okabass 14.10.2007 21:19:27 (muokattu 15.10.2007 13:40:39) | |
---|
Yleisölle tuleva basso kuitenkin tulee lähes 100% PAsta. Niinhän se monasti tulee. Mutta lavalla -bändin muille soittajille- on merkitystä (ei ehkä kaikille), tuleeko basso "oikeasti" vaiko "leikisti". Totakaan ei voi ku puolella huudattaa lavalla, et lavabalanssi pysyy siedettävänä. Kyse ei ole mistään huudattamisen tarpeesta (vaikka sekin onnistuu), vaan täyteläisestä, selkeästä bassosoundista, johon muiden on helppo vetää. Tuosta setistä lähtee hiljaisellakin volumilla aivan eri meininki kuin jostain karvanopasta. Monilla soittajilla on hyvän, tanakan bassosoundin vertailukohta ihan metsässä, kun on totuttu pikkucomboihin. Mä pärjään pikkucombolla komeesti. Voi olla et mielipiteeseeni vaikuttaa, laiskuus roudata, sen ylimääräsen 2000€ puute jne, mut tätä mieltä oon. Sepä hyvä. Vastoin yleistä uskomusta tuota settiä ei ole sinänsä hankala roudata . Ainoa on kaapin pituus: 122 cm. Se ei joka pirssiin mahdu. Ceterum censeo moderator esse delendam |
KoskPaavo 14.10.2007 21:25:55 | |
---|
Mä tätä ketjua aloittaessa lähinnä tarkoitinkin sitä että ovatko kolleegat aistineet saman kuin minäkin, että omaa epävarmuutta kompensoidaan turhalla krääsällä joita kerätään ympärille . Tamburiineja, sambapillejä, huuliharppuja, hikiliinoja , vesilaseja ,Kultaisen Laulukirjan kaikki 18 osaa ,hyvä ettei talvirenkaita tuoda siihen lavalle. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
onni 14.10.2007 21:38:21 | |
---|
Kyllähän se niin on, mitä pienemmällä ja halvemmalla pääsee niin kaikki on eduksi. Sitä olen ihmetellyt kun olen ollut keikoilla missä on kaksi orkesteria ja katsonut kiipparisteja niin aina järjestäin on alhaalla on syntikka jos on piano tatsi ja ylhäällä on normi syntikka. Pääsis melkein puoleen hintaan jos ostais kunnon syntikan yläkertaan ja alas masterkiipparin ja midittäis ne. Nim. Köyhä ja laiska. |
okabass 14.10.2007 21:39:48 (muokattu 14.10.2007 21:40:55) | |
---|
Mä tätä ketjua aloittaessa lähinnä tarkoitinkin sitä että ovatko kolleegat aistineet saman kuin minäkin, että omaa epävarmuutta kompensoidaan turhalla krääsällä joita kerätään ympärille . Tamburiineja, sambapillejä, huuliharppuja, hikiliinoja , vesilaseja ,Kultaisen Laulukirjan kaikki 18 osaa ,hyvä ettei talvirenkaita tuoda siihen lavalle. MOI Sitä ajattelinkin, ja olen asiasta samaa mieltä. Mä nyt kampean tuon rantasaunan lavalle a) koska tykkään sen soundista (ja muutkin ovat tykänneet). b) Sen roudaaminen ei ole oikeasti iso vaiva, jos se vaan mahtuu kulkuneuvoon. Normaalikeikoilla mulle toki käy vaikka ihan PA:han soittaminenkin. Eli varustus on passo ja piuha. Ennemmin kuuntelen lavamonitorista (ja sen mitä PA:sta kuulee)basson kuin jostain huonosta lilliputtirasiasta. Ceterum censeo moderator esse delendam |
jon lord 14.10.2007 21:42:40 | |
---|
Mä tätä ketjua aloittaessa lähinnä tarkoitinkin sitä että ovatko kolleegat aistineet saman kuin minäkin, että omaa epävarmuutta kompensoidaan turhalla krääsällä joita kerätään ympärille . Tamburiineja, sambapillejä, huuliharppuja, hikiliinoja , vesilaseja ,Kultaisen Laulukirjan kaikki 18 osaa ,hyvä ettei talvirenkaita tuoda siihen lavalle. Kun tätä ikääkin on tullut tässä vuosien varrella ja paikatkin "reistailee" niin mitä vähemmän kamaa sitä parempi. Väärien äänien määrä pienenee kun on vähemmän soittimia ja krääsää lavalla. Kyllä joskus kun katselee niin ihmettelee että onko kaikki tuo tarpeellista lavalla. Ihme härpätintä ja lärpätintä. Pablo sanoi aikanaan että enää ei puutu kuin jäänsärkijä lavalta niin kaikki alkaa olla kehissä. Vuosia sitten eräs ns. amatööri muusikko tuli juttelemaan meille tauolla. Sanoi että teillä on aika paskat kamat mutta soitto kulkee hyvin. Lisäsi vielä että hänelläkin on bändi. Huippuluokan kamat oli ja kalliit, mutta lisäsi etteivät he osaa yhtään soittaa mutta kamat on hienot ja kalliit. COVS jäsen N.o 3 |
onni 14.10.2007 22:01:45 | |
---|
Kyllä joskus kun katselee niin ihmettelee että onko kaikki tuo tarpeellista lavalla. Ihme härpätintä ja lärpätintä. Pablo sanoi aikanaan että enää ei puutu kuin jäänsärkijä lavalta niin kaikki alkaa olla kehissä. Vuosia sitten eräs ns. amatööri muusikko tuli juttelemaan meille tauolla. Sanoi että teillä on aika paskat kamat mutta soitto kulkee hyvin. Lisäsi vielä että hänelläkin on bändi. Huippuluokan kamat oli ja kalliit, mutta lisäsi etteivät he osaa yhtään soittaa mutta kamat on hienot ja kalliit. Olen tavannut vanhemman sukupolven soittajia joilla on 70/80 luvun analogi syntikoita, joista puuttuu pohjalta, muutama kosketin soitttimesta, niin kyllä homma toimii. Yksikin joutu lämmittämään soitintaan hiustenkuivaalla ettei jäisi äänet soimaan. Mutta soitti hienosti. |
JK 14.10.2007 22:09:50 (muokattu 14.10.2007 22:10:49) | |
---|
IbanezSG, Shure Beta58, piuhat molempiin ja mikkiteline.. =D Ei ollu iso työ roudata omissa kamoissa. Tästäpä päästäänkin kiinni toiseen dilemmaan. Kuinka paljon kukakin on valmis satsaamaan bändin kalustoon? Täytyy myöntää, että rupeaa joka kerta otsasuoni sykkimään kun jossain tulee vastaan soittaja/solisti joka roikottaa piuhanpäätä ja kysyy mihin sen vois tökätä. Yhden paikan tietäisin, mutta en aina viitsi sitä ääneen sanoa.. Näitä "vapaamatkustajia" löytyy jonkin verran, jotka eivät halua satsata yhtään ylimääräistä, kyllähän joku muu aina hoitaa. Niinjuu, tuon kaluston osalta. Itse olen senverran hullu, että olen hankkinut koko Pa-kaluston, mikit, monnarit, valot jne. ihan omaan piikkiin. Lisäksi tietysti omat soittimet ja vahvistimet. Vuosien saatossa on tullut pikkuhiljaa kerättyä ja kasattua aina vaan laadukkaampaa ja ikävä kyllä kalliimpaa laitteistoa. Yksi pienempi Pa-setti on lisäksi bändin yhteisomistuksessa. Joinain synkkinä hetkinä on tullut mieleen että onko mitään järkeä kasata omalla rahalla laitteistoa joka on bändin yhteiskäytössä, en veloita kalustosta mitään ylimääräistä keikkaliksoistakaan. Mutta tuo äänentoiston ja valojen kanssa "pulaaminen" on minulle harrastus soittamisen ohella kuten joillekin muille kalastus tai golf. Ja jos laskee taaksepäin niin kyllähän tuo kalusto on maksettu jo. No, joku oikein synkkä päivä myyn koko kasan pois, tyhjennän 50 neliöisen treeniksenä olevan autotallin ja ostan sinne jonkun wanhan automobiilin jota kiillottelen iltaisin. Mutta en ehkä ihan lähivuosina. Kaikesta huolimatta tää musahomma on sellainen harrastus että sitä on vaikea lopettaa. Mykkä kissa on mauton. |
Rokkimamma75 14.10.2007 23:30:40 | |
---|
Tästäpä päästäänkin kiinni toiseen dilemmaan. Kuinka paljon kukakin on valmis satsaamaan bändin kalustoon? Olenpa aina ollut niin onnellisessa asemassa, että ei ole tarvinut satsata. Eli olen joko niinsanotusti kävellyt valmiiseen pöytään - siis jo vuosia yhdessä keikkailleeseen bändiin - tai jos jotain kokoonpanoa on viritetty alusta asti, jollain on kaikki tarvittavat kamat jo löytyneet. Mutta tuo äänentoiston ja valojen kanssa "pulaaminen" on minulle harrastus soittamisen ohella kuten joillekin muille kalastus tai golf. Ja jos laskee taaksepäin niin kyllähän tuo kalusto on maksettu jo. Kaikesta huolimatta tää musahomma on sellainen harrastus että sitä on vaikea lopettaa. Ja juuri tästä syystä ne yleensä (siis puhun nyt vain omasta kokemuksestani) ovat jo bändissä valmiina olleet. Yhdessä bändissä rumpali itse rakensi hyväsaundiset ja isot aktiivikaapit, osteli Thomannilta milloin mitäkin väköstintä ja teatterilta halvalla valot ja ohjaimet jne. Toisessa taas artistin kamat ja auto, artisti kyllä hankki keikastakin enempi jne. Life is a Bitch and so am I! |
mack the knife 15.10.2007 00:38:00 | |
---|
Kyllähän se niin on, mitä pienemmällä ja halvemmalla pääsee niin kaikki on eduksi. Sitä olen ihmetellyt kun olen ollut keikoilla missä on kaksi orkesteria ja katsonut kiipparisteja niin aina järjestäin on alhaalla on syntikka jos on piano tatsi ja ylhäällä on normi syntikka. Pääsis melkein puoleen hintaan jos ostais kunnon syntikan yläkertaan ja alas masterkiipparin ja midittäis ne. Nim. Köyhä ja laiska. Ei se nyt ihan noin mene. Jollakin keikalla ei tarvi kuin sen pianon ja joillakin taas vaan sen toisen. COVS n:o 1. |
Meisseli 15.10.2007 16:44:32 (muokattu 15.10.2007 16:45:09) | |
---|
Tarttis vielä yhen tai kaks vaffaria, mut ku ei oo fyrkaaaaa!! No jos alkuvuodesta. Tosin keikoille mahd. vähän aina mukaa, ei kiinnosta tuo roudaus niin paljon. www.strangefruit-band.net
www.groovinghighallstars.com
www.ketolajawitikainen.com
Syksyistä meininkiä. |
onni 15.10.2007 20:15:54 | |
---|
Ei se nyt ihan noin mene. Jollakin keikalla ei tarvi kuin sen pianon ja joillakin taas vaan sen toisen. Mulla menee. Täytyy vaan ohjelmoida enempi |
Neljä Ruuvia 19.10.2007 10:15:29 | |
---|
Mulla menee. Täytyy vaan ohjelmoida enempi Sulla menee todella hyvin sitte.Anna mennä vaan. Mitäs sit kun mä sanon että se on ihan perseenreikä missä soitetaan,lyhyt veto.Pari virttä alkuun ja sit häävalssi.sen jälkeen goodbye. Otatko sä koko läjän??? |
mack the knife 19.10.2007 12:40:12 | |
---|
Sulla menee todella hyvin sitte.Anna mennä vaan. Mitäs sit kun mä sanon että se on ihan perseenreikä missä soitetaan,lyhyt veto.Pari virttä alkuun ja sit häävalssi.sen jälkeen goodbye. Otatko sä koko läjän??? Ottaa se. Mä en veis kuin haitarin. COVS n:o 1. |
Timi 19.10.2007 12:45:30 | |
---|
Ottaa se. Mä en veis kuin haitarin. Miin minäkin ottaisin.vaikka yksi biisi niin koko arsenaali kehiin! Kylmän viileesti! |
Miin minäkin ottaisin.vaikka yksi biisi niin koko arsenaali kehiin! Älä nyt viitti. Miksi ihmeessä? Ei se ole laiskuutta vaan käytännöllisyyttä jos ottaa tilanteeseen sopivan setin. COVS n:o 1. |
KoskPaavo 19.10.2007 13:34:51 | |
---|
Älä nyt viitti. Miksi ihmeessä? Ei se ole laiskuutta vaan käytännöllisyyttä jos ottaa tilanteeseen sopivan setin. Mitä se on jos ottaa kymmenen huuliharppua lavalle , kun on soittanut v. 1993 "Isn`t she lovely "- teeman kerran keikalla? "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
vanhami 19.10.2007 13:39:34 | |
---|
Älä nyt viitti. Miksi ihmeessä? Ei se ole laiskuutta vaan käytännöllisyyttä jos ottaa tilanteeseen sopivan setin. Käytännöllisyyttä on myös optimoida romun määrä ja romut sellaiseksi, että koko kaluston ottaminen ei ole iso juttu. Mulla ne menee haitarilaukkuun ja yhteen räkkiin. Räkki tulee messiin pikkukeikoillekkin, kun siinä on pöytä samassa. Kaikki valmiina kytkettynä, laulumikki ja pömpelit kiinni ja halibazuiba. |
baron 19.10.2007 14:01:33 (muokattu 19.10.2007 16:04:55) | |
---|
Käytännöllisyyttä on myös optimoida romun määrä ja romut sellaiseksi, että koko kaluston ottaminen ei ole iso juttu. Mulla ne menee haitarilaukkuun ja yhteen räkkiin. Räkki tulee messiin pikkukeikoillekkin, kun siinä on pöytä samassa. Kaikki valmiina kytkettynä, laulumikki ja pömpelit kiinni ja halibazuiba. Ai, mä otan ens keikalle vain mapin! (Flyygeli talon puolesta) Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) |
KoskPaavo 19.10.2007 15:44:03 | |
---|
Kyllähän se olis komeeta jos vaikka klarinettia osais niin hyvin soittaa ettei tarvis kuin sen koteloon ja keikalle. Onhan noita tietysti Suomessakin. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
Anonymous-jazz 19.10.2007 15:55:40 (muokattu 19.10.2007 15:56:16) | |
---|
On tullut tässä viime vuosina mieleen semmoinen asia että mitä enemmän keikkaa tekee , sitä vähemmän haluaa kamaa lavalle kantaa. Haluaisinkin julkituoda oman teesini : " Soittajan amatöörimäisyys ja epävarmuus soitossa ja esiintymisessä on suoraan verrannollinen stagella esiintyjän ympärillä olevan laitteiston määrään." Tarkoitan siis sitä että YLEENSÄ mitä varmempi soittaja on hommassaan, sitä vähemmän kamaa on "turvana" ympärillä". Tutkimus perustuu itseeni , itseni "kehittymiseen" soittajana sekä viime vuosien kollegoihin. HOHO tuossa olet aika osittain oikeassa kun sellaiseen HUMUU:n (huttu muusikko) olen törmännyt joka on artistin kakkossolisti ja pitää kosketinsoitinta edessään ja on soittavinaan, kun toinen kiipparistikolleega soittaa kolmella kiipparilla kaiken hänen puolestaan. Samalla vielä tällä humu:lla on tietysti sähkökitara koko ajan kädessä jota välillä kolmella soinnulla soittaa täysin cleanilla ja tummalla soundilla suoraan Marshallin kaapin kautta. Täytyyhän sitä näköjään olla soittimia edessään että näyttäisi muusikolta. "Belssonin tulisi opetella soittamaan ensin yhtä bassorumpua kunnolla ennen toisen lisäämistä settiinsä" - Buddy Rich 1949, kommentoituaan Louis Bellsonin tuplabassari ideaa. |