Aihe: Miten oppia miksaamaan?
1 2
DrmBug
22.10.2007 23:10:24
Heips. Olen tässä yrittänyt opiskella aihetta kirjastosta löytyvistä kirjoista, mutta tuntuu olevan vaikeaselkoista välillä. Järjestetäänkö jossain kursseja aiheesta? Miten te olette oppineet miksaamaan?

Olen nyt äänittämässä muutamia demobiisejä bändille. Tarkoitus on kyllä viedä materiaali jollekin asian osaavalle miksattavaksi, mutta mukava olisi osata edes perusteet itse.
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
loosah
22.10.2007 23:55:19
Heips. Olen tässä yrittänyt opiskella aihetta kirjastosta löytyvistä kirjoista, mutta tuntuu olevan vaikeaselkoista välillä. Järjestetäänkö jossain kursseja aiheesta? Miten te olette oppineet miksaamaan?

Olen nyt äänittämässä muutamia demobiisejä bändille. Tarkoitus on kyllä viedä materiaali jollekin asian osaavalle miksattavaksi, mutta mukava olisi osata edes perusteet itse.

Ihan hemmetin asiallinen aloitus. Et kysy heti ensimmäiseksi, että millä plugarilla saan sellaisen tai sellaisen saundin ja kuinka tunetan ja leikkaan raitani niin, että se kuulostaa samalta kuin bändi X:n uusimmalla ja plaa plaa plaa. Se on paskaa.

Miksaaminen on periaatteessa ihan hemmetin helppoa, mutta sitten se on kuitenkin niin rasittavan vaikeaa. Tarkoitushan on saada tuotetusta biisistä parhain esiin. Olennainen täytyy saada kuulumaan selkeästi ja samalla pitäisi lisätä biisin jotain "levymäistä" taikaa.

Netti on pullollaan kaikenlaisia juttuja miksaamisesta, joten kooklettamalla löydät varmasti paljonkin järkevää tietoa ja samoin jotain kirjastostakin. Miksaamisessa on vaan se huono puoli, että sitä ei opi pelkästään lukemalla. Väitän, että paras tapa oppia on koittaa omissa jutuissaan matkia levyjä, joiden saundista pidät. Kuinka lujaa on basari+snare. Minkälaista kaikua on laulussa. Kuinka paljon sitä on? Kuinka soittimet on panoroitu stereokuvassa. Onko basso selkeästi erottuva vai enemmänkin vain "bassoa". Sitten kun alat saamaan jonkinlaista kuvaa erilaisista saundityypeistä, balansseista jne, niin voit alkaa opiskelemaan tarkemmin vaikka nettiartikkeleista EQ:n käytöstä, kompressoreista jne. Miksi EQ:lla on yleensä parempi leikata kuin korostaa? Miksi tietyt kompressorit sopivat paremmin tiettyihin juttuihin jne.

Nöyrällä asenteella vaan testailemaan, epäonnistumaan ja oppimaan.

SIBA:ssahan on muuten (onko enää?!?) musiikkiteknologian koulutusohjelma, jonka ovat käyneet monet nykypäivän "kovista" tekijöistä.
GIGO
DrmBug
23.10.2007 01:07:07
Jees. Kiitos vastauksesta! Lueskelin tuossa tuota Kotistudio -kirjaa ja varmaan fiksuin ratkaisu olisi opetella käyttämään jotain järkevää äänityssoftaa. Ei se auta vaikka teoriassa asiat osaa jos niitä ei pysty käytännössä toteuttamaan.

Rumpuja olen eniten äänittänyt, mutta niidenkin miksaus on vähän ongelmallista. Tuntuu, että kaikki kompressointi, eq ja kaiut yms. kuulostaa epäluonnolliselta vaikka muutokset eivät olisi mitenkään radikaaleja... Mutta pitääpä kokeilla leikkiä miksaajaa nyt kun saan bändin biisit äänitettyä.

Niin, ja tosiaan tarkoitus olisi ihan harrastuksena soiton lomassa tätä opiskella.
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
masterhat
23.10.2007 01:14:11
orimattilassa taitaa olla musiikkiteknologian linja, juuri yksi kaveri aloitti siellä amiksen käytyään ensin lukion ja vuoden pari amattikorkeaa. viimein löysi kutsumuksen, tai uskalsi alkaa toteuttamaan sitä..:D
Snails against humanity
ile.pop
23.10.2007 02:41:37
Jees. Kiitos vastauksesta! Lueskelin tuossa tuota Kotistudio -kirjaa ja varmaan fiksuin ratkaisu olisi opetella käyttämään jotain järkevää äänityssoftaa.

Tämä on hyvä ensimmäinen askel.

Rumpuja olen eniten äänittänyt, mutta niidenkin miksaus on vähän ongelmallista. Tuntuu, että kaikki kompressointi, eq ja kaiut yms. kuulostaa epäluonnolliselta vaikka muutokset eivät olisi mitenkään radikaaleja... Mutta pitääpä kokeilla leikkiä miksaajaa nyt kun saan bändin biisit äänitettyä.

Erittäin hyvä tapa on nimenomaankin leikkiä ja kokeilla vaihtoehtoja ja kuten tossa joku mainitsikin, kuuntele referenssimateriaalia ja pohdi miten jokin kuullostaa siltä kun kuulostaa ja mitä sun pitäs tehdä, että sä saat sen kuullostamaan vähänkään sinne päin olevalta. Toki yksi iso asia hyvän kuuloisessa miksauksessa on hyvä äänitys. Paskasta ei saa edelleenkään konvehtia. Ei ainakaan kovin hyvän makuisia.
On guuluu...
Ytse Jakke
23.10.2007 08:55:51

SIBA:ssahan on muuten (onko enää?!?) musiikkiteknologian koulutusohjelma, jonka ovat käyneet monet nykypäivän "kovista" tekijöistä.

Kyllähän se siellä vielä on. Itse parhaillani käyn sitä. Koulutusohjelma ei oikeastaan opeta suoraan miksaamaan vaan antaa kyseiseen hommaan teoreettisen pohjan ja valmiuden. Itse touhu pitää kyl opetella kotona. Ja kuten jo todettu tekemällä sen oppii. Itse olen todennut, että opettelmalla kaiut, kompurat, eq:t yms... oppii samalla myös olemaan käyttämättä niitä. Eli aluksi kaikkea tekee mieli aina tunkea liioitellusti, kun ei ehkä vielä kunnolla kuule miten kyseiset vempeleet vaikuttaa soundiin. Aikaahan se vie, mutta jokainen minuutti cubasen ääressä parantaa miksausta sekä pienten asioiden kuulemista (josta siis kokonaisuus muodostuu).

Tässäpä vielä yksi topicci johon porukka on kerännyt suomesta löytyviä opiskelumahdollisuuksia.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 6&t=87100&o=0&#p2975636
You can eat my ass and balls!
milcoin
23.10.2007 09:03:05
Netti on pullollaan kaikenlaisia juttuja miksaamisesta, joten kooklettamalla löydät varmasti paljonkin järkevää tietoa ja samoin jotain kirjastostakin. Miksaamisessa on vaan se huono puoli, että sitä ei opi pelkästään lukemalla. Väitän, että paras tapa oppia on koittaa omissa jutuissaan matkia levyjä, joiden saundista pidät. Kuinka lujaa on basari+snare. Minkälaista kaikua on laulussa. Kuinka paljon sitä on? Kuinka soittimet on panoroitu stereokuvassa. Onko basso selkeästi erottuva vai enemmänkin vain "bassoa". Sitten kun alat saamaan jonkinlaista kuvaa erilaisista saundityypeistä, balansseista jne, niin voit alkaa opiskelemaan tarkemmin vaikka nettiartikkeleista EQ:n käytöstä, kompressoreista jne. Miksi EQ:lla on yleensä parempi leikata kuin korostaa? Miksi tietyt kompressorit sopivat paremmin tiettyihin juttuihin jne.

Turhauttavinta on se kun huomaa et kaikki tavallaan toimii mut biisistä ei välity tarpeeks fiilistä. Kaikki on hyvässä balanssissa, soundit on hyvät mut kokonaisuus ei vaan kosketa. Sillon huomaa kuinka paljon on vielä opittavaa. Ja ettei mikään yksittäinen laite tai tekniikka pelasta mitään.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
StJerky
23.10.2007 09:12:00
Itsekin vasta opettelen, mutta minusta kannattaa edetä askel kerrallaan. Ensin miksata vaikka 8-raitaa ilman mitään kompressoreita ja kaikuja ym. Monesti se ylimääräinen kama vie huomion olennaisesta. Sitten vasta kun selkeästi kuulee jonkun kompuran tuoman parannuksen soundiin tai alkaa kaivata siihen jotain se kannattaa sinne laittaa.

Yksi hyvä ohje minusta on, että yrittää saada esim. rummut kuulostamaan mahdollisimman aidolta ensin. Sitten vasta prosessoit ne ufoääniksi.

Referenssipiisejä kannattaa käyttää. Kuuntelet välillä sitä mielipiisiäsi levyltä ja sitten yrität miksata oman piisin samankuuloiseksi.
Mikko/DE
23.10.2007 10:09:18

Turhauttavinta on se kun huomaa et kaikki tavallaan toimii mut biisistä ei välity tarpeeks fiilistä. Kaikki on hyvässä balanssissa, soundit on hyvät mut kokonaisuus ei vaan kosketa. Sillon huomaa kuinka paljon on vielä opittavaa. Ja ettei mikään yksittäinen laite tai tekniikka pelasta mitään.

Eiks sillon vaan lisätä lauluun diiteiliä yläpäähän :)
Timo JM
23.10.2007 13:00:19

Miksaamisessa on pirusti erilaisia pieniä juttuja ja AINA oppii jotain uutta vaikka olis kuinka monta vuotta vääntänyt. Lisäksi miksaustapoja on monia.

Yksi hyvä lähtökohta on yrittää saada biisi toimimaan täysin kuivana, tai vain yhden lyhyehkön kaiun avulla, ennen kuin alkaa lisäilemään viiveitä ja muita kaikuja. Sieltä AUX:ista sitten kaikua maltillisesti lauluun ja vähän muihinkin. Silloin pystyy paremmin kiinnittämään huomiota eri elementtien ekutuksiin ja kompressointeihin.

Toinen perusjuttu on siivota alempia taajuuksia vähän joka paikasta rumpujen ja basson tieltä. Siitä se lähtee. Sen jälkeen seuraava askel on edistyneempään ekvalisointiin perehtyminen.

Itse olen ruuvannut kohta parikymmentä vuotta ja taitojen karttumisesta huolimatta tuntuu, että sitä on aina yhtä pihalla ;-)
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
milcoin
23.10.2007 17:14:32

Eipäs kuin vielä yks 1176.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
FastEddie
23.10.2007 17:19:39

Eipäs kuin vielä yks 1176.

Eipäs, isketään munaa alapäähän ;) rölööx, sori
I don't remember, I don't recall, I don't know anything, anything at all.
Krister
23.10.2007 17:30:44

http://www.avaruusankat.com/pulustudio/nightbook/Recording/mix.htm Samalta sivustolta löytyy helkatin paljon mielenkiinnolla luettavaa kamaa studiohommista kiinnostuneelle.
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Mikael
23.10.2007 18:30:46 (muokattu 23.10.2007 19:35:53)

Vähän ehkä ohi mut toisalta sopii mun mielestä hyvin tähän: Kannataa kiinnittää huomiota myös siihen mitä tapahtuu ennen miksaamista - siis äänittämiseen. Hyväkään miksaaja ei voi leipoa huonosti äänitetystä materiaalista huippusoindia, vaikka todella paljon tietenkin nykytyökaluilla voidaankin tehdä. Monesti tuntuu vaan olevan vähän sellainen tunnelma, et kunhan siellä narulla (kovolla) on jotain niin sit miksaaja mageine plugareineen ja muine analogivermeineen loihtii niistä kelpo aterian. Näin ei vaan ole. Miksaamalla toki voidaan korjata ja parantaa enemmän kuin ennen, mut hyvää äänitystä (saati soittoa) ei voita mikään plugari. Lisäksi kun äänitys on onnistunut, on miksaaminenkin monin verroin helpompaa ja mukavampaa. Parhautta on kun hanat avatessa kuulostaa jo hyvältä ennen ensimmäistäkään nappulanvääntöä.

Alkuperäiseen kysymykseen:

Miksaamaan oppii miksaamalla - tylsä vastaus mutta totta.
Kirjojen lukeminen ja asioiden taustojen selvittäminen on hyödyllistä kuten missä tahansa, mutta tekeminen on tärkeämpää. Lisäksi kannattaa ajatella sitä, mitä on tekemässä. Kokeilemalla saa selville uusia asioita - useimmiten niitä mitä ei kannata tehdä : ) Jos tuntee jonkun joka osaa, niin kyselemällä ja keskustelemalla selviää monta asiaa. Jos saa itsensä mukaan katselemaan ja kyselemään (täs kandee olla tarkkana ettei häiriköi liikoja) niin aina parempi.
Inhimillisyys on hyve.
FastEddie
24.10.2007 10:11:09

Miksaamaan oppii miksaamalla - tylsä vastaus mutta totta.
Kirjojen lukeminen ja asioiden taustojen selvittäminen on hyödyllistä kuten missä tahansa, mutta tekeminen on tärkeämpää. Lisäksi kannattaa ajatella sitä, mitä on tekemässä. Kokeilemalla saa selville uusia asioita - useimmiten niitä mitä ei kannata tehdä : ) Jos tuntee jonkun joka osaa, niin kyselemällä ja keskustelemalla selviää monta asiaa. Jos saa itsensä mukaan katselemaan ja kyselemään (täs kandee olla tarkkana ettei häiriköi liikoja) niin aina parempi.

Voisko tätä enää paremmin sanoa!
I don't remember, I don't recall, I don't know anything, anything at all.
samic
24.10.2007 18:23:06

tää on niin totta ja ärsyttävää vielä huomata et ku ei ossaa...meibi ehkä leiter myöhemmin sitte joo...
http://www.sn-audio.com
drlecter
26.10.2007 18:39:51

Hevihemmoille täältä löytyy mielenkiintoista juttua.
http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap-151/

Kitarakaapin mikitystekniikka jota koitan seuraavaksi on tässä:
http://www.ultimatemetal.com/forum/ … on-tips/221136-clayman-sound-5.html
faq1
27.10.2007 07:48:15
On usein painotettu, että laadukkaasti tehdyt raidat ovat miksauksen kannalta ensiarvoisen tärkeät.
Mitkä ovat siis miksauksen kannalta ne soittoraitojen laatutekijät, mistä olisi parasta lähteä miksusta tekemään?
shovi
27.10.2007 09:15:55
On usein painotettu, että laadukkaasti tehdyt raidat ovat miksauksen kannalta ensiarvoisen tärkeät.
Mitkä ovat siis miksauksen kannalta ne soittoraitojen laatutekijät, mistä olisi parasta lähteä miksusta tekemään?

Hyväsaundinen raita. Hyvät lähtösaundit, oikeat mikit oikeassa paikassa, hyvä soitto ja laadukkaat etuasteet. Puuttuiko jotain?
Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)