Aihe: Custom Strato!!
1
Perza
22.10.2007 12:13:17
Olis tässä tarkoitus ehkä teettää strato yhellä pajalla ja tarkoitus olis tehdä vähä erilainen. Erilainen siinä mielessä , että skaala oli n. 24,75" skaala, potikat erilaiset ja erilailla sijoitettu. Ruonko olis tasainen lankku reunalistoilla ja mikitys oli tod. näk. HSS

No kysymys kuuluuki, että onko kukaan törmänny jonkun valmistajan tällaisiin Custom stratoihin. Kaiken laista inffoa, kuvia ja ideoita kaivataan esim. talloista potikoiden paikoista yms!!
Eroottinen asia mistä vaimo ei tykkää=KAMARUNKKAUS!!!
Sammo
22.10.2007 12:53:26
Enpä ole tuollaista nähnyt, mutta mulle tuli mieleen että yleensä (tai ainakin Valley Artseissa joista mulla on jonkin verran kokemusta) 24.75" skaalalla varustetuissa kitaroissa runko on pikkaisen pienempi eli 7/8-kokoa.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
P2
22.10.2007 13:02:25
www.warmoth.com myy valmista 24 3/4" konversiokaulaa stratoon, sieltä saat myös bindatut rungot ja muut osat. Tällä dollarikurssilla tilaaminenkin on kohtuuedullista. Laatu on todella hyvää. Suosittelen tutustumaan.
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
fox
22.10.2007 13:14:32

Enpä ole tuollaista nähnyt, mutta mulle tuli mieleen että yleensä (tai ainakin Valley Artseissa joista mulla on jonkin verran kokemusta) 24.75" skaalalla varustetuissa kitaroissa runko on pikkaisen pienempi eli 7/8-kokoa.

Näin, yleensä, ettei tuu hirveetä "visuaalista" ongelmaa.. Tuos yks kuva yhensortin "palacasterista" jos siitä olis jotain ideoita.. Tosin on kahen humpparin keppi tuo..
http://www.lehmo.com/fox/lataamo/X2NStraTele.jpg
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
McNulty
22.10.2007 13:16:35
Siis meinasitko jotain Fenkun Aerodyne-mallista?

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0256506538

Potikoiden paikka on ihan käyttäjästä riippuvainen, mutta silloin täytyy rakennella ilman pleksiä, eli ns. rear-routed. Kanteen ainoastaan reiät potikan varsille.

Nuppeja ja talloja nyt on miljoonia erilaisia. Tallaksi yleensä Stratocasteriin on laitettu Fenkun synchroa (siis se perinteinen Stratotalla, joko 2-tappisena modernina tai 6-ruuvisena vintagena). Olen nähnyt myös Strato/Tele-risteytyksiä jossa Straton runkoon on läntätty Telecasterin talla ja mikit. Floyd Rose-mallisia talloja alettiin 80-luvulla ymppäämään Stratoihin, kiitos Schecterin ja Charvelin "superstrat" varaosarunkojen ja -kaulojen. Alkuun Floikat olivat non-recessed eli ne asennettiin kitaran kanteen ja kaulalle tehtiin kaulakulmaa tämän takia. Hieman myöhemmin tuli sitten recessed-floikat, Kahlerit jne.

Eli, jos siis asennat Bigsbyn, Tune-O-Maticin (stopbarilla tai string-thru tyylillä), non-recessed Floyd Rosen tai vastaavan, niin huolehdihan kaulakulma kuntoon.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
vale
22.10.2007 13:19:28 (muokattu 22.10.2007 13:21:05)
Tuossa on vähän sinnepäin tuo body: http://www.kitarapaja.com/pics/de861.jpg
Kaulana näyttää olevan telen kaula ja skaala 25.5". 24 3/4" vaikuttaa muuten soundiin. Ainakin omissa kokemuksissa. Kaverilla on vuoden 84 squier ja siinä on lyhyempi skaala, eikä sieltä löydy sitä twängiä sillälailla kuten normissa. Mutta osa syy on tietty varmaan myös se että pleksi puuttuu myös.

edit: linkin lisäys
Rock n' Roll is the only way to DIE!
Les Fender
22.10.2007 13:24:48
Itsekkin miettinyt jotain tuonsuuntaisia. Tasakantisuus ja reunalista mahdollistaa myös "puoliakustisuuden", vaikkapa tuonne G:n Vegas seriesin suuntaan. http://www.gibson.com/en-us/Divisions/Gibson%20USA/Guitars/Vegas/

Tai F:n thinlineen päin, jos sen haluaa siltä kantilta nähdä.
"Living is easy with eyes closed!"
fox
22.10.2007 13:51:13

Tuossa on vähän sinnepäin tuo body: http://www.kitarapaja.com/pics/de861.jpg
Kaulana näyttää olevan telen kaula ja skaala 25.5". 24 3/4" vaikuttaa muuten soundiin. Ainakin omissa kokemuksissa. Kaverilla on vuoden 84 squier ja siinä on lyhyempi skaala, eikä sieltä löydy sitä twängiä sillälailla kuten normissa. Mutta osa syy on tietty varmaan myös se että pleksi puuttuu myös.

edit: linkin lisäys

Jos tarkkaan katsot, niin ihan sama body (ja kaulaidea muuten kanssa) kuin tuossa mun linkkaamassani. Mulla on enämpi säätimiä, kyllä.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hapan
22.10.2007 14:39:28
www.warmoth.com myy valmista 24 3/4" konversiokaulaa stratoon, sieltä saat myös bindatut rungot ja muut osat. Tällä dollarikurssilla tilaaminenkin on kohtuuedullista. Laatu on todella hyvää. Suosittelen tutustumaan.

Jees, itse tilasin omaan stratooni juurikin tuollaisen 23 3/4" kaulan 22 nauhalla, on hyvä. Tuli tosin ahnehdittua kaulan paksuuden kanssa ja otin fatin. Tää on ihan törkeä pölkky, mutta saahan tuon hiottua ohaisemmaksi, jos tarttee. Eli kaulaprofiilin kanssa tarkkana sitten.
Perza
22.10.2007 16:34:58
Kiitos kovasti vinkeistä. Tuo 7/8 podyn koko alko vähä mietityttämään, onhan se ihan perusteltua, mutta viiraako tuo lyhyempi kaula tosiaan niin paljo silmissä , että podyä pitää pienentää?

Tosiaan olis tarkoitus teettää plexitön versio ja laitella nuita potikoita joetenki, en tiedä vielä miten!
Perza
22.10.2007 18:40:40
Miksi ihmeessä pitäisi? En tajua tota höpötystä, se ero noiden mensuurien välillä on kuitenkin niin pieni, ettei mitään järkeä. Herkkuperseilyä moinen, jos multa kysytään.

Näin vähä ajattelin!

Onko kellään kokemuksi tuollaisesta kulmatusta straton lavasta? Ajatuksena olis laittaa iso lapa väärin päin, mutta miltähän se näyttäis 13 asteen kulmassa? Onko tämmösiä kitaroita olemassa?
Joees
22.10.2007 18:46:25
Näin vähä ajattelin!

Onko kellään kokemuksi tuollaisesta kulmatusta straton lavasta? Ajatuksena olis laittaa iso lapa väärin päin, mutta miltähän se näyttäis 13 asteen kulmassa? Onko tämmösiä kitaroita olemassa?

Funtsitko minkälaista tallaa? Kammellinen ratkaisu tykkää varmasti enemmän suorasta.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Perza
22.10.2007 18:57:51
Funtsitko minkälaista tallaa? Kammellinen ratkaisu tykkää varmasti enemmän suorasta.

Tarkoitus olis laittaa jonkinlainen kiinteä tyyliin Les Paul, PRS tai joku rungon läpi tsydeemi!
Joees
22.10.2007 19:07:08
Tarkoitus olis laittaa jonkinlainen kiinteä tyyliin Les Paul, PRS tai joku rungon läpi tsydeemi!

No sittenhän sillä ei oo niin väliä. Jos siihen lapakulmaa suunnittelee, niin kannattaa sitten sitä voluteakin ehdotella rakentajalle jotta muistaa moisen tehdä. Tai vahvistaa sitä kulmaa jotenkin muuten. Toki, kestäähän se ilmankin ihan hyvin. Mutta volutella se on vaan paljon kestävämpi.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
McNulty
23.10.2007 09:41:04
No sittenhän sillä ei oo niin väliä. Jos siihen lapakulmaa suunnittelee, niin kannattaa sitten sitä voluteakin ehdotella rakentajalle jotta muistaa moisen tehdä. Tai vahvistaa sitä kulmaa jotenkin muuten. Toki, kestäähän se ilmankin ihan hyvin. Mutta volutella se on vaan paljon kestävämpi.

+ se volute parantaa monessa tapauksessa vireisyyttä, kun lapa ei anna periksi samalla tavalla kuin ilman volutea. Tästä syystä omaan customiini on myös tulossa vahviketta lapakulmaan. Lapakulmaksi on valittu 11 astetta, ihan sillä että 13-16 onpi jo liian jyrkkä ja saattaa vain lisätä vireongelmia. Näin sanoi rakentaja ja hänen ammattitaitoon luotan kyllä.

Nyt kiinnostaakin, että onko aloittaja teettämässä ns. SuperStrat-konseptilla vaiko perinteisemmässä hengessä? Kas kun SuperStrat-osastolla on kaikenlaista set-neck ja neckthru-herkuttelua kaulaliitoksen osalta, materiaaleina rungossa esmes mahonkia ja otelaudassa eebeniä, H/H mikitystä yms. Nämähän ovat yksistään jo sellaisia tekijöitä, että en tiedä pitäisikö puhua Stratocasterista enää olleskaan samassa yhteydessä... no, onhan siinä rungon muoto sentäs.

Threadin aloittajan kannattaa käyttää Kisekae-tyyppistä mokkulaa kitaransa suunnittelun tukena, eli: http://www.nymphusa.com/tele/ (ja sieltä sitten KISEKAE Virtual Guitar Modeling System)

Miun mielestä kannattaa miettiä sitä custom-soitinta kokonaisuutena, että jokainen nippeli "mätsää" muun kitaran kanssa. Yleensä sellainen "laitetaan tätä vähän tuonne ja tuota toista sitten tähän" johtaa turhan tilkkutäkki-tyyliseen lopputulokseen. Toki jos se on homman tarkoitus niin sitten, mutta...
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
Perza
23.10.2007 11:56:28
Jeps! Tarkoitus olis tosiaan teettää kitara joka on tietyiltä osa-alueilta erittäinkin strato heinkinen, mutta toisaata taas ei. Juuri tuo 24,75" skaala ja tasakantisuus vie projektia vähä stratosta pois päin. Ideoita kyselen lähinnä siksi, että vaikka tiedän että maailmassa on tuhat ja sata tallaa, miljoona tapaa laitta potikat, ni vaikea kuvitella miltä nämä näyttää tulevassa kitarassa ilman malli esimerkkejä!
Perza
23.10.2007 23:24:16
http://www.nymphusa.com/tele/

Tein tuolla ohjelmalla kitaran ja sain sellasen, ku olin suunnitellukki, mutta miten ihmeessä saan tuon ööö... "Flashin" tallennettua?
maksu
23.10.2007 23:30:20
http://www.nymphusa.com/tele/

Tein tuolla ohjelmalla kitaran ja sain sellasen, ku olin suunnitellukki, mutta miten ihmeessä saan tuon ööö... "Flashin" tallennettua?

Joskus itsekkin miettiny samaa.
Ratkasu ei onneksi ole turhan vaikea: jos tiedät miten print screeni
toimii, käytä sitä! Kitaran speksit sulla varmaan on tiedossa muutenkin kun itse ne määrität.
Perza
23.10.2007 23:36:26 (muokattu 24.10.2007 00:19:14)
Joskus itsekkin miettiny samaa.
Ratkasu ei onneksi ole turhan vaikea: jos tiedät miten print screeni
toimii, käytä sitä! Kitaran speksit sulla varmaan on tiedossa muutenkin kun itse ne määrität.

Oi herranjumala, että oli simppeliä. Eihän tuota tullu mietittyä, ku pari tuntia. Kiitos kiitos ja kiitos!!!

Omassakuvassa tuotos!!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)