Aihe: EHX nano clone ja muuta efektipähkäilyä
1
dropD
23.10.2007 10:39:38

Minkälaisia kokemuksia nano clone choruksesta? Suunnitelmissa pienimuotoinen "pedal board". Lähinnä simppelit delay/echo ja chorus haussa. Delayn virkaa toimittamaan olen miettinyt EXH 1# echoa. Tuo chorushomma on vielä auki. Nano clone vaikuttaa simppeliltä ja edulliselta. Myös pieni koko olisi tuossa selkeä plussa. Tosin kun soundstoresta kyselin toimitusaikaa, niin vastasivat etteivät ota niitä ollenkaan myyntiin huonon palautteen takia. Tämä pistää miettimään onko pedaali tosiaan niin susi. Onko?

Toisaalta mietin, että chorus+delay viritelmän saisi edullisemmin kaivettua jostain kompaktista multipurkista. Mielessä lähinnä Zoom G2. Aika paljon turhaahan siinä tulee mukana, mutta suurin ihmetyksen aihe on saako tuosta kaikki mallinnukset yms. ohitettua. Eli voisi hyödyntää vain nuo efektit?

Mielessä on kummitellut myös GT-8 steppailun vähentämiseksi, mutta se vaan tuntuu turhan monipuoliselta (ja tekniseltä) kahden efektin ja kanavanvaihdon ohjaamiseen. Tuntuu että alkaa ampumaan tykillä kärpästä. Simppelinä miehenä kun arvostan suoria piuhoja ja kovempaa/hiljempaa tyyppisiä nappuloita. Toisaalta tuo tarjoaisi kaivatun mahdollisuuden kikkailla kahdelle etusella.
heville
23.10.2007 10:45:48
Visual Sound H2O. Chorus ja delay samassa purkissa.
Ei osaa soittaa, ei. Harmi.
dropD
23.10.2007 10:56:50

Tuokin on jossain vaiheessa käynyt mielessä. Onhan se vähän julman kokoinen loota. Kokemuksia siitäkin voi kertoa. Parempi/huonompi kuin EHX:n purkit? Miksi?
Jungleman
23.10.2007 11:01:02 (muokattu 23.10.2007 11:01:37)
Nanoa en ole kokeillut, mutta Small Clonea voin suositella. Yksinkertainen mutta hyväsoundinen, ei mahdottoman paljon Nanoa kalliimpi. Säätövaraa on myös hämmästyttävän paljon, Small Clonen Depth-kytkin muokkaa soundia erinomaisen hienosti.

#1 Echosta olen kuullut täydellisen ristiriitaisia kommentteja. Suuren maailman foorumeilla sitä on haukuttu sekä kohisevaksi että täysin äänettömäksi, kirkassoundiseksi digipurkiksi ja lämminhenkiseksi analogimallintavaksi. En missään tapauksessa ostaisi kokeilematta.

Joku ehdottaa kuitenkin seuraavaksi Visual Sound H2O -pedaalia, joten tyrmään sen valmiiksi etukäteen. Minusta se on vähän laimea, sopii lähinnä ankean stereotyyppisiin kaurapuurodelay/chorushommiin. Kallis myös, suhteessa tarjoamansa viihdykkeen määrään.

Edit: olin hidas, mutta arvasin silti oikein :-)

Minuakin on alkanut kiehtoa halpismultiefektin hankinta kakkospedaalilautaan, juurikin tuo Zoom (ja sen kaasupolkimellinen malli). Pienessä purkissa useampi kerran keikan aikana käytettävä efekti houkuttaisi. Zoominvihaajia riittää Mnetissäkin, mutta juuri tuo uusi sarja on saanut maailmalla paljon hyviä arvosteluja. Zoomin manuaalit löytyvät netistä, sieltä tutkimaan tarkemmin...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Keke Urlaub
23.10.2007 11:19:24

Joku ehdottaa kuitenkin seuraavaksi Visual Sound H2O -pedaalia, joten tyrmään sen valmiiksi etukäteen. Minusta se on vähän laimea, sopii lähinnä ankean stereotyyppisiin kaurapuurodelay/chorushommiin. Kallis myös, suhteessa tarjoamansa viihdykkeen määrään.

Tässä kohdin mä väitän vastaan.
Siinä missä normaalin delayn (esim. toi mun byoc) rajat tulee vastaan - esimerkiksi 60's henkisessä rokkenroll-sooloilussa saatikka perinne-slide-soitossa, olen havainnut h20:n echon ehdottomaksi. Turha sillä on lähteä normidelayhommia tekemään, koska echon kaiut eivät hajoa (decay) normaalin delayn tyyliin.
Mitä purkin chorukseen tulee, minusta se on aivan asiallinen, jos nyt ei ylettömän persoonallinen. Siltikin pitää paikkansa laudassa ebs:n red twisterin rinnalla, joka on huippu.

Alkuperäiselle kysyjälle voisin kaupata omaa dg-stompiani, josta löytyy tosi hyvä tap-delay ja asiallinen chorus (tietysti myös phaser, flanger ja tremolo, kaikupuolelta siis delay, echo ja kolme erilaista reverbiä). Vahvistin- ja kaappimallinnukset voi luonnollisesti ohittaa ja käyttää laitetta efektiloopissa.
M/V: DOD EQ ja Yamaha DG-Stomp! | Vahvaimeni on hai-kein!
dropD
23.10.2007 12:42:15

Tuo DG voisi olla muuten ihan asia peli, mutta ehkä se sitten olisi se GT-8 jos suurempaan lautaan päädyn. Tulisi kanavanvaihtomahdollisuus kaupan päälle (säröjen päälle en efektejä tarvitse). Zoom amp controllilla olisi ihanne, mutta koskaan ei tunnu kaikki ominaisuudet osuvan samaan purkkiin. Kyllä munkin tapauksessa olisi todennäköisesti kaasupoljinmalli. Volaspedu efektilenkissä ei koskaan ole haitaksi. Etenkään keikalla, jossa ei ole "omia" pöydän takana.

Delay pohdiskeluun pohjaksi, että saisi tosiaan olla mielummin tuollainen echo-tyyppinen. Eloa ja tilaa haetaan enemmän kuin hifidelaykikkailuja
Baraka
23.10.2007 15:59:28
Toisaalta mietin, että chorus+delay viritelmän saisi edullisemmin kaivettua jostain kompaktista multipurkista. Mielessä lähinnä Zoom G2. Aika paljon turhaahan siinä tulee mukana, mutta suurin ihmetyksen aihe on saako tuosta kaikki mallinnukset yms. ohitettua. Eli voisi hyödyntää vain nuo efektit?

Tulihan tuossa yläpuolella jo vaikka mitä muuta mutta vastaan silti tähän kysymykseen. Jokaisen efektiosion saa halutessaan off asentoon jonka jälkeen ne eivät vaikuta saundiin mitenkään.

Eli saat siis pelkästään chorus ja delay efektit käyttöön jos haluat :)
Keke Urlaub
23.10.2007 18:07:23

H2O:n delay (echo, mikälie) oli minusta jokseenkin väliinputoaja. Soundi ei ollut tarpeeksi pehmeä luodakseen lo-fi -vaikutelmaa ja toistot vaimenivat kuulumattomiin 10 - 12 toiston jälkeen. Oskillaatiota ei saanut aikaan - minun kirjoissani ehdoton miinus.

Joo, oskillaatiota en ole kokeillutkaan tuosta purkista hakea. Sitä saan halutessani byocin purkista :). Hyvä, mieto slapback-echo on se mitä tosiaan hookaksoosta otan.

Tuo BYOC-maininta alkoi kiinnostaa. Olen itsekin suunnitellut sellaisen rakentelemista, mutta haluaisitko analysoida tarkemmin, mikä siinä on hyvää ja huonoa ja minkälaisiin käyttötarkoituksiin se mielestäsi sopii/ei sovi?

Hyvää:
- analogisoundisuus; pehmeys, ei suorastaan (=onneksi) lofi, mutta huimasti bosseista parempaan suuntaan
- luotettavuus/pomminkestävyys
- soundillinen monipuolisuus
- oskillointi tarvittaessa
- hinta

Huonoa:
- max delayaika jotain 300ms (esikuvansa mukaisesti?!); jotain trimmeri tms muuttamalla saa vissiin tuplattua tuon, mutta kuulemma äänenlaatu siitä kärsii toistoissa

Sopii: soundin yleinen "tilan" lisääminen, vekkuliriffit, soolojen elävöittäminen, oskillaatioufoilu muiden efektien kera

Ei sovi: looppailu, monimutkaiset delaykikat

DG-Stomp on ihan asiallisen kuuloinen vehje, minulla oli sellainen joskus. Ei mitään äärimmäisyysefektejä, pelkästään käyttökelpoisia perusjuttuja. En kylläkään muista enää, miten riehakkaita juttuja sen delaytoiminnoilla sai aikaan ;-)

Mä en kyllä tuota ole mihinkään kovin riehakkaaseen käyttänyt, huomasin vaan, että tosi komeita timessä (tap-tempo) olevia soolo- ja riffikikkailukaikuja siitä irtoaa. Ja soundi ei sikäli ole laisinkaan digitaalisen steriili.
M/V: DOD EQ ja Yamaha DG-Stomp! | Vahvaimeni on hai-kein!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)