Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 510 11 12 13 1446 47 48 49 50
Keppis
07.10.2007 09:52:16
Perhana, nyt tartten apua. Kun imen G- harpussa 2 tai kolmos reijästä niin en meinaa millään saada ääntä, tulee vaan semmonen ahdistava fiilis ja ilma ei virtaa läpi. Vähän samalla tavalla kun jos yrittää imeä pillillä jotain oikeen paksua pirtelöä tai jugurttia. Ja toinen mikä ei tunnu luonnistuvan niin millään, on toi bendaus... Vaikka kuika yritän muutta suun "tilavuutta", ääni on aina ihan sama. Viritysmittarilla kun yritin kokeilla niin sain viisarin hädin tuskin värähtämään oikeaan suuntaan.

Kyllä se bendaus onnistuu. Teet sitä todennäköisesti vahingossa 2 ja 3 reiästä imiessä. Kato jokunen sivu taakse päin, kun ihmettelin samaa.
He_Man
07.10.2007 13:30:13
Kyllä se bendaus onnistuu. Teet sitä todennäköisesti vahingossa 2 ja 3 reiästä imiessä. Kato jokunen sivu taakse päin, kun ihmettelin samaa.

Kylä, siitä tässä varmaan on kyse. Toi bendaus on muutenkin aika hakusessa mulla. Sen siaan, että ääni muutuisi III:stä OOO:ksi, se muuttuu HIII:stä HOOO:ksi. Jos toi yhtään selkeytti asiaa... No, ei kai tässä muu auta kun reenata. :)
Minulla on VOIMAA!!!
kopteri63
07.10.2007 18:57:38 (muokattu 08.10.2007 03:32:17)
No ni. Harpun alkeiskurssi ja alkeisjatko käyty. Meikäläistä auttoi huomattavasti ja valaisi asioita ihan perusasioissa. Esim. miten sen harpun siellä suussa tulee olla, tekniikoita, joilla saa rytmitettyä soitantaa ja joilla saa aikaan "efektejä", blendaus ym. Kyllä voin ehdottomasti suositella aloittelijoille, asiaa tuli paljon myös bluesinsoittoon liittyen, ei siis todellakaan keskitytty pelimannimusiikkiin.
Prede
07.10.2007 22:04:28
Mistäköhän sais Blues Brothersin biisien huuliharpputabuja, on niin hyviä. Googlettamalla ei löydy. Esim. Soul Manin soolo ja Everybody needs somebody to love koko kappaleena olis loistavia.
Bronks
07.10.2007 23:14:33

Mistäköhän sais Blues Brothersin biisien huuliharpputabuja, on niin hyviä. Googlettamalla ei löydy. Esim. Soul Manin soolo ja Everybody needs somebody to love koko kappaleena olis loistavia.

Nyt ei jummarra. Onko huuliharpulle omat tabut?
kopteri63
08.10.2007 03:34:44
Nyt ei jummarra. Onko huuliharpulle omat tabut?

on, vaikkapa tuolla

http://www.harptabs.com/
Prede
09.10.2007 14:34:59 (muokattu 09.10.2007 16:20:30)
Tuolta ei kyllä kauheen hyvää "BB:tä" löydy... jotain oon koittanu googlettaa mutta ei sivut toimi tai ei vaan löydy.

Toinen asia, miten pienellä ruuvarilla te avaatte ton harppunne. Tuntuu ettei mikään oo tarpeeksi pieni. Pitäis tarkastella vähän harppua kun 3:sta tulee tukkonen ääni, joka sitten kunnon imulla lähtee jälleen "käyntiin" ja kaikki Marine Band A:ni puuosat tulevat hieman ulos, mikä on vialla?
Zarmo
09.10.2007 16:49:04

Tuolta ei kyllä kauheen hyvää "BB:tä" löydy... jotain oon koittanu googlettaa mutta ei sivut toimi tai ei vaan löydy.

Toinen asia, miten pienellä ruuvarilla te avaatte ton harppunne. Tuntuu ettei mikään oo tarpeeksi pieni. Pitäis tarkastella vähän harppua kun 3:sta tulee tukkonen ääni, joka sitten kunnon imulla lähtee jälleen "käyntiin" ja kaikki Marine Band A:ni puuosat tulevat hieman ulos, mikä on vialla?

Kieli voi olla jumissa, joku roska tai jotain.

Ehkä puuosat on turvonneet. Miullakin joku Marinebandi alkoi pursuilla
Olen muuten psykopaatti
Sosiaalinen tyylini on alistava ja vihamielinen: itseä vähättelemällä sopeutuminen: masokistinen tyyli
Vapinamonologeja
Prede
10.10.2007 14:27:06 (muokattu 10.10.2007 14:27:52)
Ja puuosat myös heiluvat, mitä vois tehä? Voiko "turvotus" laskea? Ja vielä siitä että kuinka pienellä ruuvarilla te aukasette harppujanne?
nipatzki
10.10.2007 18:56:18

moro, kävin hakees musakaupast hohnerin blues harpun ni mikähän sitä vaivaa ku 2. reijän imukieli ei soi, tai joskus hyvin heikosti, mutta ongelma on se että siitä kuuluu vaa sellasta epämäärästä korkeaa ääntä ihan samanlainen kun esim. mikrofoni "kiertää"..?
ankkiz
16.10.2007 01:09:42

Niintota nostetaampas uudelleen, kun viesti jäi näköjään huomioimatta:

Voiko huuliharppua soittaa ulkona talvella? (Tottakai voi, mutta kestääkö se?)
Eli jäätyykö sylki sisälle tai jääkö huulet kiinni?
Myy mulle kitaravahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni)
hoopotus
18.10.2007 17:34:37

Niintota nostetaampas uudelleen, kun viesti jäi näköjään huomioimatta:

Voiko huuliharppua soittaa ulkona talvella? (Tottakai voi, mutta kestääkö se?)
Eli jäätyykö sylki sisälle tai jääkö huulet kiinni?

Eiköhän sitä voi soittaa mutta jotenkin ainakaan minua ei huvita kamalasti kun se huuliharppu maistuu niin rautaiselta (tai muoviselta) ja kumpikaan maku ei maistu hyvältä kovalla pakkasella :) Mutta jäätymisongelmia ei ole ainakaan minulla ollut. Luulisin, että kielet saattaisivat kulua nopeammin kun ne altistuvat lämpötilavaihteluille, mutta minulla ei ole tapahtunut mitään ikävyyksiä niiden kanssa ikinä.

Kannattaa muistaa kuivata se harppu valuttamalla lämpimässä soittamisen jälkeen. Mä löysin kerran kuivaamatta jääneen harpun viikon päästä kosteana ja pahanhajuisena. Olin soittanut sillä siis juuri kylmällä säällä.
ankkiz
18.10.2007 20:26:48

Tänään sain sitten vihdoin sen huuliharppuni.

Lee oskarin olisin halunnut, vaan eipä ollut muita kuin tällainen Hohner Traveller (C-diatoninen).
18e tuosta suomalainen liike verotti, vaikka näköjään 9e saksassa.

Osaako konkarit kertoa tästä jotain enemmän? Hakkaako edes harppuseteissä olevia pilipaliharppuja?
Myy mulle kitaravahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni) Myy mulle kakkoskitara/basso! (ks. Tori-ilmoitukseni) Myy mulle mummos! (ks. äsken)
zille
11.11.2007 01:50:35
Jos olet juuri aloittanut harpun soiton ja 2. reiän imusta ei tunnu lähtevän ääntä, niin suuremmalla todennäköisyydellä vika on soittajassa. Eikä se nyt tarkoita että olisit tavallista huonompi, eiköhän varmaan kaikilla oo aluks tota ongelmaa. Vahingossa huomaamatta vaikkapa bendaat sitä ääntä vähän alaspäin. Ja siis vaikka huomaisit sen niin se kuitenkin tuppaa bendautumaan vaikka miten yrittäisit.

http://uk.youtube.com/watch?v=-pUqFV7T2dA
Adam Gussow on mestari bluesharpunsoitossa ja sillä on mielettömän paljon opetusvideoita youtubessa. Tossa puhutaan selvän äänen soittamisesta justiin. Tietenkin jos käytätte kielitekniikkaa niin liekkö tuosta sitten mitään hyötyä, tuo kun käyttää "huulitekniikkaa". (En tiie onko sille joku virallisempikin nimi.) Mutta kielellä meikäkin blokkaili ennen viereiset reiät, sitten kun aloin kattelee noita Adamin opetusvideoita niin reenasin huulilla blokkaamisenkin. Sillä huuliblokkaamisella on mun mielestä helpompi bendata ja parempi tatsi soittaa bluesia. :) Perus Neil Youngissa käytän lähinnä kieltä kyllä.

http://uk.youtube.com/watch?v=MLM92VdSRvU
Tässä vielä oikeestaan tosta samasta aiheesta.

Olis mukava kuulla muiden harpunsoittoa? :) Mä voin tästä pistää tämmösen pienen pätkän bluesia: http://www.netsonic.fi/~verkko/ville/kitara/zille%20-%2012bar.mp3
Ihan nyt vasta viime aikoina oon alkanut enemmän kunnolla reenaamaan tota harppua. On sitä satunnaisesti silloin tällöin jo toista vuotta soiteltu.
Mitä häirittevämpää, sitä parempaa.
Prede
17.11.2007 22:17:17
Tuli mieleen että onkos tuollainen Hohnerin blues harp setti mihin kuuluu C,D,E,F,G,A,Bb harput, yhtään laadukas. Kestääkö noi ja onko se 58 € arvoinen sijoitus. Ei varmaan noi harput hakkaa Pro Harppeja tai Marine Bandejä mutta kelpaakos noilla soitella ja sopivatko noi komppaamiseen sooloihin jne.?
Jfox
18.11.2007 14:50:49
Tuli mieleen että onkos tuollainen Hohnerin blues harp setti mihin kuuluu C,D,E,F,G,A,Bb harput, yhtään laadukas. Kestääkö noi ja onko se 58 € arvoinen sijoitus. Ei varmaan noi harput hakkaa Pro Harppeja tai Marine Bandejä mutta kelpaakos noilla soitella ja sopivatko noi komppaamiseen sooloihin jne.?

Ei oo Hohnerista kokemuksia mutta joku toinen muutaman kympin setti tuli ostettua ja vähän kaduttaa. Harput kyllä pelaa alussa ihan hyvin mutta sitten kielet alkaa väsähtää. Jos yrittää niitä elvyttää, kuolevat lopullisesti poikki mennen. Marine Bandit sen sijaan tuntuvan kestävän varovaiset elvyttelyt kuolematta.
zille
18.11.2007 16:08:52

Onhan tuo ainakin edullista. Jos ostais jokasen yksitellen niin menis yli 150:nkin jo. Mut tosiaan. Mulla on 1 Pro Harp ja 1 Blues Harp ja loput Marine Bandeja. Mun mielestä Marina Bandeilla on noista ehottomasti paras soittaa. En tiedä onko se vain joku päähänpittymä vai perustuuko se oikeisiin havaintoihin... Eli toisin sanoen en oikein osaa perustella miks. Mutta paljon enemmän tykkään soittaa Marine Bandella kun noilla kahella muulla.
Mitä häirittevämpää, sitä parempaa.
Juanito
18.11.2007 21:53:30 (muokattu 18.11.2007 22:09:53)

Moi, onkohan ketään muuta häirinnyt vire David McKelvyn Huuliharppuoppaan CD:llä? Ikään kuin se olisi jonkin verran (vajaat puoli sävelaskelta?) liian alhaalla. Helpointa lienee tsekata biisi #5 - C-duuriasteikko. Mulla on C-harppu, mille toi opas on tehty. Kun taas lurittelin Heart Of Goldin päälle sen alun melodiaa (alkaen 3-reiän H:sta), se ainakin kuulosti menevän oikeassa vireessä.

Aloittelin opettelun tässä hiljattain. Harppu on Hohnerin Marine Band, eli pitäis olla ihan kelpo peli. Ja soittaessani esim. C-duuriasteikkoa saan kaikki äänet kuuluviin niin kuin pitäisi, mutta ainoa ongelma tuntuu olevan se, että vire ei käy yksiin sen Mckelvyn CD:n kanssa.
M.U.
21.11.2007 18:38:09 (muokattu 21.11.2007 18:40:31)
Tänään tuli postissa Hohnerin Bluesharp C-duurissa ja täs nyt on muutama tunti tullut reenailtua. En tiedä kyllä opinko koskaan soittamaan tuota, mutta kivaa tämä silti on!
Tuosta kieliblokkaamisesta ajattelin kysyä sellaista, että kuinka "pitkälle" työnnätte kielen? Ihanko harppuun asti kiinni vai vähän vain ohjaatte sillä ilmaa oikeaan suuntaan? En meinaa saada kieleen oikein hyvää tuntumaa eikä se tahdo pysyä mukana soitossa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)