Susiääni 13.10.2007 02:48:12 | |
---|
Tarvetta olisi äänitellä akustista videolle. Pystynkö jotenkin hyödyntämään esim. konkkamikkiä vai miten äänenlaatua saisi parannettua. Kameran mikki kun ei ole kovin hääppöinen. Kamerana toimii tämmönen Sonyn pikku DVD:lle tai muistikortille kuvaava peruskamera. Lahjattomuus korvataan kovalla harjoittelulla |
milcoin 13.10.2007 09:12:00 | |
---|
Onko kamerassa jotain sisääntuloa? Jos siinä on joku miniplugi-sisääntulo, tarvit mikrofonin (1 tai 2 jo haluat stereona, mikkipiuhan joka menee jollekin ulkoiselle etuasteelle, ja etuasteelta piuhan kameraan. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Susiääni 13.10.2007 12:18:32 | |
---|
Onko kamerassa jotain sisääntuloa? Jos siinä on joku miniplugi-sisääntulo, tarvit mikrofonin (1 tai 2 jo haluat stereona, mikkipiuhan joka menee jollekin ulkoiselle etuasteelle, ja etuasteelta piuhan kameraan. Kamerassa on plugi paikka (siinä lukee A/V), josta saa kytkettyä esim. TV:seen tai tietokoneeseen mutta en tiedä toimiiko mikrofonin sisääntulona. Ainakaan ohjekirja ei sano asiasta mitään. Lahjattomuus korvataan kovalla harjoittelulla |
Kamerassa on plugi paikka (siinä lukee A/V), josta saa kytkettyä esim. TV:seen tai tietokoneeseen mutta en tiedä toimiiko mikrofonin sisääntulona. Ainakaan ohjekirja ei sano asiasta mitään. Sitten ei luultavasti ole. Jos siinä kamerassa on "hot shoe" varustekenkä, sitä kautta voisi saada jollain virityksellä ääntä sisään, mutta todnäk melkoisen säädön takana moinen on. Tuskin kannattaa ees yrittää. Itse tekisin niin, että äänittäisin vaikkapa suoraan tietsikalle sen audion, ja synkkaisin kuvan kanssa tietokoneella. Kameran ääni ois vaan apuna synkkaamista varten. CU
--
Eki |
Antti1 13.10.2007 22:36:37 | |
---|
synkkaisin kuvan kanssa tietokoneella. Josta juontuukin mieleeni ehkä vähän typerä kysymys: pystyykö softalla tekemään jälkeenpäin jonkinlaisia automaattisia synkkauksia? Olettaen, että laitteiden kellot pyörii sopivasti eri tahtiin, niin noihan on ihan vinkuroina loppua päin käydessä. Löytääkö joku softa näytteistä beatteja ja korjailee niiden mukaan audiota kohdilleen tms? Nämä synkkaukset on aina jääneet mullekin vähän pimentoon, varsinkin kuvaan liittyen. Osaan mä nyt äänikorttien ja muunninnipun asetukset koneelta kuntoon laittaa, mutta kaikki siitä edistyneempi on mulle hepreaa. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
milcoin 13.10.2007 23:15:05 | |
---|
Josta juontuukin mieleeni ehkä vähän typerä kysymys: pystyykö softalla tekemään jälkeenpäin jonkinlaisia automaattisia synkkauksia? Olettaen, että laitteiden kellot pyörii sopivasti eri tahtiin, niin noihan on ihan vinkuroina loppua päin käydessä. Löytääkö joku softa näytteistä beatteja ja korjailee niiden mukaan audiota kohdilleen tms? Nämä synkkaukset on aina jääneet mullekin vähän pimentoon, varsinkin kuvaan liittyen. Osaan mä nyt äänikorttien ja muunninnipun asetukset koneelta kuntoon laittaa, mutta kaikki siitä edistyneempi on mulle hepreaa. Sellanen Audiosuite-plugari kuin Vocalign osaa taimata kaks esim puheraitaa toisiinsa aika hyvällä meiningillä. Kehitetty vissiin just leffapuolelle jossa joku dubattu pätkä synkataan kuvaksen yhteydessä äänitettyyn. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Halsu 14.10.2007 00:00:55 (muokattu 14.10.2007 00:30:54) | |
---|
Itse olen vetänyt aina ihan käsipelillä. Se synkka pysyy kyllä nykyvermeillä aika pitkään, muutaman biisin välein on joutunut korjaamaan aina vähän jotta on päässyt riittävän hyvään synkkaan omaan käyttöön tulleissa keikkataltioinneissa. Muita sellaisia keikkoja ei ole tullut vastaan, joissa moinen olisi ongelma - kuvat kun on muutaman sekunnin mittaisia yleensä, ei siinä ehi synkkavirheitä tulla. Normivideossa on 25 ruutua, eli 50 kenttää sekunnissa (joka TV -ruudun aikana näytetään itseasiassa kaksi puolikuvaa). Kuva vaihtuu siis 20 millisekan välein. Jos synkkavirhe on alle tämän, kaikki on erittäinkin jees. Vasta tommonen about 40-60 millisekan virhe on oikeesti häiritsevä, riippuen kuvamateriaalista. Editointilaitteissa ei yleensä pääse edes rukkaamaan synkkaa kuin ruudun kokoisilla pykälillä, eli 40 ms välein - erillisenä tuotu ääni on siis käytännössä aina hiukan pielessä. *** Sonyn Vegas on ainoa edittisofta josta olen löytänyt mahdollisuuden synkata ääntä sämplen tarkkuudella / ilman "25 ruutua sekunnissa" gridiä. Vegasissa on myös hyvä äänen stretchaus - synkkaa vaan sen vaikkapa tunnin mittaisen pätkän alun, ja venyttää ääniklippiä niin, että loppu on synkassa myös. Tätäkään ominaisuutta ei löydy suurimmasta osasta muita edittisoftia. ...tai ainakaan mä en oo löytänyt, heh ;-) CU
--
Eki |
anapena 15.10.2007 12:05:44 | |
---|
Sonyn Vegas on ainoa edittisofta josta olen löytänyt mahdollisuuden synkata ääntä sämplen tarkkuudella / ilman "25 ruutua sekunnissa" gridiä. Vegasissa on myös hyvä äänen stretchaus - synkkaa vaan sen vaikkapa tunnin mittaisen pätkän alun, ja venyttää ääniklippiä niin, että loppu on synkassa myös. Tätäkään ominaisuutta ei löydy suurimmasta osasta muita edittisoftia. ...tai ainakaan mä en oo löytänyt, heh ;-) Kyllä mun mielestä Digital Performerista pitäis löytyä tuo ominaisuus...:)
|
Halsu 15.10.2007 15:58:55 (muokattu 15.10.2007 16:00:13) | |
---|
Kyllä mun mielestä Digital Performerista pitäis löytyä tuo ominaisuus...:) Umm, siis tarkoitin tietenkin *video*edittisoftia. Avid, Premiere, Final Cut, Pinnacle jne. CU
--
Eki |