Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sävellystyö isoille tyypeille
1 2
Synth
13.10.2007 21:30:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viiden pisteen arvauksella yksikään Suomen Idols tähdistä ei ole tehnyt ainuttakaan omista biiseistään.. tämän kaltaisia artisteja on lukuisia muitakin. Joten kysymys kuuluu, kuka ne biisit tekee? Kuka tienaa sillä leipänsä? Millaiset ovat korvausmäärät?
 
Itseäni ei kiinnosta juuri niinkään paljoa oman muusikon uran rakentaminen, isot lavat ja kaiken elämänsä uhraaminen paskahousujen kanssa kinasteluun korvauksien määrästä sekä itkevä emäntä yksin kotona.
 
Joten mitkä ovat mahdollisuudet leipänsä saamiseen "hovisäveltäjänä"? Miten voin saada jalkaani oven rakoon isompiin piireihin? Miten homma käytännössä menee eli riittääkö pelkän huonolaatuisen demon äänitys ja sointupaperi käteen?
 
Onhan se ruma trendi kun artistit näkevät nykyään huomattavasti vähemmän uransa eteen vaivaa kuin tosirokkarit.. mutta tällä popin aikakaudella tämähän on varsinainen markkinarako!
 
Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä...
Hargon
14.10.2007 11:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuka tienaa sillä leipänsä?
 
Maki Kolehmainen, Tracy Lipp ja Risto Asikainen.
 
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan."
Sinap
14.10.2007 13:18:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En usko että nämä "monopoliasemassa" olevat säveltäjät antavat suosiolla tilaa amatöörisäveltäjille...kuitenkin tienaavat leipäänsä sillä..esim. Ylanderin levystä oikein paistaa läpi, että jokainen säveltäjä on yrittäny tehä sen radiobiisin, että sais mahd. paljon tuloja...
 
Mahdoton yhtälö: Tuottaja tuottaa amatöörisäveltäjän biisin radiohitiksi, jotta amatööri sais teostotulot. Kyllä se sen biisin ite tekee.
 
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
Synth
14.10.2007 18:55:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahdoton yhtälö: Tuottaja tuottaa amatöörisäveltäjän biisin radiohitiksi, jotta amatööri sais teostotulot. Kyllä se sen biisin ite tekee.
 
Tarkoitatko tällä että säveltäjän olisi syytä myös tuottaa biisi aivan loppuun asti josta puuttuu enää laulut??
 
Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä...
Sertzo S
15.10.2007 07:25:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En usko että nämä "monopoliasemassa" olevat säveltäjät antavat suosiolla tilaa amatöörisäveltäjille...kuitenkin tienaavat leipäänsä sillä..esim. Ylanderin levystä oikein paistaa läpi, että jokainen säveltäjä on yrittäny tehä sen radiobiisin, että sais mahd. paljon tuloja...
 
Mahdoton yhtälö: Tuottaja tuottaa amatöörisäveltäjän biisin radiohitiksi, jotta amatööri sais teostotulot. Kyllä se sen biisin ite tekee.

 
Tuo on kyllä huomattu. Jalkaa ovenrakoon tyrkyttäneenä eri levy-yhtiöiden artisteille voin vain todeta, että harva siinä onnistuu yhtiöiden ns. vakiotekijöiden lisäksi. Mulla meni 10 vuotta aikaa, ennen kuin sain kovalla yrittämisellä ja osin tuttavuudenkin kautta ekan biisini mm. Reijo Taipaleen levylle. Muita onnistumisia on sitten vähän, mutta kuitenkin. Ei noille katrihelenoille ja jarisillanpäille eli niille artisteille, joiden levyjä myydään ja soitetaan paljon ole juuri tuntemattomilla ja hyvilläkään tekijöillä tuotoksineen juurikaan asiaa. Silti kannattaa yrittää ja voipa joskus onnikin olla myötä.
 
Simo78
15.10.2007 08:00:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joten mitkä ovat mahdollisuudet leipänsä saamiseen "hovisäveltäjänä"? Miten voin saada jalkaani oven rakoon isompiin piireihin? Miten homma käytännössä menee eli riittääkö pelkän huonolaatuisen demon äänitys ja sointupaperi käteen?
 
Sointupaperi? Eiköhän ihan nuotit olisi parempi! Ainakin oletan, että pitää nuotit osata kirjoittaa, jos edes haluaa yrittää saada biisejä noille myyville artisteille. Osaatko? Sertzo voinee tarkentaa, miten on biisejään tarjonnut.
 
Sertzo S
15.10.2007 08:24:51 (muokattu 15.10.2007 08:27:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sointupaperi? Eiköhän ihan nuotit olisi parempi! Ainakin oletan, että pitää nuotit osata kirjoittaa, jos edes haluaa yrittää saada biisejä noille myyville artisteille. Osaatko? Sertzo voinee tarkentaa, miten on biisejään tarjonnut.
 
Eri yhtiöille olen tarjonnut aiemmin laulujani hyvälaatuisina demoina, joista ilmenee mm. sovitusideat, ja joita läpi menneiden osalta onkin sitten käytetty eli helppo lopullisen sovittajan plokata. Tekstit ovat toki aina olleet mukana. Tosin nuo muutamat läpi menneet ovat päätyneet ääniteille tutun sovittajan kautta, joka on ne ensin kuullut ja esittänyt niitä yhtiölle ja solistille, kuten tuon Reijo Taipalen ja Jaska Mäkysen tapauksien osalta on käynyt eli sovittaja on tuttavani harmonikkamestari Erkki Friman.
 
Arja Havakalle sain laulun läpi laittamalla hyvälaatuisen demon hänelle suoraan kotiinsa. Toiselle Arjalle eli Sipolalle (Tangokuningatar 1987) sain lauluni läpi tutustuttuani häneen eräässa musiikkitapahtumassa, jossa yhteistyötä ehdotin hänelle. Sovitin oman lauluni hänelle ja ohessa erään toisenkin muiden tekemän.
Omakustanteita onkin sitten joitakin enemmän, joihin laulujani on päätynyt, mutta nuo merkittävimmät ovat juuri nuo yllämainitut. Eipä niillä isoa tiliä ole tehty, mutta teostototuloja on aina hieman tippunut vuosittain. Olen toki tehnyt TV2 Pikku Kakkoseen pariin sarjaan myös musiikin, johon eräs ystäväni on tehnyt kuvaustyöt ja pyytänyt minulta niihin musiikin Yle:n edustajien ensin laadun aluksi tarkistaessa.Tässäpä tätä meriittiäni musiikkini parissa.
 
Sinap
15.10.2007 08:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko tällä että säveltäjän olisi syytä myös tuottaa biisi aivan loppuun asti josta puuttuu enää laulut??
 
Näin. Pitäs päästä tekemään muutama biisi jollekin artistille..jos sattuu pääsee levylle asti niin tuskin kuitenkaan rahaa tuovaksi radiosinkuksi asti..
 
Helpoiten pääsee tekee muille biisiä, kun ensin breikkaa omalla kokoonpanolla.
 
Myös tuotantoyhtiöiden panos on kovassa kasvussa biisitehtailussa. Juurikin sen takia, että kappaleen voi esittää täysin valmiina artistille/levy-yhtiölle. Äänistudiotoiminnan ollessa buukkaamattomana, voi tyhjällä ajalla tehdä näitä blancokipaleita.
 
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
Synth
15.10.2007 11:21:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sointupaperi? Eiköhän ihan nuotit olisi parempi! Ainakin oletan, että pitää nuotit osata kirjoittaa, jos edes haluaa yrittää saada biisejä noille myyville artisteille. Osaatko? Sertzo voinee tarkentaa, miten on biisejään tarjonnut.
 
Tottakai nuotitkin kirjottelen... otin vaan toisen ääripään sille, ettäkö minun pitäisi ensiksi rakentaa huippustudio kotiini jotta se arja koriseva saisi valmiin biisin laulettavakseen, tuskin se ihan noinkaan päin menee?
 
Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä...
Sertzo S
15.10.2007 12:20:20 (muokattu 15.10.2007 14:59:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai nuotitkin kirjottelen... otin vaan toisen ääripään sille, ettäkö minun pitäisi ensiksi rakentaa huippustudio kotiini jotta se arja koriseva saisi valmiin biisin laulettavakseen, tuskin se ihan noinkaan päin menee?
 
Mulla ei ole huippustudioa, vaan jo yli 10 vuotta vanha PC-kone ISIS- äänikortteineen, midi-kiippari ja silti näilläkin saan vähintäänkin tyydyyttäviä demoja midillä aikaan. Toki tällä tiedolla ja kokemuksella pitääkin saada ainakin tässä iskelmägenressä. Laulut käyn toki laulamassa/laulattamassa kaverini isommassa pajassa tuossa naapurissa, jonne roudaan taustat vaikka minidisck-lätyllä. Kaduttaa vain myymäni Korg-merkkinen kasiraituri, johon lauluni sain myös tehtyä kotona. Koneeni tehot eivät sen sijaan riitä oiken audiopuolen käyttöön laulun osalta. Mac:ista musantekoon tässä vaan vieläkin haaveilen, mutta...
 
Hyviin demoihin KANNATTAA ja PITÄÄ nykyisin panostaa sovitusideoineen, jolloin levy-yhtiöissä saatetaan kuunnella ne jopa loppuun, eikä vain hikistä introa jollain soitimella paskan laulun siivittämänä huonona äänitteenä, sitten demo roskakoriin ilman sen kummempaa palautetta. Toinen mahdollisuus on yrittää saada rallinsa tavalla tai toisella sen artistin käsiin, jolle tuote on mahdollisesti tarkoitettu ja sopiva omasta mielestään.
 
Muuten: Arja Korisevalle laitoin juuri hiljattain demopaketin firmansa osoitteeseen.
En odota ihmeitä, mutta laitoinpa kuitenkin tyrkylle. Ei niitä ralleja kotoa tulla hakeen kenenkään toimesta. Häneltähän muuten ilmestyi vasta uusi levy, joten olkoonpa demoni siellä firmassaan odottamassa mahdollista kuuntelua seuraavaa levyprojektiaan varten.
Vaikka itse sanonkin, niin biisisni ovat täysin toimivia teksteineen, eivätkä häpeä muiden tuotosten rinnalla pätkääkään genressään kellekään.
 
Anonymous-jazz
30.11.2007 03:32:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viiden pisteen arvauksella yksikään Suomen Idols tähdistä ei ole tehnyt ainuttakaan omista biiseistään.. tämän kaltaisia artisteja on lukuisia muitakin.
 
Eikö tee vai ?
 
Jani Wickholmin debyyttilevyltä:
 
Saat mut uskomaan (säv. Jani Wickholm)
Otto kaks (säv Wickholm, Korkeamäki)
Siivet (säv. Jani Wickholm)
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Sinap
30.11.2007 07:41:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö tee vai ?
 
Jani Wickholmin debyyttilevyltä:
 
Saat mut uskomaan (säv. Jani Wickholm)
Otto kaks (säv Wickholm, Korkeamäki)
Siivet (säv. Jani Wickholm)

 
Poikkeus vahvistaa säännön.
 
Ainut, joka todella ansaitsee menestyksensä..ei ilmeisesti ihan suoraan trukista kisaan hypänny.
 
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
jannu
30.11.2007 21:54:29 (muokattu 30.11.2007 21:56:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synth:
Onhan se ruma trendi kun artistit näkevät nykyään huomattavasti vähemmän uransa eteen vaivaa kuin tosirokkarit.. mutta tällä popin aikakaudella tämähän on varsinainen markkinarako!
 
Sinap:
Ainut, joka todella ansaitsee menestyksensä..ei ilmeisesti ihan suoraan trukista kisaan hypänny.
 
Ihan kuin esiintyvän artistin uraan ja sen kehittämiseen ei kuuluis muuta kuin pelkkä kuin musiikki. Onko teillä oikeasti perusteita väittää, että Idolseissa menestyneet ovat saaneet kaiken ilman minkäänlaista vaivannäköä tai uhrauksia? Jos kovalla työllä menestyy, eikö silloin menestys ole ansaittua, vaikkei tekisikään omia biisejään?
 
jotain muuta persoonallista
Sinap
02.12.2007 07:55:44 (muokattu 02.12.2007 07:56:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan kuin esiintyvän artistin uraan ja sen kehittämiseen ei kuuluis muuta kuin pelkkä kuin musiikki. Onko teillä oikeasti perusteita väittää, että Idolseissa menestyneet ovat saaneet kaiken ilman minkäänlaista vaivannäköä tai uhrauksia? Jos kovalla työllä menestyy, eikö silloin menestys ole ansaittua, vaikkei tekisikään omia biisejään?
 
Mun käsityksen mukaan Jani on ainut, joka on vuosia tehny kunnolla töitä breikin eteen. Muut ovat päässeet suoraan levysoppariin kiinni. Miettikää, että useat artistit joutuu tekee kymmenenkin vuotta kovaa työtä läpimenon eteen. Kuinka moni oikeesti hyvä bändi/artisti luovuttaa sen aikana? Kuinka moni Idols artisteista olis jaksanu tehä demotasolla työtä kymmenen vuotta? Jani ainakin..muista ei voi sanoa. Toiset ei oo ees demottanu mitää, toiset hieman keikkaillu..harrastus ja tosissaan harrastaminen on vielä eri asia...moni voi sanoa, että "oon aina halunnu laulajaksi" mutta kuinka moni voi sanoa että on tehny sen eteen oikeasti töitä ennen Idolsia?
 
Offiksi meni. :)
 
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
seitikki
18.12.2007 15:51:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanna Pakarinenkaan ei lavalle noussut ihan amatöörinä, oli jo vuosia tehnyt töitä muusikkohaaveensa toteuttamiseksi.
 
mörrimöykkytyttökökkö
Leikari
18.12.2007 18:06:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun käsityksen mukaan Jani on ainut, joka on vuosia tehny kunnolla töitä breikin eteen. Muut ovat päässeet suoraan levysoppariin kiinni. Miettikää, että useat artistit joutuu tekee kymmenenkin vuotta kovaa työtä läpimenon eteen. Kuinka moni oikeesti hyvä bändi/artisti luovuttaa sen aikana? Kuinka moni Idols artisteista olis jaksanu tehä demotasolla työtä kymmenen vuotta? Jani ainakin..muista ei voi sanoa. Toiset ei oo ees demottanu mitää, toiset hieman keikkaillu..harrastus ja tosissaan harrastaminen on vielä eri asia...moni voi sanoa, että "oon aina halunnu laulajaksi" mutta kuinka moni voi sanoa että on tehny sen eteen oikeasti töitä ennen Idolsia?

 
roku valittaa??
 
toisilla on enemmän lahjoja
 
suurin osa harrastajabändeistä on sitä tasoa, että ei tee mieli minuuttiakaan kuulla - miksi niistä pitäisi tulla kuuluisia, miksi niillä olisi oikeus olla katkeria jäämisestään tuntemattomaan??
 
marttyyrin viitan sovittamisella ei ole mitään tekemistä musiikin/esiintymisen todellisen kvaliteetin kanssa - osoittaa vaan itseensä kohdistuvaa surkeaa säälittelyä
 
Sinap
19.12.2007 08:56:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

roku valittaa??
 
toisilla on enemmän lahjoja

 
Oon enemmän ku tyytyväinen omaan tilanteeseen :) Kyllä oon onnekkampi näin että vaikeuksien kautta joutui/joutuu rämpimään.
 
suurin osa harrastajabändeistä on sitä tasoa, että ei tee mieli minuuttiakaan kuulla - miksi niistä pitäisi tulla kuuluisia, miksi niillä olisi oikeus olla katkeria jäämisestään tuntemattomaan??
 
Valitettavaa on se että joskus noita harrastajabändejä nousee radiosoittoon asti...siis niitä, joita ei jaksa sekuntiakaan kuunnella.
 
Radiossa biisit valitsee soittoon "kansanedustajat" (muutama henkilö). Näitä edustajia ei kansa valitse. Edustajilla on omat valvomattomat päätösvallat biisien soittoon. Kukaan ei voi väittää, että musiikkibisneksessä on kyse oikeudenmukaisuudesta, minkä pitää soida ja minkä ei.
 
marttyyrin viitan sovittamisella ei ole mitään tekemistä musiikin/esiintymisen todellisen kvaliteetin kanssa - osoittaa vaan itseensä kohdistuvaa surkeaa säälittelyä
 
Ne jotka marttyyrin viittaa itselleen sovittaa, ovat pelin jo luovuttaneita.
 
Mitä tulee alkuperäiseen keskusteluun...biisien tarjoaminen on vielä vaikeampaa "isoille tyypeille" kuin artistin itsensä läpi vieminen "isolle kansalle".
 
Suhteilla toimii molemmat. Harvat bändit nousee pinnalle radioiden/levy-yhtiöiden arvontakoreista...sävellysteokset sitä heikommin.
 
Karu on todellisuus, itse pyrin myös jossain vaiheessa nauttimaan varsinaisesta musiikista :)
 
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
Sertzo S
23.12.2007 13:23:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Radiossa biisit valitsee soittoon "kansanedustajat" (muutama henkilö). Näitä edustajia ei kansa valitse. Edustajilla on omat valvomattomat päätösvallat biisien soittoon. Kukaan ei voi väittää, että musiikkibisneksessä on kyse oikeudenmukaisuudesta, minkä pitää soida ja minkä ei.
 
Juuri näin! Vittu, että ottaa päähän radio ja- tv-luvan maksaneena pientekijänä
 
Sertzo S
23.12.2007 13:25:04 (muokattu 23.12.2007 14:17:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
toisilla on enemmän lahjoja
 
suurin osa harrastajabändeistä on sitä tasoa, että ei tee mieli minuuttiakaan kuulla - miksi niistä pitäisi tulla kuuluisia, miksi niillä olisi oikeus olla katkeria jäämisestään tuntemattomaan??
 

 
Just! Kaikista ei ole kaikkeen.
 
...ja jos olisi, niin maailmanloppu olisi tullut jo aikoja sitten.
Vielä on toivoa.
 
Janus
24.12.2007 17:19:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri näin! Vittu, että ottaa päähän radio ja- tv-luvan maksaneena pientekijänä
 
Siis anteeksi mitä häh. Koska olet maksanut tv-luvan, sun tekemiäsi biisejä pitäisi soittaa radiossa (ja/tai televisiossa), jotta saisit Teosto-korvauksia?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «