Aihe: Leyenda
1
Tiikeri
27.01.2004 19:25:18
Elikkä siis klassisen biisi leyenda. Saako tuota kappaletta kuulostamaan hyvälle teräskielisellä akustisella? Huomasin myös tuota harjoitellessa että jotkut sävelet soitetaan hieman hiljempaa kuin toiset.. mitenköhän toikin sanottas järkevästi.. Pitäisikö harjoitella silleen niinku se menee siinä biisissä vai pitäisikö tehdä jonkinlaisia harjoituksia, että pystyisin tuon soittamaan. Tuntuu jokseenkin mahdottomalta saada se kuulostamaan edes kohtuu hyvältä.
Topah
27.01.2004 23:08:49

Ootsä aika sammakko, jos soitat koko biisin metallikielisellä vahingoittamatta kynsiä, mutta kyllä se varmasti mahdollista on ja onhan tuo biisi aika kinkkinen. Voisin soittaa kyllä sen nauhalle ja laittaa nettiin kuultavaksi, jos vaan tietäis miten? Siitä on jo kyllä melkein pari vuotta kun olen viimeks esittänyt/soittanut tuota. Rentous on aika hyvä avain biisin soittoon. Käden painon hallinta myös. Alku on helppo ja onnistuu lähes aloittelijaltakin kohtuullisesti. Mutta nopeat rasquedot ja triolit on aika kinkkisiä ja pitäisi säilyttää sellainen tietynlainen "raivo" koko alkuosan ajan. Tsemppiä harjotteluun!
Tiikeri
29.01.2004 13:20:55
Vastaisuuden varalta, olisi hyvä laittaa säveltäjän nimi tällaisiin kysymyksiin. Saattaa olla monta samannimistä kappaletta. :)

Elikkäs siis luulisin ainakin että Albeniz Isaac on tuon tehnyt... korjatkaa jos olen väärässä
Kitarajeesus
29.01.2004 19:09:02
Elikkäs siis luulisin ainakin että Albeniz Isaac on tuon tehnyt... korjatkaa jos olen väärässä

Kyllä.Isaac on siis se etunimi.Kerran luin jostain säveltäjäkirjasta tämän äijän tiivistetyn elämäkerran.Häntä kehuttiin jopa Mozartin veroiseksi ihmelapseksi.Pääasiassahan Albeniz teki pianomusikkia,mutta myöhemmin huomattiin että hänen kappaleensa toimivat paremmin kitarasovituksina.Itsellänikin on ollut kovan harjoittelun takana tuon Asturias Leyendan soittaminen(en aivan täysin osaa vieläkään),koska tuskastuttavan oikean käden työskentelyn lisäksi vasemman käden sormitukset ovat toivottoman vaikeita juuri sen takia että ne on alunperin sävelletty pianolle.Sama ongelmahan on myös Bachin kitarakappaleiden kanssa.
Musiikki on elämä.
Congi
30.01.2004 13:30:14 (muokattu 30.01.2004 13:30:32)
onhan tuo biisi aika kinkkinen. Voisin soittaa kyllä sen nauhalle ja laittaa nettiin kuultavaksi, jos vaan tietäis miten?

Kuuntelin Narciso Yapes:in versiota. Kyllä toi mestariteos on http://www.eythorsson.com/music/1095.pdf Mitä nyt alustavasti kattelin. Lienee mulle mahdoton.
T.Congi
Topah
31.01.2004 20:20:42

Nauhotin ton Leyendan tänään ja voihan tuota kommentoida, jos haluaa. Ei ollu mikään ihan helppo pala. ;) !

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 8&o=0&x=067665d292&co=0
Lausahdus, minkä opin Turun guruilta: Mitkään selitykset eivät kelpaa. Soitat juuri niin hyvin, kuin soitat juuri nyt. ÄLÄ SELITÄ, VAAN SOITA!!!
Congi
01.02.2004 11:59:37
Onneksi välissä löytyy hidas kohta jossa voi levätä. Kysymys, nuo rasquedot, tässä tapauksessa pikkurilli mukaan vai ei?
T.Congi
Topah
01.02.2004 12:37:27 (muokattu 01.02.2004 15:15:19)

Pikkurilli mukaan vaan. Tosi vaikeeta säilyttää koko biisin ajan rentous ja samalla olla tekemättä pahemmin virheitä. Aika herkästi voi mennä sormet "maitohapoille" ja alkaa sitten jäkitys ja pakonomainen puskeminen. Kannattaa tutkia tarkkaan, miten jatkat triolit rasquedojen jälkeen.

EDIT: Niin ja kannattaa katsoa, millanen käden kulma sopii parhaiten. Mulla halkes ennen joulua i-sormen kynsi ja se on nyt ollu varmaan joku millin lyhyempi ku muut. Piti pikkasen muuttaa käden kulmaa, et sai noi triolit menemään joteskin. Kannattaa äänittää soittoa, ni huomaa kyllä, miten se menee.
Lausahdus, minkä opin Turun guruilta: Mitkään selitykset eivät kelpaa. Soitat juuri niin hyvin, kuin soitat juuri nyt. ÄLÄ SELITÄ, VAAN SOITA!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)