Aihe: Soiton huonontuminen..?
1 2
Peku911
13.10.2007 15:26:32
Eli siis nyt lähiaikoina olen alkanut huomata, että kun soittaa vähän pitemmän aikaa niin alussa tatsi ja sormien nopeus ovat huomattavasti parempaa, kuin vähän ajan kuluttua..
Eli siis ei tarvitse nykyään soittaa, kuin samaa sooloa muutama kerta putkeen niin soitto huononee jonkun verran.. Sormet eivät ikäänkuin "toimi" yhtä hyvin kuin alussa..
Onko muilla samoja ongelmia ollut?

Voisiko salilla käyminen (n.5/vko) vaikuttaa asiaan?
Antti1
13.10.2007 15:54:34
Jos sun soitto huonontuu, niin on tainnut viimeinen käyttöpäivä mennä umpeen..? Heko heko.

Käyt 5 kertaa viikossa salilla? Ei ihmekään, ettei skulaa. Vaikka bodata haluaisitkin, niin suosittelen siihenkin jo rauhallisempaa tahtia, tossa ei ehdi kroppa mukaan. Rikot ja kangistat vaan ittes. Sulta on kato paukut loppu ja paikat jumissa, ei kitaransoitto enää onnistu.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
shovi
13.10.2007 16:02:23
Jos mä lähden jotain juttua jauhamaan ees taas (esim. jotain biisiä, nimenomaan ei improvisointia), häviää se letkeys siitä ja se menee puurtamiseks. Lähtökohtasesti esim. biisit on mulle lähinnä tiettyyn boksiin rajattua tajunnanvirtaa ja sitten kun se homma menee liian tietoiseks, letkeys katoaa ja samalla myös tekniikka.
Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo
blackmore81
13.10.2007 16:07:42

Kannattaa vähentää tuota puntin nostoa vaikka 2-3krt/vko. Etenkin raskaat tankoliikkeet joissa joutuu käyttämään puristusvoimaa varmasti kangistavat sormia.
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
superfly
13.10.2007 16:43:33 (muokattu 13.10.2007 16:43:47)
Itse huomasin punttisalista lähinnä sen vaikutuksen että varsinkin selkäliikkeistä saatavat näppivoimat kasvoivat paljon ja sen myötä kitaran kaulan puristelu oli paljon iisimpää ja vaivattomampaa. Mitään kangistumista en huomannut vaikka joku aika sitten todella paljon salilla kävinkin.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Peku911
13.10.2007 16:52:21
Itse huomasin punttisalista lähinnä sen vaikutuksen että varsinkin selkäliikkeistä saatavat näppivoimat kasvoivat paljon ja sen myötä kitaran kaulan puristelu oli paljon iisimpää ja vaivattomampaa. Mitään kangistumista en huomannut vaikka joku aika sitten todella paljon salilla kävinkin.

No mites oli tuo painopuoli teitkö, vaikka sellaista liikettä, kuin "moottorisahan käynnistys tyylistä" liikettä. Ylätaljaa vai mitähän liikkeitä teit ja, mikähän oli numero siellä puntin päässä tai laitteessa?

Entäs oliko päätavoitteesi lihasmassan saanti vai jotain räjähtävää voimaa? Eli teitkö sarjoja tyylin, että sait sillä hikisesti 3-5 vai mätit 30*3 sarjoja? Noilla on kuitenkin suuri ero...
Ja yksi pointti voi olla, että monet käyvät salilla myös ajamassa pyörää, että jos vähän tarkennat ajatustasi noista selkäliikkeistä:)=?
superfly
13.10.2007 17:00:35 (muokattu 13.10.2007 17:01:35)
No mites oli tuo painopuoli teitkö, vaikka sellaista liikettä, kuin "moottorisahan käynnistys tyylistä" liikettä. Ylätaljaa vai mitähän liikkeitä teit ja, mikähän oli numero siellä puntin päässä tai laitteessa?

Entäs oliko päätavoitteesi lihasmassan saanti vai jotain räjähtävää voimaa? Eli teitkö sarjoja tyylin, että sait sillä hikisesti 3-5 vai mätit 30*3 sarjoja? Noilla on kuitenkin suuri ero...
Ja yksi pointti voi olla, että monet käyvät salilla myös ajamassa pyörää, että jos vähän tarkennat ajatustasi noista selkäliikkeistä:)=?

Juu, tein mä muutakin kuin poljin pyörää :) Kaikkia selkäliikkeitä tein joissa on käytössä lähinnä vapaat paino + ylä- ja alatalja. Monipuolisesti siis. Tuo sun moottorisahaliike oli mukana myös. Toistot välillä 5-12 riippuen siitä mikä viikko oli menossa 6 viikon kierrosta. Massaa ja hieman voimaa siinä sivussa siis. Ja tietty aina liikaa rautaa tangossa :)
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Peku911
13.10.2007 17:02:41
Juu, tein mä muutakin kuin poljin pyörää :) Kaikkia selkäliikkeitä tein joissa on käytössä lähinnä vapaat paino + ylä- ja alatalja. Monipuolisesti siis. Tuo sun moottorisahaliike oli mukana myös. Toistot välillä 5-12 riippuen siitä mikä viikko oli menossa 6 viikon kierrosta. Massaa ja hieman voimaa siinä sivussa siis. Ja tietty aina liikaa rautaa tangossa :)

Joo, no hyvä... Eli olet aika samoillalinjoilla mun kanssa... Kiitokset vaan tiedoista.
ushimir
13.10.2007 17:36:22

Eli siis nyt lähiaikoina olen alkanut huomata, että kun soittaa vähän pitemmän aikaa niin alussa tatsi ja sormien nopeus ovat huomattavasti parempaa, kuin vähän ajan kuluttua..
Eli siis ei tarvitse nykyään soittaa, kuin samaa sooloa muutama kerta putkeen niin soitto huononee jonkun verran.. Sormet eivät ikäänkuin "toimi" yhtä hyvin kuin alussa..
Onko muilla samoja ongelmia ollut?

Älä unohda sormien rentoutta soitossa... Veikkaan että jännität ja siitä tulee tuo ongelma... Keskity siihen kunnes se tulee itsestään.
Krice
13.10.2007 18:32:05 (muokattu 13.10.2007 18:33:56)

Ja HIERONTA auttaa asiaan todella paljon. Tästä voisin huomauttaa muillekin, koska hieronnan jälkeen tuntuu, että kehitys on ollut huimaa, vaikka se johtuukin käsien rentoudesta.

Jos lihakset vetää kireäksi niin hierojalla kannattaa sitten käydä usein. Tuntuisi että ranteet on sinulla vähän tukossa, ne menee helposti siihen jos tekee raskaita liikkeitä tyyliin maastaveto jne.
Jos pidän taukoa treenaamisesta niin kyllä sen huomaa soitossa, mutta ero on todella pieni kuitenkin. Nykyisin treenaan paljon järkevämmin ja venyttelen.
brn2sk8
13.10.2007 18:49:44
hah, yksinkertasesti kuulostaa siltä että kaipaat reeniä lisää... Sormissa ei oo VOIMAA (niinku batmanilla esim.) ja se asia hoituu ainoastaan reenaamalla, metronomin kanssa saat sit viä sen timenki kuntoon :) Kauan soittaneet jaksaa paremmin kun ihan alottelijat, se on just siitä soiton paljoudesta ja nivelistäkin toki kii, jos on ihan jäykät kädet ni sit ne lämpenee aikansa, suosittelen vaan yksinkertasesti kokeileen semmosta että kesken soiton kun huomaat että huononee jotenkin tatsi niin ravistelet käsiäs, se auttaa usein! Jos vakavampaa tulee, kuten kipua tai sillee ni käy lääkärissä, voi olla joku tulehduksentapanenkin toki! :)
Cry Baby and ask me WHY WHY
Räkkipeli
13.10.2007 19:11:06 (muokattu 14.10.2007 21:18:31)
Anna paikkojen palautua - reenaa enemmän skittaa - pidä paikat rentona soittaessa.

Ite en koskaan tykkää soittaa ainakaan reenin jälkeen. Tarvii helvetin pitkän lämmittelyn otelaudalla ennen kuin saa sen rentouden sormiin ja soittoon.
Otapa tämä huomioon, jos reenaat punttia aamuisin. Pitkät lämmöt skittaan.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Antti1
13.10.2007 21:08:29
Jos sormista puuttuu potkua tosissaan ja haluaa sitä treenata oikein kunnolla, niin mun mielestä paras idea tähän on esim. Metolius Pure Force: http://www.metoliusclimbing.com/howto-pureforce-train.htm

Tolla oon saanut kädet niin monesti täysin juntturaan, kun oon joskus harjoittanut käsivoimaa. :) Toi silloin kun vielä harrastin kiipeilyä, kotoa ei moisia välineitä löydy. Pitäisi varmaan käydä taas koittamassa, jos vielä pysyisi seinällä.
Peku911
13.10.2007 21:32:28
Jos sormista puuttuu potkua tosissaan ja haluaa sitä treenata oikein kunnolla, niin mun mielestä paras idea tähän on esim. Metolius Pure Force: http://www.metoliusclimbing.com/howto-pureforce-train.htm

Tolla oon saanut kädet niin monesti täysin juntturaan, kun oon joskus harjoittanut käsivoimaa. :) Toi silloin kun vielä harrastin kiipeilyä, kotoa ei moisia välineitä löydy. Pitäisi varmaan käydä taas koittamassa, jos vielä pysyisi seinällä.

Siis mä en oikein tajunnut tosta ton laitteen ideaa, että miten sillä sit reenataan? ja missähän tollasia laitteita on?
Antti1
13.10.2007 21:38:07
Siis mä en oikein tajunnut tosta ton laitteen ideaa, että miten sillä sit reenataan?

No tota, käytännössähän toi on kiipeilyote. Pultataan sopivaan seinänpätkään kiinni ja sitten ruvetaan kiskomaan eri otteilla. Siinä voi vetää leukoja ja tehdä ties mitä koko yläkropan harjoituksia. Erityisesti sormitreeniä. Ite treenaamiseen löytyy parempia ohjeita mukana tulevasta ohjekirjasta, tai valmistajien nettisivuilta.

ja missähän tollasia laitteita on?

Katos, josko tuolta löytyisi: http://www.mountainshop.fi/
Soma city ward
13.10.2007 22:02:19
Puntin jälkeen meikäläisellä on näpit ja forkut aika jumissa, jos on tehny raskaita veto liikkeitä. Eli reenin jälkeen ei oikein pariin tuntiin nopeesti pysty skulaamaan. Muutenkin saattaa olla kädet aika kankeet reenin jäljiltä, vaikka oliskin välipäivä. Mutta jos sulla näpit kangistuu vasta soittaessa niin tarkistaisin tekniikkaa eli onko soitto rentoa, koska mulla ainakin ne kädet on alusta asti kankeet ja siitä ehkä vertyy. Mun mielestä viittaa aika vahvisti, että jännität käsiä liikaa.
I LIED
Peku911
13.10.2007 23:51:58
no soittelin tossa äsken vähän erinlailla ja voi olla, että puristan lautaa vähän liikaa... Mutta jos sitten yrittää taas hennosti soitella niin ei ainakaan kyllä mun tatsi sitten riitä enää mihinkään nopeeseen..:)

En sit oikein tiedä, mutta luulisin vaan olen vain huono eikä muuta, että tämäkin palauttaa taas maan pinnalle ja eikun reenaamaan.. Sitä hetkittäin ajattelee, kun joku onnistuu, että olenpas hyvä, mutta sitten tulee taas niitä hetkiä kun mikään ei onnistu ja tajuaa, että ei osaakaan mtn.
Pehvanssi
14.10.2007 09:06:32
Salilla käyminen ei ole mikään syy että soittaminen heikentyisi. Onhan niitä lihaksikkaita tiluttajiakin ja voisin sanoa itsenikin kuuluvani tähän ryhmään. Joskus muutama vuosi sitten ajattelin just samalla tavalla että sali muka heikentäisi soittoa, mutta kyllä se on vaan siellä omassa päässä se vika.
Tatsia keventämällä ja keskittymällä otelautakäden sormien toimintaan huomasin nopeasti olevani väärässä, sekä soittotaidon kehittyvän. Yks mitä voisit kyllä kokeilla on et hommaat salihanskat niin ei kämmenet parkkiinnu liikaa. Sit toinen mikä omalla kohdalla on ainakin tärkeetä, eli lämmittely ennen varsinaisen soittamisen aloittamista. Aluksi saattoi mennä jopa 30 minuuttia ennen kuin sormet alkoivat toimimaan kunnolla, mutta nykyään ei tarvitse kuin muutaman kerran vetää muutama eri kuvio läpi otelaudan joissa sormet pääsevät vertymään.
Antti1
14.10.2007 10:32:26
Salilla käyminen ei ole mikään syy että soittaminen heikentyisi.

On se, jos sitä tekee liikaa ja väärin. Tämän vaikutukseen on tosin vaikea ottaa kantaa, kun ei tiedä ko. henkilön treenitavoista mitn.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)