Aihe: DI-BOXiko?
1
Herbert
15.10.2007 17:00:27
Joo ostin DI-boxin (http://www.thomann.de/fi/samson_sdirect_aktive_dibox.htm), kun ajattelin, että sillä sen sais Straton soundin 'ehjänä/vahvana' äänikortille (emu 0404), mutta kun siinä on tollanen XLR-liitin balanced Out:na.
Vai pitäsikö se vaan kytkeä tosta Link outputista äänikortille?
Siitä kun kokeilin, niin en huomannut mitään eroa on tämä boksi välissä vai ei.

Äänikortin mikserissä katsotuna sisään tuleva signaali on edelleenkin heikko, jolloin joutuu käyttämää äänikortin FX-vahvistusta (30dB), jolloin ääni mössöytyy (straton heleys on tipotiessä). Kertokaa mitä teen väärin vai pitääkö minun ostaa vielä, joku laatikko kitaran ja äänikortin välille..kiitos!
Herbert
15.10.2007 22:56:16
...niin tälläinen E-MU 0404 äänikortti. Ja siihen line-inputtiin olen kitaran suoraan liittänyt , mutta kun signaalitaso on ollut alhainen, niin sain jostain päähäni, että tällä DI-boksilla se homma hoituu.
Siis pitääkö minun hommata, jonkun sortin esivahvistin vähän kitaran ja äänikortin väliin ja heittää DI-boksi kuuseen?
johanssen
15.10.2007 23:44:51

jonkun sortin esivahvistin vähän kitaran ja äänikortin väliin

Itellä on käytössä tollanen halpis shittipreamppi, mutta asiansa on demoilussa ajanut hinta-laatusuhteellaan hienosti:
http://www.thomann.de/fi/behringer_mic200_tube_ultragain_preamp.htm
Onhan aktiivi DI-boxissas patteri paikoillaan?
asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat
Herbert
15.10.2007 23:57:13
Kyllä minä sinne patterin laitoin ja olettasin, että siinä on virtaa jäljellä kun sen paketista otin.
Siis että pre-ampin ostoonko tässä joutuu??? Minä tosiaan olin siinä käsityksessä, että DI-boksi hoitaa homman.
johanssen
16.10.2007 00:51:59

Siis että pre-ampin ostoonko tässä joutuu

Oota nyt että vielä joku fiksumpi ottaa asiaan kantaa, ennen kuin lähet ostoksille. Toi DI-boxi on mulle vieras.

Noissa Preampeissa on myös paljon valinnan varaa, enkä osaa sen kummemmin niissä opastaa sua. Kannattaa sekin sitte hankkia kerralla kunnollinen, ettei tuu turhia ostoksia ja postimaksuja.

Opastakaapa tietäjät!

Ite soitan Telellä ja tolla Behkun preampilla saan kyllä talteen ihan kelvot (omata mielestä tietenkin) cleanit soundit.
asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat
hape
16.10.2007 14:52:56

Siis pitääkö minun hommata, jonkun sortin esivahvistin vähän kitaran ja äänikortin väliin ja heittää DI-boksi kuuseen?

No vaikka tämmönen http://www.thomann.de/fi/art_tube_mp.htm

Mutta älä heivaa sitä di-poksia, vaan skitta -> di-pox -> mikkietunen -> äänikortin line-in. Tietysti jos hommaa semmosen etusen jossa on instrumenttisisääntulo niin sit ei di-boksia tarvi.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Murgo
16.10.2007 14:55:56 (muokattu 16.10.2007 14:59:02)

Asiasta en kokemuksesta tiedä, mutta kuvittelisin, että link out tarkoittaa liitintä josta tulee ulos tasan sama kama joka menee inputista sisään, eli tarkoitettu esim. kitaravahvarin kytkemiseen DI-boxin perään. Jos näin on, niin signaali on otettava ulos siitä XLR:stä,muuten on tosiaan sama onko boksi välissä vai ei. Tarvitaan siis sopiva välikaapeli joka menee balansoidusta XLR:stä balansoimattomaan plugiliitäntään. Edit. Katsoin tuota laitetta Thomannin sivuilta ja juuri näin se on kuten kirjoitin, kuvassa näkyy laitteen päällä kytkentäkaavio jossa link out on suoraan inputin rinnalla, eli sama jos laittaisi jatkoliittimen kahden piuhan väliin.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Kalmo
17.10.2007 15:34:11
Tämä on nyt vain arvailua, mutta olethan tarkistanut, ettei se XLR pistoke ole combimallinen, eli sekä 6 mm plugille että XLR:lle sopiva (meinaan että jos sinulla ei ole sopivia piuhoja).Ne ovat nykyisin aika yleisiä.

Olisin itsekin luullut DI-boxin vahvistavan signaalia tarpeen vaatimalla tavalla. Eikö niissä sitten ole mitään input/output tasonsäätöjä (en ole koskaan käyttänyt).
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Antti1
17.10.2007 15:36:31 (muokattu 17.10.2007 15:36:47)
Olisin itsekin luullut DI-boxin vahvistavan signaalia tarpeen vaatimalla tavalla. Eikö niissä sitten ole mitään input/output tasonsäätöjä (en ole koskaan käyttänyt).

Ei ne vahvista, tosin vaimennusta niistä usein löytyy. Kyllä mä oon kuitenkin vetänyt linjaankin DI:llä ihan onnistuneesti. Tarvitaan vaan sopiva erikoispiuha väliin, jotta saa xlr:n muunnettua plugiksi. Balansointihan siinä menee, mutta impedanssimuunnoksen edut säilyvät edelleen.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Kalmo
18.10.2007 10:10:52
Jos äänikortti ottaa vastaan balansoitua, ja piuhassa on myös 6 mm plugipää balansoitu (stereoplugin näköinen), niin ei ongelmaa. Itselläni on EMU 1820:ssä
balansoidut 6 mm kytkennät XLR:n ohella.
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Värinä
18.10.2007 14:27:46 (muokattu 18.10.2007 14:30:56)
Ei ne vahvista, tosin vaimennusta niistä usein löytyy. Kyllä mä oon kuitenkin vetänyt linjaankin DI:llä ihan onnistuneesti. Tarvitaan vaan sopiva erikoispiuha väliin, jotta saa xlr:n muunnettua plugiksi. Balansointihan siinä menee, mutta impedanssimuunnoksen edut säilyvät edelleen.

Siis. Itse olen kyllä ymmärtänyt, että DI boxin yksi tarkoitus on nimenomaan vahvistaa signalia linjatasoiseksi. Ainakin omani (olikohan se nyt taas ARTin) toimii näin.

Setupissani meni siis signaali DIn kautta line outista suoraan mixeriin ja link outista pedaalien ja etuasteen kautta saimaiseen mikseriin. Mikseristä sitten pääteasteeseen. Ihan linjatasoista tuosta DIn balansoidusta lähdöstö puski pihalle.

Eli DIn line outista pitäisi saada äänikortille sopivaa signaalia. Link outista signaali on tosiaan ihan mikrofonitasoista.

EDIT. Tosin kitaralle suosittelisin jotain etuastetta, missä on kaiutinsimulaatio. Tuo yllämainitsemani setup oli siis bassolla.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
Värinä
18.10.2007 14:32:27
Jos äänikortti ottaa vastaan balansoitua, ja piuhassa on myös 6 mm plugipää balansoitu (stereoplugin näköinen), niin ei ongelmaa. Itselläni on EMU 1820:ssä
balansoidut 6 mm kytkennät XLR:n ohella.

Mikäli oikein muistan, mulla oli PCssä samanlainen kortti kiinni (siis 0404), eikä siinä ollut balansoituja tuloja. Mutta saatan toki muistaa väärinkin.
Antti1
18.10.2007 14:44:16
Siis. Itse olen kyllä ymmärtänyt, että DI boxin yksi tarkoitus on nimenomaan vahvistaa signalia linjatasoiseksi. Ainakin omani (olikohan se nyt taas ARTin) toimii näin.

No tota... Mulla on kyllä jos jonkinlaista DI-boksia (kolmenkympin hintaisesta melkein 200€ hintaiseen), sekä kokemusta monesta muusta ja _yksikään_ näistä ei vahvista signaalia. Minkäkö takia? Koska niissä ei ole mitään vahvistusasteita sisällä. Toi vahvistaminen on etuasteen tehtävä, ei DI-boksin. Se, että DI muuntaa signaalin _impedanssin_ sopivaksi linjatulolle ei siis tarkoita, että se vahvistaa signaalia.

Toki on olemassa (esim. juuri ART:lla) etuasteita, joita voi käyttää DI-boksina. Esimerkiksi multakin löytyy ART Tube MP, joka on tällainen.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Värinä
18.10.2007 14:52:10 (muokattu 18.10.2007 17:47:51)
No tota... Mulla on kyllä jos jonkinlaista DI-boksia (kolmenkympin hintaisesta melkein 200€ hintaiseen), sekä kokemusta monesta muusta ja _yksikään_ näistä ei vahvista signaalia. Minkäkö takia? Koska niissä ei ole mitään vahvistusasteita sisällä. Toi vahvistaminen on etuasteen tehtävä, ei DI-boksin. Se, että DI muuntaa signaalin _impedanssin_ sopivaksi linjatulolle ei siis tarkoita, että se vahvistaa signaalia.

Toki on olemassa (esim. juuri ART:lla) etuasteita, joita voi käyttää DI-boksina. Esimerkiksi multakin löytyy ART Tube MP, joka on tällainen.

Tällainen on siis tuo omani:
http://www.artproaudio.com/products.asp?type=90&cat=13&id=104

Ja tietysti heti kun vähän enemmän ajattelee, niin mitenkäs passiivinen laite voisi signaalia vahvistaakaan. Varmaankin muistan sitten väärin tuon oman setuppini. Taisikin sitten mennä mikserin etuasteen kautta tuo DIn signaali, eikä LINE INiin niinkuin muistin.
Herbert
18.10.2007 16:37:40
Kaverini vei Samson DI-boxin mennessään ja antoi jopa rahaa käteen. Kaivoi vielä hyllystään tarpeettoman http://www.thomann.de/fi/behringer_ … ar_gdi21_analog_modeling_preamp.htm
Ihan pylly-soundinen peli noin niinkuin mallintajana, mutta kun se ei ole päällä niin ajaa DI-boxin tehtävän. Ja straton signaali näkyy vahvempana E-MU:n mikserissä (ja myös kuulostaa).

Niin tässä halpis E-MU 0404 ei ole kuin kaksi (Left, Right) 1/4 Plugi sisääntuloa. Välipiuhallahan sen oli saanut kytkettyä, mutta ei jaksanut ruveta väsäämään....

Tuli nyt sitten jälkikäteen mietittyä DI-boksin toimintaa noin yleisesti.
Kitaran mikit Mega toson Impedanssi ja äänikortin input kilo Impedanssi, joten tästä seuraa mahdollisesti ongelmia. Miksi? Arvaus ei saa muodostettua tarpeeksi suurta jännitettä koska vastassa liian pieni impedanssi... Eikun häh, selittäkää kirjan oppineet!

DI-boksin tulo ~Mohmia ja lähtö ~kOhmia, joten tämä puskuri sovittaa kaksi eri impedanssia. Aktiivinen DI-boksi on siis varmaa Suurituloimpedanssinen vahvistin (vahvistuskertoimella = 1).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)