Aihe: Kokoonpano ja käytettävä vire
1 2
jeppeq
12.10.2007 21:30:37
Moro,
Meni näemmä aikaisempi aihe lukkoon, joten heittäisin faktaa aiheeseen omassa säikeesssä.

Olis kivaa jos "ehkä haave" tulis pelkää asiaa tähän..

Perusbändi (johtavana soittimena keyboard)
vire440

Perusbändi + haitari
vire 442 (keskimäärin)

puhaltimia käyttävät kokoonpanot, oikaiskaa "toimiva" versio..

kiinteävireisille ei "vaan voi mitään" just äkkiä..

Mikä on "vaskikellon" vire?
Jos tulee kovaa -luumu auttaa!!
jjussila
12.10.2007 21:36:23
Moro,
Meni näemmä aikaisempi aihe lukkoon, joten heittäisin faktaa aiheeseen omassa säikeesssä.

Olis kivaa jos "ehkä haave" tulis pelkää asiaa tähän..

Perusbändi (johtavana soittimena keyboard)
vire440

Perusbändi + haitari
vire 442 (keskimäärin)

puhaltimia käyttävät kokoonpanot, oikaiskaa "toimiva" versio..

kiinteävireisille ei "vaan voi mitään" just äkkiä..

Mikä on "vaskikellon" vire?

Tartu mikkiin ohjelmaa katsottuani; paha sanoa, sen verta falskia....sorry...
..ei helev...olisko noin?.....
isojussi
12.10.2007 21:40:38
OMB - ennen midisequt, nykyään wav / mp3

Vire 440

täydentyy silloin tällöin parilla blosarilla - vire pysyy.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
jeppeq
12.10.2007 21:54:04
OMB - ennen midisequt, nykyään wav / mp3

Vire 440

täydentyy silloin tällöin parilla blosarilla - vire pysyy.

joku "torvisti" heitti, ettei voi vetää 440, kerroin etten usko..(olemassaoleva toimiva arri C-vireestä (440) heitetty eteen..)

nimim. en osaa kirjoittaa "torvivireestä" (vielä..)
Reenaus kestää noin 3min (samoin esitys..)
ja seuraava...
Coelhinho21
12.10.2007 22:00:23

Tartu mikkiin ohjelmaa katsottuani; paha sanoa, sen verta falskia....sorry...

Ehit ensin :-D.. no joo..

440 ja kokoonpano vaihtelee trubaduurihommista 6 henkiseen bändiin (ohjelmisto vaihtelee humpasta heviin, "Mambasta Maideniin" :-) ..).
Mielikuva olis, että puhallin- ja sinfoniaorkesterin suosii nykypäivänä hieman kireempää (443 - 445), puhallinorkesterin kanssa keikkailusta tosin se apaut 10 wee ja sinfoniapuoli kokematta. Onko tää luulo sinnepäinkään..?
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa typerältä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset :-)
baron
12.10.2007 22:00:45

Meillä aikoinaan treenit alkoi sillä, että tapeltiin mikä on tämän illan vire.
Johtui lähinnä siitä, että trumpetisti väitti, että hänen pillinsä soi paremmin vireellä 442.
Nyt ollaan päädytty 440 siksi että kun kiippareihin pistää virrat päälle, siinä on 440 ja jos jotain muuta niin pitää virittää.
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
Martso
12.10.2007 22:04:23
Meillä mennään 442 torvien takia. 440 kylmissä/viileissä mestoissa. Kokoonpanossa siis kolme torvea.
Kaikki käy, eihän siinä mitään!
baron
12.10.2007 22:05:53

Meillä mennään 442 torvien takia. 440 kylmissä/viileissä mestoissa. Kokoonpanossa siis kolme torvea.

Onks siinä oikeesti joku taika, että pillit soi paremmin vireellä 442?
Mä oon kuvitellut että se on meidän pillistin diivailua.
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
Martso
12.10.2007 22:07:33
Onks siinä oikeesti joku taika, että pillit soi paremmin vireellä 442?
Mä oon kuvitellut että se on meidän pillistin diivailua.

Kyllä se niiden luonnollinen vire on ilmeisesti lähempänä tuota 442:a. Jo pillien keskinäinenki vire toimii huomattavsti paremmin tuolla.
vanhami
12.10.2007 22:09:18
442 oli ennen digihaitaria. nyt 440, siksi, koska kitaristila ja basistilla on vaikea säätää viritysmittarista asteikko 442:n, sen sijaan digihaitarissa vaihtelu käy näppärästi.

Jaa en muista oikeeta syytä, mut siihen me sit mentiin.
baron
12.10.2007 22:09:22

Kyllä se niiden luonnollinen vire on ilmeisesti lähempänä tuota 442:a. Jo pillien keskinäinenki vire toimii huomattavsti paremmin tuolla.

No eihän se maailman suurin ongelma olisi pistää kiippareita siihen, ainoa, että jos kesken keikan virrat menee (ei usein) niin kestää hetken ennenkuin soitto jatkuu.
Kitarat ja bassothan joutuu joka tapauksessa virittämään ja sama kai se, minkä ne viritysmittariin pistää.
isojussi
12.10.2007 22:12:43
joku "torvisti" heitti, ettei voi vetää 440, kerroin etten usko..(olemassaoleva toimiva arri C-vireestä (440) heitetty eteen..)..

Toi pätee ainoostaan poikkeuksellisen lämpimässä keikkamestassa - muuten taikauskoa IMHO.
jeppeq
12.10.2007 22:52:10 (muokattu 12.10.2007 22:52:26)
Toi pätee ainoostaan poikkeuksellisen lämpimässä keikkamestassa - muuten taikauskoa IMHO.

Martsolta tuli ainut asialianjan kommentti, 442 - toimii (about)
Muissa "keskimäärin" tapauksissa puhaltaja "virittää" poskia&huulia sopivasti.

Tämä oli tässä - tattis et kiitos

"vire on soittajan sormissa, huulissa, persiissä etceetera.."
Martso
12.10.2007 23:00:07
Muissa "keskimäärin" tapauksissa puhaltaja "virittää" poskia&huulia sopivasti.

Tämä oli tässä - tattis et kiitos

Onhan niissä torvissa tietty viritysputkikin (noiden poskien ja muiden elimien lisäksi), mutta se ei siltikään jotenki pelaa "oikein".
jeppeq
12.10.2007 23:12:06
Onhan niissä torvissa tietty viritysputkikin (noiden poskien ja muiden elimien lisäksi), mutta se ei siltikään jotenki pelaa "oikein".

Lähinnä tuossa hain "käytännön virettä" - eli mikä pelaa livehommassa.

Mukavaa huomata, että "keskimäärin" 442 voisi toimia esim. kurtun ja trumpan&fonin sessioissa (puhaltimilla "virevastuu") kuten esim F:t.

Enpä nimittäin huomannut hiljattain esim. Lasselta kysyä heidän kompromissiaan aiheessa.
isojussi
13.10.2007 00:03:42

No huh - huh. Mikäs mun kommentissa oli asiatonta?

Ymmärtääkseni esim jenkit vetää edelleen 440:llä.

Itse kysyn, mikä on bändin vire ja vedän sit sopivasti viritysböögeliä auki. Sen verran oo opetellut, että tiedän suurin piirtein, minkä verran milläkin vireellä avaan putkea ottaen huomioon vielä torven lämpötilan. Toki vetopasuunassa on se etu, että sitä kuitenkin soitetaan enemmän korvalla, kuin venttiilitorvia, mutta jos vedot alkaa olla kovasti pielessä, sekoaa toki torven yläsävelsarjakin ja soitettavuus huononee merkittävästi. Tätä ajaa Martsokin takaa.

Jos on kuuma stage (kesähelle, paljon valoja jne), niin korkeámmasta virityksestä on sekin hyöty, että kun puhaltimet pyrkivät muutenkin lämmetessään nousemaan, ei putkea tarvitse avata niin pirusti.

Kylmässä taas homma toimii tasan päin vastoin.

Olen muuten pannut merkille, että samoin pukkaa käymään kitara-osastolla.

Oikeitten soittimien (eivät tarvitse sähköä, paitsi kelpuuta mukaan sähkökitarat ja -bassot) kanssa pitää ottaa monta asiaa huomioon aina ympäristötekijät.

No - mä olin pitkään 440:n kannalla ja oon vieläkin niin kauan, kun soitetaan kohtuullisia aikoja normaalissa huoneelämmössä, mutta bilebändissä tuli siihen tulokseen, että 442 on paikallaan, koska lämpöä on aika mukavasti.

No - sitten ollaan taas uuden keissin edessä, kun käytetään paikallaolevaa akustista pianoa.
jeppeq
13.10.2007 00:14:37
No huh - huh. Mikäs mun kommentissa oli asiatonta?

Ymmärtääkseni esim jenkit vetää edelleen 440:llä.

Itse kysyn, mikä on bändin vire ja vedän sit sopivasti viritysböögeliä auki. Sen verran oo opetellut, että tiedän suurin piirtein, minkä verran milläkin vireellä avaan putkea ottaen huomioon vielä torven lämpötilan. Toki vetopasuunassa on se etu, että sitä kuitenkin soitetaan enemmän korvalla, kuin venttiilitorvia, mutta jos vedot alkaa olla kovasti pielessä, sekoaa toki torven yläsävelsarjakin ja soitettavuus huononee merkittävästi. Tätä ajaa Martsokin takaa.

Jos on kuuma stage (kesähelle, paljon valoja jne), niin korkeámmasta virityksestä on sekin hyöty, että kun puhaltimet pyrkivät muutenkin lämmetessään nousemaan, ei putkea tarvitse avata niin pirusti.

Kylmässä taas homma toimii tasan päin vastoin.

Olen muuten pannut merkille, että samoin pukkaa käymään kitara-osastolla.

Oikeitten soittimien (eivät tarvitse sähköä, paitsi kelpuuta mukaan sähkökitarat ja -bassot) kanssa pitää ottaa monta asiaa huomioon aina ympäristötekijät.

No - mä olin pitkään 440:n kannalla ja oon vieläkin niin kauan, kun soitetaan kohtuullisia aikoja normaalissa huoneelämmössä, mutta bilebändissä tuli siihen tulokseen, että 442 on paikallaan, koska lämpöä on aika mukavasti.

No - sitten ollaan taas uuden keissin edessä, kun käytetään paikallaolevaa akustista pianoa.

Kun omassa rivissä on tuo "kiinteävireinen" haitari, niin se kertonee osan totuutta, saattoihan tuosta olla vihjettä aloituksessakin.

Eli lähinnä hain "livetoimivaa" virettä, jos vaikka tulis tilanne, että vaskia tulee mukaan. Joskus kun oli mukana, soittivat tosin ilman kysymyksiä, yksi täysin virheettäkin oikeassa viressä (yksi virhe koko illan aikana) ilman pahveja, juhamatti oli nimeltään..

Että tällaista. "keskimäärin on hyvä" - viritäppä kurttu kesken kaiken...
isojussi
13.10.2007 01:38:44
...Että tällaista. "keskimäärin on hyvä" - viritäppä kurttu kesken kaiken...

Eiköös se lämpö muuton vaikuta siihenkin.

Yleensähän pianot esim kai pruukataan virittää vähän päälle ton 440:nen. Siitä ne sitten ajan oloon laskee. Koska kurttus on viimeks huollettu ja viritetty?
IJarro
13.10.2007 12:35:16
Toisaalta nää et pillit soi paremin 442 on vähän humpuukkia. Alottelijoilla tietty voi olla hankalaa tuunata äänet pärställä vireeseen, mut alottelijat harvemmin silti siitä 440stä valittaakaan.
Sit ku mennään enempi ammattilinjalle, alkaa se ruikutus =). Itellä on viritysputki lähes aina paikallaan. Tietty jos on oikeen kuuma tai kylmä tai eri vire, ni pitää vähän tuunata. Naamalla ja ilmalla se blosarien vire tehdään. Sit näissä on myös nää tasavire hommat ja kaikki, jotka vaikuttaa hienovireeseen. Johtosävelet inan korkeiks jne. Kyllä se vaan naamalla tehään eikä mitään triggereitä käytetä.

Ja siis ei sillee mitään, meilläki orkesteri virittää aina 442 ja ihan ok se on, mut jos tullaan soittamaan humppaa jossa muu bändi on 440, se on lähinnä vittuilua jos halutaan sit joku 442 tai 444.
Let's do some living after we die...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)