Aihe: Ibanez GSR-200 mikkien kolvaus ongelma
1
Gib_ber
13.10.2007 19:02:49 (muokattu 14.10.2007 22:13:31)

Elikäs otsikon mukainen basso olisi kysessää, ja ongelmana olisi se että vaikka olen netistä saatuja ohjeita noudattanut, niin en ole saanu basson mikkejä kolvattua uudelleen kasaan, jotta basso toimisi kunnolla. Koska basso jouduttiin kesän aikan purkamaan koska kyseinen vehje maalattiin uusiksi. Ja vielä näin pienenä tieto pätkänä että kyseessä on vanhempi kolme potikainen malli.

Ongelman basson kanssa on seuraavanlainen eli olen kolvaillut maadoituksen ja virrat täysin oikein, ja sen jälkeen mikit kiinni. Ja kun laitan piuhan kiinni bassoon ei mitään ongelmaa vieläkään, mutta kun kosken joko kieliin tai virtapotikoihin niin välittömästi alkaa ärsyttävä humina ja kyseinen humina voimistuu melko reippasti varsinkin silloin kun säädetään volyymia ja jostain syystä en pysty erikseen säätämään mikkin volyymia vaan jos leikkaan toisen mikeistä pois niin kaikki ääni häviää.

Eli lievään epätoivoon vaipuunena pyytäisin nyt teiltä osaavimmilta ihmisiltä apua ongelmani suhteen.

Suurena apuna olisi jos joku pystyisi hieman selventämään minulle kyseisessä linkissä olevaa hieman sekavan oloista kytkentätaulukkoa - http://www.ibanez.com/support/wiring/W97038.gif koska juuri tuon taulukon takia homma on kussut, koska omasta mielestäni taulukko on hieman turhan epäselvä. Eli niin sanotusti suomennos apu olisi myös tarpeen. :D
Paskaa musiikkia, alusta loppun.
Kefiiri
13.10.2007 19:40:18 (muokattu 13.10.2007 19:43:52)
Eli lievään epätoivoon vaipuunena pyytäisin nyt teiltä osaavimmilta ihmisiltä apua ongelmani suhteen.

Osaavuuteni on sangen rajallinen, mutta kuulostaa siltä että jossain kohdin maajohto ja "kuuma" johto ovat vaihtaneet paikkaa keskenään. Silloin käy just noin että kieliin koskiessa hurina lisääntyy vaikka sen pitäis vähetä. En nyt äkkiseltään osaa järkeillä voisiko ulostulojakki olla se jossa johdot ovat väärin. Mutta jossain lienevät.

Edit... Tokkopa pulma noilla oireilla ulostulojakissa on.
buttfinger
15.10.2007 23:00:31
Ei tuossa kaaviossa kyl mitään kummallista ole, että tee sen mukaan vaan. Vaikeepa sitä on selventää kun omasta mielestäni siinä ei ole mitää vikaa. Jospa kertoisit mikä siinä on epäselvää nii kokeillaan auttaa?

Itse en mikää sähkömies ole mutta tullu kolvailtua useasti mikkejä ja potikoita, eli kantapään kautta opittu.
Gib_ber
16.10.2007 06:32:12

Eniten ongelmia tuon kuvan kanssa on aiheuttanut se että en itse osaa taikka vain ymmärrä, että mitkä johdot kuuluu kolvata potikan päällä oleviin tina möykkyihin. Koska tuon kaavion mukaan näihin tina möykkyihin tulisi vain aivan muutama piuha kiinni ja mitä muistelen siitä ennen kuin purin basson osiin, niin piuhoista melko moni meni juuri näihin möykkyihin kiinni. Ja olen myös yrittänyt kolvata mikkejä kiinni potikoihin käyttäen duncanin sivuilta löytyneiden kolvausohjeiden mukaan, muutta niistäkään ohjeista ei ollu mitään apua, vaikka osat olivat täysin samat. Eli tämmöinen ns. ylhäältäpäin oleva kaavio auttaisi itseäni huomattavasti enemmän, kuin tuo ibanezin tarjoama.
Paskaa musiikkia, alusta loppun.
vrajala
16.10.2007 08:26:25
Eniten ongelmia tuon kuvan kanssa on aiheuttanut se että en itse osaa taikka vain ymmärrä, että mitkä johdot kuuluu kolvata potikan päällä oleviin tina möykkyihin.

Noita kaavioita piirrettäessä usein yksinkertaistetaan hieman jotta kuva ei olisi täynnä piuhoja kuvaavia viivoja. Ensinnäkin varmista, että ne kaikki "tinamöykyt" ovat yhteydessä keskenään. Toisin sanoen kaulan volumen ja tonepotikan kuorten tulee olla johdotettuina tallavolumen kuoreen.

Seuvaavaksi katso, että volumepotikoiden vasemmat navat (tuon kuvan mukaan) ovat yhteydessä maahan, eli niihin "tinamöykkyihin". Tarkasta tonen vasemman navan kytkentä kondensaattorin jalkaan ja kondensaattorin toisen jalan yhteys johonkin potikoiden kuorista (tinamöykky :P). Tarkasta, että tallan maajohto ja jakin keskimmäisen navan johto tulevat tohon tallavolumen kuoreen. Katso vielä, että mikkien piuhojen vaipat on juotettu joko kuvan mukaisesti noihin volumepotikoiden vasempiin jalkoihin tai potikoiden kuoriin. Jos nämä olivat kunnossa ja juotokset ehjiä, ovat maadoitukset kunnossa.

Seuraavaksi kannattaa katsoa, että mikään signaalijohto ei ole kontaktissa maahan, joko vahingossa juotettuna tai esim. hajonneen eristeen läpi. Signaalijohtoja ovat siis kaikki muut johdot, eli mikeiltä tulevat signaalipiuhat, volumepotikoiden oikeat navat yhdistävä piuha, tallavolumen oikean navan sekä tonen keskimmäisen navan yhdistävä johto, ja jakilta tallavolumen oikeaan jalkaan tuleva piuha.

Jos nämä kaikki ovat kunnossa, on vika mun tavoittamattomissani.
Häh?
okoranta
16.10.2007 08:51:49

Maksan mielummin hyvästä soittimesta kuin merkistä Phank-Faniklubi #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)