Aihe: JBL SRX 760: muita vaihtoehtoja.
1
humppahanuristi
17.10.2007 13:34:47

Meidän solisti oli jollain bändillä kuullut käytössä näitä JBL:n SRX 760 pönttöjä. Oli kovasti ihastunut.
Itse nyt en ole noihin kokoaluepönttöihin hirveän innostunut lähinnä sen koon takia ja toisekseen noiden hintakin on aivan hirveä käytettävissä olevaan budjettiin nähden.

Ajatus kuulemma olisi käyttää näitä vielä subbareiden lisäksi ja nykyiset yläpöntöt (zeck stac, auttamattomasti kyllä pienet tehonkestoltaan pääkajareiksi) jäisivät sivumonitoreiksi tolpan nokkaan.

Yläpöntöt olisi kuitenkin hommattava, löytyisikö äänenlaadultaan vastaavaa (tai jopa parempaa) pömpeliä, joka myös hintaluokassa olisi HUOMATTAVASTI vähemmän kuin nuo JBL:t?

Päätteinä dynacordin 2x700W (4Ohm) ja huippulaadukas T.Amp 1400II (lähinnä ehkä noiden monitoreiksi jäävien käyttöön).

Musiikkityylin voinee arvata nimimerkistä.
Humpasta rautalankaan...
Einherjar
17.10.2007 14:17:31 (muokattu 17.10.2007 14:22:01)
SRX 760-mallia ei kyllä JBL:llä ole. On varmaan ollut joku muu 700-sarjalainen.
http://www.jblpro.com/srx700/index.htm

Itse tykkään kovasti tuon srx700-sarjan soundista. Siinä ei ole sellaista ominaissoundia (niin kuin esim Nexossa), vaan sen saa viritettyä aika moneksi.
(btw, mistähän johtuu, että varsinkin pohjoisessa suomessa tätä sarjaa dissaillaan tonnilla? Onko joku firma pilannut maineen tjsp?)
Minun mielestä samaan hintaluokkaan (saatikka huonompiin) ei löydy yhtä monipuolista peliä.

Yläpäiksi varmaan humppahommiin riittäisi näppärästi tuo sarjan pienin malli:
http://www.jblpro.com/srx700/712M.htm
Sen saa supparin päälle tolppaan ja tehonkesto on kuitenkin 800w rms (eli 2x1600w päätteellä voi pärisyttää menemään), eikä kuitenkaan painoa ole paljoa.

edit: Niin alapääksi suosittelen samaa sarjaa. Pumppaavat hyvin alas asti, eikä hintakaan silti mikään mahdoton ole JBL:n pienempiin sarjoihin verrattuna.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
JK
17.10.2007 16:07:36
Ajatus kuulemma olisi käyttää näitä vielä subbareiden lisäksi ja nykyiset yläpöntöt (zeck stac, auttamattomasti kyllä pienet tehonkestoltaan pääkajareiksi) jäisivät sivumonitoreiksi tolpan nokkaan.

Itse olen kyllä kovasti tykästynyt noihin Dynacordin Corus Linen (taitaa olla nykyisellään Corus Pro) kaappeihin.
Kaikenlaisia on tullut kokeiltua jo nuo kyllä miellyttää omaa korvaa ( ja muidenkin)

En tiedä noiden JBL:n kaappien hintahaitarista, mutta omat Dynacordit löysin Audiodivarista ihan kohtuuhinnalla.

Alla on 18" subit ja pöytänä Dynacordin Powermate 1000.
Kokoahan tuolle paketille tulee, mutta soundi on hyvä ihan pienestä volasta alkaen.
Mykkä kissa on mauton.
miffe
17.10.2007 21:56:44
Siinä ei ole sellaista ominaissoundia (niin kuin esim Nexossa), vaan sen saa viritettyä aika moneksi.

Tuo kommentti Nexoista kaipaa nyt kyllä tarkennusta. Voitko kertoa, mistä Nexon setistä oli kyse, kuka sen toimitti, kuka sen viritti ja, miten paljon rääkätty setti oli (siis oliko se loppuunajettu)?

Tämä nimittäin siksi, että Nexon setit ovat sieltä neutraalimmasta päästä tehdasasetuksillaan ja se on ihan mittauksinkin todettavissa. Ainut tietty Alpha-sarjan liioitteleva bottneosasto (se iänikuinen festarisoundi pienestäkin pinosta).
turkulainen
Einherjar
18.10.2007 01:23:23
Tuo kommentti Nexoista kaipaa nyt kyllä tarkennusta...

Siis en minä siis mitenkään sitä Nexoa nyt ole moittimassa. Hyväsoundisia pönttöjä ovat.

Lähinnä niissä minun korvaan iskee sellainen niitten pillien tietty kihinä, joka mielestäni löytyy joka mallista (...tai no linearrayt ehkä poislukien, kun en niitä niin hirveänä ole kuullut). Tottahan niitä taajuuksia saa, virittelemällä eq:ta, myös pois.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Reddie
18.10.2007 01:54:36 (muokattu 18.10.2007 01:56:52)
Daltonesit osti just SRX setin: http://www.studiotec.fi/referenssit/daltons.php

Käy kattoo poikien keikkaa, tai vuokraa läjä johonkin testikäyttöön. Tai voithan sä varmaan mennä Studiotecille suoraan kuuntelemaan läjää.

http://www.studiotec.fi
http://www.daltones.fi
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
kajarikaksikko
18.10.2007 09:34:20
Törmäsin huuto.netissä Yamahan F12, F25 ja F28 -malleihin. Onko kellään kokemuksia, näyttäis lähtevän halvalla ja vielä uusia...???????
Calyamaha
18.10.2007 15:38:09
Törmäsin huuto.netissä Yamahan F12, F25 ja F28 -malleihin. Onko kellään kokemuksia, näyttäis lähtevän halvalla ja vielä uusia...???????

Joo, noi on Yamahan järeintä, nyt jo tuotannosta poistunutta USA-mallistoa. Tolla hinnalla kannattaa ostaa vaikka treenikämpälle...
Sami_T
18.10.2007 22:03:40 (muokattu 18.10.2007 22:07:47)

Yläpöntöt olisi kuitenkin hommattava, löytyisikö äänenlaadultaan vastaavaa (tai jopa parempaa) pömpeliä, joka myös hintaluokassa olisi HUOMATTAVASTI vähemmän kuin nuo JBL:t?

Valitettavasti asia on niin että kaiuttimen hinta ja laatu (sekä lisäksi koko ja paino) on hyvin pitkälle suhteessa toisiinsa. Niin ja sitten on tietenkin Bose, mutta ei puututa siihen tässä. Eli vastaus kysymykseesi: ei löytyisi.

Päätteinä dynacordin 2x700W (4Ohm) ja huippulaadukas T.Amp 1400II (lähinnä ehkä noiden monitoreiksi jäävien käyttöön)

700-sarjalainen SRX vaatii paljon potkua päätteestä. JBL speksaa:
- SRX712M 800 to 1,600W@8 ohm
- SRX715 800 to 1,600W@8 ohm
- SRX722 1,200 to 2,400W@4 ohm
- SRX725 1,200 to 2,400W@4 ohm

http://www.jblpro.com/srx700/PDF/SRX700%20UserGuide.pdf (sivu 7)

Ton 800/1200 W:n alle ei kannata lähteä edes yrittämään. Itselläni oli käytössä SRX712M:t yläpäinä vähän aikaa, ajelin niitä alkuunsa 2x500 W@8 ohm vahvistimella ja kävi hyvin nopeasti selväksi että tuo 500 W on erittäin "rajoilla".

Eli jos SRX:aa ostatte niin melkein ennustaisin että menee Dynacord vaihtoon.

Musiikkityylin voinee arvata nimimerkistä.

Ton musatyylin huomioon ottaen jotenkin musta tuntuu että nyt ammutaan kärpästä tykillä. Iskelmähommissa pärjää vähän huokeammallakin äänentoistolla, enemmän kannattaa kiinnittää huomiota siihen että ne vehkeet siellä lavalla (mikrofonit, mikseri, efektit, soittajien omat kamat jne.) on kunnossa ja se joka miksaa tietää mitä tekee.

Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa rupeisin katselemaan jotain seuraavista (eivät ole missään järjestyksessä):

Passiiviset: JBL MRX, Yorkville Elite, EV ZX, HK Audio Premium PR:O
Aktiiviset: HK Audio Lucas, JBL PRX, RCF ART

Jos ette ihan isoimmissa halleissa soita niin kokoonpano voisi olla yhteensä 2 kpl 12"/15" yläpää ja yhteensä 1-2 kpl 15"/18" basso.
Älä osta T-kaupasta B-laitetta.
miffe
19.10.2007 12:42:38
Lähinnä niissä minun korvaan iskee sellainen niitten pillien tietty kihinä, joka mielestäni löytyy joka mallista

Joo, tietysti referenssinä käytettävän äänitteen miksausolosuhteet ja sen miksanneen henkilön kuulon voi tietysti kyseenalaistaa. Harvoin ovat neutraaleja.

Mut siis kyseessä on tosiaan valmistaja, joka ei yritä valmiiksi sovittaa pönttöjään esim. A-painotukseen. Paljastaa aika raa'alla tavalla keturalleen miksatut tuotokset. Ja kyllä, itsekin leikkailen sitä yläkertaa lähes aina pois Nexon Alpha - ja varsinkin Alpha E - -sarjalaisten kans. Mutta PS8/10/15 ei kyllä sellaista käsittelyä tarvi.

(...tai no linearrayt ehkä poislukien, kun en niitä niin hirveänä ole kuullut). Tottahan niitä taajuuksia saa, virittelemällä eq:ta, myös pois.

Geo T ei aluksi sopinut mun korvaan ollenkaan, vaikka oikein tehtaan sedät oli käyny setin bygaamas kasaan. Siinä se torvikonstruktio aiheuttaa sisäisiä resonansseja, jotka nyt myöhemmillä softaversioilla on saatu jotenkin sähköisesti hallintaan (dynaamisia filttereitä vaan lisää kehiin, jee!).

Mut nyt ollaan jo aika kaukana alkuperäisen kysyjän aiheesta.
turkulainen
humppahanuristi
19.10.2007 17:41:55 (muokattu 22.10.2007 08:30:36)

Valitettavasti asia on niin että kaiuttimen hinta ja laatu (sekä lisäksi koko ja paino) on hyvin pitkälle suhteessa toisiinsa. Niin ja sitten on tietenkin Bose, mutta ei puututa siihen tässä. Eli vastaus kysymykseesi: ei löytyisi.

700-sarjalainen SRX vaatii paljon potkua päätteestä. JBL speksaa:
- SRX712M 800 to 1,600W@8 ohm
- SRX715 800 to 1,600W@8 ohm
- SRX722 1,200 to 2,400W@4 ohm
- SRX725 1,200 to 2,400W@4 ohm

http://www.jblpro.com/srx700/PDF/SRX700%20UserGuide.pdf (sivu 7)

Ton 800/1200 W:n alle ei kannata lähteä edes yrittämään. Itselläni oli käytössä SRX712M:t yläpäinä vähän aikaa, ajelin niitä alkuunsa 2x500 W@8 ohm vahvistimella ja kävi hyvin nopeasti selväksi että tuo 500 W on erittäin "rajoilla".

Eli jos SRX:aa ostatte niin melkein ennustaisin että menee Dynacord vaihtoon.

Ton musatyylin huomioon ottaen jotenkin musta tuntuu että nyt ammutaan kärpästä tykillä. Iskelmähommissa pärjää vähän huokeammallakin äänentoistolla, enemmän kannattaa kiinnittää huomiota siihen että ne vehkeet siellä lavalla (mikrofonit, mikseri, efektit, soittajien omat kamat jne.) on kunnossa ja se joka miksaa tietää mitä tekee.

Joo, tällä kannalla olin itsekin ja ei srx:ää meille tule. Keikkapaikat on yleensä aika pieniä tai ainakin ne esiintymislavat on pieniä ja ei tuollaista kokoonpanoa oikein millään saa mahtumaan. Joskus pelkillä yläpöntöilläkin on tehnyt tiukkaa sovituksen kanssa.
Yritin perustella asiaa näiltä näkökannoilta ja seurauksena on, että solisti on huomenna menossa hakemaan sitten uusia yläkaappeja, en taida kehdata edes mainita nyt tähän. Hinta on huomattavasti halvempi ja koko pienempi ja kotelo muovia...

No joo, se merkki on EV ja malli on sitten jotakin (SX300? veikkaisin), jonka minäkin näen vasta viikon päästä keikalla. Toivottavasti nyt kohtuulliset tai edes paremmat kuin nuo zeckit.
Hiukan on eri budjettiluokassa mutta tällä tasolla toimiessa ehkä hiukan järkevämpää kalustoa, tai mistäs minä tiedän.

Enpä nyt siis oikein kerennyt tälle hankintakierrokselle kysymyksineni ollenkaan mukaan.
Humpasta rautalankaan...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)