Aihe: Livebändin valaisu
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Einherjar
15.10.2007 00:23:09
Ööö..
Aika järjettömän kovaa saat vetää että voisit jotenkin oleellisesti nostaa PA:n tehoa vaihtamalla halogeenit ledeiksi. Siinähän tarvii jo ISON tilan että voisi niin kovaa soittaa että siitä säästyvästä sähköstä olisi käytännön hyötyä ja sillon lava on tod.näk. isompi ja ledeistä loppuu hönkä..

Nyt sinä ajattelet jo liian isoja lavoja. Täytyy muistaa, ettei monessakaan baarissa ole enempää sähköä bändeille kun se yksi 16A voimavirta. Siihen kun tavallisia 500/1000w par-kannuja ripustelee, niin on aika köyhää meininkiä sitten pa:n kanssa.

Itse olen huomannut, että pienemmillä keikoilla (lue: perusbaarikeikat) nuo ledi-parit on ihan omiaan. Sitten kun lähdetään vetämään liikuntahalleissa jne. tahtovat jäädä vähän jalkoihin. Strussien valaisussa, seinien valaisussa, ala(-väri-)valoina jne. kuitenkin ovat loistavia ja eikä artistikaan välttämättä narise, vaikka lamppu onkin jalkojen juurella sohottamassa.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
isojussi
15.10.2007 01:52:19
Mitääs sitten poijjaat teettä, kun ei oo tarjolla, kun yks kympin tapsin perässä oleva maarottamaton pistorasia.

Tai mitä jonsei oo tilaa vierä lamppuja puolta meetrijä kauemmas soittajista?
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
LHU
15.10.2007 12:09:05
Mitääs sitten poijjaat teettä, kun ei oo tarjolla, kun yks kympin tapsin perässä oleva maarottamaton pistorasia.

Perutaan keikka. Tai vaaditaan järjestäjää lukemaan sopimus minkä teknisessä liitteessä on selkeä maininta esiintyjän tekniikan vaatimasta virrantarpeesta, ja näinollen täyttämään järjestäjän osuus sopimuksesta. Ei se sen kummempaa ole.
Liimatainen: "Sanotaanko näin että kyllähän 20% voi yhtä-äkkiä tuntua paljolta mutta haluan muistuttaa että meidän tallissa on henkilöitä jotka korreloi kenttää että kosketuspinta säilyy".
isojussi
15.10.2007 12:48:49
Perutaan keikka. Tai vaaditaan järjestäjää lukemaan sopimus minkä teknisessä liitteessä on selkeä maininta esiintyjän tekniikan vaatimasta virrantarpeesta, ja näinollen täyttämään järjestäjän osuus sopimuksesta. Ei se sen kummempaa ole.

Niinpä - täällä toiset on niin eri maailmoissa. Fiksua olisi, jos kaikki otettaisiin huomioon.
omarklah
15.10.2007 13:04:49

Näin - vaikka meillä ei mitään ihan huikeaa valokalustoa ole, niin tarjouksessa on aina maininta, että voimavirtapistoke pitää löytyä lavalta, tai sen välittömästä läheisyydestä.
...so what?
kauppi
15.10.2007 13:06:00 (muokattu 15.10.2007 13:07:44)

Aika harvassa paikassa on todellakin vain yksi kympin tapsin perässä oleva maadottamaton pistorasia. Ja kyllä, aika pieniä latoja on tullut koluttua.

Joskus sitä sähköä tosin pitää hakea vähän kauempaa, yleensä esim. keittiössä, teknisen työn luokassa, autotallissa, pääkeskuksen kyljessä tai josain on se 16A voimavirta. Erään pienen pändin "raiderissa" jota aikoinaan tein pienillä kamoilla meillä luki että tarvitaan vähintään 1 kpl 16A maadoitettu pistorasia. Kyllä se aina jostain sitten löytyi, joskus tosin vähän kauempaa.

Siinäpä se Liuhun pointtikin on: etukäteen pitää informoida mitä tarvitaan ja varmistaa että näin on jotta homma toimii. Oli vaatimukset sitten suuret tai pienet.
miffe
15.10.2007 18:04:43
Siinäpä se Liuhun pointtikin on: etukäteen pitää informoida mitä tarvitaan ja varmistaa että näin on jotta homma toimii. Oli vaatimukset sitten suuret tai pienet.

Mutkun se ei aina mene jakeluun - valitettavasti. Tai vaikka kuinka yrittäisi selittää asian laitaa, niin siltikään ei tule kuin narinaa vastaukseksi. Pari kertaa on tullut vähän isompi kiho selvittämään asiaa (on joutunut kutsumaan paikalle ihan vain oman nahkansa pelastamiseksi). Ja vaikka keikan peruuntumisella uhattais pari tuntia ennen vetoa, niin silti ei mitään ala tapahtua. Valitettavasti tällaista on tullut todistettua useempaan otteeseen, useiden eri järjestäjien ja bändien kanssa.
turkulainen
LHU
15.10.2007 21:23:21
Niin, kaippa tämä nyt sitten aiheeseen liittyy. Eli livehommissa sekä äänen että valon osalta on hyvä, ellei jopa suotavaa muistaa varmistaa että siinä ladossa/baarissa/whatever on riittävästi virtaa että sen järjestelmän saa toimimaan. Helpottaa aika paljon, eipähän tule otettua liikaa laitteita mukaan. Vähän laitteita = nopea poistuminen...
Liimatainen: "Sanotaanko näin että kyllähän 20% voi yhtä-äkkiä tuntua paljolta mutta haluan muistuttaa että meidän tallissa on henkilöitä jotka korreloi kenttää että kosketuspinta säilyy".
sormunen
20.10.2007 14:00:47 (muokattu 20.10.2007 20:27:40)

(1) Sut palkataan siihen tilaisuuteen ammatti-ihmisenä. Jos sä laiskuuttasi ja ahneuttasi tökkäät laitteet juhlivien ihmisten keskellä maadottamattomaan sähköön, niin tilaisuuden lopussa sulla pitäisi olla käsissä keikkaliksan sijasta käsiraudat.
(2) Jos tilaa on nurkan verran, niin viimeinen, mitä mä tekisin, olisi ruveta pelleilemään savukoneitten ja värinvaihtojen kanssa. Mä pitäisin huolta siitä, että tilanne on hallussa, kaikki näkyy ja on hyvä fiilis. Paljonko esimerkiksi sun lediheittimesi avauskulma on ja pystyykö sitä säätämään?

Ja sitten hieman yleisesti ledeistä. Nythän on niin, että ne ovat näillä näkymin tulevaisuutta. Itse ainakin uskon, että niistä teknisessä mielessä tulee ensimmäinen oikeasti uusi juttu sitten henkilökohtaisten himmennin-valopöytä -ratkaisujen. Valosuunnittelun kannalta niistä voi tulla ensimmäinen uusi juttu sitten sähkövalon keksimisen juuri lämmön, keveyden, potentiaalisen tehon ja vähän virrankulutuksen ansiosta, mikä voisi mahdollistaa myös langattomat ratkaisut.

Nyt kuitenkin on niin, että tällä hetkellä ongelmat ovat vielä niin isoja, että varteenotettavia heittimiä ei oikein taida olla vaikka hyviä kehitelmiä kyllä on mm. juuri tuolla italialaisella DTS:llä. Niillä kehitelmillä ei ole tietenkään mitään tekemistä kiinalaisten "halpojen" ledipar´ien kanssa. Ongelmia on mm.
- värilämpötila, joka käytännössä tekee himmentämisen ja värimiksauksen vaikeaksi
- jos ledeihin halutaan hyvä kiila, pitää se tehdä tietysti optiikalla. Hiottu lasi on kallista, painavaa ja sitä tässä tapuksessa tarvitaan paljon ynnä se on helposti rikkoutuvaa, kuten huomasin viime viikonloppuna asennushommissa.
- työteliäs suunnittelu- ja rakennusprosessi, mikä tekee heittimistä kalliita
Nyt kuitenkin, kuten aina innovaatioiden tullen, tekevät kiinalaiset näistä täyttä häkää lähes orjatyövoimalla omia "tuotteitaan". Nythän ne on pakko tehdä, koska kun ratkaisusta tulee hyvä, ei niille enää olekaan markkinoita.

Isojussin omien kommenttien mukaan hänen ostamissaan heittimissä ei riitä valo ja värit toistuvat päin helvettiä. En ole siis nähnyt niitä tietenkään vaan toistan vain ja ainoastaan hänen omia käyttäjäkommenttejaan. Nuo kaksi seikkaa nyt kumminkin ovat ne kaksi seikkaa, jotka väriä vaihtavassa heittimessä pitää olla kuosissa, jotta se heitin voi ylipäätään toimia. Jos ne eivät ole kuosissa, on heitin
- liian kallis, koska kaikki, mikä ei toimi, on liian kallista
- liian painava, koska kaikki, mitä joutuu roudaan tyhjän takia, on liian painavaa
- vie liikaa sähköä ilmiselvistä syistä
- on epäekologinen ja tätä erityisesti haluan painottaa. Ihmiset ovat minusta vastuussa aina ja kaikkialla omista tekosistaan ja niin myös tässä tapauksessa. Epämääräisissä olosuhteissa tehtyä roskaa ostamalla on sitä mieltä, että ne olosuhteet ovat hyvät niille keltanaamoille ja myös sitä mieltä, että vitut tulevaisuudesta, pääasia on, että minä minä minä.

Nyt tietysti tämmöisellekin kamalle osaava tekijä löytää käyttöä. Ei siinä mitään. Silloin ne eivät enää olekaan turhaa roinaa, mutta epäekologisuus ei häviä mihinkään.

PS EDIT: Mä vähän vielä selvennän eli musta toi Isojussin tapa dissata keskustelua on vain niin vitun vastenmielinen. Kun nyt on käynyt selville, että hän on ostanut kamat ja hän kertonut niistä kokemuksiaan, niin jos joku sanoo, että kumminkin valonheittimen ensisijainen tarkoitus on olla valonheitin, niin tämä onkin sitten "stadionesa" tai "hifisti" ja alkaa tämä ainainen jankutus siitä, kuinka sitä ja kuinka tätä.

Tämän ketjun otsikko on "Livebändin valaisu". Tarkoitus on kai käsitellä siis livebändin valaisua? Silloinhan lähtökohta on: "kuinka valaisen livebändin parhaalla ja tilanteeseen sopivimmalla tavalla". Tilanteeseen kuuluu tietysti sitten mitat, sähköt, raha jne. Siihen kulloiseenkin tilanteeseen on sitten etsittävä ratkaisu, joka on paras mahdollinen. Ei siis "halvalla ominaisuuksia, jotka on melkein jees" vaan paras. Lähtökohtaisesti joka kerta on tehtävä vähintään yhtä hyvää jälkeä kuin U2 -bändin Willie Williams namedroppaillakseni. Tekee sen sitten halogeeneilla tai ledeillä tai hehkulampuilla tai purkauslampuilla tai loisteputkilla tai kynttilöillä, väreillä tai ilman värejä, strobottamalla tai ei. Näin se vain on.

Ihan pieni esimerkki. Kun Isojussi kysyi, miten tehdään, jos lamppu on puolen metrin päässä kasvoista, niin minä vastaan: se on haaste. Miten suoriutua tilanteesta, jossa matkaa on niin vähän, että heittimen kiila ei kerkiä levitä poskea laajemmalle. Ehkäpä käyttäisin mestan kattovaloja ja floodeja? En missään tapauksessa lähtisi leikkimään värinvaihdoilla paitsi ehkä taustafloodeissa. Ainakaan oikea väline siihen hommaan ei ole kapea kiilaa suoltava ns. par.

PS EDIT 2: Vielä sen verran, että kun Isojussi selittää, kuinka "normiparreilla" toimitaan on/off -pohjalta, niin sehän on täyttä roskaa. Heittimet kytketään himmentimeen ja niitä ohjataan ohjaimella. Näin on myös ledien kanssa paitsi, että niitten himmentäminen ei vielä oikein onnistu. Mulla oli tossa jokunen aika sitten 25 minuutin feidi tilanteesta toiseen chasena ja kun mä sen aamulla pistin päälle, niin ei mun tarvinnut siihen sen kummemmin puuttua.

Himmentimien hurina? Mistähän mahtaa olla kyse? Himmentimien omasta surinastako? Vai siitä, että äänikamat hurisee, kun sähköt ja mahdollisesti myös mikkipiuhat on vedetty ns. päin vittua?
Sytem
20.10.2007 17:43:39
Tämä viimeisin mainittu on juuri se mitä itelle olen kasaamassa. Eteen raksalamppuja 2 per puoli jonkinlaisella kiinnityksellä kaiuttimien päälle tai tilan salliessa esim. kattoon, niille joku pikkuhimppari. Tilasta riippuen saattais olla vaikka 150 wattisia, etäisyyttä kun ei välttämättä paljoa metriä enepää tule. Taakse sitten alkuun neljä ledikannua, varmaan lattialta takarättiin / seinään tai sitten puomiin tolpan nokkaan. Näille ohjaus läppäristä Enttecn muuntimen kautta.

Keikkapaikat tällä kokoonpanolla alkaen isohkosta olohuoneesta :) Ohjaus tässä lähinnä siis sen takia että minä kuskin ominaisuudessa pysyn hereillä keikan ajan kun on jotain tekemistä.
sormunen
20.10.2007 20:19:33 (muokattu 20.10.2007 20:21:01)
Tämä viimeisin mainittu on juuri se mitä itelle olen kasaamassa. Eteen raksalamppuja 2 per puoli jonkinlaisella kiinnityksellä kaiuttimien päälle tai tilan salliessa esim. kattoon, niille joku pikkuhimppari. Tilasta riippuen saattais olla vaikka 150 wattisia, etäisyyttä kun ei välttämättä paljoa metriä enepää tule. Taakse sitten alkuun neljä ledikannua, varmaan lattialta takarättiin / seinään tai sitten puomiin tolpan nokkaan. Näille ohjaus läppäristä Enttecn muuntimen kautta.

Keikkapaikat tällä kokoonpanolla alkaen isohkosta olohuoneesta :) Ohjaus tässä lähinnä siis sen takia että minä kuskin ominaisuudessa pysyn hereillä keikan ajan kun on jotain tekemistä.

Todella järkevän oloinen yleissuunnitelma. Pääasiathan kumminkin ovat
- bändi näkyy
- mesta on oma

Bändi näkyy tolla 150 w -virityksellä ja kun taustaa värjätään ja kuvioidaan ja ehkä myös strobotetaan, niin stage on bändin oma ja myös variointeja on loputtomiin. Myös niin, että vaikkei etuvalo edes olis himmentimessä, niin se NÄYTTÄÄ siltä, että olis. Kun painopiste on vielä siellä taustalla, niin edes savua ei oikeestaan tarvitse viemässä sitä 1500 W -mahista tehdä jotain muuta.

Pistä vaan työmaihin joku läppärajain tai sitten jos ne tulee PA:n päältä vaneriläpältä niin suuntaa ne snadisti taaksepäin, jotta koko bändi valaistuu ja toisaalta valoa ei vuoda tanssilattialle. Jos on käytössä toinenkin linja ja kaksi ylimääräistä tryömaata, niin tökkää ne lattialle etukulmiin ja kas! Siinä on uusi kuvanrakennusmahdollisuus varjon kanssa.

PS: Ei ollu ollenkaan huono toi Peterinkään ajatus. Ja sit vielä: kaikki lähtee siitä biisistä. Se on ainoo fakta.
isojussi
21.10.2007 04:05:02 (muokattu 21.10.2007 04:12:58)
Tähän on pakko vastata - kun kerran mut ihan tahallaan halutaan ymmärtää väärin.

(1) Sut palkataan siihen tilaisuuteen ammatti-ihmisenä. Jos sä laiskuuttasi ja ahneuttasi tökkäät laitteet juhlivien ihmisten keskellä maadottamattomaan sähköön, niin tilaisuuden lopussa sulla pitäisi olla käsissä keikkaliksan sijasta käsiraudat.

Höpöhöpö - oikeessa elämässä näitä paikkoja vaan vielä löytyy ja silloin vedettän sillä kalustolla, minkä tapsi turvallisesti kestää.

(2) Jos tilaa on nurkan verran, niin viimeinen, mitä mä tekisin, olisi ruveta pelleilemään savukoneitten ja värinvaihtojen kanssa.

Miksi ei? Eivätkö pienemmät porukat pienemmissä tikoissa ole oikeutettuja vähän muuhunkin, kuin parii halogeeni parriin?

Mä pitäisin huolta siitä, että tilanne on hallussa, kaikki näkyy ja on hyvä fiilis.

Kovin ovat pienissäkin tiloissa olleet mielissään värinvaihdoista ja savukoneesta.

Paljonko esimerkiksi sun lediheittimesi avauskulma on ja pystyykö sitä säätämään?

En muista - ei pysty - so what?

Isojussin omien kommenttien mukaan hänen ostamissaan heittimissä ei riitä valo ja värit toistuvat päin helvettiä.

No no no no - enempikin olen myötäillyt teidän "valoammattilaisten" kommentteja. Ja edelleen olen sitä mieltä, että pääsääntöisesti toi värilämpötilojen kanssa ählääminen on toiarvoista eikä hyödytä asiakasta mitenkään

Mä vähän vielä selvennän eli musta toi Isojussin tapa dissata keskustelua on vain niin vitun vastenmielinen. Kun nyt on käynyt selville, että hän on ostanut kamat ja hän kertonut niistä kokemuksiaan, niin jos joku sanoo, että kumminkin valonheittimen ensisijainen tarkoitus on olla valonheitin, niin tämä onkin sitten "stadionesa" tai "hifisti" ja alkaa tämä ainainen jankutus siitä, kuinka sitä ja kuinka tätä.

Eiköhän se oo kuule ollu niin päin että kun mä oo yrittänyt ehdottaa ledien olevan näppärä ja edullinenkin ratkaisu saada livebändille vähän lisää showta (siitä näissä hommissa hei lopunperin on kuitenkin kysymys), niin ne on just tyrmätty vetoamalla sellaisiin teknisiin ominaisuuksiin, joilla ei oikeassa elämässä ole mitään käytännön merkitystä.

No - tää viikonloppu osoitti, että noissa halvoissa lediparreissa on oikeesti paljon etua tavallisiin verrattuna.

"halvalla ominaisuuksia, jotka on melkein jees" vaan paras.

Tää on liukuva käsite - koetas asettaa itseäsi joskus jonkun aivan eri lähtökohdista asiaa tekevien housuihin.

Ihan pieni esimerkki. Kun Isojussi kysyi, miten tehdään, jos lamppu on puolen metrin päässä kasvoista, niin minä vastaan: se on haaste. Miten suoriutua tilanteesta, jossa matkaa on niin vähän, että heittimen kiila ei kerkiä levitä poskea laajemmalle. Ehkäpä käyttäisin mestan kattovaloja ja floodeja? En missään tapauksessa lähtisi leikkimään värinvaihdoilla paitsi ehkä taustafloodeissa. Ainakaan oikea väline siihen hommaan ei ole kapea kiilaa suoltava ns. par.

Mutta sen ledi heittimen sä voit tuoda siihen lähelle - tässä taas nähdään, että et ehkä osaa ajatella asiaa esiityjän kannalta - mää oon kerran joutunut olemaan lähen koko illan puolen metrin päässä 64:sta. Tulle poika hiki!

PS EDIT 2: Vielä sen verran, että kun Isojussi selittää, kuinka "normiparreilla" toimitaan on/off -pohjalta, niin sehän on täyttä roskaa. Heittimet kytketään himmentimeen ja niitä ohjataan ohjaimella. Näin on myös ledien kanssa paitsi, että niitten himmentäminen ei vielä oikein onnistu. Mulla oli tossa jokunen aika sitten 25 minuutin feidi tilanteesta toiseen chasena ja kun mä sen aamulla pistin päälle, niin ei mun tarvinnut siihen sen kummemmin puuttua.

No niin - ja vain yksi näkökulma. Mites musaohjaus? On nääs olemassa muutakin, kuin feidaus tilanteesta toiseen.

Himmentimien hurina? Mistähän mahtaa olla kyse? Himmentimien omasta surinastako? Vai siitä, että äänikamat hurisee, kun sähköt ja mahdollisesti myös mikkipiuhat on vedetty ns. päin vittua?

No tää on kyllä yleensä totta.

Mutta lediparreille voit vetää ohjauksen vaikka samassa moninapakaapelissa mikkilinjojen kanssa.

Ikävää, jos oman mielipiteen ja "oman käyttäjäryhmän" puolustaminen koetaan dissaukseksi. Ei tällaista asiaa voida käsitellä vain isohkoja bändejä raskaalla valokalustolla tekevien valoeksperttien näkökulmasta.

Mutta lopun perin mulle on sun mielipitees yks hailee sen rinnalla, että mun asiakkaat digaa, kun saavat näyttävän ja monipuolisen valoshoun pieneenkin tilaan. ja siitä savukoneesta ne vasta tykkääkin.
isojussi
21.10.2007 04:11:31
...niin edes savua ei oikeestaan tarvitse viemässä sitä 1500 W -mahista tehdä jotain muuta...

Tässä kohden kannattaa miettiä mitä ostaa.

Pääsin juuri vertaamaan rinnan mun Martin Magnum 550;tä yli tuplasti isompaan Antariin.

Antarin omistaja ihaili kovasti, miten hieno savu mun koneesta tuli. Siis paksumpi, valkoisempi ja "painavampi".

Tosin savunesteessä ei kannata säästellä.

Oikeeseen kohtaan sijoitettu halppispöytätuuletin vielä niin savu pysyy paremmin lauteilla.
sormunen
21.10.2007 12:18:47 (muokattu 21.10.2007 12:35:08)

Antarin omistaja ihaili kovasti, miten hieno savu mun koneesta tuli. Siis paksumpi, valkoisempi ja "painavampi".

Tai sit se vain vittuili sulle siitä, että sä pusket läpinäkymätöntä pölläkkää, josta muut yrittävät kaikin tavoin (mm. lantraamalla akkuvedellä) päästä eroon, mutta sä et vain käsittänyt.

Ja jos joku on tuonut kuusnelosen pohottaan sun poskesi viereen, niin olisit kolhaissut rikki tai vetänyt töpselin irti.

Sillä kuinka paljon heitin avautuu ja onko valo mimmosta ei ole mitään merkitystä? Jep jep. Taidat pitää maksavaa yleisöä todella dorkana jenginä ja et paljon arvosta omaa musaasikaan.

Höpöhöpö -

Kerrot sä myös sopimusta tehdessäsi järkkärille, että "höpöhöpö, mä en viitti mitään sähköjä lähtee ettiin että se on mulle sama, jos talo palaa tai teistä joku kuolee. Se on stadionesojen ja hifistien ja "valoammattilaisten" hommia ettii maadutettua sähköä."
rintapek
22.10.2007 00:08:07

Suomessa ei ketään panna rautoihin sen vuoksi, että hyödyntää laillista ja hyväksyttyä, joskin vanhaa sähköasennusta. Jos IsoJussin äänikamat hyväksyvät hurinoitta maatonta sähköä ja jos samasta töpselistä pystyy vielä ongelmitta ajamaan noita LED- kannuja, niin antaa mennä.
Ei tuo ole laiskuutta, vaan trubakeikalle tarkoituksenmukaiset kamat.
Tuo sähkön vetäminen kauempaa, mahdollisesti salin läpi on riski.
Sormunen epäilemättä osaa, itse olettaisin osaavani, ja jos minä osaan, niin osaa Isojussikin.
Sitten palstalla on vielä 57997 muuta, joista suuri osa ei osaa.

Ammattiväki hakee maadoitettua sähköä vaikka kivennavalta. Sormusen kirjoitus on tapansa mukaan tylyä, mutta asiaa. Liiankin ammattimaista. Jos noin sanotaan, niin samalla sitten on syytä kertoa, että ne maadoittamattomat pistorasiat sitten teipataan umpeen, että niitä ei vahingossakaan käytetä yhtäaikaa muualta tuodun sähkön kanssa. Muuten on hengenlähtö lähellä.

Tämä on nyt sitten livebändin valaistuksen ohvitopikkia, mutta valot ja sähkö ovat vähän kuin paita ja peppu. Eri asia, mutta eivät kovin kaukana toisistaan. Laitan jotain asiaa tuohon sähköFAQqiin, mutta näköjään täälläkin asiasta keskustellaan. Parempi tuplana, kuin ei missään. Pankaa bannia, jos huvittaa.
Eli; minulla on tavallaan _kolmet_ sähköt. Treenikämpällä omansa. _Keikkasähköt_ laatikossa. Lähtevät pisteestä _X_, joka on rumpalin selän takana. Siitä vakiona. 10m kaapeleilla 5m sivulle ja 5m eteen peittää lavan, jolla on kokoa 10x5m. Siinä on liikaakin, mutta se riittää.
Eriväristä kaapelia nippusiteillä yhteen. Jos tarvitsee taas uutta sähköä uudelle lelulle, niin erivärinen kaapeli ja lisää nippusiteitä.
Kolmantena on vielä _syöttösähköt_ siihen pisteeseen _X_ Siinä on 20m 16A voimaletkua ja jakorasiasplitteri sukoihin. Sitten löytyy pari 40m kaapelikelaa. Sitten löytyy jokunen 10m kaapelikasettikela. Kelattuna ei saa kuormittaa, joten en viitsi 40m kelata ulos 7m siirtoon, kai olen laiska. Tai en saa 33m kaapelia siististi rullattua rumpalin selän taa piiloon. Onhan noissa lämpösulakkeet, mutta jos ne poksahtaa, niin se on nolo juttu joka tapauksessa.

Tuon kiina- kortin veti esiin Sormunen, enkä minä, joten antakaa anteeksi.
Jos noita halpis- LED-parreja vertaa normilamppuihin, niin jos ne kestävät sen 15v, niin onhan siinä roskaa kaatopaikalla huomattavasti vähemmän, kuin ne kymmenet hehku/halogeenit. Noista jos vetää piirilevyn ja muuntajan ulos elektroniikkaromun kierrätykseen ja vaihtaa tilalle E27 kannan ja led- lampun ( kymmenen vuoden päästä markkinoilla on semmoisia, joilla epäilemättä tekeekin jotain?), niin siinä ei kovasti kuormita mitään.
Tuo Kiinan yhteiskuntajärjestelmän ongelma ei muutamalla lamppuvalinnalla parane. Sormunen hei, oletko varma omistasi? Ei kannattaisi olla. Olet epäilemättä oman alasi ammattilainen. Minä olen sitten maailmankaupan ammattilainen.

Jos oma tuotanto ei riitä, niin sitten huudetaan Aasia apuun. Täällä vaihdetaan pakkaukset, ja myydään made in Finland. Tuosta on narahtanut moni, mutta kun aihe ei ole mediaseksikäs, niin ei sillä lööppeihin pääse. Nopein tietämäni homma oli se, että kun kupru paljastui tj:lle, niin kuprun suunnitellut talouspäällikkö sai lähtöpassit heti. Avustanut juristi- assistentti sai 10 min aikaa siivota pöytänsä.
Se Kiinasta, Offtopikkia todellakin, anteeksi.

Sormunen hei; jos tarjoilet mansikoita kermavaahdolla, niin miksi ihmeessä naamioit ne näyttämään v**uilulta p**kalla?
One kind of music only - the good kind
isojussi
22.10.2007 05:09:10
Tai sit se vain vittuili sulle siitä, että sä pusket läpinäkymätöntä pölläkkää, josta muut yrittävät kaikin tavoin (mm. lantraamalla akkuvedellä) päästä eroon, mutta sä et vain käsittänyt.

Tässä on taas kyseessä sähkönsäästö: Mun 600W:n savukoneella ei tosiaakaan tarvii koko ajan ajaa sitä vajaata 200 m3/min, johon se pystyy - enkä mä ehdikään. Kaveri oikeesti tykkäs kun savu oli paksumpaa ja liikku hitaammin. Sitä ei tarvii, kun sillon tällön tuhautella ja vaikutus on lopulta sama sama - tai no ok - melkein sama, kuin puolentoista kilowatin utukoneella. paitsi että kunnon pkáksu pöläys aiheuttaa yleisössä ihastuneita huokauksia.

Ja jos joku on tuonut kuusnelosen pohottaan sun poskesi viereen, niin olisit kolhaissut rikki tai vetänyt töpselin irti.

No aina ei voi näin tehdä....

Sillä kuinka paljon heitin avautuu ja onko valo mimmosta ei ole mitään merkitystä? Jep jep. Taidat pitää maksavaa yleisöä todella dorkana jenginä ja et paljon arvosta omaa musaasikaan.

Enhän mäkään niistä ymmärrä hevon vittua - pistän vaan lamput niin, kun mun silmälle hyvältä näyttää. Taiteilijoita me - tai ainakin minä - ollaan tässäkin asiassa, eikä insinörttejä.

Ja kenelläkään - toistan: Ei saatana tasan kenelläkään ole minkäänlaista varaa tulla sanomaan mulle oman työni arvostuksesta ja siitä pieteetistä, jolla mä sitä teen.

Kovasti on sekä valot ja savut että musa kelvanneet asiakkaalle. Koska sua on viimeksi asiakkaat tulleet omassa työssäsi vertaamaan maailman huipputähteen?

Kerrot sä myös sopimusta tehdessäsi järkkärille, että "höpöhöpö, mä en viitti mitään sähköjä lähtee ettiin että se on mulle sama, jos talo palaa tai teistä joku kuolee. Se on stadionesojen ja hifistien ja "valoammattilaisten" hommia ettii maadutettua sähköä."

Tästä nähdään, miten hemmetin kaukana ja ymmärtämätön sä oot niistä olosuhteista, miten merkittävä osa Suomalaisista muusikoista tekee leipänsä (en tiä teet sä näillä hommilla leipäs).

Oikeesti usein sen yhden kympin sulakkeen on vaan riitettävä. Näitä hommia tehdään monasti paikoissa, joita ei oo mitenkään varsinaisesti tehty musiikin esittämistä varten. Heh - ens lauantaina ollaan taas agregaatin perässä.

On kiva, kun voi viedä paikalle muutakin, kuin äänentoiston. Se on asiakkaan palvelemista. Siitä mulle maksetaa aika paljon paremmin, kuin suurimalle osalle kollegoista.
isojussi
22.10.2007 05:19:29
Rintapek puhuu täyttä asiaa - lämmittä entisen teknisen kaupan ammattilaisen mieltä.

Se, mistä tää "led - ei led" - keskustelu on mitä ilmeisemmin levinnyt käsiin juontaa tosiaankin alkuunsa siitä, etten ole suotunut hyväksymään sitä, ettei noista halppisledesistä olisi muka muuhun, kuin takaseinän pesuun.

Ei perkele 100% mun asiakkaistani voi olla väärässä. En mä voi olla niin väärässä.

Meistä ne näyttävät makeilta ja antavat lisäarvoa shöylleni.

ja jos koko paska kustansi mulle about 1200 egee savukoneineen, telineineen, piuhoineen, niin sillä rahalla sai kätevää monipuolisuutta valoshowpolitiikkaan suht pienellä rahalla.
miffe
22.10.2007 17:54:41
Peter_ Ja amatöörin ajatus led-kiistaan: Jos ledit on huonot naamavaloiksi, miten olis 4kpl 300w pareja eteen, 4-8 led-paria lavan ja taustan pesuun?

Tuossa parisen kuukautta sitten tein keikalla valoja setillä, jossa oli tasan 2 kpl 300W PAR56 (MFL) naamoja varten ja takana talon kiinteässä asennuksessa 7 kpl (muistaakseni) Stairvillen halpisledikikkareita (151 LEDiä, 15W).

Kun naamavalot oli asetettu sopivalle tasolle, oli ainoa keino tajuta LEDien oleminen päällä katsomalla niitä suoraan päin. Sitä ei nimittäin kiilasta erottanut, vaikka savuakin oli käytössä. Niistä ei vain havaittavaa kiilaa tullut noinkaan pienen naamavalon kanssa.

Eli bändin pesuun ei niillä ollut mitään jakoa. Jos niillä olisi valaistu esim. takarätti, olisi se saattanut riittää juuri ja juuri tuossa tilanteessa.

isojussi En muista - ei pysty - so what?

Niin, niissä sun lampuissas ei pysty kiilan levitystä (eikä jyrkkyyttä) säätämään, joka taas aiheuttaa sen, ettei sen lampun etäisyys valaistavasta kohteesta ole juurikaan varioitavissa. Eli erittäin huono lamppu siihen tilanteeseen, jossa se lamppu on erittäin lähellä valaistavaa kohdetta. Noissa paremmissa ledilampuissa on mahdollisuus vaihtaa erilaisia linssisettejä, joilla kiilaa muokataan halutunlaiseksi.

isojussi Ja edelleen olen sitä mieltä, että pääsääntöisesti toi värilämpötilojen kanssa ählääminen on toiarvoista eikä hyödytä asiakasta mitenkään. JA ne on just tyrmätty vetoamalla sellaisiin teknisiin ominaisuuksiin, joilla ei oikeassa elämässä ole mitään käytännön merkitystä.

Johtuisiko tämä mielipiteesi siitä, ettet tiedä asiasta tarpeeksi, etkä sitä millaisissa sovelluksissa se on pakko ottaa huomioon. Suurimmalle osalle ammatikseen valoja tekevistä sillä on merkitystä (ainakin kaikille, tila-, teatteri- ja studiovalaistuksen kanssa toimiville). Enkä jaksa nyt mennä värilämpötilan ja spektrin fysio- ja psykologisiin merkityksiin.

isojussi Mutta sen ledi heittimen sä voit tuoda siihen lähelle

No etkä voi, jos sen kiila ei avaudu tarpeeks valaistakseen sen kohteen.

isojussi No niin - ja vain yksi näkökulma. Mites musaohjaus? On nääs olemassa muutakin, kuin feidaus tilanteesta toiseen.

Kaikenlaisia diskovitkuttimia on voinu ohjata äänellä sisäisen mikrofonin kautta jo pienen ikuisuuden. Samoin suurimmassa osassa valotiskejä on jonkunlainen mahdollisuus äänellä triggaamiseen tai sitten MIDI (MSC) tai aikakoodiohjaukseen (SMPTE).

isojussi Mutta lediparreille voit vetää ohjauksen vaikka samassa moninapakaapelissa mikkilinjojen kanssa.

Kerros mulle, miten tää eroo siitä, että vedetään DMX-syöttö äänen kaukokaapelissa normaaleille himmentimille tai liikkuville valoille? Ei sinänsä suositeltava tapa yhtään mitenkään (äänikaapelit eivät sovellu RS-485 signaalin kuljettamiseen, vaikka niin yleisesti tehdään).
turkulainen
isojussi
22.10.2007 23:49:24 (muokattu 22.10.2007 23:53:42)
Kun naamavalot oli asetettu sopivalle tasolle, oli ainoa keino tajuta LEDien oleminen päällä katsomalla niitä suoraan päin. Sitä ei nimittäin kiilasta erottanut, vaikka savuakin oli käytössä. Niistä ei vain havaittavaa kiilaa tullut noinkaan pienen naamavalon kanssa.

Eli bändin pesuun ei niillä ollut mitään jakoa. Jos niillä olisi valaistu esim. takarätti, olisi se saattanut riittää juuri ja juuri tuossa tilanteessa.

Niitähän pitäisi samaan valotehoon ollakin kolme per yks halogeenipar.

Kattelikko muuton firman tähti - ohjelmaa?

Eli erittäin huono lamppu siihen tilanteeseen, jossa se lamppu on erittäin lähellä valaistavaa kohdetta.

Käytännössä on olleet ihan ok reilun metrin päässä kohteesta.

Johtuisiko tämä mielipiteesi siitä, ettet tiedä asiasta tarpeeksi,

En tietenkään tiedä.

etkä sitä millaisissa sovelluksissa se on pakko ottaa huomioon. Suurimmalle osalle ammatikseen valoja tekevistä sillä on merkitystä (ainakin kaikille, tila-, teatteri- ja studiovalaistuksen kanssa toimiville).

Kyllä mä tän ymmärrän, mutta ymmärtäkää te rakkaat valoprot, että mä ajan takaa niiden käyttöä ihan eri tilanteissa.

Enkä jaksa nyt mennä värilämpötilan ja spektrin fysio- ja psykologisiin merkityksiin.

Joskus tuopin ääressä sitten....

Kaikenlaisia diskovitkuttimia on voinu ohjata äänellä sisäisen mikrofonin kautta jo pienen ikuisuuden. Samoin suurimmassa osassa valotiskejä on jonkunlainen mahdollisuus äänellä triggaamiseen tai sitten MIDI (MSC) tai aikakoodiohjaukseen (SMPTE).

Mutta ne hilavitkuttimet on pitänyt olla erikseen. musa tahdissa väriä vaihtavat pannut näyttää minusta hyviltä.

Tai jossain ajassa väristä toiseen feidautuvat.

tai jotain muuta?

Paria nappia näpäyttämällä valmiiks ohjelmoidut chaset pölähtää liikkeelle halutulla meiningillä. Mulla - eikä monella muullakaan - ei ole valomiestä olemassa

Kerros mulle, miten tää eroo siitä, että vedetään DMX-syöttö äänen kaukokaapelissa normaaleille himmentimille tai liikkuville valoille?

Totta haastat - mutta monella vaan ei oo kun se yks himmenninpakki ja sen jälkeen pitää kattoo, miten piuhansa vetää....

Ei sinänsä suositeltava tapa yhtään mitenkään (äänikaapelit eivät sovellu RS-485 signaalin kuljettamiseen, vaikka niin yleisesti tehdään).

Jaaha - enpäs tiennyt.

No jonsei mikkikaapeli käy, niin mikäs se sitten tars olla?

EDIT: Kiitos, kun suhtaudut rakentavasti eriäviin mielipiteisiin.

E2: Ai niin - ostin sitten tänään semmosen 16A:n voimavirtatöpseliin tyrkättävän jakajan, eli siinä on kolme 1-vaihelähtöö. valitettavasti jää vielä useimmissa keikkapaikoissani pakkiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)