Aihe: Boostaus?
1 2 3 4
Mixeri75
31.01.2006 09:29:08

Eli, hankin juuri bossin sd1:n tarkoituksena nostaa volumea/säröä sooloihin, ja nyt kysynkin, särönä mulla on DOD American metal, (kyllä, tykkään siitä, joten ei keskitytä sen paskaksi haukkumiseen, kiitos), ja komppisoundi toimii, mutta kun laitan sd1:n päälle niin se ei varsinaisesti "boostaa" soundia kuten olin toivonut, vaan muuttaa sen enempi rock soundiksi (tonea tulee lisää ja rosoutuu paljon). Ei paha sinänsä, mutta ei ihan sitä mitä kaipaisin bändimme musaan (yö,dingo,yms).

Siis boss on nyt kytkettynä särön perään, kokeilin myös särön edessä, mutta silloin vaikutusta ei juuri huomannut, ilmeisesti dod "jotenkin" tasasi sen antaman signaalin kokonaan, koska volume/overdrive napeilla ei juuri vaikutusta ollut.

Eli mitä tehtävissä, compressor/equko parempi tohon tarkoitukseen, vai johtuuko se kuitenkin pohjasäröstä paljonkin millainen lopputuloksesta tulee? Dodia en mielellään vaihtaisi, kun se toimii komppina hyvin.

kiitos etukäteen..

ps. aiemmin leikkiny enempi multihässäköiden kanssa, siksi näin tyhmiä kysymyksiä..
Siirryn putkiin kun keksin mihin niitä tarvitsen (viemäreiden lisäksi)...
Jag
31.01.2006 09:33:22

En ole asiantuntija, mutta kokeilitko efektiloopissa. Entäs Levelin nostoa /(mahd. samalla särön pienentämistä siitä sd:stä)
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
Zakk
31.01.2006 09:36:31 (muokattu 31.01.2006 09:37:18)
Just jossain keskustelussa puhuttiin samasta asiasta, ja itse tulin siihen tulokseen että efektiluuppiin pedaali jos halutaan volumea nostaa sillä..
"Where there's a whip there's a way"
Mixeri75
31.01.2006 09:37:29

Eli sd1 sinne efektilooppiin? mulla on tällä hetkellä phaser siellä, eli sen kanssa sinne vai phaser pois lenkistä?
Zakk
31.01.2006 09:40:34
Eli sd1 sinne efektilooppiin? mulla on tällä hetkellä phaser siellä, eli sen kanssa sinne vai phaser pois lenkistä?

Joo jotakuinkin että jos haluaa säröä lisää niin vahvistimen eteen, mutta jso volumea niin sitten efektilooppii. Eiköhän se siihen phaserin viereen mene?! Mäkään en oo täs mikään asiantuntija, itelläni on vaan eq tossa loopissa ajamassa saman asian, eikä muita efektejä.
losli
31.01.2006 09:49:50
ps. aiemmin leikkiny enempi multihässäköiden kanssa, siksi näin tyhmiä kysymyksiä..

Ei sinänsä ollenkaan tyhmä kysymys. Itse olen leikkinut juuri SD-1 ja DS-1:en kanssa tuolla tavalla. Valitettavasti SD-1 ei toimi tasaisena boosterina ollenkaan hyvin. Vaikka perus rokkisoundi siitä irtoaakin mukavasti. Johtuu siitä ominaisuudesta että se tahtoo leikata tiettyjä alueita pois soundista. Botnea ja kaiketi myös yläpäätä. Päästäksesi puhtaasti boostaamaan sillä, sun täytyy tehdä/teettää modaus jotta saisit luonnollisemman boost:in. Valitettavasti.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
Mixeri75
31.01.2006 11:36:53

Kouvolan soitinkaupan myyjältä boosteria kysyin ja kerroin tarpeeni, ja tuollaista suositteli. Hienoo...
nikovirtala
31.01.2006 11:44:08

Kouvolan soitinkaupan myyjältä boosteria kysyin ja kerroin tarpeeni, ja tuollaista suositteli. Hienoo...

Varmaan lukenu liikaa mnet:iä :)
Vapour
31.01.2006 12:33:06

Volumen boostaamiseen itselläni on lenkissä Behringerin boss-kopio -Eq. Toimii.
Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja, mitä menettää. -Allekirjoittanut.
Zakk
31.01.2006 12:53:46
Volumen boostaamiseen itselläni on lenkissä Behringerin boss-kopio -Eq. Toimii.

samoin
Jungleman
31.01.2006 16:40:18

Jos noin teki, vie päättäväisesti takaisin kauppaan ja kerro, ettei toiminut tarkoitukseesi kuten olisi pitänyt - vaikka olit kysynyt neuvoa. Rahat takaisin, sanon minä. Boosterikysymykset ovat yleensä todella vaikeita, siksi en edes ryhdy suosittelemaan mitään. Minä tiedän, mikä toimii omassa käytössäni, omien kamojen kanssa, mutta en todellakaan tiedä, mikä sopii kenellekään muulle!
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
marx
25.10.2007 10:25:07
Just jossain keskustelussa puhuttiin samasta asiasta, ja itse tulin siihen tulokseen että efektiluuppiin pedaali jos halutaan volumea nostaa sillä..

Oliskohan sillä merkittävää volume/level eroa jos ton edellämainitun sd-1:sen korvaa esim. Rat distortionilla ja laittaa efektiluuppiin. Jos tarkotuksena olis nimittäin saada volumea lisää, mutta myös karvan verran säröä. Tai ylipäätään jos ratin laittais vahvarin eteen, niin voiskohan sillä boostata paremmin kuin sd-1:llä?
Persettä seinään
dbv
25.10.2007 12:10:09 (muokattu 25.10.2007 12:10:49)
Suosittelen Seymour Duncanin Pick-up boosteria. Tuon kun pistää efektilooppiin niin se toimii todella hyvin sooloboosterina.

EDIT: Tosin säröä se ei lisää
Numb
25.10.2007 12:12:18

Itse käytän volaboostiin Bossin eq:ta. Hoitaa asiansa, ja sillä voi samalla voi vähän käpälöidä lead -soundia muutenkin. Tosin vahvistimessa ei ole sellaista turhaketta kuin efektilooppi :)
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Ziggy Bubba
25.10.2007 12:14:00 (muokattu 25.10.2007 12:17:00)

Ite oon saanut aika mukavan boostin Bad Monkeyllä, joka on jokseenkin samanoloinen peli kuin tuo Boss, siten, että oon lykännyt Apinasta Levelin täysille ja gainia kevyesti maun mukaan. Kyllä tuolla ainakin saa myös volumea nostettua jonkun verran. Itellä on kyllä ollut aika pienellä säröt sun muut vahvarista, ehkä ääriasetuksilla samaa apua ei tule.

Kuulostaa kummalta idealta laittaa säröpurkkia efektilenkkiin, jotenkin ne kuulostavat vaan omaan korvaan aikas tuhnuilta ellei perässä ole jonkin sortin vahvarietuastetta...

E: Ite hommaisin kyllä EQ-pedaalin efektilenkkiin, jos tuo SD-1 ei toimi. Esim. Danelectron Fish & Chips on asiallinen ja edullinen värkki. Tuommosella saa jo muunneltua sitä leadisoundin luonnetta aika tarkasti.
"I was a great drummer and now I'm nothing, just like Phil Collins!" -Bart Simpson
bfoc
25.10.2007 12:25:42
Kannattaa olla aika tarkkana sen särön kanssa siellä efektiloopissa. Moni valmistaja kieltää moisen toiminnan kokonaan koska tällöin vahvistetaan etuselta päättärille menevää signaalia jolloin heikoimmaassa tapauksessa näkyy päättäristä savua.

Tiedä sit miten sun kamojen kanssa tuo on sallittua... Vaikuttaisi että yleensä soolojen boostaukseen suositellaan EQ:ta. Säröpurkkien ketjuttaminen kun ei yleensä nosta sitä volumea, vaan kun signaali menee etusen vahvistusalueen yli, tapahtuu vaan kompressoitumista (kai) ja mun korvaan se signaali läshtää.

Itse soitan kompit kovilla säröillä ja pienemmillä EQ:illa ja sooloja varten on vahvistimessa toinen kanava jossa on enemmän volaa, vähemmän gainia ja enemmän EQ:n middleä. Ääni ei lyttäänny ollenkaan niin pahasti ja laulaa (ja erottuu) paremmin.

Voisihan sitä kokeilla niin että lyttää komppisoundin tuolla toisella säröllä ja sooloja varten polkee sen pois päältä...
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
StJerky
25.10.2007 12:40:08
Voisihan sitä kokeilla niin että lyttää komppisoundin tuolla toisella säröllä ja sooloja varten polkee sen pois päältä...

Tätä olen itse ajatellut ja testaillut ihan kohtuullisilla tuloksilla. Kun volumea vähentää niin vahvistimen särö luonnostaan vähenee ja sitä voi sitten pedaalin drivella lisätä.

En vain ole löytänyt pedaalia jossa komppisärö olisi yhtä hyvä kuin vahvarin särö. Toinen ongelma on typerä ja psykologinen: jostakin syystä tuntuu pöljältä käyttää poljinta vaimentimena, vaikka se toimisikin ihan hyvin.
bfoc
25.10.2007 13:01:53
En vain ole löytänyt pedaalia jossa komppisärö olisi yhtä hyvä kuin vahvarin särö. Toinen ongelma on typerä ja psykologinen: jostakin syystä tuntuu pöljältä käyttää poljinta vaimentimena, vaikka se toimisikin ihan hyvin.

Mulla oli taas henkinen ongelma (muiden muassa) vähentää gainia soolokanavasta. Jotenkin ajatteli että pitäähän soolossa olla enemmän säröä kuin kompissa, mutta omaan korvaan kuullostaa kyllä noin päin paremmalta. Ensi keväänä tilanne voi tietty olla toinen.

Joissain vahvistimissa voi muuten tuota efektilenkin sekoituspotikkaa käyttää volumena seuraavasti:

Efektilenkkiin kitarapiuha ja potikka esim seiskalle. Kompeissa efektilenkki päälle, jolloinn vain osa mölystä tulee läpi. Sooloissa efektilenkki pois päältä, jolloin koko mökä tulee läpi. Alkuperäisellä kirjoittajalla tosiin siellä lenkissä oli jo joku purnukka joka pitäisi tätä käyttäessä siirtää vahvrin eteen, edellyttäen että vahvistimessa on ylipäätään tuota efektilenkin sekoituksen säätömahdollisuutta.

Olipas sekavasti kerrottu...
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
StJerky
25.10.2007 13:30:12 (muokattu 25.10.2007 13:32:26)
Mulla oli taas henkinen ongelma (muiden muassa) vähentää gainia soolokanavasta. Jotenkin ajatteli että pitäähän soolossa olla enemmän säröä kuin kompissa, mutta omaan korvaan kuullostaa kyllä noin päin paremmalta. Ensi keväänä tilanne voi tietty olla toinen.

Minä haluaisin täsmälleen saman särön, mutta boostattuna sooloihin. Vahvistin 1-kanavainen Orange Tiny Terror jossa ei tietenkään looppia.

Tulipa nyt outo idea. Jospa laittaisin keinokuorman ilman vaimennusta orangen perään. Siitä lineout toisen vahvarin efektiloopin inputiin ja sitten mikä tahansa pedaali jolla voin vaimentaa sen toisen vahvarin...

EDIT ei kun volume pedaali keinokuorman ja toisen vahvarin väliin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)