Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen poisto
1 2 3 4 58 9 10 11 12
mr.bungle
28.01.2004 14:39:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Em. modausta ajattelin jazzariini. Pari kysymystä kuitenkin arveluttaa vielä (no, rehellisesti sanoen en kuitenkaan uskalla tehdä mitään vaikka saisin step-by-step ohjeet, materiaalit ja henkilökohtaisen tutorin eteeni):
 
1. Nauhojen paikalle varmaankin kannattaa pistää woodfilleriä tahi vaahteraa tms. puuta. Mieluiten tietenkin pistäisin puuta: mistä saan sopivaa vaahteraa sopivan paksuisena nauhana?
 
2. Kuinka pahasti 'nauha'materiaalin muuttuminen metallista puuhun vaikuttaa kaulan vakauteen?
 
3. Millä aineella paljas ruusupuuotelauta kannattaisi viimeistellä (käytän hiomattomia kieliä)? Mitä epoksi- tai venelakkamerkkejä voi kysellä ja mistä?
 
Teijo K.
28.01.2004 14:44:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Em. modausta ajattelin jazzariini. Pari kysymystä kuitenkin arveluttaa vielä (no, rehellisesti sanoen en kuitenkaan uskalla tehdä mitään vaikka saisin step-by-step ohjeet, materiaalit ja henkilökohtaisen tutorin eteeni):
 
1. Nauhojen paikalle varmaankin kannattaa pistää woodfilleriä tahi vaahteraa tms. puuta. Mieluiten tietenkin pistäisin puuta: mistä saan sopivaa vaahteraa sopivan paksuisena nauhana?

 
Ostaa viilua, siitä leikkaa fiskarseilla sopivankokoisia paloja. Hum. viilua on eri paksuuksissa, ja pienieä määriä voi olla vaikea löytää. Yritä kysellä jostain lähialuuen puusepiltä, tahi kitarantekijöiltä.
 
2. Kuinka pahasti 'nauha'materiaalin muuttuminen metallista puuhun vaikuttaa kaulan vakauteen?
 
Ei minusta vaikuta.
 
3. Millä aineella paljas ruusupuuotelauta kannattaisi viimeistellä (käytän hiomattomia kieliä)? Mitä epoksi- tai venelakkamerkkejä voi kysellä ja mistä?
 
Mulla on kiinanpuuöljyä. Soundiin ei tule sitä mwah tatsia, joka munsta on nauhattomissa tylsähkö. Monet tykkää tosin. Mutta minä käytänkin hiottuja kieliäkin nauhattomassa. Kyselisin ehkä lähialueen kitarantekijältä taas...
 
Long = progressive.

-Aerodactev.
absqua
28.01.2004 14:49:08 (muokattu 28.01.2004 14:49:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Em. modausta ajattelin jazzariini. Pari kysymystä kuitenkin arveluttaa vielä (no, rehellisesti sanoen en kuitenkaan uskalla tehdä mitään vaikka saisin step-by-step ohjeet, materiaalit ja henkilökohtaisen tutorin eteeni):
 
1. Nauhojen paikalle varmaankin kannattaa pistää woodfilleriä tahi vaahteraa tms. puuta. Mieluiten tietenkin pistäisin puuta: mistä saan sopivaa vaahteraa sopivan paksuisena nauhana?

 
Asiallisista puutavaraliikeistä saat ohutta viilua. Ei maksa paljon.
 
2. Kuinka pahasti 'nauha'materiaalin muuttuminen metallista puuhun vaikuttaa kaulan vakauteen?
 
Mun tietääkseni asialla ei ole suurtakaan merkitystä, mutta en ole soitinkorjauksen/rakennuksen asiantuntija ollenkaan. Joku paremmin tietävä oikaiskoon.
Kaularautaa joudut säätämään tod.näk. joka tapauksessa tossa yhteydessä.
 
3. Millä aineella paljas ruusupuuotelauta kannattaisi viimeistellä (käytän hiomattomia kieliä)? Mitä epoksi- tai venelakkamerkkejä voi kysellä ja mistä?
 
Epokseissa on kuulemma (huom. toisen käden tietoa) ongelmana se että niitä ei tahdo saada tarpeeksi pienissä erissä. Muutenhan epoksi on mitä parhainta tuohon otelautahommaan.
 
Sen nauhakolojen täyttötyön voi tehdä itsekin aika helpolla, mutta voi olla että tuon homman jälkeen koko otelauta kannattaisi hioa, koska nauhattomassa käytössä otelaudan ehdoton tasaisuus on tärkeää. Minä teettäisin hionnan jollakin ammattilaisella.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Zarmo
28.01.2004 14:53:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä aihe tuntuu kiinnostavan monia, myös minua. Joku asiaan perhtynyt voisi ehkä kirjoittaa FAQ:n, vai?
 
Don´t you know there ain´t no Devil That´s just God when he´s drunk - Tom Waits
Karlsson
28.01.2004 15:03:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varoituksen sanana se, että nauhojen poistamisesta kannattaa konsultoida jotain ammattimiestä. Nauhoja repiessä voi helposti pilata otelaudan tai ainakin jättää sen törkeän näköiseksi.
 
"Hatala, hatala, hatala hey, Play my sitar every day!" - Dr. Bombay
käki
28.01.2004 15:12:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos päätät ne nauhat poistaa, aloita kokeilu kaulan juuresta. Jos homma kusee heti kättelyssä, on parempi että pilaa otelaudan sieltä päästä, mistä ei tule soitettua kuin harvoin.
 
Etukäteenhän sitä ei tiedä, miten tiukassa nauhat ovat. Omasta Ibanezin Soundgearista lähti nauhat helposti.
 
Vain ensimmäiseksi poistettu(24. nauha) veisti pienen palan ruusupuuta mukanaan. Loput sainkin sitten jo ilman vaurioita, kun noudatin äärimmäistä varovaisuutta.
 
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
Teijo K.
28.01.2004 15:21:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos päätät ne nauhat poistaa, aloita kokeilu kaulan juuresta. Jos homma kusee heti kättelyssä, on parempi että pilaa otelaudan sieltä päästä, mistä ei tule soitettua kuin harvoin.
 
Etukäteenhän sitä ei tiedä, miten tiukassa nauhat ovat. Omasta Ibanezin Soundgearista lähti nauhat helposti.
 
Vain ensimmäiseksi poistettu(24. nauha) veisti pienen palan ruusupuuta mukanaan. Loput sainkin sitten jo ilman vaurioita, kun noudatin äärimmäistä varovaisuutta.

 
Hitsi, se on munsta hankalin se viimenen nauha. Siinä on niin lähellä se puun reuna siinä, että lohkeaa kovin helposti. Itse olen aina jättänyt sen viimeiseksi.
 
Long = progressive.

-Aerodactev.
Niskamies
28.01.2004 15:34:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Em. modausta ajattelin jazzariini. Pari kysymystä kuitenkin arveluttaa vielä (no, rehellisesti sanoen en kuitenkaan uskalla tehdä mitään vaikka saisin step-by-step ohjeet, materiaalit ja henkilökohtaisen tutorin eteeni):
 
1. Nauhojen paikalle varmaankin kannattaa pistää woodfilleriä tahi vaahteraa tms. puuta. Mieluiten tietenkin pistäisin puuta: mistä saan sopivaa vaahteraa sopivan paksuisena nauhana?

 
Käytä puukittiä. Saa montaa eri väriä, rautakaupassa 5 euroa iso purkki.
 
2. Kuinka pahasti 'nauha'materiaalin muuttuminen metallista puuhun vaikuttaa kaulan vakauteen?
 
Ei mielestäni mitenkään. Just tehtiin yks nauhaton kuukaus sitten, ja yhtä vakaa on vielä.
 
3. Millä aineella paljas ruusupuuotelauta kannattaisi viimeistellä (käytän hiomattomia kieliä)? Mitä epoksi- tai venelakkamerkkejä voi kysellä ja mistä?
 
Polyuretaanilakkaa rautakaupasta, noin viisi euroa purkki. Toimii hyvin.
 
Hanki Presari ja ole tosimies!
Teijo K.
28.01.2004 15:50:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä puukittiä. Saa montaa eri väriä, rautakaupassa 5 euroa iso purkki.
 
Tuota tuota. Minä en sitä puukittiä käyttäisi mihinkään soittimen osaan. Ja kaikkein vähiten tuohon kohtaan. Kaula kun tuppaa vuosien myötä taipuilemaan eestaas, ja kitti ei laajene siinä mukana... Voi ruveta aikaa päälle lohkeilemaan, vaikka lakan allakin.
 
Muutenkin se puukitti on minusta sellainen... oikopolku. Eikä oikein asiallinen soitinrakennuksessa. Mutta tämä on vain munsta näin.
 
Long = progressive.

-Aerodactev.
Basismi
28.01.2004 16:02:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laittaisin polykarbonaattia tai muuta muovia. Viilussahan menee joka tapauksessa syyt eri suuntaan kuin otelaudassa, joten sen elää eri lailla kuin otelauta. Viiluissahan on sitten vaihtoehtoina muutakin kuin vaahtera, esim. purpleheartista saa jänskät. Muista satulan madallus.
 
Epoksiahan saa ihan sopivia määriä, mutta siinä ongelmaksi tulee kuplat joita pakostakin muodostuu sekoitettaessa. Ja tökötti olisi paras saada kerralla koko paksuudelta, muuten siihen syntyy raitoja eri kerrosten väliin.
 
Onnistuukos polyuretaanin levittäminen muuten kuin ruiskulla?
 
Ketä muuta korpeaa tuo 'munsta'?
 
It's hard to be humble when you're so fucking big!
absqua
28.01.2004 16:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epoksiahan saa ihan sopivia määriä, mutta siinä ongelmaksi tulee kuplat joita pakostakin muodostuu sekoitettaessa. Ja tökötti olisi paras saada kerralla koko paksuudelta, muuten siihen syntyy raitoja eri kerrosten väliin.
 
Mä olen pari kertaa testaillut nauhatonta jonka muistaakseni Kristian Oesch oli muokannut. Siihen otelautaan oli epoksia vedetty julmetun monta ohutta kerrosta ja lopputulos oli todella hieno.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
käki
28.01.2004 16:36:22 (muokattu 28.01.2004 16:37:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hitsi, se on munsta hankalin se viimenen nauha. Siinä on niin lähellä se puun reuna siinä, että lohkeaa kovin helposti. Itse olen aina jättänyt sen viimeiseksi.
 
Bassostahan se riippuu, missä kohtaa otelauta päättyy, jos sitä reunaa tarkoitat. Toisissa bassoissa se otelauta ei pääty viimeiseen nauhaan(ks. esim. omakuvani). Siihen työvälineet mahtuvat hyvin...
 
Myöskin se poistomenetelmä vaikuttaa asiaan, onko hankalaa vai ei. Itse käytin Hackmanin Savonia -ruokailuveistä ja hyvin onnistui. :)
 
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
poppamies
28.01.2004 17:13:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2. Kuinka pahasti 'nauha'materiaalin muuttuminen metallista puuhun vaikuttaa kaulan vakauteen?
 
No saattaa vaikuttaa tai sitten ei. Jos ei niitä nauhakoloja täytä millään niin varmasti varmasti vaikuttaa pitkän päälle. Ajatellaan vaikka että nauhojen tangi on tiukka ja ylettyy puoleenväliin otelautaa. Sitten kun ne nypitään siitä pois niin takuulla vaikuttaa. Otelaudalla kaikenkaikkiian on merkittävä tehtävä kaulan jäykistämisessä. Joku mahonkikaula esim. menisi aivan solmulle ennen pitkää jos otelauta poistettaisiin. Jos poistaa nauhat ilman että koloja täyttää on aivan niin kuin poistettaisiin puolet otelaudasta!
Sentakia on kyllä tärkeää täyttää ne kolot, ei vain näön vuoksi, vaan tiukasti sopivalla kovaklla puuviilulla.
Tässä voi vielä mainita sellaisenkin asian että "ongelma kaluoja", missä ei ole tarpeeksi spänningiä, eli backbow'ia saa toimiviks nauhoittamalla ne udelleen nauhoilla missä on hieman paksumpi tangi eli kanta.
 
"G-strings are for strippers"
SaBer
28.01.2004 18:06:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen poistanut nauhat hiomalla (pitkällä suoralla laudalla, jossa on hiekkapaperia) nauhan otelaudan yläpuolella olevan osan pois. Sitten piti kyllä laittaa epoksit päälle. Tällä tavalla välttyy kaulan vääntymisiltä. Tästä tekniikasta olen kuulllut monta erilaista kommenttia, mutta mulle toimii loistavasti.
 
hemmo
28.01.2004 19:01:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketä muuta korpeaa tuo 'munsta'?
 
Hehe, ei häiritse, munsta.
 
Kaikki on hyvää!
Teijo K.
28.01.2004 21:30:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Ketä muuta korpeaa tuo 'munsta'?

 
Haa. Korvaan sillä iki-inhokki IMHO:n.
 
Long = progressive.

-Aerodactev.
poppamies
29.01.2004 00:08:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen poistanut nauhat hiomalla (pitkällä suoralla laudalla, jossa on hiekkapaperia) nauhan otelaudan yläpuolella olevan osan pois. Sitten piti kyllä laittaa epoksit päälle. Tällä tavalla välttyy kaulan vääntymisiltä. Tästä tekniikasta olen kuulllut monta erilaista kommenttia, mutta mulle toimii loistavasti.
 
No tuo on todella toimiva keino. Ei mitään hazardia...
 
"G-strings are for strippers"
efunkelist
09.02.2004 17:15:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaisin ennemmin kokeilla tuota hiomista. Minkähänlainen hiekkapaperi sopisi parhaiten, sunsta? (öhö-öhö)
SaBer
09.02.2004 17:37:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaisin ennemmin kokeilla tuota hiomista. Minkähänlainen hiekkapaperi sopisi parhaiten, sunsta? (öhö-öhö)
 
Itse käytin sitä mitä sattui löytymään. Taisi olla jotain sadan pintaan. Sitten loppua myöten aina vaan hienommalla.
Täytyy muistaa, että kaulan "yläpäässä" on nauhat tieheämmällä, joten sieltä täytyy hioa enemmän. Ja puolen kaulan pituinen SUORA lauta on hyvä.
 
ajomies63
22.02.2004 18:42:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta nauhaton toiseksi bassoksi.Ei vituta niin paljon, kun huomaat, että tämä nauhattoman soittaminen on aivan homojen hommaa.
 
"If you don`t drive it , somebody is gonna drive it anyway."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «