Aihe: (Konkka?)mikkiä viuluun, lauluun ja haitariin..
1 2
JuSu
14.10.2007 10:43:20 (muokattu 14.10.2007 10:43:52)
Terve!

On tuollainen pikkuinen soitinryhmä, joka kaipaisi keikoilla hiukka tukea PA:sta. Eli soittimina viulu,haitari ja klarinetti, sekä päälle laulut.

Päälaulu varmastikin vedetään ihan omalla mikillään tiskiin, mutta tuumattiin, että olisiko mahdollista viululle ja haitarille laittaa 1-2 konkkaa, jo(t)ka myös poimisi laulut ko. soittimien soittajilta?

Ja varoituksena: Mä en tiedä näistä asioista yhtään mitään, joten rautalangasta, kiitos.. =)

JuSu
"Life sucks and then some guy on an internet forum refuses to swap his wife for a packet of biscuits." -noir-
AnttiR
15.10.2007 20:54:16 (muokattu 15.10.2007 21:04:53)
Moi!

Teille sopivin ratkaisu riippuu varmaan lähinnä siitä paljonko on rahaa käytettävissä. Ja onko tarkoitus hoitaa yhdellä mikrofoniparilla koko soitinryhmä, vai olisiko joka soittajalla oma mikrofoni.

Omakohtaisten kokemuksien perusteella hankkisin kyseiseen käyttöön mielummin hyvän dynaamisen mikrofonin, kuin kondensaattorin. Monestakin syystä (kiertoherkkyys, keikkakestävyys, hinta-laatu, jne) Ihan perus Shure SM58 tai B58 mikrofoni voisi toimia asiaan varsin hyvin. Ja on monikäyttöinen muuhunkin.

Jos rahaa on, niin Sennheiser MD441 olisi varmaan paras mahdollinen valinta kyseiseen tehtävään. Mikrofonia on menestyksellä käytetty festivaaliolosuhteissa samanlaisille äänilähteille ja juuri samassa hengessä. Maksaa noin 700€ Soundi on erittäin miellyttävä.

Toinen hyvä mutta edullisempi vaihtoehto on Beyerdynamics M201, tuulisuojan kanssa. Hinta noin 160€.

Molemmat mikit on varsin suuntaavia, eli ei kovinkaan kiertoherkkiä. Mikä tässä tapauksessa on tärkeä ominaisuus, koska mikit joutuu sijoittamaan hieman etäämmälle äänilähteestä. Josta päästäänkin siihen, että mikkien sijainti vaikuttaa onnistumiseen hyvin paljon. Viulu/laulu -yhdistelmä toimii melko helposti, haitari/laulu voi vaatia vähän kokeilua, ennenkuin ihanteellinen paikka löytyy.

Jos on tarkoitus hoitaa asia yhdellä stereoparilla, niin kannattaa kokeilla esim AKG:n keskihintaisia isokalvoisia konkkamikkejä, jotka on melko tukevarakenteisia. Esim C2000 tai C3000 tyylistä.. Mieluiten joku superhertta-suuntakuviollinen.

Jos on mahdollisuus, niin kannattaa vaikka lainata tutuilta mikkejä, konkkaa ja dynaamista ja kokeilla eri vaihtoehtoja.

AnttiR
JuSu
15.10.2007 22:15:45
Moro,

ja kiitos vastauksista!

Ja onko tarkoitus hoitaa yhdellä mikrofoniparilla koko soitinryhmä, vai olisiko joka soittajalla oma mikrofoni.

Mikä vaan toimii. Koska päälaulu on kuitenkin tarkoitus ottaa dynaamisella (SM58), niin haitari/laulu ja viulu/laulu voisivat kummatkin toki saada omat mikkinsä.

Sennheiser MD441... ...noin 700€

Tää kyllä paukahtaa ulos budjetista.

Toinen hyvä mutta edullisempi vaihtoehto on Beyerdynamics M201, tuulisuojan kanssa. Hinta noin 160€.

Tässä ollaan sopivassa hintaluokassa.

Tuumataan asiaa. Täytyy yrittää haalia mikkejä lainaan ja kokeilla.

Kiitos ja kumarrus vinkeistä!

JuSu
"Life sucks and then some guy on an internet forum refuses to swap his wife for a packet of biscuits." -noir-
mikkoj
19.10.2007 09:39:32

Terve!

On tuollainen pikkuinen soitinryhmä, joka kaipaisi keikoilla hiukka tukea PA:sta. Eli soittimina viulu,haitari ja klarinetti, sekä päälle laulut.

Päälaulu varmastikin vedetään ihan omalla mikillään tiskiin, mutta tuumattiin, että olisiko mahdollista viululle ja haitarille laittaa 1-2 konkkaa, jo(t)ka myös poimisi laulut ko. soittimien soittajilta?

Jossain Riffissä vähän aikaa sitten oli juttua suomalaisesta bluegrass-bandistä, joka mikitti koko eturivin yhdellä konkkamikillä. Kannattaa lukea vaikka yleissivistykseksi ja voihan siinä olla vinkkiä itse asiaankin.

mikkoj
aimotuska
19.10.2007 09:52:44 (muokattu 19.10.2007 11:09:54)
Mä oon todennut omilla empiirisillä testeilläni, että mikään ständin nokassa killuva konkka ei voita viululle laitettua omaa pickuppia. Eli AKG C411L ja sille AKG B29L phantom-boksi. Tulee ulos tervettä soundia, gainia riittää vaikka hurumykke, eikä tartte pelätä monitorikiertoa.

Eli tommoseen systeemiin mie lähtisin kyllä laittamaan ihan erikseen omat laulumikit viulistille ja hanuristille, plus sitten viululle tuo pickup ja hanurille oma...hmm, eipä ole tullut ikinä mikitettyä hanuria...Kaipa siihen jonkun peruskonkan tökkäisin. Eli yhteensä neljä siepparia.
Tyhymä
M.Paisley
19.10.2007 12:13:41

Mä oon todennut omilla empiirisillä testeilläni, että mikään ständin nokassa killuva konkka ei voita viululle laitettua omaa pickuppia. Eli AKG C411L ja sille AKG B29L phantom-boksi. Tulee ulos tervettä soundia, gainia riittää vaikka hurumykke, eikä tartte pelätä monitorikiertoa.

Komppia tälle, parinkymmenen keikkakäytön kokemuksella voin todeta toimivaksi. Eikä ole ihan mahdottoman hintainenkaan. Käyttö ollut siis lähinnä alton ja viulun kanssa, joskus akustisen kitarankin.
Circusfolkilta debyyttipitkäsoitto marraskuussa.
miffe
19.10.2007 12:45:23 (muokattu 19.10.2007 12:45:43)
Jossain Riffissä vähän aikaa sitten oli juttua suomalaisesta bluegrass-bandistä, joka mikitti koko eturivin yhdellä konkkamikillä. Kannattaa lukea vaikka yleissivistykseksi ja voihan siinä olla vinkkiä itse asiaankin.

Suomalaisesta? Oliko jutun mukaan jotenkin originelli idea? Nimittäin, onko maailmassa yhtään bluegrass-bändiä, jota ei tuollai mikitettäisi?!?

Audio-Technica AT 4050 on tohon käyttöön jonkinlaisen standardin asemassa.

E: siis en ole ko. artikkelia lukenut
turkulainen
Danko
20.10.2007 10:16:35

Saman lafkan C 417 PP voi lämpimästi suositella kans. Velcro-nauhalla tallaan kiinni.

Eli tommoseen systeemiin mie lähtisin kyllä laittamaan ihan erikseen omat laulumikit viulistille ja hanuristille, plus sitten viululle tuo pickup ja hanurille oma...hmm, eipä ole tullut ikinä mikitettyä hanuria...Kaipa siihen jonkun peruskonkan tökkäisin. Eli yhteensä neljä siepparia.

MD441 on paras, mut jos ja kun se pomppaa bujetista yli niin Shure beta57 vois olla kokeilun arvoinen.
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
aimotuska
22.10.2007 10:36:39 (muokattu 22.10.2007 10:37:52)
Saman lafkan C 417 PP voi lämpimästi suositella kans. Velcro-nauhalla tallaan kiinni.

Tässä on vaan se ikävä puoli, että tää on pallokuvioinen. Näitäkin on kokeiltu ja kierto on aina ollut ongelmana. Plussana silti jonkun verran luonnollisempi soundi. Pickupilla siihen tulee vähän semmosta konemaisuutta kyytiin -- riippuu kylläkin NIIIN paljon itse soittopelistä. Mitä pienempään tilaan pitää kajarit/monitorit ja soittajat tunkea, sitä tuskaisempaa se noilla pallokonkilla on. Pickupeilla saa huudattaa aivan naurettavan lujaa, ennen kuin viulun koppa alkaa poimia kiertoa.
Tyhymä
markotetri
22.10.2007 19:43:15
Tämä ei varmaan alkuperäistä kysyjää auta, mutta...

Viuluun paras mikki, mitä on tullut livenä käytettyä, on ylivoimaisesti DPA:n 4060 ja siihen kieliin kiinnitettävä klipsi. Mikki pysyy hyvin paikallaan, ei ole tiellä ja kuulostaa erinomaiselta. Kallishan tuo on.

Haitarissa on sitten enemmänkin vaihtoehtoja, mutta lähtökohtana on se, että basso- ja diskanttipuoli täytyy mikittää erikseen. Jos soittaja istuu tai muuten pysyy paikoillaan, diskantti on helpompi, koska se ei juurikaan liiku. Bassopuolen kanssa ongelmana on se kun sitä täytyy vedellä edestakaisin, että ääni kuuluu...

Sisäänrakennetut mikit useimmiten kuulostaa schaisselta, joten paikallaan pysyvälle haitaristille kaksi hyvälaatuista konkkaa, yksi kummallekin puolelle. Bassopuolelle edestä siten, että etäisyys äänilähteeseen pysyy mahd samana. Liikkuvalle soittajalle klipsimikkejä. Esim. AKG:n C418 (nykyään C518).

Tiesittekö muuten, että haitari on toiseksi suurin puupuhallin? Ja mikä onkaan suurin...?
Artificiality is normal to the medium.
miffe
22.10.2007 21:09:49
Tiesittekö muuten, että haitari on toiseksi suurin puupuhallin? Ja mikä onkaan suurin...?

Jos se on se Fagotti. Mut mites toi säkkipilli kategorioidaan? Niitä kun soittaa varsinaiset fagotit :)
turkulainen
rintapek
22.10.2007 22:11:00

... haitari on toiseksi suurin puupuhallin? Ja mikä onkaan suurin...?

Helppoa. Isompi haitari tietysti. Jos vielä suurempaa haetaan, niin sitten se alaraajakäyttöinen urkuharmoni.

Minä kyllä protestoin, kahdesta syystä.
1. Ainakaan minun haitareissani puuta ei ole ollut kuin rungossa. Kielet ovat aina olleet puurunkoon vahalla juotettuja nahkaläppäisiä metalliliuskoja.
2. Haitari ei ole puhallin. Pitkäkestoisten poikkitieteellisten tutkimusteni jälkeen olen antanut itseni ymmärtää, että kyseessä on vasenkäsikäyttöisellä paineilmalla toimiva parinhakupilli.

Gallupin jälkeen sitten siihen mikitykseen, eli itselläni nyt ainakin tuntuu toimivan mainiosti tuo AKG:n pallokonkka. numeroa en nyt muista, olen huono numeroissa, jos kyse ei ole rahasta. Viisseiskakin menee, ei siinä mitään. Niin, en siis mikitä muuta kuin diskantin, bändissä on basisti joka ei suvaitse kilpailua tontillaan.
Tuo pikku pallokonkka on tasan tarkkaan huomaamaton ja pysyy kiinni pätkällä teippiä. Poimii aivan kaiken. Tuon vaadittavan vyöboxin saa kiinni bassoremmin alareunaan. Ei soittoa haittaa. Siitä lukittuvalla XLR-piuhalla lavarasiaan, niin eipä ole johdotkaan kummemmin kiusanneet.

Kiertoherkkyys on sitten toinen juttu. Haitaria soittaessa minulla on monitori siellä bassokäden puolella, joten aika lailla saa tuutata, ennenkuin tuo ottaa kierron vastaan. Paha on sitten sanoa, kumpi lähtee kiertämään aikaisemmin, tämä konkka, vai tuo melko lähellä oleva laulumikki (58).

Tämä on nyt ihan mutua, mutta jos lavalla on viulua ja haitaria, niin välttämättä nuo monitoreihinkaan vaaditut äänenpaineet eivät ole siitä pahimmasta päästä.
Tuommoinen porukka tuskin lyö tulppaa korviin ja sitten vaatii lisää volaa monitoreihin. Luulisin, mutta mutua kuten sanoin.
One kind of music only - the good kind
kauppi
23.10.2007 10:05:17

Puisilla pilleillä olevat kirkkourut?
humppahanuristi
23.10.2007 11:03:55

Gallupin jälkeen sitten siihen mikitykseen, eli itselläni nyt ainakin tuntuu toimivan mainiosti tuo AKG:n pallokonkka. numeroa en nyt muista, olen huono numeroissa, jos kyse ei ole rahasta. Viisseiskakin menee, ei siinä mitään. Niin, en siis mikitä muuta kuin diskantin, bändissä on basisti joka ei suvaitse kilpailua tontillaan.
Tuo pikku pallokonkka on tasan tarkkaan huomaamaton ja pysyy kiinni pätkällä teippiä. Poimii aivan kaiken. Tuon vaadittavan vyöboxin saa kiinni bassoremmin alareunaan. Ei soittoa haittaa. Siitä lukittuvalla XLR-piuhalla lavarasiaan, niin eipä ole johdotkaan kummemmin kiusanneet.

Minulla on nykyisin AKG:n C416. Joutuu kyllä melko lailla vääntämään nuppeja, että saa kuulostamaan siltä, miltä haitari kuulostaa ilman mikkiä. Mutta aina tässä on parempaan menty, Audio Technican Pro 4 oli eka, sitten sounderin sisäiset, SM58:a kokeiltu ja T.bonen klippimikkiä ja nyt siis AKG.

Seuraavaksi sitten Shadow-piezo kokeiluun, kunhan se nyt vaan tulisi tuonne musiikkikauppaan.

AKG:n saa kyllä kiertämään yllättävän herkästi.
Humpasta rautalankaan...
Roberto
23.10.2007 12:52:31

Suositan viuluun Audio-Technican ATM350:ta. Toimii myös banjossa ja vastaavissa loistavasti.
LHU
23.10.2007 15:46:05
Heviorkesterissa mitä käyn miksuuttelemassa on viulistilla Barcus Berryn mikkijärjestelmä mistä ei ole kyllä juurikaan pahaa sanottavaa. Vuotaahan tuo pikkulavoilla peltejä aavistuksen liikaa mutta siihen vaikuttanee enemmän sen mikin perässä olevat putkietuset kuin itse mikki.

Siis tuollainen järjestelmä: http://www.barcusberry.com/documents/3110.pdf

Sellistillä taasen on tanskalainen StringAmp systeemi mikä on ehdottomasti paras ratkaisu livehommissa ikinä. Soundi on niin sanoakseni naturel, se on vain yksinkertaisesti parasta.

http://www.musiklab.dk/stringamp/index.html

Noiden monitorikäyttäytymisestä en sen enempää osaa sanoa koska mennään aina vain ja ainoastaan IEM-järjestelmillä.

Tästä nyt ei varmaankaan kauheasti ollut apua alkuperäiseen kysymykseen mutta onpahan ainakin referenssinä että tuollaisiakin mahdollisuuksia on.
Liimatainen: "Sanotaanko näin että kyllähän 20% voi yhtä-äkkiä tuntua paljolta mutta haluan muistuttaa että meidän tallissa on henkilöitä jotka korreloi kenttää että kosketuspinta säilyy".
mikkoj
26.10.2007 18:39:56 (muokattu 26.10.2007 18:42:51)

Tämän foorumin kirjoittajat tuntuvat olevan kaikki asiantuntijoita viulujen ja haitarien suhteen, mikä on vähän yllättävääkin - vaikkakin positiivisesti.

Alkuperäinen tuntui olevan samalta genreltä kuin itse lähdin: pientä vahvistusta. Jos tätä haetaan niin nämä pohdinnat kierroista ja lavavolumeista tuntuvat vähän haetuilta.

Ongelma on sama kuin mihin itse olen törmännyt: asiantuntijat osaavat vain isot ja kalliit laitteet. Jos haluaisi vähän ja pientä, niin ei oikein tahdo löytyä neuvojaa. En osaa itsekään vastata mitään, mutta olen varma, että alkuperäiseen kysymykseenkin voisi vastata.

Onko olemassa sellaista mikkiä, joka sopisi yhtä aikaa laulun ja ko. instrumentin vahvistamiseen hillityissä volumeissa ja varmaan pienillä kamoilla?

mikkoj

P.S. Ne teistä, joita on helppo kunnioittaa asiantuntemuksen perusteella olette selvästi siirtymässä "pro"-osastolle. Silloin mielenkiinto on tietysti niin pro-laitteissa kuin rahkeet riittää. Mistä löytyvät ne asiantuntijat, jotka oikeasti tietäisivät, millä ratkaisuilla saadaan budjettiluokassa aikaan parasta ääntä/euro? Tämä osasto - minusta - meiltä Suomesta puuttuu. Onpa minulla niitäkin tuttuja, jotka ovat sitä mieltä, että nettipalstoilla on vain asiantuntemattomia, asiantuntijat eivät siellä jaksa. Niin se ei sentään ole, mutta paremminkin asiat voisivat olla. Todellisuus valkenee, kun katselee vaikka kuvia brittimaailmasta pa:n kannalta. Pro- osaston ja köyhäilyn välissä on huikea kirjo "miten saan tällä läjällä parasta mahdollista ääntä"- ratkaisuja klubeista ulkoilmakonsertteihin. Ei muuten ole ainoa elämän ala, jossa meillä Suomessa haetaan yhtä totuutta ja muualla ei sellaiseen viitsitä tuhlata aikaa.
Tuli vähän pitkä...
Terttu
27.10.2007 03:17:43

Tämän foorumin kirjoittajat tuntuvat olevan kaikki asiantuntijoita viulujen ja haitarien suhteen, mikä on vähän yllättävääkin - vaikkakin positiivisesti.

Alkuperäinen tuntui olevan samalta genreltä kuin itse lähdin: pientä vahvistusta. Jos tätä haetaan niin nämä pohdinnat kierroista ja lavavolumeista tuntuvat vähän haetuilta.

Ongelma on sama kuin mihin itse olen törmännyt: asiantuntijat osaavat vain isot ja kalliit laitteet. Jos haluaisi vähän ja pientä, niin ei oikein tahdo löytyä neuvojaa. En osaa itsekään vastata mitään, mutta olen varma, että alkuperäiseen kysymykseenkin voisi vastata.

Onko olemassa sellaista mikkiä, joka sopisi yhtä aikaa laulun ja ko. instrumentin vahvistamiseen hillityissä volumeissa ja varmaan pienillä kamoilla?

mikkoj

P.S. Ne teistä, joita on helppo kunnioittaa asiantuntemuksen perusteella olette selvästi siirtymässä "pro"-osastolle. Silloin mielenkiinto on tietysti niin pro-laitteissa kuin rahkeet riittää. Mistä löytyvät ne asiantuntijat, jotka oikeasti tietäisivät, millä ratkaisuilla saadaan budjettiluokassa aikaan parasta ääntä/euro? Tämä osasto - minusta - meiltä Suomesta puuttuu. Onpa minulla niitäkin tuttuja, jotka ovat sitä mieltä, että nettipalstoilla on vain asiantuntemattomia, asiantuntijat eivät siellä jaksa. Niin se ei sentään ole, mutta paremminkin asiat voisivat olla. Todellisuus valkenee, kun katselee vaikka kuvia brittimaailmasta pa:n kannalta. Pro- osaston ja köyhäilyn välissä on huikea kirjo "miten saan tällä läjällä parasta mahdollista ääntä"- ratkaisuja klubeista ulkoilmakonsertteihin. Ei muuten ole ainoa elämän ala, jossa meillä Suomessa haetaan yhtä totuutta ja muualla ei sellaiseen viitsitä tuhlata aikaa.
Tuli vähän pitkä...

Niin, hommahan on niin, että me "pro" osastolle siirtyneet olemme aika monta vuotta painineet samojen ongelmien kanssa. Voisin jopa väitää, että 99% "meistä" komppaa sitä parempaa (ehkä hiukan kalliimpaa) ratkaisua asiaan. Miksikö?
Laskeppa huviksesi se aika, kun ruuvataan sitä eq:ta ja siirrellään komeroiden paikkoja. Ja silti kiroillaan, kun ei ole luonnollinen ja hyvä soundi. Sit kirjoitellaan tänne palstalle ja valitetaan kun neuvot ei kelpaa...
Anteeksi, mutta markalla saa markan soundin.

ps. Robertin ehdottama ATM350 ON oikeasti hyvä. Ja edukas.
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
mikkoj
27.10.2007 10:34:39 (muokattu 27.10.2007 10:37:15)

... Ja silti kiroillaan, kun ei ole luonnollinen ja hyvä soundi. Sit kirjoitellaan tänne palstalle ja valitetaan kun neuvot ei kelpaa...
Anteeksi, mutta markalla saa markan soundin.

Tämä on nyt sitten väärässä threadissa, väärällä alueella ja ehkä väärällä saitillakin ;)

Olet tietysti oikeassa.
Meissä kysyjissäkin on kuitenkin ainakin kaksi osastoa. On niitä, joilla omat pyrkimykset vaikka iän tai kokemuksen takia on vielä vähän selkiytymättömiä. Silloin kysytään tyyliin, miten t.box:eista saa saman soundin kuin niistä 4x kalliimmista? Tällaiseen ei voi oikein vastat muuta kuin tuon sinun vastauksesi.

Toinen näkökulma - on varmasti vielä muitakin - on vaikkapa tällainen (omani tässä siis): Voi olla pitkäkin omanlainen kokemus soittamisesta (musiikkiopisto ja 10 v klassista pasuunaa, sen jälkeen(kin) 25 v. kitaran soittelua, mukaan mahtuu 10 v. korkeatasoista kuorolaulua ja huomio omista kyvyistä r&b:n lisäksi iskelmän saralla...) ja niiden joidenkin kamojen kanssa pelaamisesta. Tavoitteena ei kuitenkaan ole hankkia aina niitä parhaita ja kalleimpia, joita pystyy. Tavoitteena on hakea sellaista ratkaisua, jonka kanssa pystyy elämään. Tähän on varmaan jokin matemaattinenkin kuvaus; yhtälö, jossa yhtä aikaa vaikuttavat soundi, hinta, käytön helppous, oma oppiminen, käytössä oleva aika...

Tällainen ajattelu näkyy usein vaikkapa kansainvälisillä DIY-henkisillä foorumeilla (DIY on siis DoItYourself). Jo se, että meillä ei paljon tällaisia foorumeita ole, kertoo siitä, miksi meillä on (oli?) Nokia ja muutama teknistä hypeä; se mihin niitä käytetään keksitään useammin muualla.

Ja siis: mulla oli joskus haaveita ammattilaiuudesta, sitten minusta tulikin ihan toisen alan ammattilainen. Nyt olen siinä omasta mielestäni huippu. Lisäksi harrastan intohimoisesti hiihtoa, josta on vielä vaikeampi löytää asiantuntevaa keskustelua. Lapsia on kolme. Olen kiinnostunut vanhoista traktoreista. Niistä yllättäen löytyy Suomesta hyvää keskustelua - olisiko siksi, että vanhioja traktoreja ei saa kaupasta uudempia, isompia ja parempia?

Niin, minä olen 45 v. äijä ja edelleen kiinnostunut kaikesta. Myös PA:sta, mikeistä, keikoista, soittamisesta.

ps. Robertin ehdottama ATM350 ON oikeasti hyvä. Ja edukas.

Tuo mikkivinkki oli sitten konkreetti vastaus.

Kuka osaisi vastata siihen, mikä on hinta-laatu -suhteeltaan paras? Minusta tuntuu, että osa etsii halpaa, mutta riittävän hyvää. Loput kalliista sitä parasta. Tiedän, että tämä on ikuisuuskysymys.

Muuten; tein itse meidän trumpetistille phantom -syötöllä toimivan mikin, Monacor MCE-202 -kapselilla, jossa on Linkwitz-mod. Ollut vasta yhdellä keikalla, joten toimivuus on vähän epäselvää. On se kuitenkin parempi kuin SM58 telineessä, joka suhteessa. Tätä voisi soveltaa moneen instrumentin mikittämiseen, vain jos rakentelu kiinnostaa. Kapseli maksaa kai 6e, mutta kyllä sille mikille kaikkineen komponentteineen ja liittimineen tulee hintaa kuitenkin helpostin 20e, vaikka hyödyntäisi kaiken romun ja roskalavatkin (runko on vesijohtoputkea, "joutsenkaula" otettu rikkinäisestä auton hands-freestä, tuulisuoja on kuulokkeen suojus nippusiteellä kiinni - punainen näytti yllättävän hyvältä!). Tämä tieto on sitten opittu liittymällä micbuilders -group:iin ja lukemalla aiheesta olevaa tietoa maailmalta. Tosi hyvänkin konkkamikin voi itse rakentaa, oli sitten kyseessä laajakalvoinen (jonka kapselin voi ostaa tai tehdä) tai elektreettikapseliin perustuva, kuiten nämä minun kai 6 erilaista omni- ja unidirectional mikkiäni.

Ystävällisesti mikkoj
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)