Gekko 01.05.2007 10:28:50 | |
---|
Ostin taannoin kyseisen basson. Saundit on mun mielestä aivan fantastiset. Yksi juttu mua vähän ihmetyttää: G- kieltä kun soittaa, niin kieli luiskahtaa aika helposti nauhojen sivuun ulos kaulalta. Onko muilla Musari5 miehillä ollu tätä bropleemaa? En tiedä vaikuttaako kielet jotenkin, kun G kieli tuntuu huomattavasti löysemmältä kuin edellisissä bassoissani.. |
JivE 01.05.2007 15:02:20 | |
---|
Itsellä oli sama ongelma Fnederin Jazz bassossa kun vaihdoin siihen kielet. Satulan vaihdolla ja säädöllä kyseinen ongelma ratkesi! If you give me interesting questions, i'll give you interesting answers. |
Kallekorvola 02.05.2007 17:20:28 | |
---|
jos on yhtään väljä kaulatasku soittimessa (musarin kohdalla olis kyl eka laatuaan...), niin kaula saattaa joutua "vinoon", ja silloin jommankumman puolen äärimmäinen kieli on vaarassa luiskahdella ulos... tsekkaappa soitin, ja tarkista että sekä g- että b-kielten ulkopuolelta on yhtä pitkä matka kaulan reunaan. jos ei, löysää kaulan ruuveja hieman ja käännä kaula oikeaan asentoon (tai sit vaan väännät voimalla). sen jälkeen kiinnitysruuvien huolellinen kiristys... joissain vastaantulleissa soittimissa (esim. useissa 70-luvun fendereissä) on tämä "ominaisuus". |
Jalmus 03.05.2007 13:47:28 | |
---|
Tuttu probleema, mulla oli joskus StringRay5. Aikanaan meni jonniin verran aikaa, että tuon "ominaisuuden" oppi hallitsemaan. Treeniä vaan, niin tulet sinuiksi Reiskavitoselle parhaiten sopivan soittotyylin kanssa. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
wälly 03.10.2007 13:13:28 | |
---|
...Jees, saman olen huomannut omassa SR5:ssa. Johtunee varmaan otelaudan leveydestä (ovat vissiin halunneet siitä mahd. kapean, helpon soitettavuuden vuoksi tai minunlaisia "nakkisormia" ajatellen). Samaa virkkoivat musiikki liikkeessä, kun asiaa tiedustelin. Toisaalta asia hieman ärsyttää, mutta kun asian tiedostaa niin sen kanssa voi elää...kun se on muuten niin upee peli! |
G&L:n 1505:ssa oli sama ongelma. Yritin ensin ratkoa ongelmaa vääntelemällä kaulaa, mutta ei auttanut. Uusi satula paransi asiaa alemmilta nauhoilta. G&L:llä on omanlaisensa tallapatentti, eli tallapalat eivät liiku urissa, vaan palat kiristetään sivusuunnassa ruuvilla. Kun G-kielen tallapalaa viilasi vähän ohuemmaksi, sai sen ruuvattua hieman keskemmälle kaulaa. Nyt kieli ei enää lipsahtele, osin säätöjen ansiosta ja kun on vuoden mittaan tottunut soittimeen ja välttämään lipsuttelua. B ja G -kielten etäisyydet otelaudan reunasta poikkeavat vielä vähän toisistaan ja ongelman voisi korjata ruuvaamalla tallan pari milliä ylemmäksi. Suurehko operaatio ruuvata niin lähelle vanhoja reikiä, että jää tekemättä, koska tatsi tuntuu nyt hyvältä. Tosimies ei välitä |