Aihe: 52 vee poika soittotunneille
1
Mare552
12.10.2007 14:34:03
Tässä äskettäin etsiskelin soitonopettajaa kitaransoitolleni.

Nyt sellaisen tavoitin ja ensi tiistaina on ensimmäinen tuntini.

Kun vasta viisikymppisenä aloin enemmän rämpyttelemään kitaralla, sekä opettelin sointuja sekä itseäni säestämään, ei taitotasoni ole mikään huimaava, kun tuskin edes olen järin lahjakaskaan, vaan ainoastaan kovasti kiinnostunut musiikista.

Koko ikäni olen toki silloin tällöin yrittänyt soitella, mutta ilman ohjausta ja soittokavereita on soittaminen ollut aika turhauttavaa rämpyttämistä, kun ei soinnuista sun muista mitään tiennyt ja oli liian laiska ja lahjaton omatoimisesti oppimaan niin että olisi intoa enemmän riittänyt.

Eli soittaminen oli vähäistä eikä kehitystä tapahtunut.

Vasta kun ensimmäisen kappaleen opettelin säestämään, alkoi into perehtyä sointujen saloihin, sekä oli aikaa soitella kun olin sairaslomalla ja kuntoutustuella, eikä oikein raskaammat harrastukset käyneet romun selän takia.

Eli nytpä mielenkiinnolla odotan millaisen tuomion rähmäsormeni saavat, kun ensimmäinen soittotunti koittaa.

Itsestäni tuntuu että piuhoja puuttuu sormien ja aivojen väliltä, varsinkin kun olen taas yrittänyt siirtyä säestämisestä melodioihin ja välisoittoihin.

Eniten kuitenkin kiinnostaa tuo mahdollisten väärien tekniikoiden poisoppiminen.

Sillä juuri tästä poisoppimista olen usein mielessäni kritisoinut, sillä onko pakko poistaa koko opittu asia? Aivan kuin poistaisi tietokoneesta jonkun sovelluksen.
Eli olen hieman eri mieltä, että onko kaksinkertainen työ jos oppinut väärän tavan?

Mielestäni kyse on enemmänkin vanhan päivittämisestä. Toki voi olla ongelmia joitain virheitä korjata, sekä tuosta poisoppimisesta olen kyllä itsekin puhunut aloittelijoille, jotka ovat nuoria ja ensimmäistä kitaraa ostamassa.
Sillä onhan toki selvää, jos alkaa kokonaan alusta opetella, kannattaa opetella oikein heti kerralla.

Tästä lähin haluan itsekin opetella oikein.

Mutta itsestäni nyt, ainakin vielä tuntuu, että en joudu kaksinkertaista työtä tekemään ihan soittamattomaan verrattuna, vaikka vääriä tapoja luultavasti onkin.

Mielestäni pitää olla jo tosi paha tekniikkavirhe, että se pitää kokonaan siivota pois, sekä sen jälkeen ladata päähänsä uuden tekniikan tiedosto.

Olen sitä mieltä, että jos on kitaraa rämpytellyt, on siinä kädet sekä sormet kuitenkin tehneet liikettä joka edes muistuttaa soittamista.

Näitä opittuja, ehkä vääriäkin tapoja, elleivät ole ihan syvältä, voi sitten mielestäni kääntää uusille urille, eikä ole pakko unohtaa kaikkea oppimaansa soittamista.

Eli vähän sama juttu kun soittaisi eri kappaleita, pitäisikö aina poisoppia edellinen biisi, että voi soittaa toisen biisin?

No katsotaan mitä opettaja sanoo, suositteleeko myymään kitarani hänelle halvalla, vai jatkamaan harjoituksia.

Eli tässä oli tavallaan alustus, miten jo osittain kaljuuntunut ja harmaantunut, "vanhoilla" (..tut mä mikään vanha vielä oo) päivillä soittamaan aloittaneen miehen käy, millainen on ensimmäinen tuomio, mitkä ovat edellytykset oppia.

Oletan kyllä kuuluvani siihen ryhmään, josta Antero Jakoila sanoi: "Jo pari sointua tai säveltä kertoo minulle tuleeko kaverista koskaan soittajaa".

Eli tuskin minusta koskaan tulee Jakoilan tarkoittamaa soittajaa.

Itselleni kuitenkin riittää että koko ajan kehitystä tapahtuu, sekä on aina mieltä ylentävää, mitä useampi ihminen luulee että osaan soittaa.

Sama asia on laulamisessakin, suuri enemmistö ei ole huippukriitikoita, vaan samaa keskikastia kuin itsekin olen.
Eli mielestäni on jo paljon, kunhan kuulostaa hyvältä, varsinkin itsestä, vaikka sitten kriitikot virheitä näkisivätkin.
Eihän täydellistä musiikkia olekaan.

Saatanpa palata aiheeseen kunhan olen opiskeluni saanut käyntiin.
Ai tähänks riville?
I.K.
13.10.2007 00:15:06
Kuulostaa tutulta, itse aloitin vajaa vuosi sitten soittamisen, 35 vuotiaana. Olin kyllä kitaralla aina silloin tällöin rämpytellyt, mutta en ominpäin oikein mitään oppinut. Menin heti aluksi tunneille ja käyn vieläkin noin kuukauden välein, en siis kovin usein, mutta aikaa treenaamiseen ei muilta töiltä kovin paljon ole, yleensä 3-6 kertaa viikossa n. 15-60 min. Tunneilla käyminen on nopeuttanut oppimista paljon ja varsinkin aluksi opettaja korjasi joitakin perusvirheitä. tunnille mennessä on yleensä on iso kasa kysyttävää ja nuotteja joihin haluaa selkoa ja niihin tosiaan vastaukset on tähän mennessä tullut kuin apteekin hyllyltä. Toki monia asioita voi opiskella netistä tai kysellä vaikka mnetistä, mutta se on vaikeaa, koska ei välttämättä osaa aloittelijana edes muotoilla kysymyksiään järkevästi.

Kun viittasit siihen, että jospa opettaja kehottaa jättämään kitaroinnin sikseen, niin ainakin omalla kohdallani olen jo aluksi tiedostanut ettei minusta luultavasti mitään muusikkoa tule, mutta omaksi ilokseni aion kyllä soittaa ja maksan siitä mielelläni tuntimaksut. Eiköhän nuo enemmän opettaneet ole nähneet oppilaita laidasta laitaan, mutta luulisin että helpoin on opettaa jotakin jolla on motivaatiota ja sitähän vanhemmalla iällä riittää ja kärsivällisyyttä.

Nyt jälkeenpäin ajatellen en ehkä ole edistynyt niin hyvin soittamisessa mitä ehkä kuvittelin vuodessa edistyväni, mutta eteenpäin olen kuitenkin mennyt lähtöpisteestä aivan älyttömästi. Positiivisena asiana olen myös huomannut, että musiikkimaku on laajentunut ja musiikin kuuntelu on muuttunut erilaiseksi, tulee kuunneltua enemmän miten se on tehty.

Tsemppiä vaan, ja kerro sitten miten etenee :)
varo
13.10.2007 12:20:24
Tunnuit tuosta lahjakkuudesta olevan kovasti huolissasi.tosiasia kuitenkin on,että lahjakkuus ei kata kuin pari prosentia maksimissaan,loput on puhdasta työtä.Ja ihminenhän kehittyy siinä mitä tekee.Ja ei noita melodioita kukaan tosta vain soita,muutenhan kuka vain olisi soolokitaristi.Eli reenaat vaan ahkerasti niin kyllä se siitä lähtee.:D
Mare552
22.10.2007 22:51:28
Tunnuit tuosta lahjakkuudesta olevan kovasti huolissasi.tosiasia kuitenkin on,että lahjakkuus ei kata kuin pari prosentia maksimissaan,loput on puhdasta työtä.Ja ihminenhän kehittyy siinä mitä tekee.Ja ei noita melodioita kukaan tosta vain soita,muutenhan kuka vain olisi soolokitaristi.Eli reenaat vaan ahkerasti niin kyllä se siitä lähtee.:D

No ehkä se vähän yli kaks prossaa on. Kai nopeuttaisi paljon oppimista, mutta eipä kai tämmöisen "sunnuntaisoittajan" tarvii olla kovin lahjakas.
----

Ekalla tunnilla on sitten käyty. Eipä soittotaitojani kauheasti vielä ylistetty, vaan enpä tuota odottanutkaan.

Olen kuitenkin positiivisella mielellä kehittymiseni suhteen, vaikka opettaja sanoikin että nuorena se olisi vitsa väännettävä. Eli varmaan kestää kauemmin kuin nuorella, että alkaa sujumaan sujuvasti, mutta toisaalta kun sen tietää, eikä hoppuile, niin hiljaa varmaan hyvä tulee.

Yhdessä tunnissa ei toki vielä paljoa ehdi, mutta jonkinlaisen kuvan olen hahmottanut mitä kannattaa tehdä että pääsee soittamisessa eteenpäin.

Uskon saavani hyviä vinkkejä harjoiteluun ja malleja eri rytmeihin ja tekniikoihin.

Sen huomasin että soittaminen helposti veltostuu samalle tasolle, eikä edistystä juuri tapahdu. Näin on itselleni käynyt, mutta en ole sitä itse oikein huomannut.

Salakavaa tuo taantuminen. On aika ryhdistäytyä, jos aikoo parantaa edistymistään.

Eli nyt on tarkoitus oppia ensin yksi biisi kunnolla, rytmit ja välisoitot kaikki kohilleen.
Sitten toinen ja kolmas jne. kunnes eri rytmit alkaa sujua metronomin kanssakin sujuvasti.

Kaikessa kannattaa, tai suorastaan pitää pyrkiä tarkkuuteen, ensin hitaasti pikkuhiljaa vauhtia lisäten, niin että menee oikein. Muuten soitto jää veltoksi ja epätarkaksi.

Kiinnostuin myös eri sävellajien asteikoista, joita voi soveltaa melodian soitossa.

Kaivoin esiin vanhan kirjoituksen, jossa Tommi.S laittoi esimerkkiä miten eri sävellajit on helppo mieltää otelaudalla.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=11&t=137912&oo=60

Eli tuollaisia aatoksia. Vihjatkaa jos olen väärässä.

Etsin linkkejä miten kaikki eri sävelasteikot kannattaa soittaa otelaudalta, en oikein hyvää vielä löytänyt.

Eli esim. G duuri alkaa E- kielen 3 nauhalta, sekä siitä otelautaa ylöspäin......

C- duuri taas A-kielen 3 nauhalta, sekä siitä otelautaa ylöspäin.

Mutta? Missä sävellajissa sitten siirrytäänkin D- kielelle jne.

Molliasteikothan sitten ovat duurista puolitoista sävelaskelta alempaa alkavia ja vastaavasti aiemmin loppuvia.

Eli tuohon taulukko kun löytyisi.
Ai tähänks riville?
Markus Y
22.10.2007 23:25:27

Eli esim. G duuri alkaa E- kielen 3 nauhalta, sekä siitä otelautaa ylöspäin......
C- duuri taas A-kielen 3 nauhalta, sekä siitä otelautaa ylöspäin.
Mutta? Missä sävellajissa sitten siirrytäänkin D- kielelle jne.

En oo ihan varma että mitä tässä haetaan takaa, mutta tiesitkö että voit soittaa esim. G-duuri-asteikon niin, että otat juurisävelen (tässätapauksessa g) esim. A-kielen 10. nauhalta tai mistätahansa kohtaa otelautaa missä on g? Näinollen voit soittaa esim. D-kieleltä missä tahansa sävellajissa, kaikki sävelet kun sieltäkin löytyvät. Esimerkiksi G-duurin juurisävel g löytyy D-kieleltä viidenneltä ja 17. nauhavälistä.

Molliasteikothan sitten ovat duurista puolitoista sävelaskelta alempaa alkavia ja vastaavasti aiemmin loppuvia.

Hmmm, kannattaa varmaan ihan tutustua noihin skaalojen perusteisiin. Tuolla teoriapuolella on hyvä faq aiheesta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161
Mare552
23.10.2007 04:39:50
Juu, kyllä tiesin että G:n voi ottaa D- kielen 10 nauhalta. Minulla on selkeä excel- taulukko kitaran otelaudan sävelistä. Ite tein.

Tarkoitin lähinnä sävelasteikoita niin ylös kuin niitä yleensä on.

Eli kun tarkoitushan on soittaa käsittäkseni aina mahdollisimman pieneltä alueelta, niin että käden liike kaulalla pysyy mahdollisimman pienellä alueella.

Tarkoitan että kun E-kielen 1 nauhalta F- duuri on alin mahdollinen Duuriskaala, jos oikein olen ymmärtänyt, niin mikä ja miten soitetaan ylin mahdollien Duuriskaala?

Tuolla linkissä on nuita skaaloja niin että huimaa.

Mielestäni olen oivaltanut Duuri- ja molliskaalojen eron selkeästi, eli vaikkapa pianon koskettimilla se selkeimmin näkyy C- Duuri ja rinnakkaissävellaji A- mollin erona.

Siinä kun kaikki sävelet ovat peruskoskettimilla, mutta A- mollin skaala lähtee tuon puolitoista sävelaskelta alempaa, muuten aivan samat sävelet.

Tuolla linkissä muuten minkä itse laitoin, hieman kritisoitiin noita "loruja", joiden avulla on helppo nimetä kukin sävellaji, niin pidän lorujani kuitenkin kätevinä, koska silloin ei tarvitse "luntata" mistään paperista, vaan nimi tulee kunhan muistaa lorun.

Mielestäni ei ole pakko päntätäkään ulkoa päähänsä joka sävellajin nimeä, se kun on vain muistiin perustuva asia, ymmärtäminen on tärkeämpää.

Eli tuo "loru" ei tee mitenkään tyhjäksi sitä, että on hyvä tietää miksi mikäkin sävel pitää joko korottaa tai laskea (siis on vain ylennettyjä tai alennettuja sävellajeja).

Kosketinsoitin selkeyttää sävellajitkin paremmin kuin kitaran otelauta.
Ai tähänks riville?
Markus Y
23.10.2007 11:51:21 (muokattu 23.10.2007 12:05:56)

Mielestäni olen oivaltanut Duuri- ja molliskaalojen eron selkeästi, eli vaikkapa pianon koskettimilla se selkeimmin näkyy C- Duuri ja rinnakkaissävellaji A- mollin erona.

Siinä kun kaikki sävelet ovat peruskoskettimilla, mutta A- mollin skaala lähtee tuon puolitoista sävelaskelta alempaa, muuten aivan samat sävelet.

Juu, juurikin näin. En näköjään ite ymmärtänyt mitä hait takaa tossa aiemmassa viestissä :)

Tarkoitan että kun E-kielen 1 nauhalta F- duuri on alin mahdollinen Duuriskaala, jos oikein olen ymmärtänyt, niin mikä ja miten soitetaan ylin mahdollien Duuriskaala?

Jos sulla on vaikapa 22 nauhanen kaula kitarassa, niin silloinhan ylin f-sävel löytyy ylä-e:n 13. nauhalta. Eli siinätapauksessa ylin mahdollinen kohta josta voit soittaa f-duuri-asteikon kokonaisuudessaan on aloittaa otelaudan toisiksiylimmästä f-äänestä, elikkä tässätapauksessa ylä-e:n ensimmäiseltä nauhalta, jolloin asteikon viimeinen ääni on oktaavin korkeammalta soiva f (eli se joka on siellä kolmannellatoista nauhalla)

Eli f-duurissahan äänet ovat:

F (1.nauha)
G (3. nauha)
A (5. nauha)
A# (6. nauha)
C (8. nauha)
D (10. nauha)
E (12. nauha)
F (13. nauha)

Tietysti sä pystyt aloittamaan sen f-duurin vaikkapa siitä 13. nauhalta, mutta sitten et enää pysty soittamaan noita asteikon viimeisiä ääniä.

En tiiä oliko tästä mitään apua vai sekottiko vaan :)
Markus Y
23.10.2007 13:03:31

Eli onkos näin että tuossahan ne kaikki sävelajit taitaa ollakin, kun mennään otelautaa alhaalta ylöspäin?

Eli jos vaikka tuo G- Duuri lähtee E 3 nauhalta, jatkuu se tietenkin seuraavaan oktaaviin niin että tullaan taas G:hen e- 3 nauhalle

Juu, paitsi että tossa sun esimerkissä mentäisiin jo kaksi oktaavia etiäpäin. Tuossahan välissähän olisi yksi g, joka tulisi vastaan esimerkiksi kun soitetaan g-kieli vapaana :)
Mare552
23.10.2007 16:39:59
Juu, paitsi että tossa sun esimerkissä mentäisiin jo kaksi oktaavia etiäpäin. Tuossahan välissähän olisi yksi g, joka tulisi vastaan esimerkiksi kun soitetaan g-kieli vapaana :)

Niinpä. Siihen loppuu eka oktaavi ja alkaa toinen oktaavi, joka loppuu e 3 nauhalle.

Elikkä jos soitetaan melodiaa joka alkaa vapaa G:stä ja kulkee siitä ylöspäin, niin silloin sitä kannattaa soittaa tuolta 10 nauhalta, näin oon tässä pähkäillyt.

Ainakin nopeampia juttuja on helpompi tuolta, olettaisin.
Ai tähänks riville?
weelie
23.10.2007 19:20:01 (muokattu 25.10.2007 10:17:54)
Enpä oikein tiedä mitä tarkalleen haet, Mare552. Mun mielestäni vaikeasti korjattavien virheiden tekemisen vaara ei ole älyttömän suuri, jos sitä kysyit.

NUOTIT:
Nuottiviivastolta olen joskus melodioita opetellut. Every Good Boy Does Fine on ne viivat ja FACE on viivojen välit. Sävellajin näkee nuottiviivastosta siitä että #-merkkien tapauksessa oikein puoleisin on nauhan verran alle sävellajin juurta. Eli jos on G-sävellaji niin sitten on yksi #. Jos on alennusmerkkejä niin toiseksi oikeimmaisin on se juurisävel, eli Eb-sävellajissa toiseksi oikein b on Eb-sävel.

Nuotit kaulalla:
http://www.myguitarsolo.com/sc_stand_tab.gif

SKAALAT:
Itse olen soittanut nuoteista vain kahdesta ensimmäisestä "C-skaala asemasta". siis...kun perinteisesti duuriskaala opetellaan viitenä asemana. Ne ovat tavallaan samat kuin 5 perussointua: C, A, G, E, D ( http://www.geocities.com/SunsetStrip/Stadium/9564/cchordcaged.gif ). Eli soita sointu, soittele skaala ylös alas ja sitten taas sointu. Tämä on mielestäni kelpo tapa oppia skaalat, vaikkakin asemariippuvuus voi olla paha vammakin.

Ne viisi duuriskaalaboksia:
http://www.justinguitar.com/html/chords_scales_html/Scale_Major.html

Miljoonaa skaala ei mielestäni ole järkeä opetella. Mutta muut ovat eri mieltä, ja siitä vaan. Itse soittelen duuriskaala, jonka ääniä vaihtelen. Eli olen opetellut vain tuon skaalan (no, siis molli/duuripentatonisten lisäksi), "kaikki" soinnut ja sointuteorian. Se on suurien heviteoreetikkojen mukaan aivan väärin, mutta olkoon! :D

SOINNUT:
Jos sointuteoria kiinnostaa, niin olen sitä yrittänyt selittää sitä niin epäteoreettisesti ja selkeästi kuin itse sen ymmärrän...
täällä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=62355&o=20
ja täällä:
http://ukulelenurkka.arkku.net/phpBB2/viewtopic.php?t=165

Kun opettelet soinnut, opit myös sävelet otelaudalla. Jos osaat barret, osaat jo puolet kitaran kaulan sävelistä!

Itse en ajattele mitä nuotteja (CDEFGAB jne) sointuihin tulee, ajattelen vain että tarvitsen esim C:n ja sen duuriskaalan askelia. Eli siis C duurisointuun tulee C ja tuon C-duuriskaalan sävelet 3 ja 5.

MUUTA:
On hyvä oppia missä oktaavi sijaitsevat toisiinsa nähden:
http://site-images.ws/cust/159841/OctApart.jpg
(esim. kaksi kieltä ja kaksi nauhaa ylöspäin)

(edit:)
MOODIT:
No niistä "pakollisista" moodeista:
Enklanniksi Ne menee
If Dorothy Plays Like Me All's Lost
Eli siis...
Ionioan, Dorian, Phrygian, Lydian, Mixolydian, Aolian, Locrian. ja niistä vain ensimmäinen, neljäs ja viides on duuriskaaloja. Sama kuin soinnuissakin: periaatteessa duurikappaleessa on vain I IV ja V (eli siis "bluessoinnut", esim C, F, G jos on C duuri sävellajina) duureja, muuta molleja.

Enpä tiedä mitä käyttöä niille on. Siis kysy keneltä vaan niin jokaisen muusikon pitäisi ne tätä nykyä osata. Mutta mielestäni pitää vain tietää minkä soinnun päälle soittaa, eli jos soitan G7:n päälle, ja maj7 ääni ei siihen sovi, joten en soita sitä ääntä, vaan soinnun äänen... enkä ajattele että soitanpa nyt miksolyydistä tähän.

I: Ionian eli jooninen on siis duuriskaala.
IV: Lydianinen on kuin duuriskaala mutta neljäs sävel on nostettu yhden nauhan verran (eli se on #4).
V: Miksolydinen on mielestäni seiskasointuskaala, eli duuriskaala josta maj7 on muutettu yhden nauhan alemmaksi (dominanttiseiskaksi, vai miksi sitä nyt pitäisi kutsuman)

molleissa on tietysti kolmas askel mollattu... :D eli siis kolmas sävel (eli jos olisi C duuri niin sävel E... koska skaala on CDEFGAB) on yhden nauhan alempana, koska se tarkoittaa mollia.
ii: Dorian on kuin miksolyydinen mutta mollina.
vi: Aoliean on kuin Dorian mutta kuudes sävel on yhden nauhan alempana.
iii: Phrygian on kuin Aeolian mutta toinen on yhden nauhan alempana.
vii: Locrian nyt on aivan turha... mutta kuten phrygian paitsi viides sävel on yhden nauhan alempana.

No vain kolmea näistä moodeista olen varsinaisesti käyttänyt ja niitäkin vain ihan hyvin vuoksi. Dorian, Mixolydian ja Phrygian. Joonista toki myös, se kun on duuriskaala, mutta enpä sitä jooniseksi kutsu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Musical_mode
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Zaphod
24.10.2007 11:09:37 (muokattu 24.10.2007 11:09:54)
Tässä äskettäin etsiskelin soitonopettajaa kitaransoitolleni.

Nyt sellaisen tavoitin ja ensi tiistaina on ensimmäinen tuntini.

Hyvähyvä, saaks kysyä kuka opettaa? Oliko joku niistä joita suositeltiin siinä toisessa topiikissa?
ruuvimeisseli sanoi: Jos tiluttaminen ei onnistu, on parasta luovuttaa.
Mare552
25.10.2007 06:06:32
Hyvähyvä, saaks kysyä kuka opettaa? Oliko joku niistä joita suositeltiin siinä toisessa topiikissa?

Eipä ole kukaan tuossa mainituista. En viitsi nimeä mainita, kun en tiedä haluaako nimeään tänne.

Kuitenkin minulle tätä opettajaa suositeltiin, osaa ainakin itse soittaa, tekee keikkaa yksin, omasoittamillaan taustoilla jne.

Eiköhän homma tästä etene kun saa jämäkkyyttä ja ryhtiä omaan harjoitteluunsa.

Hyvistä vinkeistä ja ohjeista homma on kiinni, samoin jos saa hyviä malliesimerkkejä, miten soittaa, vihjeitä oppaista jne.

Siellä tunnillahan opitaan vain opettelemista.

Itehän se harjoitteleminen on kuitenkin tehtävä. Mutta kun joku muu sanoo, mitä pitää tehdä, saa siitä "lukujärjestystä", miten edetään.

Kuten jo taannoin sanoin, itekseen tahtoo homma jotenkin veltostua ja taantua.

Tähän on tullut jo paljon hyviä kommentteja, en kyllä kaikkia linkkejä ole sisäistänyt, mutta ajan kanssa, ajan kanssa.
Ai tähänks riville?
Roku
25.10.2007 08:47:14
Vaikea soitinhan tuo kitara on mutta kannattaa muistaa että kaikki sävelet löytyy noin;

e-0-1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-etc------
H-0-1-2-3-4-----------------------------
G-0-1-2-3------------------------------
D-0-1-2-3-4-----------------------------
A-0-1-2-3-4-----------------------------
E-0-1-2-3-4-----------------------------

loput on samoja säveliä eri paikasta vaan:-)
Camel-kondomi, miehille jotka tulevat omia aikojaan!
FensonGibder
02.11.2007 22:01:53
Vaikea soitinhan tuo kitara on mutta kannattaa muistaa että kaikki sävelet löytyy noin;

e-0-1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-etc------
H-0-1-2-3-4-----------------------------
G-0-1-2-3------------------------------
D-0-1-2-3-4-----------------------------

loput on samoja säveliä eri paikasta vaan:-)

Tarkoitit varmaan:

D-0-1------------------------------------
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
Markus Y
03.11.2007 12:00:38 (muokattu 03.11.2007 12:13:02)

Tarkoitit varmaan:

D-0-1------------------------------------

???

...kaikki sävelet, sulla on tossa vaan yks oktaavi :)
FensonGibder
03.11.2007 19:07:03
???

...kaikki sävelet, sulla on tossa vaan yks oktaavi :)

No mutta, totta töriset. Olipa köpö höpäys.
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)