Aihe: Epäherkät kajarit.
1
keskiorv
18.10.2007 12:05:01 (muokattu 18.10.2007 12:13:55)
Ongelmaksi VOXin nupin kanssa on noussut armoton äänenpainetaso, kun käytössä on Orangen 2x12-kaappi Celestionin V30-elementeillä. V30-kajarien ilmoitettu herkkyys on 100db, ja niinpä ajattelin ratkoa ongelman vaihtamalla tuutit hiljaisempiin.

Sinänsä tykkään kaapin soundista, tosin G12H olisi vielä lähempänä omia soundimieltymyksiä (myös G12h:n ilmoitettu herkkyys on 100db).

Eli kysynkin: Mistä löytyisi kajarit, jotka soundiltaan olisivat mahdollisimman lähellä G12H:ta, mutta herkkyydeltään selvästi "huonommat"? Jostain luin, että jos kajareiden herkkyys olisi esim 96-97db, niin mölyn määrä vähenisi radikaalisti (tippuisi puoleen jopa?).
Kajareiden olisi syytä pyöriä suunnilleen samassa hintaluokassa noiden mainitsemieni elementtien kanssa. Celestion Blue (joka tietty olisi se kaikkein ilmeisin valinta AC:n kaveriksi, tosin senkin herkkyys on 100db) ja monet muut elementit tippuvat siis pois kelkasta jo tällä perusteella.
Toisaalta olisi hyvä jos 2x12-kombinaation tehonkesto ei nousisi taivaisiin. Mieluiten elementtien tehonkesto voisi olla 20-50 watin luokkaa / kpl.
Imbedanssi pitäisi olla 8 ohm, jotta kaapin saa kytkettyä 16-ohmiseksi.

Ps: Weberin minimass löytyy jo, joten keinokuorma ei ole nyt hakemani ratkaisu.
hapan
18.10.2007 12:10:04 (muokattu 18.10.2007 12:10:14)
Eikös Greenbackit ole tuota desibelitasoa?
mWaltari
18.10.2007 15:48:47
Jep,

Minua kiinnostas kans. Rupeiskohan joku näistä isoista tekemään epäherkkää mallistoa jos oikein ronkus. Kun enemmän ja enemmän sellasia soittajia jotka soittelee kotonaan jne, mutta haluis kunnon saundia, muttei yletöntä melu.

Voisi olla vaikka allle 90db/w/m se herkkyys minun puolestani. Että voisi HighGaininupilla tuupata kerrostalossa :)

Jos tuolalsia joku tietää niin kiinnostuneita ollaan!!

-TP-
stratocatcher
21.10.2007 22:33:19
Celestionin valikoimista löytyy myös G10 Vintage, jonka luvataan olevan soundiltaan V30 suuntainen. Tämähän on siis pienempi, 10 tuumainen elementti ja herkkyys on 97dB.

Itselläni on näitä 2kpl yhdessä kaapissa, toisessa kaapissa 1kpl Greenback. G10 kuulostaa kirkkaammalta, yläpää ehkä hieman erottelevampi kuin GB:ssä. V30:een en ole tutustunut, joten siitä en osaa sanoa mitään.
dbv
22.10.2007 13:28:34
Jep,

Minua kiinnostas kans. Rupeiskohan joku näistä isoista tekemään epäherkkää mallistoa jos oikein ronkus. Kun enemmän ja enemmän sellasia soittajia jotka soittelee kotonaan jne, mutta haluis kunnon saundia, muttei yletöntä melu.

Voisi olla vaikka allle 90db/w/m se herkkyys minun puolestani. Että voisi HighGaininupilla tuupata kerrostalossa :)

Jos tuolalsia joku tietää niin kiinnostuneita ollaan!!

-TP-

Yks vaihtoehto on tietty keinokuorma.
vale
22.10.2007 13:34:48
Yks vaihtoehto on tietty keinokuorma.

Mutta juurihan todettiin että ratkaisu ei ole keinokuorma.
Rock n' Roll is the only way to DIE!
LaXu
22.10.2007 17:22:58
Väittäisin, että se parin desibelin ero ei auta paskan vertaa. Paljon mölyä lähtee Greenbackeillakin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)