-Cale 19.10.2007 21:36:56 | |
---|
Korjatkaa jos oon täysin väärässä mut joku etuaste riittänee yllä mainittiinkin jo tällanen: Juu no tuopa ei ole pahan hintainen investointi. Täytyypä laittaa hankintaan! Kiitokset! + |
drt9bd 20.10.2007 19:54:45 | |
---|
Kiitti kaikille vinkeistä ja kommenteista! |
Sahtimies666 21.10.2007 10:35:05 | |
---|
http://www.thomann.de/fi/presonus_firepod.htm tollasen tilasin ja nyt katsastelin tossa360 asteen kuvassa ja aloin miettimään et mihinkäs mun pitää nyt sit mun stereot pistää kiinni? preamp output? main cr output? cue mix lineout? Valaiskaa minua. "Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night. |
Antti1 21.10.2007 11:43:21 | |
---|
Valaiskaa minua. Mä osaisin kyl neuvoa, mut olenpa keljulla päällä: lue se manuaali jo etukäteen ajatuksella läpi. Suosittelen lämpimästi oman laitteesi läpikotaista tuntemista, jotta osaat sitten tarvittaessa ratkoa vähän tätäkin monimutkaisempia ongelmatilanteita, jos nettiä ja valmiita vastauksia ei ole juuri sillä hetkellä tarjolla. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
TheKraken 21.10.2007 16:43:10 | |
---|
Mä osaisin kyl neuvoa, mut olenpa keljulla päällä: lue se manuaali jo etukäteen ajatuksella läpi. Suosittelen lämpimästi oman laitteesi läpikotaista tuntemista, jotta osaat sitten tarvittaessa ratkoa vähän tätäkin monimutkaisempia ongelmatilanteita, jos nettiä ja valmiita vastauksia ei ole juuri sillä hetkellä tarjolla. Samaa mieltä. Varsinkin kun tuohon kysymykseen ei sinänsä ole oikeaa vastausta. Laitat ne reteosi kiinni siihen röörin mihin tarvitsee. Se vehkeen manuaali on oikeasti aika ohut läpyskä ja siitäkin suurin osa on kädestäpitäen opastusta windowsin ajurien asennukseen. Eli ei ole kovin raskasta luettavaa. |
Sahtimies666 21.10.2007 19:06:57 | |
---|
Tuo kapistus ei oo tullu vielä mä vaan aloin miettimään että kai se nyt on mahollista kuitenkin. On se. "Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night. |
Antti1 21.10.2007 19:53:41 | |
---|
Tuo kapistus ei oo tullu vielä mä vaan aloin miettimään että kai se nyt on mahollista kuitenkin. On se. Onhan se joo. Vastaisuuden varalle: suosittelen hankkimaan netistä laitteiden manuaalit jo ennen ostopäätöstä. Mä oon onnistunut tolleen välttämään aika monta miinaa matkan varrella. Jossain vaiheessa siitä sitten kehittyi tapa ja on tullut lueskeltua aika monien sellaistenkin laitteiden manuaalit läpitte, joita ei ole ikipäivänä edes nähnyt. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Sahtimies666 22.10.2007 11:52:57 | |
---|
Vittiläinen aloin tässä miettimään yhtä juttua. Haaveena ois että äänittäisin rummut seuraavasti: Rummut olisi tarkoitus soittaa niin että Herra Kitarasankari soittaisi kitaraa samaan aikaan, näin klikin käytöltä vältyttäisiin. Eli kitara voitaisiin vetää Line6 podin kautta firepodiin josta lähtisi kuulokkeet rumpalille ja kitaristille. Tämä kitararaita äänitettäisiin myös ja näin sitä voisi käyttää kitara- tai bassoäänityksissä sitten apuna. Sellanen jutttu tuli nyt mieleen että tuleeko siinä nyt sitten latenssia niin että yhteissoitto on perjaatteessa mahdotonta. Eli kitaristin pitäisi soittaa tavallaan hiukan "edellä". Onko helpompaa tyytyä yksinkertasesti vaan siihen etukäteen äänitettyyn kitararaitaan tai niin että kuulokkeet lähtevät suoraan podista molemmille. "Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night. |
kannattaa käyttää sitä klikkiä vaikka samaan aikaan nauhoittelisitte. ainakin rumpalilla jos ei muuten. Eli vaikka nauhoitatte livanä skeban ja rummut, niin klikki korvaan ja pikkuisia viritelmiä mikityksiin vuotejen minimoimiseksi. itsekin tykkään nauhottaa livenä sisään, jotenkin saa vitusti paremman fiilarin vaikka tarkkus kärsisi hiukan. ja ei se ees juurikaan kärsi jos skulaaminen on hanskassa orkesterilla E: selkeytän vähän. Eli kitaristi ja rumpali nauhoittaa samaan aikaan, niin että rumpalilla tai molemmilla on klikki, (mielestäni pelkälle rumpalille riittää). Monitoroinnin otatte vaikka sitten rautapohjalta, (ei softankautta) niin vältytte yhtään miltään latenssilta. Jos äänikortistasi siis pystyy poimimaan monitoroinnin suoraan sisään tulevasta signaalista. Jos kamat antaa myöten, niin monitoroinnin voi ottaa aivan yhtähyvin softasta. Kyllähän se rumpali jo kuulee sun kitaraa ihan noin niinku fyysisestikin luurien läpi, eli kannattaa miettiä mitä rumpalin monitoreihin laitetaan ja kuinka kovalle Snails against humanity |
Jaakkoopuukkoo 22.10.2007 15:27:44 | |
---|
Jos äänikortistasi siis pystyy poimimaan monitoroinnin suoraan sisään tulevasta signaalista. Firepodista pystyy ottamaan joo. Monitorointia ei tosin sen kummemmin pysty siinä tapauksessa säätämään: kaikki sisääntuleva tulee ulos juuri siten kuin menee sisäänkin, eli rumpali kuulee rumpunsa myös luureista. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
-Cale 22.10.2007 16:32:19 | |
---|
|
Antti1 22.10.2007 17:01:26 | |
---|
Miten saisin tuon häiritsevän kohinan/rätinän poistettua tuolta taustalta? Se ilmeni vasta kun muutin tiedoston mp3 -muotoon. En jaksa kuunnella pätkää, mutta annan neuvon: tee homma uusiksi siinä pieleen menneessä vaiheessa jollain toisella codecilla. Turha sun on alkaa mitään rutinoita poistamaan, jos sen voi estää kokonaan. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
-Cale 22.10.2007 17:58:28 | |
---|
En jaksa kuunnella pätkää, mutta annan neuvon: tee homma uusiksi siinä pieleen menneessä vaiheessa jollain toisella codecilla. Turha sun on alkaa mitään rutinoita poistamaan, jos sen voi estää kokonaan. Näin tein, kiitos neuvosta! Tosin en ole aivan varma poistuiko kaikki kohina taustalta mutta kyllä siihen muutosta positiiviseen suuntaan tuli, mielestäni, tai sitten vaan tuntuu siltä kun jotain tuli tehtyä. |
masterhat 22.10.2007 19:06:16 | |
---|
Firepodista pystyy ottamaan joo. Monitorointia ei tosin sen kummemmin pysty siinä tapauksessa säätämään: kaikki sisääntuleva tulee ulos juuri siten kuin menee sisäänkin, eli rumpali kuulee rumpunsa myös luureista. mun kortis pystyy valita muutaman raidan sisääntulevista mitkä haluaa monitoroida, tosin niiden keskenäisiä tasoja ei pysty muttamaan pelkästään monitorointia varten. ei tuokaan mikään oikotie onneen ole, mutta parempi kuitenkin kun ei mitään. ja jos latenssi on toinen vaihtoehto, niin kyllä tuolla jo ihan semi hyvin pystyy nauhottelemaan. ellei o tottunut pro-meininkiin... Snails against humanity |
Sahtimies666 22.10.2007 19:35:21 | |
---|
Firepodista pystyy ottamaan joo. Monitorointia ei tosin sen kummemmin pysty siinä tapauksessa säätämään: kaikki sisääntuleva tulee ulos juuri siten kuin menee sisäänkin, eli rumpali kuulee rumpunsa myös luureista. Jep pitää nyt toivoa että toi ei hirveesti häiritsis että noi rummutkin tosiaan huutaa sieltä. Tää tapa olisi ihanteellinen tapa äänittää rummut. Mutta tosiaan jos toi ei onnistu niin sitten ei. Maailma ei kaadu siihen. "Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night. |
Peffi 23.10.2007 22:26:13 | |
---|
Terve Käytössäni on 7 mikkiä: 2 konkkaa ja 5 dynaamista. Näillä ajattelin omaksi huvikseni nauhoitella rumpujani. Mitään superlaatua en tällä budjetilla tavoittele. Lisäksi käytössäni on PM 400 vahvistin ( http://www.thomann.de/fi/the_tmix_pm400.htm ). Kyseisestä vahvistimesta menee johto koneeseen. Ongelma on siis kanavien vähyys ja 48V phantomvirta. Suomeksi sanottuna: tarvitsen mikserin. Hinnan pitäisi olla mahdollisimman alhainen. Olen valmis panostamaan sellaiset 60-70 euro pikkumikseriin. Pienen Thomannselailun jälkeen olen kiinnittänyt huomioon esimerkiksi seuraaviin halpiksiin: http://www.thomann.de/fi/behringer_ub1002_eurorack.htmhttp://www.thomann.de/fi/mackie_by_tapco_mix_60.htmhttp://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_802.htmhttp://www.thomann.de/fi/phonic_am_220.htm Toimiiko jokin näistä miksereistä tarkoitukseeni? Saako samalla rahalla parempia? Tärkeintä on, että saan 48V phantomvirtaa konkkamikeille. Lisäksi olisi mukavaa saada kaikki mikit käyttöön (tämä ei kuitenkaan ole ihan pakollista, sillä voin aluksi nauhoittaa 2 overilla ja basarimikillä). Jos kytken konkkamikit mikserin XLR liittimiin ja kytken phantomvirran päälle, niin voinko samalla kykeä dynaamisia mikkejä mikserin plugiliittimiin (johdoilla, jossa toisessa päässä on XLR ja toisessa plugi)? |
TheKraken 23.10.2007 22:35:40 (muokattu 23.10.2007 22:37:34) | |
---|
Jos kytken konkkamikit mikserin XLR liittimiin ja kytken phantomvirran päälle, niin voinko samalla kykeä dynaamisia mikkejä mikserin plugiliittimiin (johdoilla, jossa toisessa päässä on XLR ja toisessa plugi)? Yleensä niistä vain toinen toimii kerralla. Tai no minun kokemuksen mukaan aina. Eihän siinä mitään järkeä olisi että voisi useamman mikin lyödä kiinni saman liu'un taa, kun tällöin ei voisi niiden volyymeihin yksittäin kajota. Tarvitset siis mikserin jossa on tasan niin monta kanavaa kuin sinulla on vehkeitä joita tahdot siihen kytkeä. Jotenkin tässä nyt vähän haiskahtaisi semmonen perse edellä puuhun pyrkiminen, ostetaan tavaraa ja sitten ihmetellään mitä niillä voisi tehdä. Mikäli siis ihan oikeasti tahdot nauhoitushommien alkuun, niin et tarvitse mikseriä vaan äänikortin jossa useampi sisäänmeno ja mikkietuasteet (sekä mielellään phantomkin vielä). Se on aika nihkeää hommaa kummiskin jollain mikserillä yhdelle stereoraidalle rumpuja nauhoittaa, varsinkin yksistään, kun ei pysty jälkikäteen miksaamaan mitään. Mutta jos tosiaan budjetti on noin vähän, niin eipä siinä oikein muuta voi kuin kärvistellä. |
Sahtimies666 24.10.2007 11:18:45 | |
---|
Yleensä niistä vain toinen toimii kerralla. Tai no minun kokemuksen mukaan aina. Eihän siinä mitään järkeä olisi että voisi useamman mikin lyödä kiinni saman liu'un taa, kun tällöin ei voisi niiden volyymeihin yksittäin kajota. Mä luulen että tässä tarkotettiin nyt että voiko niihin toisiin kanaviin kuitenkin laittaa plugilla mikki kiinni. Ja eiköhän tuo onnistu jos tässä nyt sitä tarkoitettiin. "Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night. |
TheKraken 24.10.2007 11:23:32 | |
---|
Mä luulen että tässä tarkotettiin nyt että voiko niihin toisiin kanaviin kuitenkin laittaa plugilla mikki kiinni. Ja eiköhän tuo onnistu jos tässä nyt sitä tarkoitettiin. Nyt kun luki näin aamusella, niin niinhän tuossa kyllä taidettiin sanoa. Ja oikea vastaushan on tuohon, että toki voi. Ja voi myös kytkeä niihin vapaisiin XLR-tökkeleihin. Ei se phantomvirta niitä dynaamisia mikkejä hajota. |
Jaakkoopuukkoo 24.10.2007 15:12:46 | |
---|
Lisäksi käytössäni on PM 400 vahvistin ( http://www.thomann.de/fi/the_tmix_pm400.htm ). Kyseisestä vahvistimesta menee johto koneeseen. Kai sentään linjatasoisesta lähdöstä? Vahvistimella vahvistettua tavaraa on ymmärtääkseni suht vaarallista tykittää tietokoneeseen. Muiden kanssa olen samaa mieltä, että mikseriä fiksumpi sijoitus on useampikanavainen äänikortti. Tosin käppämikserilläkin voi jotain saada aikaiseksi, jos on ihan pirusti aikaa käytössä (kokemusta on, rumpusoundejakaan ei haettu kuin viikko), mutta jos ei mikserille ole muuta käyttöä, niin mieluummin se äänikortti. Monen mikin käyttö tavallaan menettää vähän merkitystään jos ei äänityksen jälkeen ole pääsyä raitakohtaiseen käsittelyyn. Vähemmällä hikoilulla oletettavasti pääsee, jos nöyrästi tyytyy kahteen kanavaan ja pyrkii mahdollisimman hyvään lähtösoundiin. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |