tuo 0.12 setti pidempään soittaessa, nylonkieliseen tottuneella. Vai treenaanko vain että voima lisääntyy? :)
 
hapan
25.10.2007 13:14:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martinin SP, .011 vahvuudella.
 
Puavali
25.10.2007 13:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

80/20 promssi kielet oli landolassa vahvuudeltaan kynppi.
 
Tuohon ibanetsiin vois laittaa jotain tunmenpi suondista.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
9300
12.11.2007 22:49:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Olen aloittelija ja mulla on ihan tavisylihalppis akustinen. Siinä on alimmat kolme kieltä nylonia kuten yleensäkkin mutta niitten ääni kuulostaa ihan paskalta verrattuna ylempiin kieliin .. mitä kannattaisi tehdä? voisiko siihen laittaa esim metallikielisarjaa?
 
flattopguitar
12.11.2007 22:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä on alimmat kolme kieltä nylonia kuten yleensäkkin mutta niitten ääni kuulostaa ihan paskalta verrattuna ylempiin kieliin .. mitä kannattaisi tehdä? voisiko siihen laittaa esim metallikielisarjaa?
 
Sulla on klassinen kitara ja se ei kestä metallikieliä, mutta jos haluat riskeerata että kitara ei välttämättä ole kunnossa enää vuoden päästä, niin voit laittaa metallikielet. Voit ostaa teräskielisen akustisen.
 
9300
12.11.2007 23:14:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla on klassinen kitara ja se ei kestä metallikieliä, mutta jos haluat riskeerata että kitara ei välttämättä ole kunnossa enää vuoden päästä, niin voit laittaa metallikielet. Voit ostaa teräskielisen akustisen.
 
Kiitosksia avusta.. kyseessä on 10€ kitara niin luulen että raskin ottaa riskin :D
 
t-mies
13.11.2007 12:45:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaisia kieliä käytätte omissa akustisissanne? Kokemuksia eri kielistä, sekä positiivisia että negatiivisia. Ajattelin tässä tilailla taas satsin kieliä kitaraani ja olisi mukava kuulla vähän mielipiteitä eri kielimerkeistä, jos vaikka kokeilis vähän erilaisia kieliä omaan kitaraan. Itse on yleensä tullut käytettyä Daddarion ja Pyramidin kieliä.
 
Kokeile ehdottomasti noita Elixirin Nanowebbejä (012-053). Itselläni on ko. "kausi" menossa pitkän d'Addario/Martin/John Pearse kauden jälkeen. Niissä on vähän oma saundinsa muiden ominaisuuksien lisäksi. Joko tykkää tai ei. Itse olen myös sähkökepeissä (011-049 / 010-046) aloittanut Nanoweb kokeilut käyttämieni kolmen akustisen setin rohkaisemana.
 
madaxel
14.11.2007 15:26:51 (muokattu 14.11.2007 15:27:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla on klassinen kitara ja se ei kestä metallikieliä, mutta jos haluat riskeerata että kitara ei välttämättä ole kunnossa enää vuoden päästä, niin voit laittaa metallikielet. Voit ostaa teräskielisen akustisen.
 
Joo, sulla on siis nylon kielinen kitara jossa kuuluukin olla nylon kielet. Niissä ei ole ollenkaan kaularautaa (=kaulan sisällä kulkeva metallinen vahvike), joten se ei kestä metallikielien tuomaa jännitettä. Tuskin se ainakaan paremmalta kuulostaa teräskielillä..
 
blackmore81
16.11.2007 19:00:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset kaikille vastauksista. Pitää muutamia merkkejä pistää tilaukseen. Kyllä ainakin noi Elixirin Nanowebit lähtee kokeiluun, jos niissä soundi säilyisi hieman kauemmin tällaisella hikinäpilläkin.
 
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «