Aihe: Oletko ostamassa vahvistinta?
1
Zealot
22.10.2007 10:07:11
Tällä palstalla on joka viikko pari uutta "Hei olen ostamassa vahvistinta!"-ketjua. Olisiko mitään mieltä kerätä yhteen FAQ-tyyliseen ketjuun yleisimmät vahvistinsuositukset hintaluokittain järjestettynä?

Eli esimerkiksi alta 400€, 400-700€, 700-1000€, 1000€-2000€ ja yli 2000€.
Joka vahvarista näkyviin hinta, suositeltu musatyyli, suositeltu käyttöpaikka (treenis, makkari?) jne. yleistietoa, jota vahvistinta ostava tarvitsee. Sitten voisi jokainen vahvistinta hankkiva lukaista sieltä muiden suositukset, niin ei tarvitse kaikkien erikseen kysyä.

Jos vaikka saisi edes puolet näistä "Suosittele nuppia heviin max 1000€"-ketjuista pois.

Kommentoikaa, olisiko mitään ideaa?

Jos idea saa tuulta alleen, onko ideaa toteutustavasta? Eli kuinka kaikki randomisti tulevat suositukset saadaan helposti järjestettyä hintaluokittain, jotta oman budjetin mukaisen vahvistimen metsästys saadaan helpoksi?
Coma Song for the wounded.
Carvel
22.10.2007 10:52:15
Kuullostaa hyvältä, senkun vaan ehdotuksia tulemaan. Itse ehdottaisin aloittelijoille heti rolandia tai pienempää microcubea.
Tomtom
22.10.2007 11:00:54 (muokattu 22.10.2007 11:02:36)
Hyvä idea. Vaatii yhden jäsenen joka esim. kasaa aloitusviestiin listaa hintaluokittain ja vaikka musiikkityyleittäin. Siis tyyliin

Trankut: 100-200€
- Roland Microcube- hyvä allroundvahvistin, moneen makuun
- Vox-DA5- hieman kallimpi, hifimpi soundi
- Marshall ministack (??) - lelu, ei sovellu oikeaan soiton harjoitteluun jne. jne.

Putkarit: 200-300€
- Epi Valveking..... ...
- Muu-mikä ..... ....

Ja noi siis ihan hatusta vedettynä esimerkin vuoksi, älkää siis vetäkö herneitä nenuun.
Mikään listaus ei kuitenkaan poista sitä faktaa että jokaisella on "eri korvat" ja eri tarpeet. Listaus helpottaisi varmasti kuitenkin sitä haarukointia.
Tai jotain.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Vilhelmus
22.10.2007 11:09:00

Sitten kun saadaan kaikista soittimista ja kamoista vastaavat, niin ei tarvitakaan keskustelualuetta lainkaan! Kätevää.

Mutta joo; onhan moisesta FAQ:sta helvetin vaikea saada mitenkään objektiivinen.
Miikathebest
22.10.2007 11:23:26

Samaa juttua on ideoitu ennenkin. Eipä tainnut ottaa tuulta purjeisiinsa. Jospa tällä kertaa kuitenkin löytyisi osaajia.
Liikaa säröä!
Lepinkäinen
22.10.2007 12:09:13
Idea varmaan toimii vielä noissa halvemman hintaluokan peleissä, mutta hintavimmissa putkivehkeissä mennään jo sitten niin makuasioihin, ettei mitään universaaleja totuuksia varmaan uskalla lausua muut kuin valmistajien markkinointiosastot.
Artist
22.10.2007 12:12:00
Minua ei haittaa, jos samantyyppisistä jutuista on useampikin aihe. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta eikä faktapohjainen tietokanta. Toki jonkin verran voi katsoa, että mistä aiheen aloittaa.
"Yeah, Funhouse boy will steal your heart away"
masterhat
22.10.2007 12:44:50
Minua ei haittaa, jos samantyyppisistä jutuista on useampikin aihe. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta eikä faktapohjainen tietokanta. Toki jonkin verran voi katsoa, että mistä aiheen aloittaa.

Näinhän se menee. Tietysti kymmenen topiccia "0-1000 euron putkistyrkkaa" päivässä aiheuttaa osalle käyttäjistä harmaita hiuksia, kun samat lätinät joutuu lataamaan moneen topicciin. Toki tulee muistaa ettei mistään voi laittaa absoluuttisia totuuksia, jossain määrin enemmistön mielipiteellä on kuitenkin merkitystä. Itse pariin otteeseen microcubella soitelleena, voin kertoa ettei kyseinen styrkka antanut juuri mulle yhtikäs mitään.

Oikeestaan epin valve junnukin on melkoinen pettymys soundiltansa vielä useamman kympin putkenvaihto operaatioiden jälkeenkin. En tiedä soundaisko paremmalta isomman kaapin läpi, jotenkin ominaissoundi on kuitenkin sen verta nuhainen, ettei ainakaan itseäni miellytä. MAkuasioiden pohjaltahan näitä vinkkejä täällä jaellaan, edellyttäen että topicin aloittajalla on faktat hallussa.

Tietysti uusien vaihtoehtojen listaajana tälläiset topicit on hyviä, mutta omaa vakuuttuneisuuttani tuotetta kohtaan ei lisää se, että kymmenen seppo15vee kitaristia hehkuttaa microcubea helvetin hyväksi ja monipuoliseksi hintaansa nähden, yhtään väheksymättä seppo15vee kitaristin mielipidettä omia kokemuksia tuotetta kohtaan. Tietysti riippuu kommentin antajasta, kuinka painavasti hänen mielipiteeseensä voi suhtautua omien laitehankintojen myötäpuhujana
Snails against humanity
Zealot
22.10.2007 12:48:53 (muokattu 22.10.2007 13:09:50)

Minun mielestäni ainakin saisi vähentää ketjuja joiden lähtökohtana on: "minulla on 500€, ehdota hevikeppiä/vahvisinta". Eli ei mitään selkeää lähtökohtaa, vain kohdistamaton halu hankkia jotain. Nämä tyypit voisivat katsoa FAQ:sta itselleen sopivan pelin tai ainakin saada viitteitä siihen mitä on tarjolla. Tai sitten voisi vähän selailla Thomannin ja muiden sivuja, tai poiketa lähimpään musaliikkeeseen katsomaan minkälainen miellyttäisi.

Sen sijaan täysin järkeviä keskusteluketjuja ovat ne, joissa tyypillä on selkeä kuva mitä haluaa ja kysyy muiden mielipiteitä siitä, esim. "Laney GH50L, onko monipuolinen?" tai "Floikallinen, H-S-S mikitetty kitara, max 500€". Tällöin on jo selkeästi tehty pohjatyötä asian tiimoilta ja kaivataan käyttäjien kokemuksia tai mahdollisesti sopivia vaihtoehtoja hakemalleen.

EDIT:

Toki tulee muistaa ettei mistään voi laittaa absoluuttisia totuuksia, jossain määrin enemmistön mielipiteellä on kuitenkin merkitystä. Itse pariin otteeseen microcubella soitelleena, voin kertoa ettei kyseinen styrkka antanut juuri mulle yhtikäs mitään.

Kritiikki täytyy aina muistaa. Välillä ärsyttää kun jotkut ehdottaa kysyjille näitä vakio-kamoja, juurikin esimerkiksi Microcubea, ilman että on välttämättä ikinä edes nähnyt, saati sitten soittanut sitä. Tällöinhän muutamien ihmisten mielipide kertaantuu ja syntyy kuva että Microcube on maailman paras vahvistin kun niin moni sitä kehuu. Ihmisten täytyisi puhua vain siitä mistä tietää, jolloin lukija voi löytää tekstistä kirjoittajien keskiarvomielipiteen.

Ainakin noin teoriatasolla...
Coma Song for the wounded.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)