Aihe: Täysputki vs. hybridi soundierot?
1 2
dbv
16.10.2007 16:31:20
Nykyajan "putkivahvistimista" löytyy aika useasti transistoreja ja ic-piirejä enemmän kuin itse putkia. Mikäköhän sitten luokitellaan hybridiksi ja mikä putkivahvistimeksi?

Schemoja kun katselee niin näkee, ettei ns. täysputkinupissa signaalin kulkutiellä ole yhtään ic- piiriä. Ne rajoittuvat yleensäkin kanavan vaihtoon ym. hömpötykseen millä ei ole soundin kanssa mitään tekemistä. Kun signaali ei kulje ensimmäisenkään puolijohteen läpi, voi vahvistimen todeta "putkivahvistimeksi", ainakin mun mielestä...

Tietty voidaan kinastella tappiin saakka siitä, että miltä putket kuulostavat. Kyllä niistä tietynlaisia samankaltaisuuksia voi lajityypeittäin löytää. Mölyketjussa on kuitenkin niin paljon muitakin muuttujia, että noista on mun mielestä aivan turhaa nillittää. Hyvä soundi on hyvä soundi, vaikka paskassa kierittäisi.

Putket tuottavat neliöllisesti harmonisia ääniä, trankut puolestaan käytännössä kaikkia harmonisia. Tästä johtuu se, et trankku on sirinää ja putki hunajaa ;)
Lauri
16.10.2007 16:35:42

Schemoja kun katselee niin näkee, ettei ns. täysputkinupissa signaalin kulkutiellä ole yhtään ic- piiriä. Ne rajoittuvat yleensäkin kanavan vaihtoon ym. hömpötykseen millä ei ole soundin kanssa mitään tekemistä. Kun signaali ei kulje ensimmäisenkään puolijohteen läpi, voi vahvistimen todeta "putkivahvistimeksi", ainakin mun mielestä...

Aika monissa putkivahvareissa näyttäis olevan efektilooppia ja kaikua toteutettu rensistoreilla. Onko ne sitten hybridejä?
dbv
16.10.2007 16:57:11
Aika monissa putkivahvareissa näyttäis olevan efektilooppia ja kaikua toteutettu rensistoreilla. Onko ne sitten hybridejä?

Juu, tuo on kyllä kieltämättä aivan totta. Ajattelin vahvistinta varsinaisen vahvistimen enkä nuiden muiden hömpötysten osalta. Kaipa nuo sitten jonkin sortin hybridejä ovat.
Antti1
16.10.2007 20:50:02
Putket tuottavat neliöllisesti harmonisia ääniä, trankut puolestaan käytännössä kaikkia harmonisia. Tästä johtuu se, et trankku on sirinää ja putki hunajaa ;)

Jepjep ja tästä päästäänkin takaisin siihen, että on olemassa ampiaispesän tavoin surisevia putkinuppeja ja varsin hunajaisen kuuloisia transistoritoteutuksia. :)

Fuck the harmoniset ja pyöreät päätesäröt, ainoastaan lopputulos ratkaisee imo. Putket on kivoja keräilyesineitä kyllä, ei siinä mitään.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
dbv
16.10.2007 22:08:02
Fuck the harmoniset ja pyöreät päätesäröt, ainoastaan lopputulos ratkaisee imo. Putket on kivoja keräilyesineitä kyllä, ei siinä mitään.

Jep jep. Ne harmoniset ei ollu mitään vitsiä, vaan kylmää faktaa.
Antti1
16.10.2007 22:21:07 (muokattu 16.10.2007 22:31:33)
Ne harmoniset ei ollu mitään vitsiä, vaan kylmää faktaa.

Ei kait ketään tätä oo kyseenalaistanutkaan? Ainoa asia mitä mä oon vuosien ja tuhansien eurojen myötä (joojoo, mulla on ollu putkisitä, putkitätä ja vaikka putkimitä) oppinut kyseenalaistamaan, on toi putkitoosien ylenpalttinen hehkutus.

Mulla on nyt läjässäni yksi ainoa etuasteputki ja olen melkolailla tyytyväinen. Kun osaisi vaan käyttää noita laitteiden suomia mahdollisuuksia jatkuvan vaihtoruljanssin sijaan...

EDIT: Turhaa jaarittelua, mä luovutan ekaksi. Sen sanon, ettei kannata olla niin ehdoton asioiden suhteen. Puritaanius suuntaan ja toiseen ei oo mitenkään päin kannattavaa. Sensijaan kannattaa käyttää korviaan ja valkata laitteet siltä pohjalta. Tosin siitä tässä ketjussa ei nyt tainnut olla kyse, sori jos tää siihen nyt tarpeettomasti meni.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Heikki
16.10.2007 22:46:46

Jep jep. Ne harmoniset ei ollu mitään vitsiä, vaan kylmää faktaa.

Tuota en usko
rytilahti
16.10.2007 23:08:05 (muokattu 16.10.2007 23:10:01)
Kyllä jos hybridiin pitäisi jostain sairaasta syystä vaihtaa niin joku vanha Music Man olisi ensimmäisenä testissä, en muista mallia mutta pääteaste oli putkilla ja etunen trankku.

Taitaa näissä valvestaateissa yms. olla se putki lähinnä koristeena. Ja taisin itsekkin sen aikoinani ostaa juurikin sen takia kun myyjä tajusi siitä mainita =)

Sen jälkeinen Silver jubileekaan ei muistaakseni ihan täysiverinen putkari ollut, eikä jcm800 tai hotrod.. ei taida olla noissa missään tasuri tuubia. Ne ei tosin olekkaan pysyneet talossa. Osana syynä on tosin se ettei ole mikään mestari ollut säätään laitteita tai muutenkaan.

Nykyinen Uraltone on tosin ollut jo pitkään eikä ole tullut mieleenkään vaihtaa. Ja kaikki muutkin vahvistimet mistä olen pitänyt on olleet tasuriputkella. Oma jtm45 klooni oli perkuleen kova myös.

Kyllähän eroja on mutta kaikelle on paikkansa. Microcube on mulle paras vahvistin kotio vaikka ole putkia nähnytkään...

Pitäisi ehkä duunaa joku 0.5w tai pienempi putkimylly himaan... Schemoja?
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
msormune
16.10.2007 23:09:57 (muokattu 16.10.2007 23:12:01)
Soittelin muutaman vuoden Laney tf300:lla josta siis yksi putki löytyypi. Nyt sitten kun taloudellinen tilanne antoi periksi tuli myös uuden vahvarin hankinta ajankohtaiseksi. Pitkän aikaa piti miettiä tarvitsenko kumminkaan putkivahvainta kun tuo Laneykin on ihan OK peli. Ostin sitten täysputki Fenderin ja saundit parani aivan oleellisesti joka osa-alueella.

Kallis peli kuulosti paremmalta kuin halvempi peli? Kumma juttu... :) Joskus sitä miettii itsekin, että jos hommaisi 1000 euron trankkuvahvistimen, niin kuulostaisiko se yhtä hyvältä kuin 1000 euron putkivahvistin.
bfoc
16.10.2007 23:34:59
no mut sitten hankit hiwatin... ei sille headroomissa mikään trankku nyt sentään pärjää, ja ei kyllä kyykkää vaikka mikä olis, se on joskus vähä ongelmakin :)

Ääh. Miksi mä maksaisin Hiwattista 2000€ jos saman homman voi hoitaa 500€ trankkupelillä? Tai vetää ABY-boksin kautta sen särön kiinni PA:han joka siinä vaiheessa kuitenkin on olemassa jos eri soudeja varten hankkii eri vahvreita.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Lauri
17.10.2007 12:42:25

Vielä tarkennusta sen verran, et triodiputki tuottaa parillisia harmonisia ääniä (joskin neljäs harmoninen, mikä on neliöllinen harmoninen, on trankkuun verraten suuri), kun taas pentodi tuottaa parittomia. Käsittääkseni parittomat harmoniset vaimenevat ulostulomuuntajan sekä neg. takaisinkytkennän myötä. Trankkupeleissä tätä vaimennusta ei tapahdu yhtä vahvasti ja sieltä pukataan eetteriin varsinkin 3. 5. ja 7. harmonisia. Hommahan kulminoituu kunnolla vasta kun vahvistin yliohjataan.
Tää oli kyl nyt todella, todella off- topic ja pahoittelut siitä!!

höpö höpö !
baba o riley
17.10.2007 20:33:39
Ääh. Miksi mä maksaisin Hiwattista 2000€ jos saman homman voi hoitaa 500€ trankkupelillä? Tai vetää ABY-boksin kautta sen särön kiinni PA:han joka siinä vaiheessa kuitenkin on olemassa jos eri soudeja varten hankkii eri vahvreita.

Huomaa että et ole kauaa ollut alalla tai soitellut oikeilla vehkeillä. Voin kertoa että sellaista trankkupeliä ei ole ja tuskin koskaan tullaan valmistamaan. Kaipa sitä muuten käytettäis....
bfoc
17.10.2007 22:18:04
Huomaa että et ole kauaa ollut alalla tai soitellut oikeilla vehkeillä. Voin kertoa että sellaista trankkupeliä ei ole ja tuskin koskaan tullaan valmistamaan. Kaipa sitä muuten käytettäis....

Joo vasta 22 vuotta. Huomaa ettet tiedä kaikkien ihmisten tarpeista tai haluista yhtikäs mitään, pelkästään omistasi.

Nyt puhuttiin siitä että trankkupeli on hyvä jos haluaa värittömän pääteasteen purkista otettavaan säröön. Voipi olla että joku Hiwatt tekee saman asian 4 kertaa kalliimmalla, mutta kun mä otan ne muut soundit jo tosta putkimarsusta niin en todellakaan maksa 2000€ siitä yhden soundin vahvistamisesta.

Niin ja jos hankkisinkin Hiwatin ja löisin sen muiden soundejen takia ruttuun niin mistä sit se kyykkäämätön pääte mätölle? Kaksi Hiwattia?

Jos nyt osaat lukea ja ymmärtää nuo postini alusta alkaen, huomaat että itse käytän tiettyihin tarkoituksiin putkivahvaria ja tiettyihin trankkupäätteellistä hybridiä, jonka etusesta gainit nollilla, mutta hittoakos mä nyt omia valintojani puolustelen.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
H.Corruption
18.10.2007 03:26:00
Juu, tuo on kyllä kieltämättä aivan totta. Ajattelin vahvistinta varsinaisen vahvistimen enkä nuiden muiden hömpötysten osalta. Kaipa nuo sitten jonkin sortin hybridejä ovat.

Eiköhän se signaaliketju määrittele onko putki vai hybridi. Jotkut vahvistimet ovat täysputkia niin kauan kunnes kytketään efektiluuppi päälle. Näin ainakin monen Marshall-mallin osalta. Joku vanha Valvestate tais olla yhdellä kanavalla trankku ja toisella hybridi, nykyisin nekin on hybridejä eli kaikki menee myös putken kautta.

Voxin vanhempi Valvetronix taitaa olla sitten erikoisin hybrideistä: digi/putki/digi/trankku-signaaliketjullaan. Kokeiltiin kaverin komboa lähes täysillä ja kyllä sillä pääsi todella lähelle täysputkarin soundia.

Vannoutuneena putkarin käyttäjänä on ollut pakko myöntää että lähtee se hyvä soundi myös muillakin keinoin toteutetuilla vahvareilla.
baba o riley
18.10.2007 08:24:28
Joo vasta 22 vuotta. Huomaa ettet tiedä kaikkien ihmisten tarpeista tai haluista yhtikäs mitään, pelkästään omistasi.

Nyt puhuttiin siitä että trankkupeli on hyvä jos haluaa värittömän pääteasteen purkista otettavaan säröön. Voipi olla että joku Hiwatt tekee saman asian 4 kertaa kalliimmalla, mutta kun mä otan ne muut soundit jo tosta putkimarsusta niin en todellakaan maksa 2000€ siitä yhden soundin vahvistamisesta.

Niin ja jos hankkisinkin Hiwatin ja löisin sen muiden soundejen takia ruttuun niin mistä sit se kyykkäämätön pääte mätölle? Kaksi Hiwattia?

Jos nyt osaat lukea ja ymmärtää nuo postini alusta alkaen, huomaat että itse käytän tiettyihin tarkoituksiin putkivahvaria ja tiettyihin trankkupäätteellistä hybridiä, jonka etusesta gainit nollilla, mutta hittoakos mä nyt omia valintojani puolustelen.

No sittennhän sun , Ääh, miksi maksaisin ..., komentti on täysin tarpeeteeton. Sinun muukaasi sitte saman asian voi ajaa millä vaan koska headroomin omaavassa vahvistimessa ei ole soundiako???
bfoc
18.10.2007 09:28:03
No sittennhän sun , Ääh, miksi maksaisin ..., komentti on täysin tarpeeteeton. Sinun muukaasi sitte saman asian voi ajaa millä vaan koska headroomin omaavassa vahvistimessa ei ole soundiako???

Joo pidetään ne henkilökohtaisuudet siellä omalla puolella vaan.

Ei kai kukaan ole väittänyt headroomin estävän sen että vahvarilla olisi oma soundi. Trankkupääte on sopivan neutraali tähän tarkoitukseen. Mun kokemuksen mukaan putkipäätteillä on taipumus värittää ääntä enemmän, tosin tuota Hiwattia en ole kokeillut. Varmaan puolen miljoonan PA:kin olisi sopivan neutraali samaan tarkoituksen mutta ei senkään hankkimisessa olisi mitään järkeä. Tietty jos olisi käytössä tolkuttomasti rahaa, voisi ostaa joka soundille sen eri vahvarin.

Tää on nyt vähän sellanen juttu kun mä ajan autolla vuodessa 50 tonnia ja mulla on ikivanha Ford. Sä sanot mulle että Bemari on hyvä ja mä sanon että häh, en osta Bemaria kun pärjään tollasella kolmasosahintaisella rottelollakin ihan hyvin ja käytän nekin loppurahat johonkin muuhun, jos kässäät?
baba o riley
18.10.2007 16:05:48
.........:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)