Aihe: Uudet nauhat AriaPro II XR:ään
1
M_Rouge
14.10.2007 13:02:28
Olisi tarkoitus vaihtaa uudet nauhat AraPro II:een, mutta en oikein tiedä millaiset nauhat siihen pitäisi valita. Thomannilta ajattelin tilata:

http://www.thomann.de/fi/nauhat_ja_nauhamateriaali.html

En ihan tarkalleen tiedä mitä eroa on tavallisten ja jumbo nauhojen välillä - muuta kuin mitä voisi noin yleisesti päätellä, että jumbot ovat paksummat/isommat.. eli onko niissä standardi kiskonkoko, vai onko sekin paksumpi? Ja onko tuossa Ariassa sitten jumbo nauhat?

Sitten kun otelauta on kuitenkin profililtaan suora, ei esim. niin kuin Fender Stratocasterissa hieman kaareva, niin pitääkö valita LesPaul -tyypin nauhat?
oiva tumpeloinen
14.10.2007 14:27:16
Nauhojen kokoero on käytännössä juurikin tuota korkeus- ja leveyseroa. Se kisko on kyllä ainakin niin lähellä samaa aina, että pienellä napautuksella tai päinvastoin pikkutipalla liimaa nauhat menee uriin.

Ne valmiiksi leikatut nauhat tulee pikkaisen turhan pitkinä, joten ne kyllä riittää isommalle ja pienemmälle radiukselle. Viilaa joudut kuitenkin niille näyttämään. Halvimmalla pääset muuten, jos et osta nauhoja valmiiksi pätkittynä, vaan ostat pätkän tankoa ja katkot itse.

Tuon Arian alkuperäisistä nauhoista en osaa sanoa mitään, mutta nauharemppaan yleensäkin löytyy tuhottomasti asiaa soitinrakennuspuolen FAQeista. Sieltä nämä kysymykset myös löytää varmemmin asioista enemmän tietävän vastauksen.
Les Fender
14.10.2007 14:31:45
Olisi tarkoitus vaihtaa uudet nauhat AraPro II:een, mutta en oikein tiedä millaiset nauhat siihen pitäisi valita. Thomannilta ajattelin tilata:

http://www.thomann.de/fi/nauhat_ja_nauhamateriaali.html

Ilmeisesti ensimmäistä kertaa olet tekemässä nauhahommeleita? Normaalistihan tuo nauhoitus aletaan pitkästä tavarasta, joka sitten taivutetaan ensin kitaran radiusta pienempään ympyrään. Siitä sitten pätkitään sopivia paloja. Itsekin olen joskus tilannut tuollaisen tuumannin paketin, mut pätkät näyttävät ihan suorilta (En ole edes avannut pakettia). Olis aika tuskallista taivutella noin lyhyitä pätkiä, joten käyttämäti ovat jääneet.

En ihan tarkalleen tiedä mitä eroa on tavallisten ja jumbo nauhojen välillä - muuta kuin mitä voisi noin yleisesti päätellä, että jumbot ovat paksummat/isommat.. eli onko niissä standardi kiskonkoko, vai onko sekin paksumpi? Ja onko tuossa Ariassa sitten jumbo nauhat?

Kisko = tangi, eipä noissa mitään vakiota ole. Jos tangit ovat noissa uusissa liian paksut, saattavat vääntää kaulan kuperaksi. Jos liian laihat, eivät välttämättä pysy vanhassa urassa ilman liimaa tai tangin taivuttelua. Sitä en tiiä mitkä nauhat Ariassa ovat, mut joo jumbot on lewiät ja korkeat. Onhan noissa mitat, siitä vaan ihmettelemään

Sitten kun otelauta on kuitenkin profililtaan suora, ei esim. niin kuin Fender Stratocasterissa hieman kaareva, niin pitääkö valita LesPaul -tyypin nauhat?

Ei se ole suora,arvelisin radiuksen olevan 12... (LP tyyppisissä usein) Tai sit jotain muuta, mutta nauhojen pitäisi olla taivutettuna tuon mukaisesti, sopivasti pienempään ympyrään. Eli nauhat radiuksen mukaan, ei kitaran tyypin.

Mitenkäs ajattelit nostella nuo vanhat pois? Jos on liimattuna, niin ei kyllä taida ilman lämmittämistä ja kunnon pihtejä otelautaa tärvelemättä onnistua.

Omat niksit on sitten uusien laitossa ja hioakkin pitää, jos kunnollisen haluaa. Uutta satulaa kaipaa luultavasti myös.
"Living is easy with eyes closed!"
arppah8
14.10.2007 14:36:09

Itsekin olen joskus tilannut tuollaisen tuumannin paketin, mut pätkät näyttävät ihan suorilta (En ole edes avannut pakettia). Olis aika tuskallista taivutella noin lyhyitä pätkiä, joten käyttämäti ovat jääneet.

Itse asiassa pihtien ja peukun avulla taipuvat ihan helposti nuo valmiiksi pätkityt nauhat, mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmaa. Ja joo, ihan suoria ovat.
I rather be a jerk than being hip like you.
Joees
14.10.2007 14:37:12
Luulen ma jotta tolla LP tyyppisellä nauhalla tarkotetaan sitä että niistä kiskoista on napsaistu vähäsen päistä pois. LP:ssä kun on nuo reunalistat. Niin saadaan silleen että ne kiskojen päät jäävät näkymättömiin.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Joees
14.10.2007 14:55:02
En kyllä usko näin olevan. LP: kaulan leveys satulan kohdalla on jotain 43mm ja otelaudan lopussa n.56mm eli jokaisen nauhan tangi on eri pituinen (Nauhakin tietysti) tuskin nuo tangit ovat valmiiksi sopivaan mittaan leikattuja. Aika yksilöllisiä saisivat olla jo valmiiksi.

Niinhän ne on. Mut joo, ehkä sille löytyy joku päteväkin syy miksi myydään moisia nauhoja moisella nimikkeellä.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
oiva tumpeloinen
14.10.2007 14:59:21
Niinhän ne on. Mut joo, ehkä sille löytyy joku päteväkin syy miksi myydään moisia nauhoja moisella nimikkeellä.

http://www.thomann.de/fi/dunlop_6110_bundstaebchen.htm

Noilla ei sitten soiteta muita kuin liidejä ja rokkia. Tai bassolla tietenkin mitä vain. =)
M_Rouge
14.10.2007 20:18:45
Kiitos kaikille vastauksista, vaikka ongelma ei ihan kokonaan ratkennutkaan. Siis.. mitenhän saisin selville tuon kaulan radiuksen? Ja jos kerran noita valmiita nauhapätkiä pitää taivutella niin mitä nämä on:

http://www.thomann.de/fi/goeldo_ws012_bunddraht.htm

GÖLDO WS012 BUNDDRAHT. Eivät ainakaan vaikuta suorilta! Olisikohan tuo 12 just se radius minkä mukaan nuo on taivutettu?

Bunddracht?
Bund=liitto, kimppa, nippu, pinkka.
Dracht = (metalli)lanka, vanunki (ja mitähän muuten tuo vanunki meinaa, aivan uusi sana minulle?)

Vai ovatko nuo oikeita nauhoja laisinkaan..?
Les Fender
14.10.2007 20:35:00
Kiitos kaikille vastauksista, vaikka ongelma ei ihan kokonaan ratkennutkaan. Siis.. mitenhän saisin selville tuon kaulan radiuksen? Ja jos kerran noita valmiita nauhapätkiä pitää taivutella niin mitä nämä on:

No ihan kokeellisesti, kun tuossa nyt sattui pöydällä olemaan yksi 7,25 radiusta varten taivutettu... Vertaamalla sanoisin noitten olevan ainakin öpaut 9,5 radiukseen tarkoitettuja, voipi olla vaikka 12:kin. Ihan järettömän tarkkaahan tuo ei ole, aika fiiliksellä ja mutulla noita kiepiksi laitetaan. Kunhan se radiusta tiukemmalla kehällä on, muuten ei reunoistaan mene uran pohjaan.

Vai ovatko nuo oikeita nauhoja laisinkaan..?

Juu, kyllä. Nuo ottaisin ennemmin kuin ne suorat tikut. Pihdit ja näpit yhdistelmä ei mua oikein vakuuta, jos vaan vaihtoehtoja on. Tiedä sitten mikä on Göldo-nauhan laatu. Dunlop noista toki tunnetumpi nauhamerkki on.
"Living is easy with eyes closed!"
M_Rouge
14.10.2007 22:29:38
Ihan järettömän tarkkaahan tuo ei ole, aika fiiliksellä ja mutulla noita kiepiksi laitetaan. Kunhan se radiusta tiukemmalla kehällä on, muuten ei reunoistaan mene uran pohjaan.

Tuo oli hyvä kuulla, tai siis lukea. Ajattelin, että pitää tietää sadasosamillin tarkkuudella kaikki radiukset jne. Kiitokset! Niin ja luulisihan sen näkevän milloin nauha on paikallaan oikein ja toimivasti, eli istuu uran pohjassa jne. Nyt ei kai sitten muuta kuin tilausta Thomannilta kehiin ja katsomaan miten homma sujuu...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)