Aihe: Pintandwefall, baby!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
MK73
21.10.2007 20:21:11 (muokattu 21.10.2007 21:42:49)
Kiitos, Sarko kommentistasi (en minä moisesta närkästy :)

Vertailin suomalaisia tyttöbändejä puhtaasti siltä pohjalta, kuinka ne kuuntelunautintoina makuhermojani kutkuttavat. Sillä, mistä vaikutteensa ottavat tai mitä genreä edustavat, ei ole minulle merkitystä. Sekin on toissijaista, tekeekö biisit bändin jäsen vai joku muu. Musiikillisella kunnianhimolla tarkoitin Indican tapauksessa sitä, että uuusimmankin albumin kappaleista kuullaan keikoilla heti erilaisia sovituksia kuin levyllä. Ja muutenkin, taiteellista näkemystä on siinä bändissä rutkasti keskivertoränttätänttä-pumppua enemmän. Siis muutakin, kuin pelkkä "kiva meininki".

Mitä Tiktakiin tulee, (jos ja kun eivät itse biisejä väsänneetkään) olisin halunut kuulla heiltä edes vähän jammailua sinne sekaan. -Soitannollisesti ryhmän ollessa kuitenkin vakuuttava.
sirdickyj
22.10.2007 10:18:26
Tämä on taas näitä bändejä, joista ei ikinä kuultaisi mitään, jos eivät olisi mimmejä. Mikäs siinä, se on populaarikulttuuria, jota ei pidä sekoittaman musiikillisiin ansioihin. Hyvä niin. Jutut elää aikansa, ja tyhjänpäiväisyydet häviää kartalta. Aika näyttää, kuinka tälle käy. Veikkaan, että ei mitenkään, mulle täys kupla ja hypeä.
"Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks". -Irwin Goodman-
möyssy
22.10.2007 21:31:57
Tämä on taas näitä bändejä, joista ei ikinä kuultaisi mitään, jos eivät olisi mimmejä. Mikäs siinä, se on populaarikulttuuria, jota ei pidä sekoittaman musiikillisiin ansioihin. Hyvä niin. Jutut elää aikansa, ja tyhjänpäiväisyydet häviää kartalta. Aika näyttää, kuinka tälle käy. Veikkaan, että ei mitenkään, mulle täys kupla ja hypeä.

Joo, näin oisin kirjottanu, jos oisin osannut.
''Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen.''
Groovelover
23.10.2007 10:03:33

Tämän lausunnon allekirjoitan itse täysin; jos kundit soittaisi samaa tavaraa niin ei kukaan korvaansa lotkauttaisi, saisivat soittaa treeniksen seinille vuosikausia tai korkeintaan jollain nuorisotalokeikoilla. Kuuntelin paria näytettä likkojen myspace-sivulta; komppi huojuu sinnetänne eli timeä käsitellään, eh, joustavasti. Esimerkiksi joku Stalingrad Cowgirls on soiton puolesta varmemmalla pohjalla, ei sleebaa ja kiilaa niin paljon. Tässäkin threadissa on mainostettu sitä paljon puhuttua asennetta, mutta ei sillä korvaa eikä varsinkaan peitä soittotaidon puutteita. Ehkä punkväen esteettisessä katsannossa huojuva ja rupinen soitto on sitä asennetta, en tiedä. Mutta lycka till vaan näillekin, eiköhän se soitto muutu tarkemmaksi kun tulee keikkarutiinia.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
aikavaikea
23.10.2007 10:07:32
...mutta ei sillä korvaa eikä varsinkaan peitä soittotaidon puutteita.

Yhtään biisiä en ole orkalta kuullut, mutta eilen lueskelin Sue-lehdestä juttua, jossa kerrottiin bändin aloitetun siten, että jokainen alkaa soittaa soitinta mitä ei osaa soittaa. Kaipa on harjoitteluvaihe päällä edelleen sitten. Periaatteessa asenteestansa tykkään. Jospa joskus kuulisi vaikka radiosta, noita hemmetin maispeissejä en voi sietää.
I got run over by truth one day. Didn't see the red light.
Chemo
23.10.2007 11:09:44

Tässä on sitä vaaraa ja kiihkoa jota kunnon roketissa pitää olla, sekä aika pirusti orastavaa näkemystä.

Mä näen asian samoin: kiva energiapläjäys jonka vertaaminen aivan erilaisiin tavoitteisiin tähtääviin proggiksiin ei ole relevanttia.

Joitakin vuosia sitten alettiin puhumaan siitä miten tytöt ovat TikTakin jne. myötä alkaneet kiinnostua enemmän bänditoiminnasta. Ehkä nyt aletaan korjaamaan satoa siitä? Onhan tyttöbändejä ollut iät ja ajat, mutta kuitenkin...

Anyway, mä näen tämän vain positiivisena ilmiönä. Enkä mä muutenkaan aio käyttää paukkuja sen manaamiseen että joku saa ekstrahuomiota jostain syystä.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Artist
23.10.2007 11:18:09
Tässäkin threadissa on mainostettu sitä paljon puhuttua asennetta, mutta ei sillä korvaa eikä varsinkaan peitä soittotaidon puutteita.

No, kaikille se soittotaito ei ole tärkein kriteeri musaa kuunnellessa. Mulle on aivan sama soittaako hyvin vai huonosti, kunhan biisit & meno ovat hyvää.

Ei sillä, Pintandwefall ei kyllä ihan täysin sytytä kuulemieni biisien perusteella, vaikka ensivaikutelma heidän musiikistaan olikin erittäin hyvä. Joku juttu tästä vielä puuttuu, että kolahtaisi mulle täysillä.
"Yeah, Funhouse boy will steal your heart away"
Sarko
24.10.2007 12:27:16 (muokattu 24.10.2007 12:36:30)
No, kaikille se soittotaito ei ole tärkein kriteeri musaa kuunnellessa. Mulle on aivan sama soittaako hyvin vai huonosti, kunhan biisit & meno ovat hyvää.

Ei sillä, Pintandwefall ei kyllä ihan täysin sytytä kuulemieni biisien perusteella, vaikka ensivaikutelma heidän musiikistaan olikin erittäin hyvä. Joku juttu tästä vielä puuttuu, että kolahtaisi mulle täysillä.

Meikä on tuon ensimmäisen paragraphin sisällön kanssa täysin samaa mieltä, saa se tempo vähä aaltoilla ja hienovire olla vähä falskia kuhan on vaan hallussa se tärkein eli HYVÄ BIISI ja meininki. Hiomista on, sehä on selvä, mutta eipä esim. Neil Young & The Crazy Horsekaan soittotaidoltaan mikään mestarien liiga ole, vaan inhmillinen ja täynnä tunnetta oleva retkue jolla on näkemystä ja tyylitajua.

Minut saa naulata tuosta falskista vertailukohdasta ristille, naulathan jo teille tarjosin.

EDIT: En jaksanut sanoa tähä sukupuoli-kysymykseen yhtään mitään, en yhtään mitään.
Tsäpätitsäijjää
Marlowe
24.10.2007 19:07:12
Olen pari kertaa kuunnellut levyn läpi ja olen positiivisesti yllättynyt. Ei Pintandwefall muuta minun musiikillista maailmaani millään tavalla, mutta kyllä bändin aikaansaamaa räimettä kuuntelee mielellään. Tarttuvaa menoa, jalka tamppaa mukana ja sanoitukset saavat hymyn huulille. Livenä yhtye mahtaisi toimia vielä paremmin, ja sen vuoksi harmittaakin vähän, etten jaksanut vääntäytyä viime viikon perjantaina Vastavirta-klubille.

Varovaisen arvion perusteella ainakin kolme tähteä, ehkä vielä puolikas päälle.
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto)
pajatsopajatso
29.10.2007 13:27:05
Kyllähän se sovinismin myrkyllinen siemen piilee juuri siinä ajatuksessa että jos tytöt menestyvät jossain, johtuu se pelkästään sukupuolesta, eikä ansioista.
Nimittäin voihan sekin olla mahdollista ehkä kehuvat kriitikot ja riemastuneet kuulijat ovat ihan oikeasti vain innostuneet niistä biiseistä ja nimenomaan Siitä Jostain jota joissain bändeissä heidän silmissään on ja joissain ei ole.

Sitä paitsi ihan oikeasti minä luulen että tämäkin bändi huomioitaisiin täysin vastaavana poikaversiona, jos jollain rohkeilla pojilla olisi kanttia pistää zorronaamarit päähän ja keksiä oikeasti ironiset ja toimivat nimet ja tehdä noin riemastuttavan värikästä ja tarttuvaa rockia vaikkapa juuri merihevosten sotaanmarssista. Tosissaan muttei vakavasti.

Tyttöbändit ovat muutenkin vieläkin ihan turhaan musaskenen Neekereitä.
Onneksi on niitä Kennedyjä ja Luther Kingejä vielä korjaamassa sitä. Pinttarit ovat yksi.
Ainakin jos itse mietin että jos ei tietäisi mistään mitään ja musiikki keksittäisiin tänään vaikka Helsingissä niin eikö olisi luonnollisin ajatus että miehet ja naiset olisivat tasaväkisesti edustettuna?
Oikeastaan vähän tunkkaista tajuta että pelkät miehet dominoivat koko skeneä.

Olen mies.
hapan
29.10.2007 13:58:08 (muokattu 29.10.2007 14:06:32)
Sitä paitsi ihan oikeasti minä luulen että tämäkin bändi huomioitaisiin täysin vastaavana poikaversiona, jos jollain rohkeilla pojilla olisi kanttia pistää zorronaamarit päähän ja keksiä oikeasti ironiset ja toimivat nimet ja tehdä noin riemastuttavan värikästä ja tarttuvaa rockia vaikkapa juuri merihevosten sotaanmarssista. Tosissaan muttei vakavasti.

Jos kerran yhtälö on noinkin yksinkertainen, niin etippä käsiisi Secondhand Hasselhoffs- niminen bändi. Täyttää mainitsemasi kriteerit, paitsi etteivät kaiketi enää nykyisin noita naamareita/hassun hauskoja aurinkolaseja ym. krääsää niin paljoa pidä. Seuraavaksi haluan kuulla, miksi se ei ole sen kummemmin menestynyt. Villi veikkaus, mikä yhtälöstä puuttuu: sukupuolivakio.
Exhausted
29.10.2007 14:09:44

Jos kerran yhtälö on noinkin yksinkertainen, niin etippä käsiisi Secondhand Hasselhoffs- niminen bändi. Täyttää mainitsemasi kriteerit, paitsi etteivät kaiketi enää nykyisin noita naamareita/hassun hauskoja aurinkolaseja ym. krääsää niin paljoa pidä. Seuraavaksi haluan kuulla, miksi se ei ole sen kummemmin menestynyt. Villi veikkaus, mikä yhtälöstä puuttuu: sukupuolivakio.

Musiikkimaailman yhtälöt eivät ole aina niin yksinkertaisia. On monia metallibändejä jotka eivät ole menestyneet sen kummemmin vaikka Metallica on.
nro5
29.10.2007 16:47:51
Kyllähän se sovinismin myrkyllinen siemen piilee juuri siinä ajatuksessa että jos tytöt menestyvät jossain, johtuu se pelkästään sukupuolesta, eikä ansioista...

...Oikeastaan vähän tunkkaista tajuta että pelkät miehet dominoivat koko skeneä.

Kyllähän tuo rokkimeininki on niin miesvaltaista, että välillä hirvittää. Itseäni ärsyttää eniten sellainen miesmuusikoiden yms. toimijoiden asenne, että esille päästäkseen naispuolisen muusikon täytyisi olla joko vetävännäköinen seksiobjekti (miesrokkarithan saa tietenkin olla rumia) tai sitten ah niin sympaattinen puuhastelija (joka ei tietenkään osaa soittaa yhtä hyvin kuin miehet miesten itsensä kehittämillä kriteereillä). Kumpikaan näistä rooleista ei uhkaa miesten valta-asemaa vaan miehet voivat alentuvasti ihastella tätä harmitonta ja söpöä ilmestystä.

Minusta Pintandwefall,baby kuulosti mielenkiintoiselta. Nämä naiset tekevät selkeästi omannäköistä musiikkia miesten kilpailu-pullistelu-kritiikkikarsinoiden ulkopuolella. Alkukantaista rokkivoimaa irtoaa tuosta porukasta varmaan keikalla vieläkin enemmän kuin mitä mp3:sta välittyy.
Marlowe
29.10.2007 17:25:44
Levy vain paranee päivä päivältä, ja se on epäilemättä eniten soittamani kiekko tämän viikon aikana (yhdessä Robert Plantin ja Alison Kraussin uutukaisen rinnalla). Helkkarin tarttuvaa menoa!
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto)
Exhausted
29.10.2007 20:11:06 (muokattu 29.10.2007 20:12:57)

Minusta Pintandwefall,baby

Bändin nimi on tosiaan Pintandwefall. Lisäys johtuu siitä, että orkesterin jokaisen tähänastisen (ja varmaan myös tulevan) julkaisun nimi on loppunut lisäykseen ", baby". :)

E: olen edelleen sitä mieltä, että jos bändi jakaa näin selvästi mielipiteet, se ei voi olla ihan paska.
pajatsopajatso
30.10.2007 16:20:42

Tunnen kaverit, mahtava bändi!
Hauska sattuma että oon itekin just ne kaks bändiä liittäny toisiinsa niin musan mahtavuuden ja meininginkin osalta. Ja siten et molemmat vois mun silmissä vallottaa ihan hyvin koko maailman.
Naamioita eivät kyllä ole pitäneet viimeiseen kolmeen vuoteen ainakaan...
Mutta niitäkin ilman olen aina pitänyt täysin selvänä että jos he tekisivät homman kunnolla niin oksat pois, meillä olis uus Green Day.

Ongelmana ei ole silti ollut sukupuolijakauma vaan laulajan omistautuminen pääbändilleen (Calf) ja ilmeisesti ihan linjapäätös ettei heittäydy SHH:n kanssa täysillä mihinkään. Monen kertaan koko homma on tavallaan "lopetettukin".
Hyvä yritys silti :)
hapan
30.10.2007 16:26:10
Tunnen kaverit, mahtava bändi!

Taidat olla siis korson suunnalta?
pajatsopajatso
30.10.2007 16:38:01
Taidat olla siis korson suunnalta?

En. Samasta lukiosta vain.
oo-p
30.10.2007 18:03:48

Niin, nämähän aloittivat soittamisen kai ihan puhtaalta pöydältä, ilman että kukaan osasi ennalta soittaa instrumenttiaan. ..Jonkin verran olen kuunnellut ja juttuhan on siinä että bändi on vielä hyvin tuore, onko kahtakaan vuotta vanha? Tämän ansiosta musiikista on kuultavissa se innostus, eli semmoinen punk-asenne, millä lähdetään liikkelle, mutta saapa nähdä että miltä kuulostaa Pintandwefall vaikkapa viiden vuoden kuluttua?

...Micragirls kolahtaa meikäläiseen enemmän (vertailulta ei voi välttyä), johtuu ehkä niiden koskettimista ja garagemmasta meiningistä, mutta suurella kiinnostuksella odotan että mihin päin Pintit tästä kehittyy.

Joku vertaili aiemmin myös Stalingrad cowgirlsiin, Sallan tytöthän soittavat radiopoppipunkkia, Pintandwefall ei.. Vielä ei oikein sytytä, ehkä joskus.
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)