Aihe: Sähkökitaran D-kurssin vaatimukset
1
Ville81
08.10.2007 14:38:35
Pitäisi saada jostain D-kurssin sisältö ja teknisen osion vaatimukset. Joskus ne olivat Popjazzin sivuilla, mutta enää en niitä löytänyt, kuin en mistään muualtakaan netistä. Jelppiä??

"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
blastoff
08.10.2007 16:04:18
Onko D-kurssi sama kuin iso ykkönen? Jos on, niin voin yrittää muistella :)
Leper Messiah
08.10.2007 20:17:49
Onko D-kurssi sama kuin iso ykkönen? Jos on, niin voin yrittää muistella :)

D, tolppa ykkönen, ykkönen.. Samahan se.
Osta demo!
Menisit sinä kasvamaan ja olemaan jollekulle pienemmälles besserwisser. -ngli
livingdread
09.10.2007 13:58:57
Missä suoritat D-kurssin? Luulen että ne vaatimukset on jossain mulla ylhäällä, mutta nuo saattaa elää vähän sen mukaan että missä sen tekee ja kuka optettaa ja kuka on raadissa..

Itse suoritin viime keväänä Tampereella.

Tässä jotain mitä muistan:
-Ohjelmistoo paljon, en muista kuin paljon mutta ihan törkeesti..
-6-7 biisiä taisin esittää raadille. Etydejä, soolo biisejä, ja osa bändin kanssa..
-Primavistaa ei kannata jättää kesäkuntoon!!!!
-kaikki asteikot, moodit, mistä vaan sävellajista 2 oktaavia ainakin 3 eri sormitusta.. jotain sellasta
-II-V-I kierrot arpeggioina 2 oktaavia kaikista käännöksistä, mistä vaan sävellajista duurissa ja mollissa..
-Sointu asteet kvarttipinoina. 2 oktaavia mistä vaan sävellajista, duurissa ja (luonnollisessa) mollissa..

Jotain tohon suuntaan nyt kun äkkiä muistelen...
Sisältö varmaan pysyy melko samana joka paikassa, mutta suoritus tapa elää sen mukaan missä suoritat tutkintoasi. Toivottavasti oli apua;-)
"sit siinä exitus-vaiheessa voi aina pojotella vähän fikkarilla öögaan" -Luomuteurastaja http://www.youtube.com/watch?v=dW5wAM9M6Pw
blastoff
09.10.2007 17:08:26
Edellisessä viestissä taisi tulla suunnilleen oleellisimmat jutut. Lisäksi siihen tutkintoon (ainakin minulla) kuului sellainen korvakuulo-osuus, jossa kuunneltiin yksi rundi kappaletta, ja seuraavalla kierrolla sitä piti jo sitten kompata mukana. Primavistassa taisi myös olla sellainen improvisaatio-osuus annettujen sointujen mukaan.
ushimir
09.10.2007 20:40:46

Anteeksi jos olen tyhmä mutta... Kaikki asteikot... Okkei niinku jotkut Bepop ja Iwatotkin?...

Taisi tarkoittaa jotain perusasteikoita? Mutta mitä?
blastoff
09.10.2007 21:44:10
Anteeksi jos olen tyhmä mutta... Kaikki asteikot... Okkei niinku jotkut Bepop ja Iwatotkin?...

Ei nyt ihan "kaikkia" kuitenkaan :) Muistaakseni tässä tutkinnossa oli ainakin duurin moodit, luonn- harm- ja jazz-mollit, overtone, dim ja kokosävelasteikko. Saattoi olla jotain muitakin, mutta ei nyt muistu mieleen.
livingdread
10.10.2007 01:48:40

eääh, tuskin sä tyhmä olet;-) mä koitan vähän täsmentää...

Kaikki asteikot: eli kaikki mitä on aikaisemmissa tutkinnoissa ollut! Sen lisäksi moodit, plus kaikki 2 oktaavia ainakin kolmella eri sormituksella.. Oliskohan vielä ollut symmetrisiä skaaloja muutama.

Tiedän kuinka tyhmältä se näyttää näin kirjallisesti kun määrittelee mitä soittaja osaa. Varsinkin kun sähkökitara on aika laaja käsite! Joittenkin on vaikea ymmärtää mitä sillä tutkinnolla on tarkoitus kertoa muusikosta. Ammatinvalinta kysymys...

D-tutkinnossa oli aika vapaat kädet itse päättää ohjelmistosta ja mä sain tehdä siitä oman näköistäni (ja kuuloista)..

Mutta jos mä olisin itse raadissa kun joku tekee tutkintoa jonka yksi vaatimus on pystyä näyttämään kaikista diatonisista asteikoista (duuri, melodinen ja harmoninen molli, moodeineen) 3 eri sormitusta jolla se taittuu 2 oktaavia, niin voisin jo pitää perus olettamuksena että hän myös osaa kaikki muutkin asteikot mitä yleensä kaytetään ja ehkä vielä jotain ekstraa.
Jos ymmärtää kuinka edellämainitut asteikot eroavat toisistaan niiden sävelasteiden summana, niin kyllä se sillon kertoo sen että hallitsee asian harmonaalisesti. Tuskin siinä tarvii enään nimiä kaikille tuhansille asteikoille missä on niiden sävelasteiden sama rakenne miinus joku ääni sieltä täältä tai plus joku ääni sinne tänne esim. pentatoniset asteikot tai bebop asteikot..

Eli muutamalla sanalla: jos sä teet D-tutkinnon niin sillon sä osoitat että osaat (tai tutkintoa tehdessäsi olet osannut) KAIKKI asteikot mitä pitää tietää että tulet toimeen näissä hommissa! Ketään ei sen jälkeen kiinnosta kuunnella kun joku tulee päteen kuinka osaa jotain kummempaa, pääasia että homma hoituu.
Älä käsitä väärin: Ei siitä ole haittaa jos osaa kaikkee etnoilua ja muuta kivaa asteikoilla, päinvastoin! Rikkaushan se on ja suuri etu sille joka osaa niitä hyödyntää.

MUTTA, tuskinpa se kiinnastaa sitä bigbandin kapellimestaria jonka tarvii saada joku äkkiä jonnekkin tapahtumaan. Jos sulla on tutkintoja takana, varsinkin D-tutkinto, niin se kertoo sille kapellimestarille sen että osaat KAIKKI mitä pitää osata että tulee toimeen muitten soittajien kanssa siinä hommassa.
"sit siinä exitus-vaiheessa voi aina pojotella vähän fikkarilla öögaan" -Luomuteurastaja http://www.youtube.com/watch?v=dW5wAM9M6Pw
Veli
16.10.2007 18:00:39
Hei,

Tässäpä tämä tolppa ykkösen sisältö PJK:n 2001-2002 opinto-oppaan mukaan. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että kaikissa musiikkiopistoissa ei tutkinnonsuoritus ole yhtenäistä (=jossakin opistoissa saatetaan soveltaa "kevennettyä" linjaa). En tiedä onko näihin sisältöihin tullut muutoksia viime aikoina, joka tapauksessa asia tutkintosisältö kannattanee vielä tarkastaa omasta musiikkiopistosta.

SÄHKÖKITARA
I-kurssitutkinto

1. ASTEIKOT:
- Jazzmollit (2 oktaavia, suoritustapa kuten duuriasteikoissa 2/3)
- kirkkosävellajit (asteikot soitetaan asemassa ylimpään ja alimpaan
mahdolliseen säveleen, ääriäänten väli väh. 2 oktaavia)
- dimi-, overtone- ja alt-asteikot (1 oktaavi)

2. SOINNUT JA ARPEGGIOT:
- Nelisoinnut käännöksineen (2 oktaavia, arpeggioina)
- viisisointulopukkeet ( 5-äänisesti sekä korvaavilla nelisointuotteilla)
- 4-ääniset kvarttisoinnut duurissa (1 oktaavi ylimmillä kielillä)

3. OHJELMA:
a) Soolokappale ( soitettava yksin, voi sisältää improvisoidun jakson)
b) Jazz-sävellys ( medium/up)
c) Balladi
d) Rock, blues, country tms. sävellys
e) Vapaavalintainen sävellys

4. OHJELMISTO:
5 etydiä: 1 soolotranskriptio, 1 säestys-, 1 venytys-, 1 legato- sekä 1 vapaavalintainen etydi
b) 5 sävellystä ( melodia-säestys-improvisointi)
c) 10 sävellystä (valitaan erillisestä listasta; esitetään tyylinmukaisesti kitaran rooli kussakin tyylilajissa huomioiden)

5. Korvakuulotehtävä

6. PRIMA VISTA:
a) Melodia nuotin mukaan
b) Säestys sointumerkeistä eri tyyleillä
c) Improvisointi sointumerkeistä
Suoritusohjeet:
- Tutkinnon kohdat 1. - 3. ja 4.b) ja c) soitetaan ulkoa
- Tutkinnon kohdat 3. b) - e), 4.b) ja c) sekä kohta 6. soitetaan yhtyeen
kanssa
- Tutkinnon kohdan 4. ohjelmistoa suoritetaan lautakunnan valinnan
mukaan

Arviointi: Lautakunnan arvio 1-5/5 p. Prima vista 1-5/5 p.

Edeltävät suoritukset :
- musiikkikoulun päästötodistus
livingdread
17.10.2007 15:49:14
En tiedä ymmärsinkö ajatuksen väärin, mutta en ehkä osaisi itse lähteä kärjistämään aivan noin kovasti. On totta, että tolppa ykkösen suoritus kertoo soittajan osaamisesta huomattavasti enemmän kuin tieto siitä montako vuotta hän on soittanut tai soittajan oma kuvaus pätevyydestään (usein varsinkin nuorena harrastuksen alkuvaiheessa ei välttämättä oma käsitys taidoista vielä ole kovin lähellä todellisuutta). Tutkinto auttaa siis potentiaalista työnantajaa arvioimaan osaamista.

Varoisin kuitenkin mainostamasta tolppa ykköstä tutkintona, jonka jälkeen hommassa kuin hommassa pärjää musiikin saralla ilman mitään ongelmaa (tämä ei varmaan ollut tarkoituksesikaan?). Varmasti uutta tulee eteen vielä tolppa ykkösen jälkeenkin, mutta perustilanteet ovat varmasti suhteellisen hyvin hallussa.

Aivan oikeassa olet. Eihän tolppa ykkoönen/D-kurssi olekaan pääsylippu työ-elämään kitaristina.
Tuo esimerkki oli lähinnä selvennys siihen "kaikki asteikot" -kohtaan, mitä joku ihmetteli! Ihan hatusta keksitty esimerkki, eikä ollut tarkoitus kärjistää.

Monet eivät ymmärrä mikä on tutkintojen pointti, ja uteliaisuus niitä kohtaan (niin positiivinen kuin negatiivinen) saattaa vääristää todellisuutta! Varsinkin jos soittaminen on vain harrastus. Monelta puuttuu käsitys siitä mihin niitä tarvitaan ja mihin niitä ei tarvitse, sekä minkä takia joidenkin muusikoiden on välttämätöntä suorittaa sellaisia..

D-tutkinto on vasta alkua! Lainatakseni vanhan opettajani sanoja: myös laivan rakentamisessa pitää erikoistua, vaikka pohjakoulutus on kaikille yhteistä! Sama se on musiikissa, ja varsinkin sähkökitaristilla jonka toimeenkuva riippuu paljon musiikkityylistä. Varmaan puhutaan nyt samaa kieltä?
Veli
19.10.2007 08:29:52
D-tutkinto on vasta alkua! Lainatakseni vanhan opettajani sanoja: myös laivan rakentamisessa pitää erikoistua, vaikka pohjakoulutus on kaikille yhteistä! Sama se on musiikissa, ja varsinkin sähkökitaristilla jonka toimeenkuva riippuu paljon musiikkityylistä. Varmaan puhutaan nyt samaa kieltä?

Lienemme olleet samalla kartalla alun pitäenkin - halusin lähinnä varmistaa, etten tulkitse ajatustasi väärin. Eli käytännössä olemme varmaan yhtä mieltä koulutuksen merkityksestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)