Aihe: Tiluttaminen ei vain onnistu
1 2 3 4 5 6 7 8 9
ushimir
23.10.2007 20:55:39

Eiks ookki... No mulla ei oo kameraa täl hetkel tai siis on mut ei toimi ja sit ei uudes konees oo ohjelmii... Mutta youtubissa OLI soittonäyte ja sen nyt näki vaa pari henkilöö...
Jaqqi1991
23.10.2007 21:07:41
Eiks ookki... No mulla ei oo kameraa täl hetkel tai siis on mut ei toimi ja sit ei uudes konees oo ohjelmii... Mutta youtubissa OLI soittonäyte ja sen nyt näki vaa pari henkilöö...

Joka oli suoraan sanoen perseestä. Älä ota ittees mutta vähän liian suuret puheet siihen nähden miltä soittonäyte kuulosti
We may be humans, but were still animals
brn2sk8
23.10.2007 21:21:51
Eh... miksköhän tilutusta hehkutetaan tälleen? Jos opettelee jonkun toisen säveltämää sooloo niin kannattaa olla aika kriittinen sitä kohtaan, ihan itsensä vuoksi... Ja toisaalta, ite oon huomannut sen että jos haluu nopeen soolon ni saa sen kyllä aikaan jos on vaan tyylitajua eikä lähde tekeen vääränlaista tilusooloo, eli kauheeta sorminäppäryyttä vaativaa, vaan reenaa nopeutta vaikka silleen eka että reenaa täppäyksen ja legatot, sit yhtä kieltä piikkaan nopeeta ja sillee, sit yhdistelee näitä niin että saa taimissa meneen ja sillee... Se on kauheinta kuunneltavaa jos joku ei osaa soittaa yhtään nopeeta mut tekee siitä hirveetä rääkkäystä, mielummin vaikka tekee semmosia siistejä juttuja että venyttää pirun hitaasti yhtä kieltä mutta piikkaa nopeeta samalla, kuulostaa hyvältä ja nopeelta jne jne tai sit vaan hinkkaa jotain legatoja eestaas niin saa vaivattomalla piikkaustekniikalla nopeet jutut aikaseks... Nopeus tulee tarkkuuden jälkeen sit vasta, muistakaa se! Se joka osaa soittaa hitaasti hyvin osaa soittaa myös nopeeta, mut jos joku osaa soittaa nopeeta ni se ei meinaa että se soittaa hyvin hitaastikin, nopeus sulkee paljon virheitä ulos kun niitä virheääniä ei välttämättä erota niin selvästi jne jne, tylsä aihe muutenki
Cry Baby and ask me WHY WHY
oiva tumpeloinen
23.10.2007 21:28:55 (muokattu 23.10.2007 21:35:54)
Eh... miksköhän tilutusta hehkutetaan tälleen? Jos opettelee jonkun toisen säveltämää sooloo niin kannattaa olla aika kriittinen sitä kohtaan, ihan itsensä vuoksi... Ja toisaalta, ite oon huomannut sen että jos haluu nopeen soolon ni saa sen kyllä aikaan jos on vaan tyylitajua eikä lähde tekeen vääränlaista tilusooloo, eli kauheeta sorminäppäryyttä vaativaa, vaan reenaa nopeutta vaikka silleen eka että reenaa täppäyksen ja legatot, sit yhtä kieltä piikkaan nopeeta ja sillee, sit yhdistelee näitä niin että saa taimissa meneen ja sillee... Se on kauheinta kuunneltavaa jos joku ei osaa soittaa yhtään nopeeta mut tekee siitä hirveetä rääkkäystä, mielummin vaikka tekee semmosia siistejä juttuja että venyttää pirun hitaasti yhtä kieltä mutta piikkaa nopeeta samalla, kuulostaa hyvältä ja nopeelta jne jne tai sit vaan hinkkaa jotain legatoja eestaas niin saa vaivattomalla piikkaustekniikalla nopeet jutut aikaseks... Nopeus tulee tarkkuuden jälkeen sit vasta, muistakaa se! Se joka osaa soittaa hitaasti hyvin osaa soittaa myös nopeeta, mut jos joku osaa soittaa nopeeta ni se ei meinaa että se soittaa hyvin hitaastikin, nopeus sulkee paljon virheitä ulos kun niitä virheääniä ei välttämättä erota niin selvästi jne jne, tylsä aihe muutenki

Nyt tuli kyllä niin pitkä teksti täyttä tuubaa, että ei tuohon tiedä, mitä vastata. =)

.....tai olihan siellä tietenkin ne tähtihetkensä, kun oikein huolella kaivoi.

Mut koitetaan vähän kuitenkin. Tilutuksesta puhutaan/hehkutetaan varmaan paljon, kun se nähtävästikin kiinnostaa todella monia. Keskivaihe jäi vielä vähän mulle avoimeksi, joten en siihen kommentoi sen enempää, kuin että kyllä nopeus vaatii sorminäppäryyttä ja taitoa, mut en ymmärrä, miten saat noin hienosti tehtyä nopeudesta ja tyylitajusta vastakohdat. Ei se hieno tyylitajuinen tilutus tule siten, että aluksi soitetaan pitkään hitaasti ja sitten yhtäkkiä, kun sisäinen voima tuntee osaavansa, aletaan tiluttamaan tyylikkäästi. Ja mä kyllä haluan nähdä sen koko ikänsä hitaasti soittavan, joka tiluttaa loppujen lopuksi. Tiluttamaan oppii tiluttamalla.
825107
23.10.2007 21:33:36 (muokattu 23.10.2007 21:43:54)
Se joka osaa soittaa hitaasti hyvin osaa soittaa myös nopeeta, mut jos joku osaa soittaa nopeeta ni se ei meinaa että se soittaa hyvin hitaastikin, nopeus sulkee paljon virheitä ulos kun niitä virheääniä ei välttämättä erota niin selvästi jne jne, tylsä aihe muutenki

En nyt sanois että jos joku osaa soittaa hitaasti niin se osais nopeestikkin.
varo
23.10.2007 22:18:48
ota metronomi käteen ja ala harjoteleen hitaalla temmolla, 60-80 iskua minuutissa.nosta tempoa tosta vasta sitten, kun menee hitaammalla temmolla täysin oikein ja luontevasti.Ja noita tekniikoita kannattaa reenata,ite oon huomannu että eri tekniikoiden reenaus on tällai alkuvaiheilla ainakin tehokkaampaa kun vaa pelkkä yhden soolon jyystäminen kuukausitolkulla.
Kasperi Tervonen
23.10.2007 22:34:59

Voitko laittaa sen soittonäytteen takaisin youtubeen? Sun soittotekniikastahan voisivat varmasti aloittelevat sweeppååjåtkin katsoa mallia. ;)
"Voisin helvetti video no pitäiskö se video laittaa you tubeen vai jotain..." -Ushimir
Räkkipeli
23.10.2007 22:42:53 (muokattu 23.10.2007 22:43:11)
Ketjun aloittajalle: soita nyt vaan ihan perus juttuja ainakin pari, muuta vuotta, niin voin melkein taata, ettei sinulla ole aikomustakaan perustaa tällaista topikkia enään.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
MacGyver
23.10.2007 23:21:26
Tämä on ihan yksinkertaista. Treenaat semmoisia juttuja, mitä haluat oppia.

Jos haluat tiluttaa, aloitat niin hitaasti, että menee puhtaasti. Heti kun pystyt vetämään nopeammin, vedä nopeammin. Eipä muuta.
Qui nescit tacere, nescit et loqui
Ylilordi
24.10.2007 22:26:06
Tiluttamiseen/hyvään kitarointiin pätee ihan sama juttu ku bodaamiseenkin tai ihan mihin tahansa. Täytyy ymmärtää että "huipulle" ei kerta kaikkiaan ole mitään toimivaa oikotietä tyyliin Total Gymiä tai Abtroniccia. Pitää tehdä töitä sen eteen ja harjoitella paljon, mikä kysyy rautaista itsekuria. Jokaisen tilumestarin juutuub-videoiden kommenteissa on näitä "antaisin mitä vaan että osaisin soittaa noin hyvin"-kommentteja. Ilmeisesti mitä vaan paitsi 4-6 tuntia/päivä kitaran ääressä.
"For never was a story of more woe Than this of Victoria and her Julian"
Kasperi Tervonen
24.10.2007 22:39:44
Ilmeisesti mitä vaan paitsi 4-6 tuntia/päivä kitaran ääressä.

Mun on aika vaikea uskoa, että kovinkaan moni jamppa treenaa pelkkää "tiluttamista" tuon verran päivässä... Vaikka en mikään tekniikkaguru itse olekaan, niin uskon ja toivon että vähän pienempikin treenimäärä tuottaa pidemmällä aikavälillä tulosta, jos tiedostaa omat rajansa ja treenaa fiksusti jne.
"Voisin helvetti video no pitäiskö se video laittaa you tubeen vai jotain..." -Ushimir
Valdemart
24.10.2007 22:47:42

Edit: Ja miksi kaikki kokoajan jankkaa siitä,että opettele ensin komppaamaan? Jos kaveri on soittanut puoltoistavuotta niin kyllä perusasioiden pitäisi olla hallussa..9

Eli kun perusasiat on hankittu puolessatoistavuodessa, voidaan komppauksen kehittäminen täysin unohtaa? Hienoa.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
foetor ex ore
25.10.2007 10:36:39
Tiluttaminen ei vain onnistu

Tervetuloa kerhoon :D
kimurantti1
25.10.2007 11:46:12 (muokattu 25.10.2007 11:47:57)
Eli kun perusasiat on hankittu puolessatoistavuodessa, voidaan komppauksen kehittäminen täysin unohtaa? Hienoa.

Niinpä. Kukaan ei opi perusasioitakaan hyvin puolessatoista vuodessa. Soittamisessa kun harvemmin kehitys menee niin, että vain opetellaan asioita ja edetään seuraaviin, kun edellinen osataan "täydellisesti".

Tehdään nyt yksi asia selväksi. Tiluttaminen, tai ehkä neutraalimmin nopea soitto, ei ole sellainen asia, joka vain opitaan. On paljon järkevämpää puhuta tekniikan treenaamisesta. Mitä parempi tekniikka, sitä paremmin (ja nopeammin) myös nopea soitto onnistuu. Pari vuotta soittaneen ei tarvitse ottaa mitään paineita siitä, jos ei tiluttaminen onnistu. Totta on, että jotkut tuntuvat jo parin vuoden soiton jälkeen saavat nopeita syheröitä ihan hyvän kuuloisesti menemään. Kaikkien motoriikka ei kuitenkaan toimi täysin samalla tavalla. Esimerkiksi minulla meni paljon pitempään, ennen kuin sain nopeampia juoksutuksia menemään, ja olen saanut treenata tekniikkaa aivan älyttömästi. Toiset jutut on taas olleet helpompia.

Jos jonkun jutun haluaa oppia, niin ei missään nimessä pidä jättää sitä pois päiväjärjestyksestä. Ei kuitenkaan pidä lähteä liian vaikeista jutuista liikkeelle, vaan ennemmin yrittää löytää joten kuten tasoistansa treenattavaa. Ottaa päivittäiseen treeniin vaikkapa muutamia patterneja, sekä yhden helpon soolon.

Kuuntelin pitkästä aikaa Phantom Of The Operan, ja on sitä helpompiakin kipaleita, joista kannattaisi ehkä lähteä. Dave Murrayn soolot ja pilitykset on usein kovin suurpiirteisiä verrattuna taisteluparinsa juttuihin, jotka kuulostaisivat paljon harkitummila ja sen vuoksi helpommilta opeteltavilta. Vertaa vaikkapa "Killers" biisin sooloja. Ensimmäinen on Murrayn soittama, ja 03:22-kohdalla lähtevä on Smith. Mutta yleensäkin Iron Maiden on vähän huono lähtökohta soolomateriaaliksi aloittelevalle kitaristille. Seassa toki on (erityisesti Smithin soittamana) älyttömän hyviä juttuja, mutta jostain helpommasta kannattaisi lähteä.
Lennu
25.10.2007 11:51:34

Tiluttamiseen/hyvään kitarointiin pätee ihan sama juttu ku bodaamiseenkin tai ihan mihin tahansa.

Tässähän moni menee oikeastaan metsään. Että on mukamas ihan sama asia mitä harrastaa. Samalla pieteetillä mennään pumppaamaan rautaa, sitten vois vähän soitella.

Let mii tell juu, se ei ole sama asia. Jos ette ymmärrä miksi, niin en mä kyllä ala selventämäänkään ;)
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
Lärvätsalo
25.10.2007 12:59:03
Samat adaptaatiomekanismit pätevät oikeastaan missä tahansa liikunnassa. En näe mitään syytä uskoa, että urheiluvalmennuksesta tuttuja konsepteja ei voisi soveltaa esimerkiksi soittotekniikan opettelemisessa. Lihakset ne sormiakin liikuttelevat.

Tai laajemmin ajateltuna samat määrätietoisuuden sekä itsekurin tarpeet pätevät tässäkin.
Youtube your shred or it didn't happen!
Lennu
25.10.2007 13:45:23

Samat adaptaatiomekanismit pätevät oikeastaan missä tahansa liikunnassa. En näe mitään syytä uskoa, että urheiluvalmennuksesta tuttuja konsepteja ei voisi soveltaa esimerkiksi soittotekniikan opettelemisessa. Lihakset ne sormiakin liikuttelevat.

Nyt mun täytyy hieman selventää ittelleni ajatuksiani. Eli puhutaan toistoista, puhtaista liikesarjoista, uusista ennätyksistä.

Njaah.

Kyllä, urheiluvalmennuksesta tuttuja konsepteja voinee käyttää. Mä ajattelin varmaan jotain muuta ihan ohi asian. Oon oikeastaan ihan sanaton..

Mutta kunhan puhtaat liikesarjat on opittu, niin miten ne adaptoidaan sitten siihen musiikkiin? Mä vaan pelkään, että se musiikki itsessään muuttuu punttitreenien tyyliseksi suorittamiseksi, mitä se ei siis ole. Mutta siitähän tässä ei puhuta, vaan yhdestä teknisestä osa-alueesta, jota kannattaa toki reenailla suunnitellusti.

Emmä tiedä, en punttitreenaamisesta, enkä kyllä tiluttamisestakaan mitään. En tiedä miksi osallistuin koko keskusteluun, aina pitää työntää nokkansa joka reikään..
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
-Cale
25.10.2007 14:38:16
Nyt tuli kyllä niin pitkä teksti täyttä tuubaa, että ei tuohon tiedä, mitä vastata. =)

Näkyy olevan melkein aina kyseisellä kaverilla, ei pahalla. Tosin eipä ne itsellänikään sen kummoisempia ole.
Painajaismainen
25.10.2007 15:02:30
Itse olen soittanut pari vuotta enkä ole edes harkinnut tiluttamisen opettelua, ei vaan innosta. Tiluttajia tunkee jokapaikasta, suurin osa vielä harvinaisen persoonattomia laiho/hammett-kopioita. Itse opettelen tarkaksi, kekseliääksi ja improvisaation hallitsevaksi komppaajaksi, niistä kun taitaa olla puutetta sooloilojoiden maailmassa.

Anteeksi, kirjoitin vain mielipiteeni.

Haukkukaa vaan Hetfield-WNB:ksi.
"Ainahan sitä voi perustaa kanalan ja vetäytyä maaseudun rauhaan, tai viljellä kukkakaalia." - Pantse Syrjä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)