Aihe: Basarin treenausta
1 2 3 4 5
J. Cool
17.10.2007 12:26:48

Siis joka ei oikeesti tiedä, vai ei ole ennen joutunut käyttämään koko termiä?

no kyseenalaistan kyllä kaikkien länsimaalaista musaa soittavien bändien tason, joissa ei ikinä ole kukaan ottanut esille nuottien aika-arvoja. enkä kyllä maksais sellaselle soittajalle, jolla ei oo tällaset asiat hyppysissä. Mut musahan voi olla kiva harrastus!
Bentley
17.10.2007 12:43:13

no kyseenalaistan kyllä kaikkien länsimaalaista musaa soittavien bändien tason, joissa ei ikinä ole kukaan ottanut esille nuottien aika-arvoja. enkä kyllä maksais sellaselle soittajalle, jolla ei oo tällaset asiat hyppysissä. Mut musahan voi olla kiva harrastus!

Nimen omaan. Musiikkihan on kiva harrastus joka olisi tosi mahtavaa jos sillä saisi leivän itelle joskus pöytään. En nyt kuitenkaan halua ruveta sessiosoittajaksi, kiertää tanssilavoilta toisille ja soittaa mitä ny sattuu nuoteissa olemaan. Kyllä sen pitää olla enemmän kuin sitä. Musiikki mulle on elämä ja tykkään esittää sitä ja säveltää. Eli ei vain harrastus.

Tuskin sultakaan tulee kukaan kyseleen että mitenkäs sä nyt teoriassa kävelet? Otakko koko vai puoliaskelia ja kun sataa niin mikä on sun nopeus jolla sä pysyt matkassa ilman että sun kunto rasittuu? Sä vaan osaat sen homman eikö?

On se kävely kiva harrastus myös joidenki mielestä. Eikö?
For those who can't be without the music!
Bentley
17.10.2007 15:15:24

Nuotit on universaali tulkki, ei tarvitse selittää. Lukutaito riittää. On paljon helpompi pistää joku biisin osio nuoteille ja näyttää siitä. Selittely vähenee ja ymmärrys lisääntyy. Tavoiteltava asia, eikö?

Juu totta. Mutta tässä tapauksessa sitä ei selitetä eli se näytetään. Mä en osaa selittää kuinka monta nuottien aika-arvoa on olemassa sun muuta sellasta teoriaa, mutta jos mä nuotteja katon, niin kyllä mä osaan siitä päätellä suht. hyvin onko pitääkö tuon ja tuon nuotin olla kuinka pitkä jne. vertaamalla muihin osioihin biisin nuotteja ja niitä vertaamalla tahtiin.

Mutta jokainen kuitenki omalla tavallansa. Mulla ei oo ollu minkäänlaisia ongelmia vielä tähän asti bändissä ku bändissä olla soittaas biisejä ja ei mulla oo ollu tarvetta niitä sen enempää sen takia si opetella. Eri asia jos mä opettaisin musiikin teoriaa niin silloin mä ymmärrän et näitä pitäis osata et sulle maksettais.

Tuntuu et tästä ny yritetää taas liian vaikeeta aihetta saada aikaseks. On niitä muitaki jokka ei tajua nuoteista ja teorioisa yhtään mitään ja jokka kuitenki on menestyny maailmalla.

Sen mä ny kuitenki oon todennu et rumpujen soitossa mun pitäisi noita tietää enemmän koska heti näin alkuvaiheessa tulee jo tekstiä et pitäis 16-osasia ja sitä ja tätä harjotella ja mä en tiä niistä helkuttiakaa :) Mulla on ollu eri lähtökohdat kitaran soittelulle silloi joskus aikoinaan.

Mä lopetan tämän selittelyn tähän kun tää on ihan turhanpäivästä hommaa. Tälläki osastolla riittää sellasia näköjään joilla ei ole avara mieli mukana. Tosikot on ne kaikista pahin ryhmä tässä maailmassa :)
ddrum54
17.10.2007 15:54:47
Tälläki osastolla riittää sellasia näköjään joilla ei ole avara mieli mukana. Tosikot on ne kaikista pahin ryhmä tässä maailmassa :)

Anteeksi nyt vaan kauhian paljon umpimielisyydestä ja tosikkuudesta.

Me ollaan asiallisesti yritetty selittää sulle rumpujensoiton alkeisiin kuuluvia perusasioita. Ne kaiken maailman 16 - osat kuuluu niihin oleellisena osana. Jos sua ei kiinnosta edes perusasiat ton enempää, niin mitä vittua sä edes kyselet?

Lienee oman mielenterveytesi kannalta ajatellen paljon parempi, että hinkkaat sitä lankkuasi vaan ja unohdat kaiken soittamisen perusteista. Ei susta rumpalia tolla asenteella tule.
Bentley
17.10.2007 16:37:43

Anteeksi nyt vaan kauhian paljon umpimielisyydestä ja tosikkuudesta.

Anteeksi nyt minunki puolesta mutta en osottanu tuota teikäläiseen.

Tää keskustelu on edenny alkuperäsestä aiheesta aika kauas mut tähän vois kiteyttää sen miten tämä on tähän edenny:

Mä sanoin etten mä noista mitään tajua et pitäis niitä ruveta vissiin opetteleen. Sen jälkeen muut onki sanonu et kyllä niitä kannattaa opetella mut sit toistaiseksi yhden henkilön takia mä jouduin tälle tielle tosikoista sun muista kirjotteleen. Pahoitteluni mutta ehkä ymmärtänette.
ddrum54
17.10.2007 21:52:57
Mä sanoin etten mä noista mitään tajua et pitäis niitä ruveta vissiin opetteleen. Sen jälkeen muut onki sanonu et kyllä niitä kannattaa opetella mut sit toistaiseksi yhden henkilön takia mä jouduin tälle tielle tosikoista sun muista kirjotteleen. Pahoitteluni mutta ehkä ymmärtänette.

Asia ymmärretty. Anteeksi ja kiitos.
Bobana
19.10.2007 07:41:53
mielellään näkisin & kuulisin jonkun 15323323 km/h basareitaan polkevan metallijäbän, joka soundaa hyvältä ja meno groovaa kun temmot laskee alle 50.

Korvillani todistin kun eräs nuoriherra paiskoi seinän takana bläästejä ja kaahasi tuhatta ja miljoonaa ja veteli hirmusia fillejä ja pommikoneita ja soittaakin niitä helvetin hyvin ja taimi oli pilkuntarkkaa. Kunnes....
Se koitti soitta justtiinsa jotain kikkakomppeja temmon ollessa n. 50 - 60 niin soitto hajosi aivan täysin. Oli karmeeta kuunneltavaa ja hän putosikin saman tien sinne oman ikäistensä joukkoon kuulostaen aivan autotalli-meiningiltä.
Eli perse edellä oli menty puuhun koska kovaa kulki mutta aksentteja eikä groovea löytynyt sitten pätkääkään.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Epämuusikko
19.10.2007 10:54:15
Tuntuu et tästä ny yritetää taas liian vaikeeta aihetta saada aikaseks. On niitä muitaki jokka ei tajua nuoteista ja teorioisa yhtään mitään ja jokka kuitenki on menestyny maailmalla.

Menin Pariisiin, mutta maailmankatsomuksestani johtuen en ottanut karttaa mukaan. Menin fiiliksellä Montmartrelta eurodisneyhin. Kävellen.

Nuottien aika-arvojärjestelmän oppii minuutissa. Check it out.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Bentley
21.12.2007 14:08:14

Jatkan tähän keskusteluun...

Mitenkä tuota basaria ois hyvä säätää et se ei jäis kalvoon kiinni? Oon yrittäny erilaisia variaatioita käydä läpi mutta en saa sitä hyväksi mitenkään. Tuoli pitäisi nostaa tosi ylös että jalan ollessa rentona se ei sitä nuijaa vahingossa napauttais kalvoon ja sit soittoasento on iha sanonko mistä sen tuolin korkeuden takia. Oon vaan säätäny sit hyvät asennot yms mutta nuija jää joka kerta kalvoon kiinni.

Onko tämä edes kuinka tarkkaa metallimusiikin soitossa? Toki nyt perusteita käyn läpi yms mutta ehkä se painottuu kuitenki metalliin koska siellä se mielenkiinto ensisijaisesti liikkuu :)
Kesukka
21.12.2007 15:18:40
Jatkan tähän keskusteluun...

Mitenkä tuota basaria ois hyvä säätää et se ei jäis kalvoon kiinni?

Eikös se ole hyvä, että on basari kalvossa kiinni. Tai ainakin, että on kalvo kiinni basarissa...
"today's music ain't got the same soul I like that old time rock'n'roll"
Bentley
21.12.2007 15:20:50

Eikös se ole hyvä, että on basari kalvossa kiinni. Tai ainakin, että on kalvo kiinni basarissa...

öö.. joo :) Ehkä tarkotin sitä et nuija kalvossa kiinni :)
karipv
21.12.2007 15:40:15
"Onko tämä edes kuinka tarkkaa metallimusiikin soitossa?"

Mun mielestä se ei ole metallirummutuksessa kaikkein tärkein asia. Siinähän vedetään muutenkin ihan reippaasti kantapää(t) ylhäällä, jolloin nuija(t) jää herkästi kalvoon kiinni.
"En pelkää sattaakaa miestä, koha eivät kii käy!"
ddrum54
21.12.2007 16:25:04
Onko tämä edes kuinka tarkkaa metallimusiikin soitossa? Toki nyt perusteita käyn läpi yms mutta ehkä se painottuu kuitenki metalliin koska siellä se mielenkiinto ensisijaisesti liikkuu :)

No tarkkaa ja tarkkaa. Nyt mieli on metallissa, mutta mitäs sitten, kun mieli muuttuu? En kokisi lainkaan huonona asiana treenata heti alkuun oikeata basaritekniikkaa. Mitä pitemmälle menet väärällä tekniikalla, sen vaikeampi on siitä päästä irti myöhemmin.

Koita pitää nilkat rentoina ja opettele tuntemaan pedalilauta varpailla. Kun opit poimimaan reboundin talteen, on tupla - ja triplaiskut paljon helpompia.

Hyvin tärkeätä olisi soittaa kaikenlaista musiikkia, vaikka se juuri nyt tuntuisikin äärettömän tylsältä. Kaikki soittaminen kehittää ja erilaisten musalajien soittaminen kehittää myös käsien monipuolisuutta. Pelkkiä jalkoja treenaamalla sinusta tulee "kädetön" rumpali.
DrmBug
21.12.2007 17:18:36
No tarkkaa ja tarkkaa. Nyt mieli on metallissa, mutta mitäs sitten, kun mieli muuttuu? En kokisi lainkaan huonona asiana treenata heti alkuun oikeata basaritekniikkaa. Mitä pitemmälle menet väärällä tekniikalla, sen vaikeampi on siitä päästä irti myöhemmin.

Millä perusteella nuijan jättäminen kalvoon kiinni on väärää tekniikkaa? Mielestäni ei ole oikeaa eikä väärää tapaa tässäkään asiassa. Toki on erittäin hyvä osata molemmat tavat, sitä en kiistä. Tuntuu olevan ammattilaistenkin keskuudessa suht yleinen tapa tuo... toki he varmasti osaavat monella tapaa soittaa, videoilla tuntuvat vaan hautaavan kovasti.

Itse olen sen verran kauan soittanut jättäen nuijan kalvoon kiinni, että tavasta on hyvin vaikea päästä eroon. Yritin kuitenkin, mutta aikani treenattuani totesin, että on tärkeämpiäkin asioita treenattavana.
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
markkuliini
21.12.2007 17:26:13

Jeff soittaa ihan väärin! :)

http://www.youtube.com/watch?v=rfF4u-Bb5b8&feature=related

Onhan se toki niin että sellaista tällä hetkellä muodikasta piiiitkää bassarisustainia ei saa aikaan jättämällä nuijaa kalvoon, ja itsekin opettaessa aina suosittelen nuijan pois tuomista kalvosta. Mutta tuon asian kanssa ei voi olla kovin ehdoton. Ihan hyvin moni ammattilainen tuolla hautaamisellakin pärjää, ja niin voi soittaa ihan mainiosti, kunhan vaan on sitten tietoinen, että soundi on jonkin enemmän atakkipainotteinen ja takaisin ei ole helppo opetella.
Tsei-Tsei
21.12.2007 19:13:20

No ite treenaan tuplilla molemmilla jaloilla tuplaa että sais soitettuu kuten jordison sun muut nopeet rumpalit. :)
Pearl one reason play for drums
ddrum54
22.12.2007 11:00:24
Millä perusteella nuijan jättäminen kalvoon kiinni on väärää tekniikkaa? Mielestäni ei ole oikeaa eikä väärää tapaa tässäkään asiassa. Toki on erittäin hyvä osata molemmat tavat, sitä en kiistä.

Okei, olen syvästi pahoillani epäselvästi ilmaisemastani asiasta. Oikeaa jä väärää tapaa tässä tapauksessa ei ole. On vain oikea ja oikea.

Jokatapauksessa, jos opettelee soittamaan vain tarpomalla, siis siten, että ei edes yritä oppia tuntemaan sitä pedalilautaa ikäänkuin jalan osana, on homma syvällä metsässä. Polkee sitten niin taikka näin, on hyvin tärkeätä opetella muutakin, kuin pelkkä runttaaminen.

Bassorumpu tuntuu olevan hernepurkkia helistävä asia. Henkilökohtaisesti koen bassorummun rumpuna, rumpujen joukossa. Haluan rummusta rummun äänen. En hautaa kapulaa, kapuloilla soitettaviin rumpuihin. En hautaa nuijaa bassorumpuun. Haluan settini olevan äänimaailmaltaan yhteneväinen, siis sellainen, että siitä on aistittavissa erikokoisia rumpuja. Tomtomini sanoo TOM ja bassarini sanoo BAM, ei pläts.

Pahoittelen, jos asia on mahdoton ymmärtää.
ddrum54
22.12.2007 11:40:10 (muokattu 22.12.2007 12:00:33)
Jeff soittaa ihan väärin! :)

http://www.youtube.com/watch?v=rfF4u-Bb5b8&feature=related

Tätä juuri tarkoitin rentoudella. Jeff ei "nojaa" koko raajan painolla pedaaliin. On aivan eri asia, jos nuija jää koskettamaan kalvoa, kuin jos se runtataan hautautumaan kalvoon. Myös soundi on näissä, sinänsä "samanlaisissa" soittotavoissa, merkittävästi erilainen.

E : Onhan se toki niin että sellaista tällä hetkellä muodikasta piiiitkää bassarisustainia

Mikä tässä asiassa edustaa "tämän hetken muotia"? Kyllä soivia basareita on ollut kautta aikojen. Vanhanajan yksikerroskalvot soivat vielä paljon enemmän, kuin nykyiset tehdasdempatut. Lyyyyhyesti läsähtävät, plätspläts basarit ovat nimenomaan tämän hetken muotia. Rumpujen soittoa on harrastettu ennen 80 - lukuakin.
markkuliini
22.12.2007 12:28:15 (muokattu 22.12.2007 13:23:46)

E :

Mikä tässä asiassa edustaa "tämän hetken muotia"? Kyllä soivia basareita on ollut kautta aikojen. Vanhanajan yksikerroskalvot soivat vielä paljon enemmän, kuin nykyiset tehdasdempatut. Lyyyyhyesti läsähtävät, plätspläts basarit ovat nimenomaan tämän hetken muotia. Rumpujen soittoa on harrastettu ennen 80 - lukuakin.

Tiedän toki että soivia bassareita on ollut kautta aikojen. Tiedän toki että rumpujen soittoa on harrastettu ennen 80-lukua. Mutta...

tällä hetkellä lähes kaikki rumpuvalmistajat tarjoavat 1) todella syviä bassareita 2) todella ohut runkoisia bassareita 3) terävillä reunaviisteillä olevia bassareita 4) rumpuja joiden rungot ovat laadukkaasti tehtyjä toisin sanoen pyöreitä. Nämä kaikki vaikuttavat rummun sointiin sitä pidentävästi. Lisäksi on muotia olla pitämättä rummun sisällä mitään lyhentämässä sen sointia. Kyllä esim. mun Kumun bassari soi ihan hiton pitkään vaikka siinä olisikin PS3:set molemmin puolin, jos rummun sisällä ei ole demppiä. Ei esim. 70-luvun Ludwid bassari soi ollenkaan niin pitkään vaikka siinä olisi miten yksikerroskalvot kiinni.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)