Aihe: Muusikoiden kilometrit verotuksessa.
1 2 3 4 5
Coelhinho21
15.10.2007 00:31:19

Ensinnäkin "työhuonevähennys" on yhdyssana.

Niin kerta :-)

Minä ammatinharjoittajana olen joka vuosi saanut vähentää kirjanpidossa ton 610,00 €

Otanpa ton asian puheeksi ensi viikolla, kun kirjanpitäjällä käväsen, kiitos tästä.
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa typerältä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset :-)
isojussi
15.10.2007 01:19:08
Hei IJ ! Ei tämä ollut sinulle vaan yleisesti. Sisäistettynä ajatukseni on että "isoilla" keikkaliksoilla leveily ei johda mihinkään.

Joops - no, pakko myöntää, että joskus on tullut pahimpia uhoojia näpäytettyä, mutta konkreettiset liksamäärät on tänne vuotanut joku muu.

Ravintolamuusikon TES on pieni sen kaikki tietää, mutta pelkkää kapakkaa tekeville nyt ei vaan makseta enempää kun ei ole TES:n mukaan pakko maksaa ja se siitä. Se on jonkun muun kuin kenttätyöntekijöiden käsissä. Niiden jotka hoitavat työntekijöiden asioita.

Mutta käytännössähän mennään alle tessin, kun liiton tariffien mukaisia kulu- ja lomakorvauksia ei makseta.

Otetaas pieni ajatusleikki: Muusikko Mauri Tähkäpää (nimi keksitty) puurtaa eräänäkin kuukautena Persviihde Oy:n (nimi keksitty, myyty sittemmin tunnetulle Varsinaissuomalaiselle ohjelmatoimistolle) leivissä 17 keikkaa, joista neljä on lauantaina / aattona. Bruttopalkkaa hän siis saapi 13 x 103,44 + 4 x 122,79 = 2327,04 € + lomakorvaus 314,15 € yhteensä 2641,19 paikallista valuuttaa - miinus tellit ja lellit ym ym

Joukossa on:

- Yksi kohtuullisen eteläinen hiihtokeskus 3 pv
- Kahdeksan päivän veto "Pimppinella" (nimi keksitty) - autolautalla
- Kolme tanssilavavetoa Reijo Minervan (nimi keksitty) kakkosbändinä
- Tunnetun hotelliketjun tanssiravintolan house-bändi 3 pv

Tämä ilmeisesti nykykäytännön mukaan tehdään omilla bensoilla?

Mutta jos mentäisiin liiton liksojen mukaan, jatkamme kuvittelua:

- Kotoa hiihtokeskukselle 167 km
- Hiihtokeskukselta suoraan satamaan 286 km
- Jokunen vapaapäivä (=työtön), eli satamasta kotiin 202 km
- Tanssilava 1 edestakaisin 375 km
- Pari päivän päästä tanssilava 2 523 km eestaas
- Ja ylihuomenissa naapurikunnan lava #3 84 km eestaas
- Sitten vielä se hotelli, jonne on 259 km eestaas.

Yhteensä 1896 km, jotka Maurin on kaikki ajettava, koska hän omistaa orkesteriauton, jolla bändin kalusto kuljetetaan.

Jotta liiton määrittelemä vähimmäiskorvaus esiintymisistä toteutuisi, maksaa asiallisen työnantajan maineessa oleva ja siitä kovin kiinni pitävä Persviihde Maurille 1896 km x 0,43 €/km = 815,28 € verottoman kilometrikorvauksen. Lisäksi Mauri saa kolmelta lavakeikalta kokopäivärahan, koska niillä ei ole ruoka- eikä asuntoetua. Siis 3 x 31 € = 93 €

Vaikka Maurin kotikunta oli juuri nostanut veroäyriä päätettyään satsata enemmän urheiluun, koska paikallinen urheiluseura oli juuri noussut persmatissa viidenteen divisioonaan, mikä taas pienentää bruttopalkasta käteen jäävää osuutta, on mauri mielissään, kun saa lisäksi tililleen hänelle kuuluvan kulukorvauksen 908,28 €. "Nyt jää Mersun venttiiliremotista sen verran yli, että voinkin viedä koko perheen Toijalan Veturimuseoon" ajattelee Mauri tyytyväisenä.

Mutta sitten Mauri herää päiväunestaan ja muistaa, että koska maan tapana on ollut haistattaa pitkät liiton tariffeille ja vähentää verotuksessa työnantajan maksettavaksi tarkoitetut matkakulut, hän saa bruttopalkkaansa verohelpotusta kokonaista 0,2 €/km ja on onnesta soikeana kun kätee tuleekin melkein 400 € enemmän - "vähän niin kun pimeenä" - naureskelee Mauri. Siitä hänen mieleensä muistuukin naapurissa asuva insinööri Juhani Henriksson (nimi keksitty) joka harrastaa pasuunansoittoa ja käy päivätöiden ohella pari kolme kertaa kuussa hää- tms. keikoilla ja vetää saatana pimeenä liiviin pitkälti toistasataa egee per keikka.

Kirkkomuusikoillekin maksetaan tariffin mukaista palkkaa ja kukaan ei saa enempää vaikka olisi kuinka hyvä tahansa. Alimman ( C ) asteen kanttorin palkka on ihan helvetin huono.mutta et saa enempää vaikka seisoisit päälläsi ja kättelisit mummot joka päivä ja nuolisit kir........ran takapuolta.

Mutta nämä tuskin ovat vaatimukset, että liitonmukaiset taksat toteutuisivat?

Tässä on asian ydin ja se pitää ymmärtää. Ne jotka haluaa tehdä bilehommia sun muuta tehkööt. Jotkut haluaa tehdä kapakkaa ja laivaa ja tyytyy TES:iin. Syitä on monia. Kaikki eivät halua roudailla joka kerta eri paikkaan ja ajella jatkuvasti. Haluavat olla edes vähän aikaa paikallaan. Ja tällä ei ole mitään toistan mitään tekemistä työmotivaation kanssa. Joskus ne kilometrit vaan tulee täyteen ja sillä siisti. On ihan kiva että jotkut saa enemmän ja sillä hyvä. Jokainen tekee omalla tavallaan.

Mutta eihän se muuta sitä että noi kilsat ja päivärahat kuuluisi maksaa - ei ne mitään ekstraa oo. Eihän? Ne on siihen palkkaa kuuluvia, aikanaan sovittuja ja neuvoteltuja juttuja.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
isojussi
15.10.2007 01:19:53
Otanpa ton asian puheeksi ensi viikolla, kun kirjanpitäjällä käväsen, kiitos tästä.

Ei mitn - se kiistattomasti meille kuuluu.
jon lord
15.10.2007 02:05:33 (muokattu 15.10.2007 02:07:47)
Takavuosina jotkut toimistot maksoivat nuo km-rahat autonomistajille ,jotka kuskasivat kamoja. Siis palkan päälle kuuluvina. Vielä 80-luvulla leaderi joka kuskasi kamat sai paikansiirtokorvaukset erillisinä.
Kyllähän minäkin saan kanttorintöistä erilliset matkakorvaukset aina ajetun km-määrän mukaan kun muistaa ne vaan laskuttaa.
Enpä paljon tiedä nykykäytännöistä kun en tuota kapakkaa tee enää kuin muutaman keikan vuodessa. Show ja viihdehommista tulee kanttorintyön ohessa päätoimeentulo. Pienihän se TES on joka tapauksessa siitä ei pääse yli eikä ympäri. On kyse melkein mistä tahansa ammatista.

Edit: nyt on aika mennä nukkumaan. Pitkiä päiviä edessä tuon näytelmän musiikin kanssa vielä.
COVS jäsen N.o 3
isojussi
15.10.2007 02:18:41
... Enpä paljon tiedä nykykäytännöistä kun en tuota kapakkaa tee enää kuin muutaman keikan vuodessa. Show ja viihdehommista tulee kanttorintyön ohessa päätoimeentulo. Pienihän se TES on joka tapauksessa siitä ei pääse yli eikä ympäri. On kyse melkein mistä tahansa ammatista...

Ei siis ollut toi stoori oikeestaan sulle suunnattu - ja niinhän noi kapakoiden kuninkaat kertoili, ettei kilometrejä enää makseta. Tessi on pieni (???), mutta se on sovittu.

Edit: nyt on aika mennä nukkumaan. Pitkiä päiviä edessä tuon näytelmän musiikin kanssa vielä.

Asiaa haastat - nukkumaan menee tämäkin tollo.
WanhaWetäjä
15.10.2007 02:40:36 (muokattu 15.10.2007 03:26:55)

Mutta eihän se muuta sitä että noi kilsat ja päivärahat kuuluisi maksaa - ei ne mitään ekstraa oo. Eihän? Ne on siihen palkkaa kuuluvia, aikanaan sovittuja ja neuvoteltuja juttuja.

Joo joo, ajatusleikit on kivoja....

No, jatketaan ; Asko Perse&Perseennuolijat-orkesterille(nimi keksitty) Turusta tarjotaan keikkaa Lappiin, keikkoja on tasan kaksi kappaletta, kilometrejä tulee reilusti yli 2000....

Bändin hinnaksi tulisi kilometrit virallisesti korvaten näin ollen jotain sellaista että ei ole järjen häivää, toimisto/tilaaja ei halua/ei ole järkeä maksaa matkoja, Asko on kunnon mies, ei suostu moiseen ilman matkakorvauksia joten tunturihotelli ottaa bändin mieluummin lähempää ja niin ollen Oula Kuspää&Lumikenkä vetää tuon keikan km-korvauksilla, he ovat Oulusta...ja päivätöissä!

Sä et ole IsoJussi näitä keikkoja ikinä tehnyt, miksi siis alati uhoat näistä liksa-asioista kun et niistä wittujakaan tiedä???Nuo liiton tariffit on viitteellisiä, tai kaiketi lähinnä vitsejä, ne näyttävät hienoilta paperilla, todellisuutta ne ei ole, koska ne eivät ole minkään lain alaisia!Ja siksi ei niitä myöskään juuri kukaan noudata/kontrolloi!Miksi näin on, sitä en osaa sanoa?Ei kai millään muulla alalla ole työehtosopimusta jota rikotaan jatkuvasti ja näin räikeesti?!Toisaalta...onko muilla aloilla näin paljon amatöörejä/harrastelijoita jotka tekee SAMOJA duuneja kuin ammattilaiset?Ja alle ns tariffien...

Ja kuten niin saatanan monta kertaa on todettu, meneppä vaatimaan toimistolta vaikkapa matkarahaa "ei me tonne lähdetä kun ei matkoista makseta" niin eipä tarvi sen toimiston keikkaa enää tehdä!Tämä on FAKTA!Bändi on sen jälkeen gategoriassa "hankalat"...kuin myös jo se että sä kuulut liittoon on punainen vaate usealle toimistoille!Ja...JOKU ne keikat kuitenkin tekee!Useimmiten liittooon kuulumattomat ja/tai päivätyöläiset...

Mä en ole ollut ikinä minkään bändin liideri, mutta voisin kuvitella että jos oisin, niin ei meillä kyllä kauheesti keikkaa ois, siksi wittumainen realisti mä olen!Mun luonteella ei nuolla perseitä!

Toisaalta...jos mä oisin vaikkapa liiton luottamusmies niin kohta ei olis kellään enää keikkaa, tai sitten mä vaan olisin enkä tekis mitään, suojatyöpaikka takataskussa, HOHO!

Mutta wittu soikoon...
Mä sentään edes ajattelen näitä juttuja, vaan en voi näille yhtään mitään!
isojussi
15.10.2007 08:41:46
Joo joo, ajatusleikit on kivoja....

No, jatketaan ; Asko Perse&Perseennuolijat-orkesterille(nimi keksitty) Turusta tarjotaan keikkaa Lappiin, keikkoja on tasan kaksi kappaletta, kilometrejä tulee reilusti yli 2000....

Bändin hinnaksi tulisi kilometrit virallisesti korvaten näin ollen jotain sellaista että ei ole järjen häivää, toimisto/tilaaja ei halua/ei ole järkeä maksaa matkoja, Asko on kunnon mies, ei suostu moiseen ilman matkakorvauksia joten tunturihotelli ottaa bändin mieluummin lähempää ja niin ollen Oula Kuspää&Lumikenkä vetää tuon keikan km-korvauksilla, he ovat Oulusta...ja päivätöissä!

Mulle on käynyt just näin - oon jättäny keikat ottamatta, jos liksapuoli menee noin perseelleen. Viimeks pari viikkoo sitten.

Sä et ole IsoJussi näitä keikkoja ikinä tehnyt, miksi siis alati uhoat näistä liksa-asioista kun et niistä wittujakaan tiedä???

Mä oon tehny niitä ihan vaan muutaman - mutta että en sentään "ei yhtään". Ja kyllä se uho tulee "ammattimiesten" puolelta. Itte oot ollu mullekin laikka punasena huutamassa, että mä vien koneilla työpaikkoja jne jne. No saatana nythän selvis, että tälläkin palstalla rinta kaarella itteensä kehuvien ukkojen on pakko tehdä triokeikkaa halvemmalla kun mä yksin - ETTÄ SAAVAT TÖITÄ!!! Mä vaan vastaan, niinkun mulle on jatkuvasti vittuiltu.

Toisaalta olis munkin etuni, että kaikki tekis duuninsa asiallisilla liksoilla.

Nuo liiton tariffit on viitteellisiä, tai kaiketi lähinnä vitsejä, ne näyttävät hienoilta paperilla, todellisuutta ne ei ole, koska ne eivät ole minkään lain alaisia!Ja siksi ei niitä myöskään juuri kukaan noudata/kontrolloi!Miksi näin on, sitä en osaa sanoa?Ei kai millään muulla alalla ole työehtosopimusta jota rikotaan jatkuvasti ja näin räikeesti?!Toisaalta...onko muilla aloilla näin paljon amatöörejä/harrastelijoita jotka tekee SAMOJA duuneja kuin ammattilaiset?Ja alle ns tariffien...

Ja kuten niin saatanan monta kertaa on todettu, meneppä vaatimaan toimistolta vaikkapa matkarahaa "ei me tonne lähdetä kun ei matkoista makseta" niin eipä tarvi sen toimiston keikkaa enää tehdä!Tämä on FAKTA!Bändi on sen jälkeen gategoriassa "hankalat"...kuin myös jo se että sä kuulut liittoon on punainen vaate usealle toimistoille!Ja...JOKU ne keikat kuitenkin tekee!Useimmiten liittooon kuulumattomat ja/tai päivätyöläiset...

Eikö liitolla oo kehissä sen verran ammattitaitoa ja valovoimaisia tähtiä, että jos he lyövät nyrkkiä pöytään, ei moisilla amatööreillä ole enää asiaa ammattikehiin?

Ainakin pitäisi olla. Vai onko tässä kohtaan se sun vitsi?

Mä en ole ollut ikinä minkään bändin liideri, mutta voisin kuvitella että jos oisin, niin ei meillä kyllä kauheesti keikkaa ois, siksi wittumainen realisti mä olen!Mun luonteella ei nuolla perseitä!

Se - että ossa markkinoida bändin hyvällä hinnalla ja eduilla, ei meinaa perseennuolentaa..

Toisaalta...jos mä oisin vaikkapa liiton luottamusmies niin kohta ei olis kellään enää keikkaa,

HAHA!

tai sitten mä vaan olisin enkä tekis mitään, suojatyöpaikka takataskussa, HOHO!

Pahasti tuntuu, että tää on nyt iso osa ongelmaa

Mutta wittu soikoon...
Mä sentään edes ajattelen näitä juttuja, vaan en voi näille yhtään mitään!

Kuule - yrittäjänä mun on pakko funtsia ja tehdä asioille jotain.

Myymisessä on kaupan saamisen ohella yhtä iso juttu osata olla ottamatta kauppaa pelkällä hinnalla. Joskus keikka jää siitä syystä tulematta, mutta ottavat sitten jonkun halvemman, jos ei oo muhun varaa.
Sertzo S
15.10.2007 08:57:34 (muokattu 15.10.2007 09:01:48)
Alamme on edelleenkin villi ja villinä pysyy. Yksi Muusikkojen liitto, jossa aikoinaan itsekin olin ja koin sen tarpeelliseksikin etenkin työttömänä ollessani ja asuntovelkaisena, ei voi asialle humppamuusikoiden kannalta juuri yhtään mitään, sillä niin rikkonainen ala kaikkine eri harrrastajineen, pändeineen on ja liitto näihin ongelmiin liki voimaton.
Toiminee nuo liittoasiat paremminkin tuolla ns. taidemusiikin puolella jokseenkin kunnolla tai mistä minä syrjässä olevana näitä täysin tiedän.

Jussin yritystoiminalle musiikkineen ja muine toimineen vain hyvää jatkoa kaikista vittuiluista välittämättä.

E: Muuten reklamaationi verottajalle tuotti hieman tulosta ja saan hiukan enemmän takaisin mitä alunperin luvattiin.
KoskPaavo
15.10.2007 10:47:55
Sinä päivänä kun TESsiin tuli kohta : "ei koske harrastustoimintaa", koko homma meni vituiksi.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Sertzo S
15.10.2007 10:58:00
Sinä päivänä kun TESsiin tuli kohta : "ei koske harrastustoimintaa", koko homma meni vituiksi.

Tuota TES:in kohtaa nyt yksin tuskin voi syyttää.
paice60
15.10.2007 11:00:02
Mulle on käynyt just näin - oon jättäny keikat ottamatta, jos liksapuoli menee noin perseelleen. Viimeks pari viikkoo sitten.
Toisaalta olis munkin etuni, että kaikki tekis duuninsa asiallisilla liksoilla.

Ammattimuusikolla ei ole varaa olla ottamatta keikkaa, kun ne laskut ja muut kulut pitää kuitenkin hoitaa. Kun ei ole muita tuloja kuin tästä soittamisesta tulevia. Ja mitä vikaa on TES:in liksojen mukaan soittamisessa. Ainakin mulle se riittää kun niitä keikkoja on keskimäärin 15 kuussa. Ja niitähän on.
Vittu näitä hommia.
tope2
15.10.2007 12:18:10
Min en o TESsillä tehny pitkään aikaan keikkoja. Tosin keikkoja onkin ollut määrällisesti vähemmän ku miniliksan aikoina, että se on tietysti asian toinen puoli. Tendenssi on kuitenkin yhä enenevässä määrin alkanut mulla oleen päiväduuniuran suuntaan, että liiallinen keikkarasitus ei sinänsä välttämättä pitemmän päälle sopiskaan kuvioihin... ;)
isojussi
15.10.2007 12:32:46
Ammattimuusikolla ei ole varaa olla ottamatta keikkaa, kun ne laskut ja muut kulut pitää kuitenkin hoitaa.

Mikäs mä sitten oon?

Kun ei ole muita tuloja kuin tästä soittamisesta tulevia.

Niin - ei mullakaan.

Ja mitä vikaa on TES:in liksojen mukaan soittamisessa. Ainakin mulle se riittää kun niitä keikkoja on keskimäärin 15 kuussa. Ja niitähän on.

TES:iähän mä juuri en ole kritisoinut, vaan sitä, että muista työnantajan maksettaviksi kuuluvista korvauksista on luistettu.

Selkärankaa ja ammattiylpeyttä peliin, ukot.
KoskPaavo
15.10.2007 12:57:38
Tuota TES:in kohtaa nyt yksin tuskin voi syyttää.

Tuota ennen kuitenkin ravintolan oli maksettava amatöörille myös sama palkka kuin ammattilaiselle, homma oli yleissitova. Kun tuo velvoite poistui , kaikki koulupojat ja kakkosduunina tekevät saivat kohtuuttoman edun.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
uruttaja
15.10.2007 13:00:28
Tuota ennen kuitenkin ravintolan oli maksettava amatöörille myös sama palkka kuin ammattilaiselle, homma oli yleissitova. Kun tuo velvoite poistui , kaikki koulupojat ja kakkosduunina tekevät saivat kohtuuttoman edun.

TES on edelleen yleissitova.
KoskPaavo
15.10.2007 13:24:24 (muokattu 15.10.2007 13:30:22)
TES on edelleen yleissitova.

Niin on . ammattilaiselle pitää maksaa TES :in mukaan , mutta ,"ei koske harrastustoimintaa"- näin olen sen joskus siitä lukenut. Joku viitseliäämpi vois googlettaa linkin tessin sanamuodosta.
Edit Löysin sen linkin, mutta on niin pitkä että rivitys sekoaisi,
uruttaja
15.10.2007 13:44:03
Niin on . ammattilaiselle pitää maksaa TES :in mukaan , mutta ,"ei koske harrastustoimintaa"- näin olen sen joskus siitä lukenut. Joku viitseliäämpi vois googlettaa linkin tessin sanamuodosta.
Edit Löysin sen linkin, mutta on niin pitkä että rivitys sekoaisi,

Kiinnostuneena olen tätä keskustelua seurannut.

Olet osittain oikeassa, mutta aika väärässä kuitenkin.

Yleissitovuus tarkoittaa sitä, että ravintoloissa ja matkustaja-aluksilla on noudatettava yleissitovan TES:n määräyksiä riippumatta siitä kuka sitä työtä tekee. Siis kuka tahansa, joka ravintolassa soittaa jotain, ja hänelle siitä palkka maksetaan.

Olemme täällä monta kertaa vääntäneet harrastustoiminnan ja palkkatyön eroista. Silloin kun työtä tehdään palkkaa vastaan, niin eihän se enää siinä vaiheessa ole harrastustoimintaa. Soittimia ei voi vakuuttaa harrastusvälineenä, jos niillä ansaitaan palkkaa. Verokorttia ei tarvita harrastustoimintaan. Esimerkkejä on viljalti.

Harrastustoiminta on mun käsittääkseni sitä pitsa/kalja/ilmaiseksi soittamista.

Kokonaan toinen juttu on sitten se, kuinka moni työntekijä tai työnantaja noudattaa sopimuksen ehtoja. Kenen sinni riittää lähteä perimään palkat tai kulukorvaukset jälkikäteen palkkaturvasta tai liiton avulla. Harvassa taitavat olla ne pioneerit. Syykin on ilmeinen. Keikkatarjonta saattaa huonontua. Tosin toisenlaisiakin poikkeuksia löytyy läheltäkin.
isojussi
15.10.2007 14:48:57
Mitä opimme tästä?

- Paskahousuille on turha tapella etuisuuksia, ne selkärangattomuuttaan luopuu niistä kuitenkin.
uruttaja
15.10.2007 14:50:34
Mitä opimme tästä?

- Paskahousuille on turha tapella etuisuuksia, ne selkärangattomuuttaan luopuu niistä kuitenkin.

Osittain jopa näin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)