Aihe: Muusikoiden kilometrit verotuksessa.
1 2 3 4 5
isojussi
15.10.2007 14:55:48
Osittain jopa näin.

Hm - eiks se oo surullista?

No ... helppohan mun yrittäjänä on röyhistellä, kun voin ilman sarvia ja hampaita ilmoittaa hintani ja jos se on asiakkaalle liikaa, hän vaan ei ota. Seuraava keikka on taas uusi tilanne.

Mutta onhan se vitun kornia, jos liim... anteeksi ohjelmatoimistot pitää hankalana työtekijää, joka haluaa hänelle kuuluvan palkan kulukorvauksineen. Kerrassaan omituisia soittajia tuommoiset.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
mack the knife
15.10.2007 15:19:19
Eihän se TESsin palkasta netto kovin isoksi jää, kun makselee polttoaineet ja huoltoasemasyömiset päältä pois puhtaana.
COVS n:o 1.
Ukko
15.10.2007 15:36:42

Mutta käytännössähän mennään alle tessin, kun liiton tariffien mukaisia kulu- ja lomakorvauksia ei makseta..

Eipä tossa muuta kuin että Tehy:t käyntiin. Jos maan jokainen ammatti/harrastelija soittaja lopettaa keikkailun siihen asti että palkka-asiat ovat kunnossa, luulisi sillä olevan vaikutusta.
Ukko
15.10.2007 15:39:55

Toisaalta...onko muilla aloilla näin paljon amatöörejä/harrastelijoita jotka tekee SAMOJA duuneja kuin ammattilaiset?Ja alle ns tariffien...!

On, on ja on. Rakennusala on juuri sellainen savotta. Veli venäläinen/virolainen/puolalainen tekee pilkkahinnalla pitkää päivää (ja monesti pilkkalaatua).
mack the knife
15.10.2007 15:40:33
Eipä tossa muuta kuin että Tehy:t käyntiin. Jos maan jokainen ammatti/harrastelija soittaja lopettaa keikkailun siihen asti että palkka-asiat ovat kunnossa, luulisi sillä olevan vaikutusta.

Sepä se. Mutta niinhän ei koskaan tapahdu. Just kuulin, että kävi kvartetti pääkaupunkiseudulta 350:llä Ylä-Savossa pistolla. Siihen malliin kun menee, niin mitä sitä työtaisteluita tarvii.
jjsound
15.10.2007 15:42:57

- " Jos ette ala maksaa kunnon liksaa, ni mä pidätän hengitystä ja muutun sinikseks"
- " Aijaa "
"No mitäpä sitä ei basisti rahaa vastaan tekisi..."
Ukko
15.10.2007 15:48:01

- " Jos ette ala maksaa kunnon liksaa, ni mä pidätän hengitystä ja muutun sinikseks"
- " Aijaa "

Elä ala. Kuvittele tilanne että kertakaikkiaan elävä musiikki ei soi ei sitten missään eikä millään ehdolla ennenkuin raha-asiat ovat kunnossa. Lakko olis ohi muutamassa viikossa. Mutta utopiaahan tämä on koska aina löytyy hinnan polkijoita.
uruttaja
15.10.2007 15:52:43
Elä ala. Kuvittele tilanne että kertakaikkiaan elävä musiikki ei soi ei sitten missään eikä millään ehdolla ennenkuin raha-asiat ovat kunnossa. Lakko olis ohi muutamassa viikossa. Mutta utopiaahan tämä on koska aina löytyy hinnan polkijoita.

Alalta ei löydy edes niin paljon yksimielisyyttä, että joku toimisto jätettäisiin kaikenlaisen yhteistyön ulkopuolelle. Moni toimisto tietenkin tukehtuu omaan mahdottomuuteensa, mutta moni tietää vähintäänkin yhden erittäin hankalan toimiston.

Hinnanpolkijoita ja paskanpuhujia löytyy meistä aina. Tältäkin palstalta. Puheet, kuvitelmat,ammattitaito ja arkipäivä eivät kohtaa missään pisteessä.
Martso
15.10.2007 18:21:04
Olis se komeeta mennä kunnon lakkoon ja sitte meki Mäkin kanssa mentäis pesäpallomailojen kanssa vartioimaan Wanhan ja sinne huoltotunnelin eteen, että tulkaapa perkeleet keikalle. Mentäis ihan äärimmäisyyksiin ja vartioitais joka vitun julkista keikkapaikkaa miesvoimalla astalojen kanssa. Päävartijalla vois olla haulikko. Ehkä. Uruttajaki voksian edessä kaljatuoppi kourassa tappais rikkureita vittuilemalla.
Kaikki käy, eihän siinä mitään!
mack the knife
15.10.2007 18:58:32
Olis se komeeta mennä kunnon lakkoon ja sitte meki Mäkin kanssa mentäis pesäpallomailojen kanssa vartioimaan Wanhan ja sinne huoltotunnelin eteen, että tulkaapa perkeleet keikalle. Mentäis ihan äärimmäisyyksiin ja vartioitais joka vitun julkista keikkapaikkaa miesvoimalla astalojen kanssa. Päävartijalla vois olla haulikko. Ehkä. Uruttajaki voksian edessä kaljatuoppi kourassa tappais rikkureita vittuilemalla.

HÄHHÄHHÄÄ!

Tuo olis hienoa. Sais kajauttaa kuusnollaysien ja printterien keulaan oikein hartialaakin, että jospa ei nyt kuitenkaan tänään mentäis turskuttamaan. Rahhaa pittää tulla enemmän ennen kuin kuuluu ykskakskolkakskakskol.
uruttaja
15.10.2007 19:01:36
Lainaus Urkuveljeltä:
"Yleissitovuus tarkoittaa sitä, että ravintoloissa ja matkustaja-aluksilla on noudatettava yleissitovan TES:n määräyksiä riippumatta siitä kuka sitä työtä tekee. Siis kuka tahansa, joka ravintolassa soittaa jotain, ja hänelle siitä palkka maksetaan."

Kyllähän homma varmaan noin pitäis olla, mutta , mutta , saattoipa olla että esim. viime viikonloppuna tuota vastaan rikottiin satoja kertoja tässä maassa.

Lueppa se mun kirjoitus loppuun asti, samaa mieltä ollaan. Noin sen pitäisi olla, mutta kun ei ole.
juguli
17.10.2007 07:46:04
Alalta ei löydy edes niin paljon yksimielisyyttä, että joku toimisto jätettäisiin kaikenlaisen yhteistyön ulkopuolelle. Moni toimisto tietenkin tukehtuu omaan mahdottomuuteensa, mutta moni tietää vähintäänkin yhden erittäin hankalan toimiston.

Mitenkäs sitten, kun ohjelmatoimisto menee konkurssiin ja sinne jää saatavia melkein nelinumeroinen summa? Onko rahat todettava kadotetuksi omaisuudeksi vai onko joku keino saada ittellensä kuuluva osuus konkurssipesästä?
baron
17.10.2007 07:47:52

Mitenkäs sitten, kun ohjelmatoimisto menee konkurssiin ja sinne jää saatavia melkein nelinumeroinen summa? Onko rahat todettava kadotetuksi omaisuudeksi vai onko joku keino saada ittellensä kuuluva osuus konkurssipesästä?

Mä oon ymmärtänyt että jonkunlainen "palkkaturvajärjestelmä" olisi olemassa?
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
Sertzo S
17.10.2007 07:58:01

Pitääköhän tuosta soittotyöstä olla sitten ehdottomasti kirjallinen sopimus vahvisteena siitä, vai riittääkö se, että on ollut töissä ko. paikassa ja palkat on jääneet saamatta, joko toimistolta tai sitten työpaikasta suoraan?
Eikös näitä suullisia sopimuksia edelleenkin osin tehdä?
uruttaja
17.10.2007 07:58:37

Palkkaturva on oikea osoite. Liittohan hoitaa jäsenpalveluna tuon, mutta jos ei sitä voi käyttää niin palkkaturva"toimisto" löytyy yleensä Työvoimatoimistojen yhteydestä.

Palkkaturva menetetään 3 kuukauden kuluessa. Siis, älkää jättäkö palkkoja sisään kovin pitkiksi ajoiksi.
uruttaja
17.10.2007 07:58:59
Pitääköhän tuosta soittotyöstä olla sitten ehdottomasti kirjallinen sopimus vahvisteena siitä, vai riittääkö se, että on ollut töissä ko. paikassa ja palkat on jääneet saamatta, joko toimistolta tai sitten työpaikasta suoraan?
Eikös näitä suullisia sopimuksia edelleenkin osin tehdä?

Suullinen sopimus on sitova.
sonic77
17.10.2007 09:05:13
Suullinen sopimus on sitova.

Kylläpä kyllä, mutta toteennäyttö onkin sitten vähän hankalempaa. Täytyis olla ulkopuolisia todistajia kuulemassa. Voishan nuissa harkita pyytää esim. tekstiviestillä vahvistusta, niin siinä tapauksessa olis tarvittaessa jo näyttöäkin
Ämpärit täyttyy ja mieli on iloinen...
uruttaja
17.10.2007 09:09:56
Tämä menee pikkusen off-topicciin, mutta on tuossa ripaus aihettakin koskien verottomia kulukorvauksia palkanmaksussa:

Kiinteistövälitysliike Habitan Turun toimistosta lähtenyt verottomien kilometrikorvausten maksamisvyyhti oli tänään uutisoitu 1.6 miljoonan euron jälkiverojen arvoiseksi. Kymmenen firmaa oli vuosina 2002-2006 tämän iskun kohteena.

Habita ja monet muut alan yritykset ovat maksaneet 30% palkasta automaattisesti kilometrikorvauksina.

Jotenkin tulee mieleen tämä meidän ala. Varmaan muillekin ku mulle on maksettu takavuosina kulukorvauksia, vaikka en ole tehnyt edes matkalaskua. Eläketurvaotteista sen voi jokainen todeta.

Artikkelissa painotettiin että kulukorvaukset täytyvät perustua ajopäiväkirjoihin ja todellisiin kustannuksiin.

Taas tulee mieleen se, että erittäin monet laskuttavat kilometrit vaikka heillä ei ole autoa eikä edes ajokorttia. Vastuu on silloin myös toimiston, näin luulen mä. Jälkiverouhka kuitenkin todellinen.
uruttaja
17.10.2007 09:11:45 (muokattu 17.10.2007 09:13:26)
Kylläpä kyllä, mutta toteennäyttö onkin sitten vähän hankalempaa. Täytyis olla ulkopuolisia todistajia kuulemassa. Voishan nuissa harkita pyytää esim. tekstiviestillä vahvistusta, niin siinä tapauksessa olis tarvittaessa jo näyttöäkin

Veli Urkuri. Ne on kaksi eri asiaa. Suullinen sopimus on sitova. Suullisen sopimuksen toteennäyttäminen voi olla työläämpää kuin kirjallisen .

Laissa on eritelty ihan erilleen ne oikeustoimet, jotka vaativat oikeustoimen tekemisen kirjallisena.

EDIT: Olen saanut suullisen sopimuksen perusteella suorituksen viimetingassa peruuntuneilta keikoilta monestikkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)