Aihe: Kuka maksaa, mitä maksaa?
1
leftbank3
23.10.2007 13:31:38
Sävellän ja sanoitan
Yhdessä bändin kanssa sovitetaan.
Suomenkielistä simppeliä poprockia.
Treenis maksetaan yhteisesti.

Olen maksanut studion, masteroinnit, nettisivut,
promonnut, myynyt keikat, hankkinut bändikuvaajan,
maksanut kahden demon painatuskulut.

Koko lysti reippaasti päälle 2000 euroa.

Minulle on ehdotettu, että reilua olisi,
että bändin teostoilmoituksessa prosentit
jakautuvat bändin soittajien kesken tasan.

Koko bändin idea on minun, kukaan ei ole
lisännyt sanoituksiin pilkkuakaan. Soinnut
ja laulumelodiat ovat minun.

Keikkaliksat ovat tasattu.

Olenko nyt myymässä oikeuksiani ihan joillekin muille.

Arvostan muiden "ilmaista työtä". Olemme mm.
äänittäneet paljon itse.

Mutta paketti tuntuu tällä tavalla kohtuuttomalta.

Ilmaiskaa mielipiteenne.

KIITOS.
Janus
23.10.2007 14:11:09
Koko bändin idea on minun, kukaan ei ole
lisännyt sanoituksiin pilkkuakaan. Soinnut
ja laulumelodiat ovat minun.

Tuskin oot kuitenkaan tehnyt bändille valmiiksi vedettävissä olevia bändiscorenuotteja/kotidemoja rumpukoneen kanssa, joista kävisi ilmi lopullinen arri sovituksineen juuri niinkuin sinä olet sen päässäsi valmiiksi miettinyt instrumentti instrumentilta? Kaikki kuitenkin joutuvat lusimaan treeniksellä saman verran (noin ajallisesti mitattuna), kun lopullista sovitusta hiotaan ja biisejä arrataan/treenataan keikka- ja studiokuntoon.

http://www.teosto.fi/teosto/websivu … ae2b2bc225729d005a28da!OpenDocument

Katsopa tuolta kohta "Oletusjako" ja kolmas rivi. Säveltäjän ja sanoittajan oletusjako on 50/50, mutta sovitusosuus 16,67 on miinustettu säveltäjän osuudesta. Tässä tilanteessa sulle jäisi edelleen (sekä säveltäjänä että sanoittajana) tekijänoikeustuloista 83,33 % PLUS sovitusosuudesta sulle kuuluva siivu. Eli jos bändissä on sun lisäkses 3 jätkää, niin yhtä hemmoa kohden sovitusosuus on ~4,16%. Kuulostaako kohtuuttomalta?
panadol
23.10.2007 14:20:54 (muokattu 23.10.2007 14:22:49)
Mitähän tuo sovittaminen tässä mahtaa tarkoittaa?

Jos melodiat, sanat ja sointukulut ovat yksiselitteisesti sinun käsialaasi, olet teosten säveltäjä ja sanoittaja. Jos bändiläiset osallistuvat melodioiden, soinnutuksen ja sanoitusten tekemiseen, tilanne on hieman toinen. Tällöin olisi ao. krediitit jaettava.

Sovituskrediitit voi, ja on reiluakin, erikseen sitten jakaa bändiläisten kesken, jos ne kerran tiimityönä tehdään.

Se että makselet yksin bändin muita kuluja ei taida juridisesti liityä tähän asiaan mitenkään, vaikka ymmärrän toki tunteesi. Mitenkään "reilua" ei kuitenkaan ole edellyttää sinun luopuvan tekijänoikeuksistasi kenenkään hyväksi, ja sinuna kieltäytyisinkin tästä.

Ehdotan että käännyt Teoston puoleen, jotta saat neuvoja ja tukea argumenteillesi. Siellä varmaan neuvotaan ihan mielellään.
Teoston asiakkaana voit rekisteröidä (kiistattomasti omat) teoksesi sitä mukaa kun niitä syntyy, eikä sinun tarvitse kysyä "lupaa" tähän keneltäkään.

Edit: Janus ja Hargon ehtivätkin ensin :)
leftbank3
23.10.2007 14:59:16
Olen toki tehnyt kotona hataria rumpukoneversioita biiseistä.
Melkein jokaisesta. Lopulliseen versioon jokainen on
tuonut omia juttujaan, siis sovittamista kaikki tyynni.

Uusi demo tehtiin treeniksellä.
Minun harteille jää siitä juoksevat kulut, kannen suunnittelu yms. ulkokultaisuus.

Toin omasta levyhyllystä treenikselle kolme "oikeaa biisiä", joista halusin kompin pöllittävän. Näiden päälle kasattiin kakku.

Olisin valmis motivoimaan muita soittajia esimerkiksi alkuun
lahjoittamalla keikkaliksat heille. Tai maksamaan jonkin verran
sitten ihan riihikuivaa käteen teostorahoista.

Pattitilanne.
Ilman soittajia ei taas ole bändiä.

Ja sen kasaaminen on miltei mahdottomuus.
leftbank3
23.10.2007 16:35:31
Ja siis selvennyksenä lisättäköön, että 83,33 % on juuri se
mitä nyt haen takaa. Jaan auliisti sovitusosuuden muiden kanssa.

Olisi hauska kuulla muiden jakoperiaatteita / onko
tällainen yleistä?
Leikari
23.10.2007 18:19:56 (muokattu 23.10.2007 18:20:23)
Olen maksanut studion, masteroinnit, nettisivut,
promonnut, myynyt keikat, hankkinut bändikuvaajan,
maksanut kahden demon painatuskulut.

Koko lysti reippaasti päälle 2000 euroa.

tältä osin olet toiminut "tuotantoyhtiönä" - jos tuon homman olisi tehnyt levy-yhtiö/ohjelmatoimisto niin se ottaisi kulujaan pois levyjen myyntihinnassa/keikkapalkkiossa olevana osanaan

Teostotulojen osalta osuuden ke(i)lle kuuluu.

Keikkapalkkiot sovitte erikseen. Mielestäni riippuu siitäkin, että mistä on kyse:

- olet "tähti" ja sinulla on säestävä orkesteri: maksat jätkille sen mitä ne pyytää / pystyt maksamaan -
- te olette bändi: jaatte vaivan ja tuoton keskenänne suurinpiirtein tasan

kummassakin neuvottelutilanteessa pyrit tietysti saamaan ymmärrystä sille, että olet pistänyt omia rahoja likoon so. esim. kuluihin aina päältä ensin siivu - - mutta ei tämä juridiikalla ratkea vaan mikä henki ja motiivit teillä on...
M.Paisley
02.11.2007 09:24:42

Teostot ehdottomasti aina niille kenelle ne kuuluvat. Tuo sovittajapuoli on sitten hieman kinkkisempi asia. Toisaalta se on niin pieni osa ja yleinen käytäntö on se että soittajatkin laitetaan sinne, jos he ovat tehneet edes hieman sovitustyötä.

Soittajathan laitetaan sitten Gramexin ilmoitukseen, eli he saavat oikeudenmukaiset osuutensa sitä kautta.

Mutta ajatteleppa jos vaikka sinun sävellyksesi/sanoituksesi päätyy johonkin elokuvaan jonkun muun esittämänä. Sitäkautta sinulle saattaisi tulla hyvätkin tulot. Olisiko reilua jos ihmiset(soittokaverit) jotka eivät ole olleet biisinteossa mukana saisivat tyhjästä esim 75% "sinun" tuloistasi? Ja tämä kaikki vain kaivamalla nenää lähikuppilassa.
Circusfolkilta debyyttipitkäsoitto marraskuussa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)