Aihe: (germanium) Fuzz + paristo =?
1
Stone
14.10.2007 22:05:07

Joskus kuulin että erilaisilla paristotyypeillä olisi vaikutusta germanium fuzzien käyttäytymiseen/soundiin. Onko täysin huu haata/ tuulesta temmattu??

Muuten varmaan olisin jättänyt, moisen ajatuksen omaan arvoonsa, mutta toisinaan kun laitan fuzzin päälle, niin joutuu hieman hienosäätämään fuzzia/vaffaria tai kumpaakin ennenkuin korva sanoo "siinä" vaikka säädöt olisi samat kuin aikaisemminkin.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
Joees
14.10.2007 22:36:18 (muokattu 14.10.2007 22:37:34)
Joskus kuulin että erilaisilla paristotyypeillä olisi vaikutusta germanium fuzzien käyttäytymiseen/soundiin. Onko täysin huu haata/ tuulesta temmattu??

Muuten varmaan olisin jättänyt, moisen ajatuksen omaan arvoonsa, mutta toisinaan kun laitan fuzzin päälle, niin joutuu hieman hienosäätämään fuzzia/vaffaria tai kumpaakin ennenkuin korva sanoo "siinä" vaikka säädöt olisi samat kuin aikaisemminkin.

Voinee pitää paikkansa, en tiiä.

Mut sen tiiän että toisena päivänä toinen soundaa paremmalle kuin toinen toisena. Eli siis voinee johtua siitäkin tuo tarve säätää.

E: Jokseenkin turha editti. Mutta mistä mä oon oppinut tuon "voinee" hässäkän. Nykyjään joka toinen lause sisältä(nee) moista typeryyttä.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
ReBeat
14.10.2007 23:28:54

Kai pattereissa voi olla virranantokyvystä johtuvia eroja. Siinä miten patteri reagoi transientteihin. En ole ite testaillut patterisoundeja mitenkään analyyttisesti, mutta näin arvelisin. Toinen on että germanium-trankkujen soundi muuttuu kun ne lämpenee, kuulemma. Tuosta mulla saattaa olla jopa yhdentyvä mielikuva. Germaniumilla irtoaa kyllä makeita soundeja. Hyvä keksintö.
Stone
15.10.2007 20:11:59 (muokattu 15.10.2007 23:36:50)

Analogmanin sivuilla on klippi jossa esitellään soundieroja patterien välillä. Onhan niissä eroja, vielä rajumpi ero tulee kun kytkee futsin virtalähteeseen.

Vai niin, että se väite onkin siis oikeasti totta. Lähdenpä siis tutkailemaan sitten ne analogmannin sivut :)

E: Kävin kuuntelemassa samplet ja en sanoisi mitenkään mullistavia paristojen välisiä soundi eroja...aika mitätöntä jos nyt joku haluaisi viilata. Ostan yhä halvimmat paristot :)
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
Andy J.
16.10.2007 23:27:34
Eikös legendan mukaan fuzzeissa oo just niillä halvimmilla ruskohiilipattereilla parhaat soundit, ja kalliimmilla alkaliparistoilla paskemmat? ...parhaat fuzzisoundit olen itse saanut aina aikaan just silloin, kun patterista on ihan just hönkä loppumassa...
Dr. Muff
16.10.2007 23:55:40
E: Kävin kuuntelemassa samplet ja en sanoisi mitenkään mullistavia paristojen välisiä soundi eroja...aika mitätöntä jos nyt joku haluaisi viilata. Ostan yhä halvimmat paristot :)

Juju onkin juuri siinä että halvemmat paristot ovat tässä tapauksessa parempia. Mun korvaan toi ero on ihan selkeästi havaittavissa..
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
hq
16.10.2007 23:57:30
Eikös legendan mukaan fuzzeissa oo just niillä halvimmilla ruskohiilipattereilla parhaat soundit, ja kalliimmilla alkaliparistoilla paskemmat? ...parhaat fuzzisoundit olen itse saanut aina aikaan just silloin, kun patterista on ihan just hönkä loppumassa...

Soundit on mielipideasia, mutta tuo ilmiö sinänsä ei ole pelkkää legendaa. Eri paristoilla voi olla erilaiset sisäiset resistanssit. Yleensä toivottavaa on mahdollisimman pieni sisäinen resistanssi, mutta halvimmissa paristoissa siihen ei välttämättä ole niin paljoa panostettu kuin kalliissa. Pariston sisäinen resistanssi myös kasvaa sitä mukaa kun se tyhjenee.

Kun pariston sisäinen resistanssi on suurempi (eli huonoilla/tyhjillä pattereilla), fuzzissa tapahtuu helpommin 'sag'-ilmiö eli käyttöjännite kyykkää silloin kun virtaa vaaditaan enemmän. Tämä aiheuttaa omanlaistansa säröytymistä äänelle. Periaatteessa tätä voi simuloida laittamalla sopivan kokoisen vastuksen patterin kanssa sarjaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)